Gå till innehåll

Uben mot ett stadigt FL-spel!


Uben

Recommended Posts

Tänkte väll börja skriva dagbok av samma anledning som så många andra, för att få whina :)

Kort presentation:

 

Jag är en 17-årig kille som går i första ring på nv linjen på gymnasiet i Umeå. Har egentligen inga mål förutom att börja gå någorlunda stadigt plus, bygga rulle och kanske casha ut lite. Dels är poker kul och sen är varje öre ett välkommet tillskott till den något tunna ekonomin(Ekonomiskt sett hade det varit grymt EV att bo kvar hemma..).

 

Jag har spelat i fem månader ungefär, sen nyår. I början prioriterades kvantitet. Jag grindade på pacific och lyckades gå plus med ruggiga variationer, spelade upp rullen till 400 och hoppade upp till 2/4 där jag snabbt lyckades få ner rullen så kraftigt att jag tog en kortare break på någon vecka.

 

Efter det bytte jag till UB för att kunna spela på flera bord samtidigt. Nivåskillnaden var minst sagt enorm. Antalet flops seen halverades väll ungefär mellan dom sajterna. Jag gick trots det plus relativt bra på UB, över 2,5 bb/100 på 0,5/1 så jag hoppade upp i nivå till 1/2 när jag hade 200$ i br. Lite lågt men om jag skulle droppa för långt skulle jag bara hoppa ner en nivå.

 

Det är på den nivån jag befinner mig nu. Dom första tusen händerna låg jag över 4bb/100 på 1/2. Jag förstod att det var en statistisk fluktation men även om jag låg på bara hälften så skulle jag vara nöjd. Sen började det gå något utför. Jag hittade en enorm läcka, mina starthandskrav var desamma sen Pacific tiden och om jag tog bort massor av pp:s och suited-connectors så skulle min bb/h ha varit den dubbla. Sagt och gjort, nu kör jag stenhårt på mina nya starthandskrav bortsett från -väldigt- gynsamma tillfällen. Sen dess har det bara gått utför. Efter 10k händer ligger jag väll närmast +-0. Tyvärr känns det som att det är för många händer för att det ska vara en fluktation.

 

Det är så svårt att säga vad det beror på. Alla värden i PT ser bra ut(Ska posta dem lite senare), jag läser andras hh:s och upptäcker inget fel i mitt tänkande, postar egna hh:s där jag är tveksam och oftast får jag medhåll. Om inte annat ändrar jag mitt beteende. Det är möjligt att jag har lite tilt tendenser. Inte så att jag börjar trycka in pengar i varje pott eller bluffa ut bordets största fisk. Snarare små felbedömningar, både att jag blir lite mörkrädd och att jag övervärderar mina händer något. Men det är väldigt små, marginella fel känns det som.

Oftast när jag haft kraftigt förlorande eller vinnande sessioner brukar jag gå igenom ett antal händer dagen efter och sällan hittar jag några fel.

 

Antagligen har jag blivit lite blind. Små fel som jag får tillfälle att göra gång på gång på gång som inte gör så stor skillnad kortsiktigt men som i ett längre perspektiv äter rulle. En mentor hade nog varit perfekt för att fixa sådana fel men att hitta någon som vill hjälpa en person i min situation känns rätt hopplöst. Men om ni känner er manade, tveka inte att skicka ett pm.

 

Planer för att utvecklas är att fortsätta läsa. Hittills har jag läst SSH, Pokerhandboken, Tournament Poker for Advanced Players(Mer för nöjes skull) och HPFAP. Fortsätta läsa på flera pokerforum, diskutera och posta hh:s. För att öka bankrullen ska jag också börja bonushora relativt snart, även om det kanske inte gör mig till en bättre pokerspelare.

 

Haha, jag förväntar mig verkligen inte att någon kommer följa den här dagboken. En marginellt vinnande lowlimit grindande FL-spelare. Inte riktigt lika intressant som någon som vinner ihop till en ny bil i månaden eller tiltar bort sin lön över en natt :D

Men alla är såklart välkomna in i värmen :)

 

Själva dagboken sätter troligast igång imorgon. Då med starthänder, statistik, utsatta mål och några hh:s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en 17-årig kille som går i första ring på nv linjen på gymnasiet i Umeå.

