Gå till innehåll

Nybörjare som kommer top 10, är det bra?


Kongoolle

Recommended Posts

har precis börjat lira lite poker och dom senaste 2 veckorna kört en massa småturneringar men är väldigt grön på detta. Undrar lite hur ofta en bra spelare kommer till dom sista 10 spelarna?

 

Har lyckats med det 2 ggr på 2 veckor men där gick man på pumpen direkt o bästa platsen är en 9:e plats efter MYCKET tur på vägen dit. Tycker själv att mina 2 platser som nybörjare är helt ok men anser mig inte som en duktig spelare för det utan efteråt så har man åkt ut så fort man satt sig ner typ hehe.

 

Vad anser ni som vart med ett ett tag vara ok när man lirar turneringar?

 

Lite bökigt skrivet detta men hoppas att ni förstår nåt i alla fal.

 

Mvh

 

* RP, lite matigare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser mig själv som en hygglig turneringsspelare och jag kommer ITM ungefär 75% av gångerna.

 

Kör du SnG 20 personer bör du komma till finalbordet iaf 95% av gångerna, beroende på vilken nivå du kör på och kanske 75% då det är 30 personer. Det är vad jag tycker, men det handlar ju egentligen bara om hur höga tankar du har om dig själv som pokerspelare och hur höga krav du har på dig själv.

 

Får man fråga hur många försök dessa 2 topp 10 placeringarna krävde? Är du helt grön kanske du ska överväga att börja spela lite frirullar för få in lite turneringsvana. Man ska väl dock säga att spelet i de allra flesta frirullarna är ganska risigt och kräver mkt tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min 3:e turnering så kom jag till finalbordet men min vistelse där varade i ca 25 sekunder eller nåt hehe. Min andra gång jag kom till dom sista 10 var kanske turnering 18-23 eller nåt sånt. kör mycket billiga turneringar för att lära mig lite, typ 1$-3$ på expekt. Har väl inga större planer på att gå in på dom större heller, inte på ett bra tag i alla fall.

 

Fast lite stolt är man ändå över sina 2 platser.....fast det 'är många turneringar vi absolut inte skall prata om hur det har gått :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyxliraren skrev

 

"Kör du SnG 20 personer bör du komma till finalbordet iaf 95% av gångerna, beroende på vilken nivå du kör på och kanske 75% då det är 30 personer. "

 

Kamma dig och gå och lägg dig!

 

Vad är det med de da? Jag har kommit ItM i ca 40 % av de 18 manna turneringar jag spelat. Finalbordet kommer jag väl till i ca 97 % av fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det med de da? Jag har kommit ItM i ca 40 % av de 18 manna turneringar jag spelat. Finalbordet kommer jag väl till i ca 97 % av fallen.

97%?? Hur spelar du då? Foldar alla händer?

 

Med tanke på att det inte är ett dåligt sätt attspela 18-manna SNG - och vänta tills 9 man åkt ut, vilket folk gör förvånansvärt fort på lägre nivåer, så är det rimligt att komma på finalbord runt 90-95% av gångerna (spela bara AA och KK tillexempel).

 

Från att därefter ta sig till prisplats är en annan historia, dom som säger att dom har 75% ITM har spelat alldelles för få tävlingar för att ha någon tillförlitlig statestik.

 

Ett ITM på 40% (20-manna) respektive 50% (10-manna) är ett bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det inte är ett dåligt sätt attspela 18-manna SNG - och vänta tills 9 man åkt ut, vilket folk gör förvånansvärt fort på lägre nivåer, så är det rimligt att komma på finalbord runt 90-95% av gångerna (spela bara AA och KK tillexempel).

OK, tack. Jag var inte helt ute och cyklade då. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det med de da? Jag har kommit ItM i ca 40 % av de 18 manna turneringar jag spelat. Finalbordet kommer jag väl till i ca 97 % av fallen.

