Hjort Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 Har plötsligt dykt upp skumma problem på en xp-installation som varit med ett halvår. Det enda jag installerat sedan problemen började är firefox och ett par pokerprogram (shortstacking och de relaterade programmen för omaha, mm). Det som händer är att explorer helt slutar svara när jag försöker flytta, kopiera eller radera filer via högerklick eller drag'n'drop. Med undantaget att det verkar funka att dra filer till papperskorgen och högerklicka på den för att helt radera dem. Högerklick på filer verkar ibland vara tillräckligt för att utlösa hänget, men inte alltid. Det går fortfarande bra att skapa och byta namn på filer. Det verkar också gå bra för program som utorrent att skapa filer, skriva och flytta. En chkdsk ger inte något särskilt, däremot går det inte att starta datorn i felsäkert läge. Har också tagit bort så många program jag kan och stängt ned windowstjänster jag inte använder. Någon som har varit med om något liknande eller har förslag på felsökningsmetod? Citera
brainslicer Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 du kan inte tänkas ha en massa 4226 fel i loggboken? Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Loggboken/System Citera
Supertequila Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 Du kanske borde nämna att du använder Mac, om inte jag har helt fel här nu. Citera
brainslicer Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 Du kanske borde nämna att du använder Mac, om inte jag har helt fel här nu. XP under Mac då? Fast det borde inte ha nån betydelse om problemet är i XP, tex Event ID 4226. Det jag nu tänker på när du har utorrent, nåt pokerdatabas program osv...som skapar anslutningar...XP har default en gräns på 10 anslutningar. Citera
BeroendeForever Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 Apro på konstiga XP fel så har följande hänt för mig senaste veckan Datorn är sjukt seg utan någon anlendning och den hänger sig i 5-10 sekunder lite då och då. Boss går ej o starta, när den står på 1 av 3 så stängs boss av. Stars går ej att starta, konstigt felmeddelande. Firefox stängs av sig själv ungefär 1 gång i timmen, utan felmeddelande. Citera
Hjort Postad 21 April , 2009 Författare Rapport Postad 21 April , 2009 Du kanske borde nämna att du använder Mac, om inte jag har helt fel här nu.Det är en compaq. Har mer än en dator. Duh. Citera
brainslicer Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 Apro på konstiga XP fel så har följande hänt för mig senaste veckan Datorn är sjukt seg utan någon anlendning och den hänger sig i 5-10 sekunder lite då och då. Boss går ej o starta, när den står på 1 av 3 så stängs boss av. Stars går ej att starta, konstigt felmeddelande. Firefox stängs av sig själv ungefär 1 gång i timmen, utan felmeddelande. kolla loggen efter felmeddelanden och tips på orsak, scanna datorn efter malware med lite olika program...tex http://www.malwarebytes.org/ (glöm inte uppdatera innan scanning) Citera
BeroendeForever Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 Funkar Trialen till någon nytta mer än att säga att jag har fel och sen rensar den inte? Hur menar du kolla loggarna, De felmeddelanden jag får är rätt intesägande Citera
brainslicer Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 Funkar Trialen till någon nytta mer än att säga att jag har fel och sen rensar den inte?Hur menar du kolla loggarna, De felmeddelanden jag får är rätt intesägande Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Loggboken/System http://www.malwarebytes.org/mbam.php Activating the full version unlocks realtime protection, scheduled scanning, and scheduled updating. For consumers and personal use, it is a one time fee of $24.95. For corporate and business customers, annual licenses are required, please see our Corporate Licensing program.Den kan ta bort ja, men man måste manuellt scanna, inget realtime skydd i gratisversionen. Citera
BeroendeForever Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 Oj! Du kanske är en gud! De flesta felen verkar vara att jag inte har tillräckligt minne, och det anar jag själv hur jag kan lösa. Sen har jag massa DCOM som jag inte förstår, något du vet direkt i huvudet vad det är? Citera
brainslicer Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 Oj! Du kanske är en gud! De flesta felen verkar vara att jag inte har tillräckligt minne, och det anar jag själv hur jag kan lösa. Sen har jag massa DCOM som jag inte förstår, något du vet direkt i huvudet vad det är? njaa, men du kan ju googla på event id(händelse), eller annan förklaring av felet för lite minne? inte ska program avslutas hur som helst då heller? o de ska då va väldigt lite minne för att ens strula Kan de va så att du har trasigt minne eller nåt malware/program som strular/äter upp minnet? Trasigt minne brukar resultera i att program stängs ner utan orsak nu som då. för att kolla att minnet är fysiskt i skick: http://www.memtest.org/ Citera
Hjort Postad 21 April , 2009 Författare Rapport Postad 21 April , 2009 du kan inte tänkas ha en massa 4226 fel i loggboken? Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Loggboken/System Har lite svårt att hitta loggboken faktiskt. Ska se om det var någon av windowstjänsterna jag stängde av. XP under Mac då? Fast det borde inte ha nån betydelse om problemet är i XP, tex Event ID 4226. Det jag nu tänker på när du har utorrent, nåt pokerdatabas program osv...som skapar anslutningar...XP har default en gräns på 10 anslutningar.Skeptisk. Problemet uppstod ju inte förut, när utorrent körde för fullt, och verkar kvarstå när jag avinstallerat det. Nu har jag bara ett fåtal program installerade (ie 7, piratat office, randomsmåspel) och inte så mycket annat. Som en bonusfeature så verkar det som om det inte går att ladda ned och installera exe-filer längre, eftersom windows säger att de är korrupta. Däremot verkar det gå bra att ladda ned ljud och bild utan att de far illa. Eftersom det i nuläget verkar det enklast att bara hitta ett sätt att säkerhetskopiera grejerna jag vill ha kvar och installera om, så vore jag tacksam för tips för hur man kopiera filer på ett sätt som kringår explorer. Det går ju som sagt bra att läsa filer och tydligen även att skapa nya och skriva data. Så det borde gå. Edit: Verkar som om uppkopplingen spyr paket utåt. Så antagligen virus/trojan. Horskit. Citera
brainslicer Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 låter som en hel del oreda...hopplöst att gissa sig till, gissar ändå på nåt malware? utorrent i sig självt har jag inte haft problem med heller, men när den vart på samma dator som postgresql tex har jag för mig jag var tvungen att öka gränsen till 50... men som sagt, 4226 felet i loggboken är en indikation på det, men också en indikation på malware som försöker ansluta och skapa anslutningar så dom köas. Vilket resulterar i att saker hänger sig osv... edit: om det är ett malware(som det verkar) så kan de ju vara att den skyddar sig med korrupta downloads, gömmer Administrationsverktyg osv... det kan ju förklara en del... Eftersom det i nuläget verkar det enklast att bara hitta ett sätt att säkerhetskopiera grejerna jag vill ha kvar och installera om, så vore jag tacksam för tips för hur man kopiera filer på ett sätt som kringår explorer.hmm, ftp, dc++, alla andra fildelningsverktyg, men om du inte kan hämta och installera en felfri exe fil är ju det också svårt. om du kan dela ut de mapparna/filer som du vill spara, och hämta dom från en annan dator... ? kanske ni surfat runt och råkat ut för den där elakingen som är aktuell senaste veckorna http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.224615/mebroot-rootkit-kommer-i-ny-version http://www.prevx.com/blog/120/MBR-rootkit-changes-itself-and-strikes-again.html Ett säkerhetsföretag varnar att tusentals hemsidor har blivit riggade för att sprida ett kraftfullt rootkit som många antivirus inte är redo att hantera. Citera
Recommended Posts