 

Du vet att det är 18 års åldersgräns? :twisted:;):lol:

 

Jodå, men det är inget problem. Och här på forumet spelar det väll mindre roll om folk vet om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Ekonomiskt sett hade det varit grymt EV att bo kvar hemma..).

Det gör ju att du kan klättra fan så mycket snabbare om du inte har några egentliga utgifter.

 

Det är på den nivån jag befinner mig nu. Dom första tusen händerna låg jag över 4bb/100 på 1/2. Jag förstod att det var en statistisk fluktation men även om jag låg på bara hälften så skulle jag vara nöjd.

Om du antar att du säkert ligger på hälften så är du fortfarande rätt optimistisk.

 

Sen började det gå något utför. Jag hittade en enorm läcka, mina starthandskrav var desamma sen Pacific tiden och om jag tog bort massor av pp:s och suited-connectors så skulle min bb/h ha varit den dubbla.

Du kan inte använda PT på det sättet om du inte har en jäkla massa händer (tänk ett par hundra tusen), dessutom så är det bättre att spela många förlorande händer om det gör att du förlorar mindre än om du bara skulle foldat dem i mörkarna.

 

 

Sagt och gjort, nu kör jag stenhårt på mina nya starthandskrav bortsett från -väldigt- gynsamma tillfällen. Sen dess har det bara gått utför. Efter 10k händer ligger jag väll närmast +-0. Tyvärr känns det som att det är för många händer för att det ska vara en fluktation.

Det är klart att du förlorar om du inte tar hand om de tunna fördelarna. Texas handlar om många små tillfällen av plus EV, inte några få stora. Många bäckar små typ.

 

Det är så svårt att säga vad det beror på. Alla värden i PT ser bra ut(Ska posta dem lite senare),

Jag gillar verkligen inte att använda värden i PT som riktlinjer för ett bra spel utan att ha en grundläggande förståelse för vad bra spel är och vad värdena i PT betyder och hur de relaterar till spelet. Själv ser jag mig inte som kompetent nog att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör ju att du kan klättra fan så mycket snabbare om du inte har några egentliga utgifter.

Jag plockar inte ut några pengar, har jag faktiskt aldrig gjort. Prioriterar mer att komma upp i nivåer, ifall det nu skulle ta och hända någon gång.

 

Om du antar att du säkert ligger på hälften så är du fortfarande rätt optimistisk.

Jo, det var inte så bokstavligt menat. Om jag skulle börja vinna stadigt runt 1bb/100 så skulle jag vara jävligt glad.

 

Du kan inte använda PT på det sättet om du inte har en jäkla massa händer (tänk ett par hundra tusen), dessutom så är det bättre att spela många förlorande händer om det gör att du förlorar mindre än om du bara skulle foldat dem i mörkarna.

Mörkarna var då borträknade.

Jag förstår att det inte går att se till specifika händer, men om jag kollar och ser att alla suited-connectors under 87s är kraftigt förlorande så borde jag väll kunna anta att det troligen är ev+ att ta bort dom tills vidare?

 

Det är klart att du förlorar om du inte tar hand om de tunna fördelarna. Texas handlar om många små tillfällen av plus EV, inte några få stora. Många bäckar små typ.

Jag har nog faktiskt lite svårt att se att det skulle finnas något samband i så enorma variationer som det kan vara. Men jag försöker defintivt alltid att ta dom bästa besluten oavsett hur lite ev dom må ge.

 

 

Jag gillar verkligen inte att använda värden i PT som riktlinjer för ett bra spel utan att ha en grundläggande förståelse för vad bra spel är och vad värdena i PT betyder och hur de relaterar till spelet. Själv ser jag mig inte som kompetent nog att göra det.

Visst förstår jag att rätt värden i PT inte gör dig till en vinnande spelare. Men helt ointressanta är dom ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först uppföljningen då på gårdagens inlägg. Som mål sätter jag att komma upp till 400$, och då räknar jag inte med pengar som kommer tjänas in på framtida bonushoreri.

Målet borde inte vara något problem, men med den senaste tidens resultat har jag blivit något tveksam.

 

Mål iallafall: 400$.