97%?? Hur spelar du då? Foldar alla händer?

 

Öhhh, nej. Men jag spelar väl ganska tight och bra. Du vet att man kan folda sig till en femteplacering i en 10 manna va? Nu för jag inte statistik över hur ofta jag kommer till finalbordet men det är sällan jag inte kommer dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det med de da? Jag har kommit ItM i ca 40 % av de 18 manna turneringar jag spelat. Finalbordet kommer jag väl till i ca 97 % av fallen.

97%?? Hur spelar du då? Foldar alla händer?

 

Med tanke på att det inte är ett dåligt sätt attspela 18-manna SNG - och vänta tills 9 man åkt ut, vilket folk gör förvånansvärt fort på lägre nivåer, så är det rimligt att komma på finalbord runt 90-95% av gångerna (spela bara AA och KK tillexempel).

 

Från att därefter ta sig till prisplats är en annan historia, dom som säger att dom har 75% ITM har spelat alldelles för få tävlingar för att ha någon tillförlitlig statestik.

 

Ett ITM på 40% (20-manna) respektive 50% (10-manna) är ett bra resultat.

 

Ett resultat på 25% eller mer i 10-manna är ett rätt bra resultat - ett resultat på 50+% på 10-manna är enastående bra - du bör direkt satsa på att bli pokerproffs!

 

Kommer man på alla ITM-positioner lika ofta så behövs det bara 16.5% ITM för att gå +/- 0. Om man inte kommer på första plats så ofta så behöver man en högre ITM% för att gå +/- 0.

 

PS Mycket tight spel är en vinnande strategi i Sit-n-go och gör det enkelt att få mycket höga procent på att nå de 50% bästa placeringarna genom att bara spela de 10 bästa starthänderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket kul att följa denna tråd då jag är en riktig rookie. Började spela för ett par månader sedan.

 

Efter stor ångest (hatar att ge bort mina pengar)satte jag in lite pengar på Expekt.

 

Spelar inga stora spel utan endast sitngo 20 manna för $5 + 0.50.

Det är mycket upp och ner men har lyckats dubbla pengarna :-) Hela 500 SEK +, skall nog säga upp mig.

 

Måste nog säga att jag når finalbordet nästan alla ggr jag spelar och får pengar kanske var 5:e. Spelar jäkligt tight och ligger klart under snitt stacken nästan hela tiden (är väl för snål med småslantarna).

 

Har nu också öppnat ett konto på Poker Stars för jag fick höra att det skall vara bättre spelare där ?

 

Hur som helst såhar jag klart svårare där. Efter att ha legat i botten på min BR i två veckor kunde jag idag äntligen komma på plus, hela + $12:50. Hoppas stålarna räcker några veckor till.

 

Rik lär jag aldrig bli på det härmen inte heller fattig:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett resultat på 25% eller mer i 10-manna är ett rätt bra resultat - ett resultat på 50+% på 10-manna är enastående bra - du bör direkt satsa på att bli pokerproffs!

 

Kommer man på alla ITM-positioner lika ofta så behövs det bara 16.5% ITM för att gå +/- 0. Om man inte kommer på första plats så ofta så behöver man en högre ITM% för att gå +/- 0.

Hur tänker du nu? Säg att du spelar en SnG med 10+1 i inköp. Prispotten är då sammanlagt 100$, du behöver dra in 11$ i genomsnitt för aatt gå +/- 0.

 

Du kommer på plats 1, 2 och 3 lika ofta, så du drar in i genomsnitt (50+30+20)/3 = 33,3$ när du når pengarna. Detta gör du 16,5% av gångerna, 33,3$*0,165=5,4945 och EV för varje spelad turnering blir -5,5$. Eller har jag missat något västentligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det med de da? Jag har kommit ItM i ca 40 % av de 18 manna turneringar jag spelat. Finalbordet kommer jag väl till i ca 97 % av fallen.

