Gå till innehåll

Antinomos - En nybörjares tankar!


Antinomos

Recommended Posts

Jag är faktiskt en riktig nybörjare, till skillnad mot vissa andra som är come-back players eller enbart nya gällande on-line poker. Min pokerhistoria är mindre spel i ungdomen och ny 6 timmars on-linespel.

 

Vet inte om det är så kul att läsa en nybörjares dagbok, men ni får gära komma med råd och kommentarer.

 

Tyvärr kommer det inte att bli alltför många hand-och spelredovisningar då jag inte kommer ihåg alla detaljer i spelen jag spelar än. Det är ofta något man utvecklar över sikt. Vidare har jag ingen uppkoppling hemma just nu så jag spelar på skolan och där kan jag inte installera programvara, vilket medför att jag endast kan spela på java-klienter - Betsson.

 

Det kommer att bli mer av mina, alltså en nybörjares, funderingar och tankar kring poker.

 

Jag har som sagt spelat ca. 6 timmar. Jag spelar enbart FL och började på $0.25/0.50, men tyckte det var alltför slarvigt spel där samt att potterna var för små. Jag gick över till $0.50/1.00 där jag känner mig hemma. En del kanske tycker att jag spelar på för hög nivå, men jag tycker det känns bra och så länge jag inte förlorar tycker jag att jag kan spela där. Jag satte in 300kr på Betsson och brukar ha $20.00 (cirka) i stack.

 

Målet är att jag skall gå med vinst och inte förlora. Jag ska försöka spela diciplinerat och tight. Det har dessa första timmar visat sig vara svårt till en början. Jag fick kämpa för att gå +-0. Min brist på diciplin visade sig först i att när jag låg +$12 efter 90 minuters spelande så slutade jag inte utan fortsatte - NYBÖRJARFEL 1. Diciplin är också att kunna sluta när man ligger på +. Det att jag fick kämpa i början för att ligga +-0 innebar att jag faktiskt lärde mig att inte få panik när jag vara nere på $7. Det kommer att svänga och ínse det är skillnaden mellan att tilta(rätt begrepp?) och komma tillbaka till +-0.

 

NYBÖRJARFEL 2 var att jag spelade på tok för löst - jag ville se kort och såg för många floppar. Att se många floppar äter för mycket av stacken helt enkelt. Nu känner jag att jag har tightat till spelet avsevärt och jag känner mig överlag lugnare - man blir mer och mer van vid 'pokerbordssituationen'.

 

Senaste sessionen gick mycket bra - dels beroende på att jag hade flyt med korten. Tidigare har jag känt att jag fått dåliga kort och jag har upplevt de där aggressionshöjande sakerna som att ingen är med när man har pocket-AA eller att någon nisse går med hela vägen med pocket-J6o och vinner på rivern. Hursomhelst, senaste sessionen (90minuter) vann jag $22. Skönt och kul! Har bestämt att bara spela max 2 timmar åt gången.

 

Nu blir det till att plugga lite och att fortsätta utveckla mitt spel. :D

 

//Mvh, M

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör dig beredd på att få sätta in mer pengar. Det kvittar hur bra du är; 300 spänn kommer inte att räcka på .5/1. Jag tappade nog som mest ~$100 på 0.5/1 under några hundra händer och jag tror mig vara en vinnande spelare.

 

Sen tycker jag inte att det är ett misstag att fortsätta spela bara för att du gått plus, tvärtom. Det är ett misstag att sluta spela bara för att du ligger plus. Det finns en bra artikel om fenomenet som jag har sett en länk till några gånger här på forumet, kommer tyvärr inte ihåg den just nu.

 

Slutligen: Lycka till! Jag har själv malt på med FL sedan november förra året, men då på nivåer som har passat min pokerkassa. Jag har haft som mål att inte sätta in mer pengar och att gå upp först när jag känner mig som en vinnare på en viss nivå. Spelade nog minst en månad på 0.05/0.10 innan jag gick vidare. Nu har jag nått till 1/2 och sniffar lite lätt på 2/4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet är att jag skall gå med vinst och inte förlora.

Jag ska försöka spela diciplinerat och tight.

Ett tips kan vara att lägga fokus på att spela aggressivt och tight. Jag skulle tro att det är ett allvarligare fel för de flesta att spela för passivt än att de spelar för löst.

 

Det har dessa första timmar visat sig vara svårt till en början. Jag fick kämpa för att gå +-0. Min brist på diciplin visade sig först i att när jag låg +$12 efter 90 minuters spelande så slutade jag inte utan fortsatte - NYBÖRJARFEL 1. Diciplin är också att kunna sluta när man ligger på +. Det att jag fick kämpa i början för att ligga +-0 innebar att jag faktiskt lärde mig att inte få panik när jag vara nere på $7. Det kommer att svänga och ínse det är skillnaden mellan att tilta(rätt begrepp?) och komma tillbaka till +-0.

Du gör definitivt inte något fel som fortsätter. Däremot begår du ett stort fel när du tror att ditt resultat jämfört med sessionens start har någon betydelse för om du ska fortsätta eller inte. Det enda som är viktigt är hur mycket pengar du har nu, hur bra du spelar i förhållande till bordet och om du har något bättre att göra eller ej. Hur mycket pengar du hade för 90 minuter sen är totalt irrelevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för feedbacken!

 

Hjort

 

Jag försöker spela aggressivt, men har märkt en svaghet där. Ibland fegar jag ur. Dålig 'pott commitment' o.dyl. Måste förbättra det.

 

Det där att se till hur jag spelar mot bordet var bra...ska tänka på det i större utsträckning än just pengarna i förhållande till början av sessionen.

 

morberg

 

Jag har ju annan inkomst så om det blir aktuellt så får det bli så. Vi får se hur länge det går att plussa först. jag är väl medveten om att jag är nybörjare och inte kan rkna med att plussa utan att det handlar om att lära sig än så länge.

 

Om du hittar artikeln så läser jag gärna den! Hur har det gått för dig? Känner du att du utvecklat dig och i så fall hur? Lycka till själv! Jag lär nog stanna på $0.50/1.00 ett bra tag. :D

 

---

 

Ska kolla upp Pacific poker och 24hPoker ockå, tack!

 

//Mvh, M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått för dig? Känner du att du utvecklat dig och i så fall hur? Lycka till själv! Jag lär nog stanna på $0.50/1.00 ett bra tag.

 

Det mesta jag har dragit in är i form av olika bonusar. Jag far runt ganska bra mellan olika sajter för att få bäst utväxling på mina pengar. När du får möjlighet att spela hemifrån eller där du kan installera godtycklig klient ska du se till att skaffa ett NETeller-konto och flytta runt pengarna för att utnyttja bonusar.

 

Ligger på 2-4BB/100 händer på mitt .5/1 och 1/2 på mitt spel. Dock har jag inte tillräckligt många händer spelade för att siffran ska vara säker.

 

V.g. själva spelet har jag ffa utvecklats på floppen och därefter, mycket tack vare återkoppling här på forumet men även via litteratur. Pre-flop är relativt mekaniskt och det är inte mycket du kan åstadkomma där när du väl har fått en grundförståelse för starthänder och position.

 

Bra boktips är Internet Texas Hold'em för relativt nya spelare som kan grunderna och senare Small Stakes Hold'em som fortsättningsbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...