Innestående BR efter dagens spel: 193.47$(Ugh)

Jag planerar att fortsätta spela på 1/2$, om det sjunker till 150$ kommer jag hoppa ner i nivå.

 

Nuvarande starthänder:

 

Core

AKs-AJs

AKo-AQo

AA-99

KQs

KQ

QJs

QJo

 

Marginal

ATs-A8s

AJo-A8o

JTs-87s

 

Problem Hands

AJo

A9s

JTs

T9s

 

Det här är alltså de händer jag spelar utanför mörkarna i normalfall. Ifall omständigheterna blir ovanligt gynsamma anpassar jag mig. Anledningen till att QJo är lönsam men inte KJo-KJs tror jag har att göra med att jag övervärderar KJ. Iallafall så får den stå utanför tillsvidare.

 

Jag spelar väldigt få pp:s i normalfall. Det har att göra med att jag övervärderat dom. Limpat in efter bara två limpare i sen position med 55 osv. Gammal vana från Pacific att pp:s i stort sett alltid är lönsamma. Dom får inte vara med alls i normalfallen. Undantag görs såklart.

 

 

Gårdagens och dagens spel då. Jag tänkte ta med dom flesta nyckelhänderna och sen några andra tillsynes ointressanta händer för att hitta "gömda" läckor.

 

Först en whine-hand från igår:

Preflop: Hero is UTG+2 with Qh, Ah.

2 folds, Hero raises, 5 folds, SB calls, 1 fold.

 

Flop: (5 SB) 6h, 4h, Ac (2 players)

SB checks, Hero checks.

Väljer att slowplaya och hoppas på att han kommer ut och bluffar.

 

Turn: (2.50 BB) As (2 players)

SB bets, Hero calls.

 

Bingo!

 

River: (4.50 BB) Kc (2 players)

SB bets, Hero raises, SB 3-bets, Hero caps, SB calls.

Trebet? Jaja, han sitter väll med Ax.

Final Pot: 12.50 BB

 

Results below:

SB has Ad Ks (full house, aces full of kings).

Hero has Qh Ah (three of a kind, aces).

Outcome: SB wins 12.50 BB.

 

Kommentarer överflödiga. Före det här tog också mina raketer en del stryk, båda gångerna mot ett set i stora multiway potter. Dock ganska ointressanta händer.

 

Nu tre händer mot samma kille. Dom två första hände direkt efter varandra. Den tredje lite senare efter att jag upptäckt att han gick med på vilka kort som helst preflop och sen synade ner med mycket. En ganska typisk fisk.

 

Preflop: Hero is CO with Kh, Ks.

3 folds, MP1 calls, 2 folds, Hero raises, 2 folds, BB calls, MP1 calls.

 

Flop: (6.50 SB) 5d, Ac, Kc (3 players)

BB checks, MP1 checks, Hero bets, BB folds, MP1 calls.

 

Turn: (4.25 BB) 4s (2 players)

MP1 checks, Hero bets, MP1 calls.

 

River: (6.25 BB) 6h (2 players)

MP1 checks, Hero bets, MP1 calls.

 

Final Pot: 8.25 BB

 

Results below:

MP1 has As 3d (one pair, aces).

Hero has Kh Ks (three of a kind, kings).

Outcome: Hero wins 8.25 BB.

 

 

Preflop: Hero is MP3 with Kd, Kh.

2 folds, UTG+2 calls, 2 folds, Hero raises, 4 folds, UTG+2 calls.

 

Flop: (5.50 SB) Ah, 5d, Tc (2 players)

UTG+2 checks, Hero bets, UTG+2 calls.

 

Turn: (3.75 BB) 4c (2 players)

UTG+2 checks, Hero bets, UTG+2 raises, Hero folds.

Lite tveksam här, men visst måste en bet/fold vara bättre än check/fold?

Final Pot: 6.75 BB

 

Results below:

No showdown. UTG+2 wins 6.75 BB.

 

Sista handen hittar jag inte. Vad som händer är att jag får AA, inget farligt dyker upp. Jag bettar hela vägen i position, han bettar in i mig på rivern. Jag synar och han har träffat sitt set i tior på rivern. Tiorna var ett mellanpar sen floppen.

