Gå till innehåll

Tetråden


heltok

Recommended Posts

frukter i teet (snarare fruktaromer) , rött/vitt/grönt/rosa och sånt går ju bort direkt gay , gay GAY GAY..ok grönt kan funka det dricker japsarna men annars är det vanligt te med en skvätt mjölk inget socker helst möjligen lite honung nån gång ibland för variation men absolut inget sötningmedel. Citronsmak ska det vara , antingen citronskiva eller bergamott smak typ Earl Grey.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frukter i teet (snarare fruktaromer) , rött/vitt/grönt/rosa och sånt går ju bort direkt gay , gay GAY GAY..ok grönt kan funka det dricker japsarna men annars är det vanligt te med en skvätt mjölk inget socker helst möjligen lite honung nån gång ibland för variation men absolut inget sötningmedel. Citronsmak ska det vara , antingen citronskiva eller bergamott smak typ Earl Grey.

 

Jag har för mig det var mjölk som man absolut inte ska ha i te då det slår ut en hel del antioxidanter. Nyttighet före smak ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det té eller te som gäller? Verkar som flesta skriver te..:shock:

 

Te.

Källa SAOB: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/44/76619.html

 

Jag brukar gilla mintte som man kan få på libanesiska restauranter.

Det fnyser nog riktiga tekännare åt... ;-)

 

Ett annat kul alternativ som är helt gratis är att plocka björklöv när de är små och spröda, torka dem och koka te på skiten. De gäller bara att plocka dem på ett ställe utan för mycket luftförorening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll dig till jordgubbsté då. Antar att du dricker cider istället för öl med?

Nej för helvete, det är specifikt Oolong jag tycker illa om. Jag köpte en låda med fem olika sorter och de övriga fyra (Assam, Ceylon Orange Pekoe, Keemun och Yunnan) är helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rökta téer is the shit! Flanerade lite på Söder idag och passade på att inköpa 4 hg av min favoritblandning: Gan Lu. Sen är man redo för 4 SnG och en kopp té!

 

Örttéer och sån skit är inget för riktiga tedrickare. Sen ska téet naturligtvis tillagas i kanna och dra cirka 5 minuter (men är man riktig kännare så ska det vara ännu mer exakt än så, beroende på vilken sort)

 

Mjölk, socker och andra tillsatser är no-no!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rökta téer is the shit! Flanerade lite på Söder idag och passade på att inköpa 4 hg av min favoritblandning: Gan Lu. Sen är man redo för 4 SnG och en kopp té!

 

Örttéer och sån skit är inget för riktiga tedrickare. Sen ska téet naturligtvis tillagas i kanna och dra cirka 5 minuter (men är man riktig kännare så ska det vara ännu mer exakt än så, beroende på vilken sort)

 

Mjölk, socker och andra tillsatser är no-no!

 

Värst vad du va fin i kanten. Inget fel på örttér. Och hurvida en "riktig" te kännare är något positivt kan ju diskuteras..

 

Extrem nogrannhet vid te tillagning beror nog på brist på annat i livet. Men 4 hg Gan Lu är alltid 4 hg Gan Lu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värst vad du va fin i kanten. Inget fel på örttér. Och hurvida en "riktig" te kännare är något positivt kan ju diskuteras..

 

Extrem nogrannhet vid te tillagning beror nog på brist på annat i livet. Men 4 hg Gan Lu är alltid 4 hg Gan Lu.

 

Jag skojar bara - drick du ditt örtté utan att skämmas. Språkligt stör det mig dock lite att te kommit att betyda ungefär "alla varma drycker smaksatta med något som inte är kaffe eller choklad". När det inte är minsta lilla blad från en tebuske inblandat i brygden så blir det lite fånigt att kalla det te.

 

Som så mycket annat här i livet så lönar det sig nog att lägga lite omsorg på det man gör och satsa på kvalitet om man vill ha sjysst te. Men jag ska inte kasta alltför stenar - är oftast lat och dricker påste på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...