Gå till innehåll

Risker med att skatta


Recommended Posts

Hej

Jag har länge tänkt på det här, men nu känns det som att jag har bestämt mig för att helt enkelt ta ut en stor del av min nätpokerrulle direkt via neteller och helt enkelt skatta på den. Jag har spelat poker på nätet i några år och aldrig skattat en krona, men aldrig deklarerat för något heller. Uttagen har hittills inte varit stora nog för att banken skall skicka vidare informationen till skatteverket. Men nu har jag tänkt göra ett stort uttag direkt från Neteller med pengar som jag vunnit på diverse internetsidor utanför EU. Jag hade tänkt deklarera dessa vinster och skatta 30% på dem i nästa års deklaration. Plus en mindre vinst i en liveturnering utomlands.

 

Löper jag någon risk att noggrant behöva redovisa för exakt från vilka sidor dessa pengar kommer och tror ni att skatteverket kommer göra en grundlig undersökning flera år tillbaka på mig eller kommer dem helt sonika tacka och ta emot den skatt jag säger att jag vill betala in för vinster under år 2009? Borde jag även deklarera för vinster jag gjort på en skattefri EU-sida trots att denna vinst togs ut med ett belopp under 150 000 kr som inte kanske skickas vidare till skatteverket?

 

Behöver jag professionell hjälp för detta eller är det en enkel procedur som jag inte har något att oroa mig över. Jag skulle verkligen inte palla att behöva gå igenom en massa skit för det här. De vinster jag gjort tidigare och cashat ut har inte ens nästan varit i den klass som de kommer vara under 2009, utan mest levebröd som jag levt riktigt gott på. Jag har verkligen kommit till den gräns där jag antingen flyttar utomlands eller börjar skatta för jag vill kunna inrätta ett riktigt liv med hus och fritt spenderande och allra hellst skall detta vara i Sverige, men blir det procedur och massa tjaffs flyttar jag hellre med mina pengar.

 

Någon som har erfarenheter av frivillig beskattning av online cashgame-vinster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att dra iväg ett PM till Cyntax. Han har ju hjälpt ett par spelare från forumet tidigare med deklaration av pokervinster. Han är inte gratis, men är med största sannolikhet värd sina pengar.

 

Vill för övrigt säga att jag tycker att det är ett mycket moget beslut du har tagit. Jag ber även om ursäkt om jag var lite överdrivet gnällig i din förra tråd. Jag blir sån när folk vill bryta regler och lagar.

 

Lycka till med liret i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara relativt ovanligt att frivilligt deklarera pokervinster. Med tanke på dagens absurda regler (att varje hand räknas som ett enskilt lotteri) skulle jag göra allt för att undvika varje kontakt med skatteverket. Ta ut pengarna till ett konto utanför EU och skänk pengar till välgörenhet om du vill bidra till samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...