 

En sista slumpvald hand:

Preflop: Hero is UTG+1 with 9c, 9h.

1 fold, Hero raises, 6 folds, SB calls, Buda calls.

 

Flop: (6.50 SB) Kd, Qh, 7s (3 players)

SB checks, Hero bets, SB calls.

 

Turn: (4.25 BB) 3h (3 players)

SB checks, Hero checks.

 

River: (4.25 BB) Qs (3 players)

SB bets, Hero folds.

 

Final Pot: 5.25 BB

 

Results below:

SB doesn't show.

BB doesn't show.

Outcome: SB wins 4.75 BB. BB wins 0.50 BB.

 

Alla kommentarer angående vad som helst i dagboken uppskattas. Fortsättning på måndag. Då kommer också min PT-statistik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar väldigt få pp:s i normalfall. Det har att göra med att jag övervärderat dom. Limpat in efter bara två limpare i sen position med 55 osv. Gammal vana från Pacific att pp:s i stort sett alltid är lönsamma. Dom får inte vara med alls i normalfallen. Undantag görs såklart.

 

Det är helt ok att limpa in med 55 efter två limpare. Släng handen om du inte träffar på floppen så ska du nog inte hamna i några svårigheter.

 

Jag tycker att du verkar ha stramat upp dina starthänder alldeles för mycket, det finns en del händer till som är värda att spela -- ffa från sen position (så klart). Det verkar inte som om du tar hänsyn till position i dina starthandskrav, men så kan det väl ändå inte vara på riktigt? Annars är där en jättelucka du kan täppa till direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar väldigt få pp:s i normalfall. Det har att göra med att jag övervärderat dom. Limpat in efter bara två limpare i sen position med 55 osv. Gammal vana från Pacific att pp:s i stort sett alltid är lönsamma. Dom får inte vara med alls i normalfallen. Undantag görs såklart.

 

Det är helt ok att limpa in med 55 efter två limpare. Släng handen om du inte träffar på floppen så ska du nog inte hamna i några svårigheter.

 

Jag tycker att du verkar ha stramat upp dina starthänder alldeles för mycket, det finns en del händer till som är värda att spela -- ffa från sen position (så klart). Det verkar inte som om du tar hänsyn till position i dina starthandskrav, men så kan det väl ändå inte vara på riktigt? Annars är där en jättelucka du kan täppa till direkt.

 

Jag anser inte att 55 normalt är spelbar efter två limpare på UB.

Självklart tar jag hänsyn till position. Listan är riktlinjer, inte regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite PT-statistik. Det blir lättast att skriva det såhär tror jag. Fråga om ni vill veta någon mer siffra:

 

Total Hands: 15,608

VP$IP: 12.95

VP$IP from SB: 19.48

Folded SB to steal: 92.63

Folded BB to steal: 70.15

Att. to steal blinds: 23.98

 

Släpper blindsen för ofta verkar det som.

 

W$WSF: 31.08

BB/100: 0.73

WTSD: 25.48

W$SD: 56.87

PF Raise: 6.49

 

Agg. Factor: 2.84

Flop: 3.71

Turn: 2.74

River. 2.50

 

Resultat för dagen : +17,5

Sammanlagt: 210.97$

Speltid: ~2,5tim

 

Vilken fin dag. Oavsett om jag kollar på resultatet eller inte. Jag spelade nästan prickfritt, full koncentration och allt kändes bra. Blev utrdragen några gånger och drog ut några gånger. Som det ska vara. Inga riktigt intressanta händer. Tar dom mest intressanta:

 

Preflop: Hero is SB with 5h, Ah.

5 folds, Hero raises, BB calls.

 

Blindsteal, mer eller mindre.

Flop: (4 SB) 5d, 2c, 5s (2 players)

Hero bets, BB raises, Hero calls.

Hygglig flop

Turn: (4 BB) 5c (2 players)

Hero checks, BB bets, Hero calls.

Om han så insisterar..

River: (6 BB) 6h (2 players)

Hero bets, BB raises, Hero 3-bets, BB folds.

 

Final Pot: 11 BB

 

Results below:

Hero has 5h Ah (four of a kind, fives).

Outcome: Hero wins 11 BB.