97%?? Hur spelar du då? Foldar alla händer?

 

Med tanke på att det inte är ett dåligt sätt attspela 18-manna SNG - och vänta tills 9 man åkt ut, vilket folk gör förvånansvärt fort på lägre nivåer, så är det rimligt att komma på finalbord runt 90-95% av gångerna (spela bara AA och KK tillexempel).

 

Från att därefter ta sig till prisplats är en annan historia, dom som säger att dom har 75% ITM har spelat alldelles för få tävlingar för att ha någon tillförlitlig statestik.

 

Ett ITM på 40% (20-manna) respektive 50% (10-manna) är ett bra resultat.

 

Tycker inte det är rimligt med 90% finalbord i 2-table SnG.

I min statistik för januari på 2-bordare, $5+0,5 på Stars (105 spelade) hade jag

ITM 38% (nästan ett bra resultat...)

ROI 59% (Över 50% finns inte har jag hört, men det gäller kanske för 1-bordare)

finalbord 65% (Det händer ju att min blir utdragen av ibland, t.ex kom jag 18:e 2 gånger, ena gången med AA vs JJ all-in preflop, andra gången med set (nuts) vs färg och hålstegedrag all-in på turn.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett resultat på 25% eller mer i 10-manna är ett rätt bra resultat - ett resultat på 50+% på 10-manna är enastående bra - du bör direkt satsa på att bli pokerproffs!

 

Kommer man på alla ITM-positioner lika ofta så behövs det bara 16.5% ITM för att gå +/- 0. Om man inte kommer på första plats så ofta så behöver man en högre ITM% för att gå +/- 0.

Hur tänker du nu? Säg att du spelar en SnG med 10+1 i inköp. Prispotten är då sammanlagt 100$, du behöver dra in 11$ i genomsnitt för aatt gå +/- 0.

 

Du kommer på plats 1, 2 och 3 lika ofta, så du drar in i genomsnitt (50+30+20)/3 = 33,3$ när du når pengarna. Detta gör du 16,5% av gångerna, 33,3$*0,165=5,4945 och EV för varje spelad turnering blir -5,5$. Eller har jag missat något västentligt?

 

Nej du har inte missat något väsentligt.Däremot tror jag att någon annan skolkade från skolans mattelektioner. Det som självklart gäller för 10-manna sng med standard pay-out är följande: 3 platser betalas, om du då har ITM på 30% och jämn fördelning mellan platserna kommer du backa raken. Raken gör ditt turneringsdeltagande 10% dyrare, du behöver alltså ha ett ITM som är 10% (inte procentenheter) över 30%, för att nå break-even =30*1.1=33%. Exempel: (50+30+20)/3*0,33=$11.

 

Alltså har man ett ITM på över 33%, där man har en jämn fördelning på platserna 1-2-3, så är man en vinnade spelare och där 50% anses vara ett bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå lite till ämnet :)

 

har precis börjat lira lite poker och dom senaste 2 veckorna kört en massa småturneringar men är väldigt grön på detta. Undrar lite hur ofta en bra spelare kommer till dom sista 10 spelarna

Beror förstås på hur många som spelar turneringen men om vi säger 100 deltagare, så tror jag en bra spelare kommer topp 10 20-25% av gångerna.

 

Har lyckats med det 2 ggr på 2 veckor men där gick man på pumpen direkt o bästa platsen är en 9:e plats efter MYCKET tur på vägen dit. Tycker själv att mina 2 platser som nybörjare är helt ok men anser mig inte som en duktig spelare för det utan efteråt så har man åkt ut så fort man satt sig ner typ hehe.´

Även en bra spelare behöver MYCKET tur för att komma långt i en turnering, dock inte lika mycet som en sämre spelare förstås.

 

Jag ser mig själv som en hygglig turneringsspelare och jag kommer ITM ungefär 75% av gångerna.

WHAT A JOKE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...