Gå till innehåll

Procent räkning?! High stakes poker


Shan1337

Recommended Posts

Jag har letat o hittat informationen om hur man räknar procent chansen för att veta om man får in en drag hand.

 

Då 4/2 metoden inte fungerar över 12 outs så undrar jag hur man snabbt räknar ut sin procent chans när man väl sitter vid bordet o inte har en miniräknare tillhands eller ett program som pokerstove.

 

Såg på ett avsnitt High stakes poker och Hellmuth har foldat

As9s och Esfandiari spelar QcQs efter floppen så är bordet 4d5sTs

 

efter att esfandiari vunnit handen genom att alla foldar frågar hellmuth Phil laak vad procenten va på att han skulle vunnit handen och han svarar snabbt 45% vilken är relativt nära (43.5%)

 

HUUUR räkna han ut de så fort, jag räknade på 9 spader kvar eftersom han inte vet att esfandiari sitter på ett och tre över kort vilken är esset. Vilket ger totalt 12 outs så att han ska få den bästa handen på turn är ju 35 mot 9 eller ca 4 mot 1 hur ska jag göra om jag vill räkna ut oddsen för både turn o river samt snabbt me huvudräkning få fram procenten.

 

4/2 regeln som sagt tidigare funkar ju tydligen inte ger ju en procent på 48% vilket jag tycker diffar för mycket för att kunna fungera.

 

heelp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du räkna ut det eller vill du bara veta vad svaret är?

 

Om det räcker med att få reda hur många procents vinstchans ett visst antal outs har så googla pottoddstabell eller nåt liknande, måste ju gå att hitta lätt. Verkar onödigt att räkna varje gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat o hittat informationen om hur man räknar procent chansen för att veta om man får in en drag hand.

 

Då 4/2 metoden inte fungerar över 12 outs så undrar jag hur man snabbt räknar ut sin procent chans när man väl sitter vid bordet o inte har en miniräknare tillhands eller ett program som pokerstove.

 

Såg på ett avsnitt High stakes poker och Hellmuth har foldat

As9s och Esfandiari spelar QcQs efter floppen så är bordet 4d5sTs

 

efter att esfandiari vunnit handen genom att alla foldar frågar hellmuth Phil laak vad procenten va på att han skulle vunnit handen och han svarar snabbt 45% vilken är relativt nära (43.5%)

 

HUUUR räkna han ut de så fort, jag räknade på 9 spader kvar eftersom han inte vet att esfandiari sitter på ett och tre över kort vilken är esset. Vilket ger totalt 12 outs så att han ska få den bästa handen på turn är ju 35 mot 9 eller ca 4 mot 1 hur ska jag göra om jag vill räkna ut oddsen för både turn o river samt snabbt me huvudräkning få fram procenten.

 

4/2 regeln som sagt tidigare funkar ju tydligen inte ger ju en procent på 48% vilket jag tycker diffar för mycket för att kunna fungera.

 

heelp

43.5% får man om man räknar med att Esfandiari har Qs, dvs 11 outs så 4/2 regeln stämmer rätt bra. Om han däremot haft Qh istället får man 46.3 vilket är tillräckligt nära de 48 för att du inte ska göra för många felbeslut.

Phil kanske kunde se Esfandaris hålkort ;-)

 

Du kan använda propokertools.com och leka med equities.

 

http://www.propokertools.com/simulator/simulate.jsp?g=he&b=4d5sts&h1=as9s&h2=QhQc&h3=&h4=&h5=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43.5% får man om man räknar med att Esfandiari har Qs, dvs 11 outs så 4/2 regeln stämmer rätt bra. Om han däremot haft Qh istället får man 46.3 vilket är tillräckligt nära de 48 för att du inte ska göra för många felbeslut.

Phil kanske kunde se Esfandaris hålkort ;-)

 

Du kan använda propokertools.com och leka med equities.

 

http://www.propokertools.com/simulator/simulate.jsp?g=he&b=4d5sts&h1=as9s&h2=QhQc&h3=&h4=&h5=

 

Okej, de stämmer då med den regeln. Men de måste finnas ett bättre sätt att räkna, phil laak sa inte precis 48 procent eller 44, och tror inte att han räknar på den regeln eller har jag fel? De måste finnas ett bättre sätt att räkna på när outsen stiger och när slutar den regeln gälla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör först 4/2 regeln. Dra sen av lika många procent som du har antal outs som överstiger tio.

 

11 outs dra bort 1%

12 outs dra bort 2%

13 outs dra bort 3%

 

OSV

 

Blir inte exakt men närmare sanningen.

 

Tack för svar hann inte se svaret innan jag hann posta :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hey boys, jag fortsätter på samma tråd eftersom de är onödigt att starta en ny tråd och de faktiskt berör samma ämne,

 

iaf de jag undrar är om hur man med huvudräkning skall räkna ut oddsen för att en hand skall inträffa utan att använda 4/2 regeln på turn eller river.