 

 

 

En liten bad-beat då:

 

Preflop: Hero is CO with 7s, 7d.

3 folds, MP2 calls, 1 fold, Hero raises, Button calls, 2 folds, MP2 calls.

 

Flop: (7.50 SB) 2h, Ad, 7h (3 players)

MP2 bets, Hero calls, Button calls.

Planerar att check-raisa turnen om inte färgen kommer

Turn: (5.25 BB) 9h (3 players)

MP2 bets, Hero calls, Button raises, MP2 calls, Hero calls.

Fortsätter dra ihop om kåken

River: (11.25 BB) Jd (3 players)

MP2 checks, Hero checks, Button bets, MP2 calls, Hero calls.

1 på 12 tar jag den här potten.

Final Pot: 14.25 BB

 

Results below:

Button has 9d 9c (three of a kind, nines).

MP2 has Ah Js (two pair, aces and jacks).

Hero has 7s 7d (three of a kind, sevens).

Outcome: Button wins 14.25 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultat för två dagar : +25.5$

Sammanlagt: 234.97$

Antal händer: 1946

 

Det går ju åt rätt håll iallafall. Det här är alltså resultaten för mitt spel över två sessioner som pågick mellan Tisdag och Torsdag. Den första på 633 händer den andra på 1313 händer. Den första plussade jag fint på och kom upp till strax över 250$, den andra började bra.

 

Det gick upp och ner men jag låg mestadels runt 280-290$. Sen fick jag kalla kort dom sista två timmarna och blev utdragen när jag väll fick nått så det drog ner slutresultatet avsevärt. Ändå relativt nöjd med resultatet av de två sessionerna. En sak som jag lärt mig är att lyckas hålle uppe koncentrationen när jag spelar 3+ timmar. Det känns som en ganska viktig egenskap.

 

Juste, något jag grämer mig grymt över är hur jag missade att jag hade ett tvåpar på floppen. Jag satt i sb med K2s när flera limpat in före. Jag koncentrerade mig på färgen på korten och att jag skulle lägga mig även om en kung kom upp. Inget kort i min färg men ändock en kung. Jag lägger mig. På turnen insåg jag att tvåan som kom hade gett mig kåken. Potten var stor med många personer i, det blev minst en 30$ fold. Det kommer ta ett tag att släppa.

 

Idag två intressanta hh:s:

Preflop: Hero is Button with 9s, As. CO posts a blind of $1.

2 folds, UTG+2 calls, 3 folds, CO (poster) checks, Hero raises, 1 fold, BB calls, UTG+2 folds, CO calls.

 

En hand som är nog bra för att spelas. Då måste jag höja för att få ut mörkarna? Hur lågt hade jag kunnat sjunka i handkrav här?

Flop: (7.50 SB) 6s, Kh, Kc (3 players)

BB checks, CO checks, Hero bets, BB calls, CO folds.

 

Ganska död bräda, stor pott = Bet

Turn: (4.75 BB) 4s (2 players)

BB checks, Hero bets, BB calls.

 

Färgdrag semi-bluff.

River: (6.75 BB) Jh (2 players)

BB checks, Hero checks.

 

Showdown:

 

wolfpacksb shows 9h Kd.

wolfpacksb has 9h Kd Kh Kc Jh: three kings.

Krub mucks cards.

(Krub has 9s As.)

 

 

 

En av mina finare utrdagningar med JJ. Men hur hade jag agerat utan settet?

Preflop: Hero is BB with Jd, Jc.

UTG calls, 2 folds, MP1 raises, 5 folds, Hero 3-bets, UTG folds, MP1 caps, Hero calls.

 

HD: AQs-(TT-AA)

Flop: (9.50 SB) 6h, 8d, 2c (2 players)

Hero bets, MP1 raises, Hero 3-bets, MP1 caps, Hero calls.

Före eller efter läge, dags att syna ner ?

Turn: (8.75 BB) Js (2 players)

Hero bets, MP1 raises, Hero 3-bets, MP1 caps, Hero calls.

 

River: (16.75 BB) 7s (2 players)

Hero bets, MP1 raises, Hero 3-bets, MP1 caps, Hero calls.

