Kotoryu Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 Jag brukar spela $5 SnG på Betsson (10-manna). Detta hände idag: Hand 16 (8 spelare, blinds 15/30) Efter att foldat nästan alla händer får jag ATs på knappen, höjer till 100 och får syn av två limpare. En spelare synar mina höjningar på brädet 5JAA och han går all-in på turn. Jag fruktar AJ men synar, han visar upp KJ (???). Hand 37 (6 spelare, blinds 50/100) Jag lyckas ta hem en ganska stor pott med A:club:K:club: på läskiga floppen 8:heart:K:heart:3:heart:, då ingen ytterligare hjärter faller. Plötsligt är jag chipleader med 3700. Hand 45 (6 spelare, 75/150) Jag spelar ett par i sjuor för hårt mot andrastacken och tvingas släppa på river. Back 850, men jag knycker nästa pott från BB med Q6o och triss i damer. Jag lyckas stjäla ett par mörkar men förlorar desto fler och har backat till 2600 och 3:e plats med 4 spelare kvar. Två spelare har runt 5000 marker och 4:an har 1680. Detta händer: Hand 68 (4 spelare, 150/300) En av storstackarna har stulit mörkarna flera gånger de sista händerna, och nu höjer han till 2bb (600). Jag sitter i BB med QJo och går all-in för 2300. Jag väntar mig inte att han ska syna! Han har dock en riktig hand och synar, varpå jag dubblar upp mot hans AKo ... Här hade jag tur. Men var det också dåligt spelat? Hur tycker ni att motståndaren spelar här? De närmaste händerna är inte nådiga för den stackars killen med AK. Han åker ut redan i hand 74. Samtidigt spelar jag nu plötsligt mycket aggressivt, och vid hand 80 har jag 50% av markerna, mestadels genom att ha höjt alla potter jag spelar. Hand 85 (3 spelare, 300/600) Lillstacken i SB synar, jag höjer med KJo till 1200. Han ställer in för ytterligare 1560. Om jag synar och förlorar har jag fortfarande 6000 marker kvar, så jag synar och slår ut hans 99. Sex händer senare är matchen slut. Onokuni (dvs jag) finished in 1st place and won $100 står det. Jag har av misstag suttit vid ett $20-bord. Citera
sata Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 En fin historia Grattis till vinsten, du kanske skall fortsätta på den nivån? Citera
Kotoryu Postad 24 April , 2005 Författare Rapport Postad 24 April , 2005 Grattis till vinsten, du kanske skall fortsätta på den nivån? Är du inte klok - jag vågar väl inte spela så högt! Citera
TotalFarsa Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 Själv tog jag steget upp till den "hemska" 20$-nivån för några veckor sen och, ja, vad ska man säga... Upplever inte motståndet som speciellt mycket tuffare än 5 & 10... Kanske något mindre tomtigt men ändock inte svårspelat... Så har du bara rullen för det så tycker jag att du ska lira vidare på den nivån. Men med tanke på din kommentar så kanske du ska vänta en månad eller två /TF Citera
Kotoryu Postad 24 April , 2005 Författare Rapport Postad 24 April , 2005 Jag har försökt räkna på mitt allin-spel med QJ. Läget är att jag ligger 3:a med fler marker än 4:an. Om jag foldar mot höjningen preflopp har jag 2300 och den andre 1530. Mitt EV bör ligga runt 2I (I = insats), eftersom det är vad man får för tredje plats. Om jag istället går all-in kommer motspelaren att lägga sig en viss del av gångerna. Jag har då 3350. Fortfarande tredje plats, men jag bör ha förbättrat mitt EV till åtminstone 2.5I, kanske mer. Om han synar kommer jag vinna uppskattningsvis 40% av gångerna. De gånger jag vinner går jag upp i ledningen, och mitt EV kommer att vara kanske 3.5I. Säg att motspelarens synfrekvens är x. Med dessa antaganden fås då EV(all-in) = fold(motspelare)*2.5I + syn(motspelare)*vinstchans*3.5I = (1-x)*2.5I + x*0.4*3.5I = (2.5 - 2.5x + 1.4x)I = (2.5 - 1.1x)I Jag går ungefär jämnt upp i längden på det hela om han synar mindre än hälften av gångerna, ett inte orimligt antagande. Fast jag tror också att mina EV i de olika fallen är lite för lågt räknade. Citera
