Gå till innehåll

Att låna/sponsras med medelstora belopp, är SKV något att tänka på?


Recommended Posts

Att låna pengar är inte olagligt eller något skumt. Att göra det mellan privatpersoner är också ok. SKV har inget emot det. Ta upp det i deklerationen så är allt grönt.

 

Sätt upp det som ett lån, skriv ett papper, betala ränta, ta upp lånet i deklerationen, dra av för räntan.

 

Det förutsätter att han har möjlighet att ta upp det som tillgång i sin och kan betala skatt på samma ränta iofs.

 

Krångla inte till det i onödan om det bara är ett lån.

 

sitter just nu och försöker göra en lista/namn på banker i lichtenstein, som tydligen ska ha bästa sekretess och stabilaste bankerna?

 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att låna pengar är inte olagligt eller något skumt. Att göra det mellan privatpersoner är också ok. SKV har inget emot det. Ta upp det i deklerationen så är allt grönt.

 

Sätt upp det som ett lån, skriv ett papper, betala ränta, ta upp lånet i deklerationen, dra av för räntan.

 

Det förutsätter att han har möjlighet att ta upp det som tillgång i sin och kan betala skatt på samma ränta iofs.

 

Krångla inte till det i onödan om det bara är ett lån.

 

 

 

Nej.

 

 

har SKV särskild blankett/mall för hur pappret ska se ut eller skriver jag bara på rak arm ?

 

kan jag skriva upp hur hög ränta somhelst? måste jag deklarera varje avbetalning då också?

 

 

Killen är bosatt inom EU så det borde gå.

 

Låt det vara en "gåva" till dig. Skattefritt numera

 

 

 

googlar just nu men du kanske vet det på rak arm, vad är taket?

 

 

edit: verkar inte så. kan inte hitta något om tak ivf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket är inga monster............

 

1. Behandla det som gåva. Skattefritt och inga som helst problem, finns inget tak.

 

2. Skriv en lånehandling. Ingen behöver registrera ett företag för att låna ut pengar. Ev ränta tar han upp under kapitalinkomster sen är det klart, finns inga papper du måste skicka till skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gåva kräver att det inte sker någon form av ekonomisk motprestation (t ex att han har del av din vinst). Har för mig att skatteverket är hyfsat hårda när de bedömer om en transaktion är en gåva eller ej. Prata med en duktig skattejurist och med skatteverket. Gör det öppet, gå inte genom några banker utomlands för det kommer att komma riktigt surt i efterhand om du blir påkommen.

 

För övrigt. Ursäkta tramset men:

 

Kommer innan sommaren att få stake av en kille.

 

 

Han kommer att skicka pengarna...

xxxxxx beroende på kronkursen.

 

 

Vilken jävla lyxhora du är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyckte det var "hehe" roligt först, men sen läste jag inlägget på svenska.

 

tack för svaren. fick som vanligt nervöst "det beror på det beror på det beror på" svar från SKV växeln. men kommer ivf satsa på att få det igenom som en gåva, längre fram ger jag givetvis en julklapp till honom också.

 

vi gör transfern nu, det är väl ändå vid deklarationen som jag måste bestämma mig om jag ska ha det som lån eller gåva?

 

kommer nu redigera beloppet i min post, skulle uppskatta om du gjorde likadant affe. onödigt att låta siffrorna ligga kvar, jag skrev ut de mest för att om det fanns något tak, men då det inte verkar göra det är det bara onödigt.

 

Det här med att få en gåva och ge tillbaka en annan gåva fungerar inte. Fast för att det ska gå dåligt så krävs det ju att skatteverket känner till allting. Har fixat till siffrorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna svara på frågan måste man veta om det är en stejk där stejkaren får del av eventuella vinster (och tar förlusterna) eller om det är ett rent lån (du måste betala tillbaka exakt den summan du lånade inom viss tid).

 

Angående "gåvofinten" så går inte den frågan heller att svara på, utifrån de fakta du givit oss. Hur du ska betala tillbaka "gåvan" sen?

 

Det finns många risker för er och dig. Det värsta som kan hända är att SKV ser stejkaren som arbetsgivare eller kapitalplacerare och TS som arbetare eller kapitalförvaltare (mindre troligt).

 

Det finns smartare sätt än det som TS föreslår. :roll:

 

Nu ska jag till IKEA - tjohej! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...