 

Final Pot: 24.75 BB

 

Results below:

Hero has Jd Jc (three of a kind, jacks).

MP1 has Ac Ad (one pair, aces).

Outcome: Hero wins 24.75 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk urk urk, lirade drygt en timme. Jag var trött, jag borde aldrig börjat. Ingen enorm förlust men ändå.

 

Resultat: -11.5$

Sammanlagt: 223.47$

Speltid: ~1 timme.

 

Jag märkte att mitt vpip var sjukt lågt, 8.45, pfr 5.54 . Det är alltså under dessa lite dryga 2k händer som jag haft den här dagboken. Så jag tänkte att jag skulle försöka fixa till det. Men såhär efteråt började jag verkligen fundera på om det är värt det. Jag ligger redan över 1bb/100 om jag spelar som jag ska och den där sista biten bygger mycket på reads, reads som inte finns på den här nivån med tanke på hur ryckigt folk spelar och hur fort dom omsätts.

 

Två händer idag som skiljde sig från mitt vanliga spel. Kommentarer på dessa skulle vara super:

 

Inga vettigt antal händer på någon.

 

Preflop: Hero is BB with 5h, 7h.

1 fold, UTG+2 calls, 2 folds, MP3 calls, 3 folds, Hero checks.

 

Flop: (3.50 SB) 4c, Ts, 7d (4 players)

Hero bets, UTG+2 folds, MP3 raises, Hero 3-bets, MP3 calls.

Är det rätt med en bet, ska jag folda mot en raise?

Turn: (4.75 BB) Jc (3 players)

Hero bets, MP3 calls.

 

River: (6.75 BB) 3s (3 players)

Hero checks, MP3 checks.

 

Final Pot: 6.75 BB

 

Results below:

SB doesn't show.

Hero has 5h 7h (one pair, sevens).

UTG doesn't show.

MP3 has Tc Kc (one pair, tens).

Outcome: MP3 wins 6.75 BB.

 

 

UTG+1 har en vpip på över 40%

 

Preflop: Hero is Button with Js, Qh.

1 fold, UTG+1 calls, 4 folds, Hero raises, 1 fold, BB calls, UTG+1 calls.

Vill isolera mig mot UTG+1, rätt tänkt? Nog bra hand?

Flop: (6.50 SB) Ad, 4c, 3c (3 players)

BB checks, UTG+1 checks, Hero bets, BB folds, UTG+1 folds.

 

Final Pot: 3.75 BB

 

Results below:

No showdown. Hero wins 3.75 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märkte att mitt vpip var sjukt lågt, 8.45, pfr 5.54 . Det är alltså under dessa lite dryga 2k händer som jag haft den här dagboken. Så jag tänkte att jag skulle försöka fixa till det. Men såhär efteråt började jag verkligen fundera på om det är värt det. Jag ligger redan över 1bb/100 om jag spelar som jag ska och den där sista biten bygger mycket på reads, reads som inte finns på den här nivån med tanke på hur ryckigt folk spelar och hur fort dom omsätts.

 

Om du trivs med att spela tajt och är nöjd med resultaten behöver du inte ändra på något. För att ge dig något att jämföra med tror jag att jag ligger på ~16%VPIP på .5/1 och 1/2 efter totalt 10k händer (5k på varje). Jag ligger just nu på 3.5BB/100 på båda nivåerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märkte att mitt vpip var sjukt lågt, 8.45, pfr 5.54 . Det är alltså under dessa lite dryga 2k händer som jag haft den här dagboken. Så jag tänkte att jag skulle försöka fixa till det. Men såhär efteråt började jag verkligen fundera på om det är värt det. Jag ligger redan över 1bb/100 om jag spelar som jag ska och den där sista biten bygger mycket på reads, reads som inte finns på den här nivån med tanke på hur ryckigt folk spelar och hur fort dom omsätts.

 

Om du trivs med att spela tajt och är nöjd med resultaten behöver du inte ändra på något. För att ge dig något att jämföra med tror jag att jag ligger på ~16%VPIP på .5/1 och 1/2 efter totalt 10k händer (5k på varje). Jag ligger just nu på 3.5BB/100 på båda nivåerna.

 

Trevligt, även om den siffran inte är exakt så är det ju en hel del mer än vad jag drar in. Vart lirar du?