Tar ett exempel

Du har i hålen två connectors och floppen kommer så att du får öppen stege drag, de självklara är att du har då 8 outs, du går all in och en person callar och han sitter inte med nån utav dina outs, oddsen är då för att de ska inträffa på turn 37 mot 8 (45 osedda kort och 8 utav dessa ger dig stegen) eller 4,6 mot 1. Och oddsen för att de ska ske på river är 36 mot 8 eller 4,5 mot 1, MEN om jag nu vill veta vad mina odds är att de inträffar på antingen turn eller river hur skall jag då räkna!?

 

jag har sett tabeller på olika sidor en utav dessa är http://www.texas-holdem.se/oddstabeller.htm

 

Där står de att oddsen för att de ska inträffa på turn eller river är 2.18 mot 1 räknar man med formeln [1-((oddsen för miss på turn/osedda kort)*(oddsen för miss på river/osedda kort))] med siffror då [1-((37/47)*(36/46))] så stämmer inte procent chansen (1/3.18) räknar man dock med att man inte sett den andra spelarens kort [1-((39/47)*(38/47))] så stämmer oddsen med procenten. Förstår att tabellen tar bara hänsyn till att du inte vet den andres kort.

 

Jag förstår inte hur de får fram dessa odds tal. Enkelt för mig om jag bara ska räkna på turn eller river kortet med huvudräkning men inte om jag ska tänka på både turn och river, förstår inte hur de gör eller hur jag ska gå tillväga.

 

tillägger att de är viktigt för mig att jag inte vill använda 4/2 regeln..

 

Hoppas jag inte förvirrat er nu :?

 

Nån smart själ som vet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så här är det.

 

Det spelar ingen roll ifall du kan räkna ut det exakt eller om du höftar med 4/2-regeln, det finns så många andra faktorer med stor osäkerhet som spelar in så om det är 43,5% eller 48% eller vad det nu är spelar verkligen ingen roll.

 

Lägg inte mer krut och ork och tid på det här.

 

Ska du ha siffrorna till något annat är praktiskt pokerspel eller praktiskt räknande av ranger, equity etc så berätta det. Men det finns ingen som är så besatt av att hitta exakta procentsatsen vid bordet. Och när man sitter vid sidan om så drar man ändå in rangerna i propokertools eller pokerstove och copypastear till uträkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så här är det.

 

Det spelar ingen roll ifall du kan räkna ut det exakt eller om du höftar med 4/2-regeln, det finns så många andra faktorer med stor osäkerhet som spelar in så om det är 43,5% eller 48% eller vad det nu är spelar verkligen ingen roll.

 

Lägg inte mer krut och ork och tid på det här.

 

Ska du ha siffrorna till något annat är praktiskt pokerspel eller praktiskt räknande av ranger, equity etc så berätta det. Men det finns ingen som är så besatt av att hitta exakta procentsatsen vid bordet. Och när man sitter vid sidan om så drar man ändå in rangerna i propokertools eller pokerstove och copypastear till uträkningen.

 

Det va mest denna jag hade i åtanke som fick mig att bli besatt

 

Text results appended to pokerstove.txt

 

990 games 0.005 secs 198,000 games/sec

 

Board: Ts 4d 5h

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 74.141% 74.14% 00.00% 734 0.00 { 4c4h }

Hand 1: 25.859% 25.86% 00.00% 256 0.00 { 3c2c }

 

 

får inte oddsen att stämma när jag försöker göra beräkningen. Här är inte oddsen 2.18 mot 1 eller 32% med 8 outs när man räknar med 4/2 regeln som du kan se, de som fått mig att vara lite besatt. Kanske tänker helt fel :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kill cards är ett ganska okänt begrepp och om inte twodimes.net och liknande hemsidor/program kommit tror jag många hade räknat fel.

 

Det finns en lista i super system 1 som bobby baldwin (osäker efternamn, han som har bobbys rum på bellagio iaf) gjorde för omaha och som jag typ aldrig sett i ngt annat sammanhang. Kommer inte ihåg hur mkt det diffa, men borde väl gå att räkna på och ge en tumregel typ; varje killcard ger 0.x% högre vinstchans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger så här. Anta att du har 35% chans enligt 2/4 regeln. 35% av gångerna sätter du ditt drag. Om du är upp mot ett set har han också runt 35% chans att förbättra sin hand. Sannolikheten att ni båda kommer förbättra er är ca 10% (0,35x0,35=0,10). Du vinner bara när du förbättrar dig men samtidigt han inte gör det, så dra bort 10% från de 35% du har räknat med (som ger en bra approximation i många fall men inte när motståndaren har starka chanser att förbättra sin hand). Det ger 25% vilket är tillräckligt nära sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...