Kotoryu Postad 24 April , 2005 Författare Rapport Postad 24 April , 2005 Så har du bara rullen för det så tycker jag att du ska lira vidare på den nivån. Men med tanke på din kommentar så kanske du ska vänta en månad eller två Än så länge ligger jag nätt och jämnt på plus på $5 SnG. Jag skulle vilja bli bättre innan jag går upp till $10. Positivt är att jag har fler 1:a än 2:a-platser, och fler 3:e än 4:e. För många 5:e och 6:e dock. Citera
martenmania Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 Jag lyckas stjäla ett par mörkar men förlorar desto fler och har backat till 2600 och 3:e plats med 4 spelare kvar. Två spelare har runt 5000 marker och 4:an har 1680. Detta händer: Hand 68 (4 spelare, 150/300) En av storstackarna har stulit mörkarna flera gånger de sista händerna, och nu höjer han till 2bb (600). Jag sitter i BB med QJo och går all-in för 2300. Jag väntar mig inte att han ska syna! Han har dock en riktig hand och synar, varpå jag dubblar upp mot hans AKo ... Jag går ungefär jämnt upp i längden på det hela om han synar mindre än hälften av gångerna, ett inte orimligt antagande. Om det är en bra spelare så kommer han att syna betydligt oftare än 50%. Det kostar 1700 för att vinna 4750 och även om han förlorar så har han 2700 kvar. Rent pottoddsmässigt räcker det att han har 36% mot din handdistribution vilket han oftast har. Dessutom tar du en onödig risk att åka ut, synar du i stället och missar floppen kan du checkfolda och fortfarande ha bra chans på 3:e platsen. Jag hade nöjt mig med att syna i BB. Här hade jag tur. Men var det också dåligt spelat? Hur tycker ni att motståndaren spelar här? Angående motståndaren så är det oftast bättre att höja till 3BB, det sätter mer press på dig, höjer han bara till 2BB synar du i princip med any2 från BB. Hade höjningen varit till 3BB hade det definitivt varit fel att gå all-in eftersom han alltid kommer att syna. Slutligen: Grattis till vinsten Citera
Kotoryu Postad 24 April , 2005 Författare Rapport Postad 24 April , 2005 Om det är en bra spelare så kommer han att syna betydligt oftare än 50%. Det kostar 1700 för att vinna 4750 och även om han förlorar så har han 2700 kvar. Rent pottoddsmässigt räcker det att han har 36% mot din handdistribution vilket han oftast har. Dessutom tar du en onödig risk att åka ut, synar du i stället och missar floppen kan du checkfolda och fortfarande ha bra chans på 3:e platsen. Jag hade nöjt mig med att syna i BB. Bra synpunkter. Motspelaren hade stulit fyra potter på kort tid genom att utnyttja position (höjning preflopp/bet på floppen då motståndaren checkat). Jag ville väl markera lite. Dessutom var jag inte ute efter att folda mig till tredje plats. Hade jag vetat att det var $20-bord hade jag nog gjort annorlunda. Angående motståndaren så är det oftast bättre att höja till 3BB, det sätter mer press på dig, höjer han bara till 2BB synar du i princip med any2 från BB. Hade höjningen varit till 3BB hade det definitivt varit fel att gå all-in eftersom han alltid kommer att syna. Jo, jag hade lagt mig preflop för en större höjning. Nu trodde jag inte riktigt på honom. Slutligen: Grattis till vinsten Tackar tackar! Citera
Recommended Posts