Jag har ingen statistik men är ganska övertygad om att jag drar in iallafall det dubbla mot vad jag drar in nu på Pacific t.ex.

 

Jag har nu läst igenom Abdul Jalib´s Holdem Preflop Strategy och bestämt mig för att köra efter den modellen. Jag kommer höja med alla händer jag öppnar med efter att ha läst :

"In games where a raise generally gets 1 or 2 callers, but rarely steals the blinds, open-raising with any playable hand is very reasonable and helps avoid leaking information."

Det stämmer riktigt bra in på UB:s bord. Får ser hur det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart lirar du?

 

Där jag jobbar av en bonus för tillfället. Det är framförallt Party, Prima och Crypto. För tillfället är jag på primanätet, men flyttar snart över till Crypto. Deras 1/2 var riktigt smaskiga när jag provade sist.

 

Alla snackar Crypto. Jag ska nog testa spela där inom en snar framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en dags poker har gått till ända. Jag provade alltså Abduls starting hand chart och min vpip gick upp till galet höga 12.93 :shock:;)

Kände mig helt sjukt lös, jag har nog lite arbete att göra. Jag ändrade även lite attityd med dom nya starthänderna, eller var väll nästan tvungen. Spelade mindre weakt och upptäckte att folk faktiskt bluffar ibland.

 

Resultat: +146.75$

Sammanlagt: 370.22$

Antal händer: 696

 

Haha, ja, jag får väll vara nöjd med dagens resultat.

Fan vad skönt det kändes. Dels fick jag spela mycket fler händer än jag gjort förut så det blev roligare. Och sen tyckte jag att jag mestadels bara brände på och bettade/raisade. Ingen tilt dock. Fast jag erkänner att jag satte grymt många drag. Men ändå tror tomten inom mig att jag förtjänade det här efter flera djupa neråtperioder men ingen som gått kraftigt uppåt.

 

Måste också säga att iomed dom nya starthänderna och lite allmäna tips från Abdul så kom jag i många situationer där jag kände mig väldigt osäker på vad som var det rätta att göra.

 

Här är några exempel och dagens HHs:

 

UTG+1 är en vanlig passiv fisk.

 

Preflop: Hero is MP3 with Qh, Qs.

UTG+1 calls, 2 folds, Hero raises, 4 folds, UTG+1 3-bets, Hero calls.

Check-raise preflop? Jag sätter honom på AA-KK, AK.

Borde jag cappat för att få honom att släppa en möjlig AK senare?

Flop: (7.50 SB) As, 3s, 3h (3 players)

UTG+1 bets, Hero raises, UTG+1 3-bets, Hero folds.

Bortkastade pengar med raisen? Kan väll inte släppa handen där?

Hoppas på att han kanske ska kunna släppa sina KK. Känns långsökt

 

 

MP2 märkt som Tight Aggressive-Passive efter 77 händer.

 

Preflop: Hero is CO with Jd, Ah.

2 folds, MP2 calls, 1 fold, Hero raises, 3 folds, MP2 calls.

 

Flop: (5.50 SB) Qd, Js, 4h (3 players)

MP2 checks, Hero bets, MP2 raises, Hero calls.

Här är jag ganska clueless. Bestämmer mig för att syna ner eftersom jag antingen är långt före eller långt efter. Alternativet hade väll varit en fold. Hjälp?

Turn: (4.75 BB) Jc (3 players)

MP2 bets, Hero calls.

 

River: (6.75 BB) Ad (3 players)

MP2 checks, Hero bets, MP2 calls.

 

Final Pot: 8.75 BB

 

Results below:

UTG doesn't show.

MP2 has Kd Ks (two pair, kings and jacks).

Hero has Jd Ah (full house, jacks full of aces).

Outcome: Hero wins 8.75 BB.

 

 

 

Preflop: Hero is BB with Ad, 2d.

2 folds, UTG+2 raises, MP1 calls, 5 folds, Hero calls.

 

Flop: (6.50 SB) 7s, Ac, Ah (3 players)

Hero checks, UTG+2 bets, MP1 raises, Hero folds, UTG+2 3-bets, MP1 calls.

