Gå till innehåll

borttappat kvitto + trasig ps3 = :(

Recommended Posts

Postad

Jag köpte ett PS3 den 25 mars 2007 när den först kom till sverige för runt 6k.

Två dagar sedan fick den YLOD ( yellow light of death) och är nu helt död. YLOD ska tydligen vara ett tillverkningsfel som drabbar ett fåtal procent av 60gb modellen. Problemet är att jag under en flytt har tappat bort kvittot och nu är helt jävla lost. Vad kan jag göra?

Drog iväg till Game för att se om dom fortfarande har kvar någon information om affären genom att tracka serienummret. Svaret blev ett nej.

Läste sedan på ett forum att lagen säger att alla ekonomiska affärer måste sparas i upp till 10 år, då t.ex. skattemyndigheten kan kräva kvitton osv. Stämmer verkligen detta? Kan jag kräva detta utav Game?

Postad

Kan inte svara på frågan du ställer men något som kan vara värt att prova är att kontakta din bank och fråga om de kan hjälpa dig att plocka fram transaktionen. Om du nu har kvar samma bank och kreditkort som du hade när du köpte den.

Postad

Borde det inte vara Sony som är skyldiga att reparera PS3-an om det är ett känt tillverkningsfel? Försäljaren, i det här fallet Game, kan ju knappast bli ersättningsskyldiga för en sådan sak. Både Sony och Game borde ju även vara benägna att hjälpa dig på alla sätt de kan för att behålla dig som kund.

Sen hoppas jag att du i framtiden skaffar en kvittopärm där du dunkar in alla kvitton som är värda att spara. Personligen gjorde jag det efter att jag upptäckt att jag inte vet var kvittot till min 42" LCD-TV befinner sig. Den har dock inte gått sönder än, peppar peppar...

Postad
Borde det inte vara Sony som är skyldiga att reparera PS3-an om det är ett känt tillverkningsfel? Försäljaren, i det här fallet Game, kan ju knappast bli ersättningsskyldiga för en sådan sak. Både Sony och Game borde ju även vara benägna att hjälpa dig på alla sätt de kan för att behålla dig som kund.

Sen hoppas jag att du i framtiden skaffar en kvittopärm där du dunkar in alla kvitton som är värda att spara. Personligen gjorde jag det efter att jag upptäckt att jag inte vet var kvittot till min 42" LCD-TV befinner sig. Den har dock inte gått sönder än, peppar peppar...

Säljaren, Game i det här fallet, är såvitt jag vet skyldig att ta emot den trasiga varan så länge han kan visa att den är inhandlad där. De får inte begära av kunden att denna ska lämna in den till sony centralt.

Ja, Sverker är en källa av nyttig information :mrgreen:

Postad
Säljaren, Game i det här fallet, är såvitt jag vet skyldig att ta emot den trasiga varan så länge han kan visa att den är inhandlad där. De får inte begära av kunden att denna ska lämna in den till sony centralt.

Ja, Sverker är en källa av nyttig information :mrgreen:

Jag var nog lite otydlig. Min poäng var att kostnaden för reparationen inte kommer hamna på Game. Att de ska jobba som "medlare" mellan kunden och Sony anser jag självklart. Det borde dock inte handla om någon särskilt stor kostnad för att ta emot en PS3 och skicka in den till Sony, plus att de kanske till och med kan bli ersatta av Sony för de kostnaderna pga att det är ett konstruktionsfel. Game borde alltså i det här fallet kunna vårda kundrelationen till en väldigt liten (om någon) kostnad.

• 2 weeks later...