Ja, jag gillar ju före eller efter konceptet så jag tänker syna betten. Men då kommer en bet och en raise. Nu måste jag ju vara slagen av någon?

Weakt?

Turn: (6.25 BB) Js (2 players)

UTG+2 bets, MP1 calls.

 

River: (8.25 BB) Kc (2 players)

UTG+2 checks, MP1 checks.

 

Final Pot: 8.25 BB

 

Results below:

SB doesn't show.

UTG+2 has 2c 4c (one pair, aces).

MP1 has Ts Th (two pair, aces and tens).

Outcome: MP1 wins 8.25 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop: Hero is MP3 with Qh, Qs.

UTG+1 calls, 2 folds, Hero raises, 4 folds, UTG+1 3-bets, Hero calls.

Check-raise preflop? Jag sätter honom på AA-KK, AK.

Borde jag cappat för att få honom att släppa en möjlig AK senare?

 

Jag hade cappat pre-flop, även om limp/raise PF brukar tyda på monster (sällan AK, oftare AA-KK). Fortsätt med försiktighet,

 

Flop: (7.50 SB) As, 3s, 3h (3 players)

UTG+1 bets, Hero raises, UTG+1 3-bets, Hero folds.

Bortkastade pengar med raisen? Kan väll inte släppa handen där?

Hoppas på att han kanske ska kunna släppa sina KK. Känns långsökt

 

Svårt. Raisen är bra, men jag vet inte om det är rätt att slänga handen när fi 3-bettar. Förmodligen är det bra gjort av dig, men jag hade inte kunnat låta bli att antingen syna eller cappa.

 

 

MP2 märkt som Tight Aggressive-Passive efter 77 händer.

 

Preflop: Hero is CO with Jd, Ah.

2 folds, MP2 calls, 1 fold, Hero raises, 3 folds, MP2 calls.

 

Flop: (5.50 SB) Qd, Js, 4h (3 players)

MP2 checks, Hero bets, MP2 raises, Hero calls.

Här är jag ganska clueless. Bestämmer mig för att syna ner eftersom jag antingen är långt före eller långt efter. Alternativet hade väll varit en fold. Hjälp?

 

77 händer är inte så mycket, men med den readen borde det betyda att han har träffat bra med en check-raise på floppen. Du är nog inte långt före.

 

Turn: (4.75 BB) Jc (3 players)

MP2 bets, Hero calls.

Men här kan du väl ändå kosta på dig en höjning? Eller tror du att han har limpat in med QQ?

 

I övrigt ser handen bra ut. Nästa:

 

Preflop: Hero is BB with Ad, 2d.

2 folds, UTG+2 raises, MP1 calls, 5 folds, Hero calls.

Att syna två kallt tyder antingen på en stark hand hos MP1 eller att han är en dålig spelare. Oftast det senare.

 

Flop: (6.50 SB) 7s, Ac, Ah (3 players)

Hero checks, UTG+2 bets, MP1 raises, Hero folds, UTG+2 3-bets, MP1 calls.

 

Ja, jag gillar ju före eller efter konceptet så jag tänker syna betten. Men då kommer en bet och en raise. Nu måste jag ju vara slagen av någon?

Weakt?

 

Något weakt, ja. Iom att det ligger två A på brädan och du har ett är sannolikheten att någon annan ska ha det fjärde låg. Att UTG+2 bettar ut på floppen är att vänta efter en höjning PF och behöver inte betyda A med hög kicker. Höjningen från MP1 kan vara ett sätt att säga att han inte tror att UTG+2 har träffat (om han nu inte har ett A själv). Samtidigt kan UTG+2 redan tycka sig ha "träffat" om han hade ett högt PP och därmed har fått tvåpar.

 

Jag hade också checkat floppen med avsikt att check-raisa. När MP1 höjer hade jag 3-bettat.

 

Results below:

SB doesn't show.

UTG+2 has 2c 4c (one pair, aces).

MP1 has Ts Th (two pair, aces and tens).

Outcome: MP1 wins 8.25 BB.

 

Där ser man, jag läste inte resultaten när jag skrev kommentarerna. Du borde bli bästa kompis med UTG+2 och spela mycket mer med honom :)

 

Några tips: posta händer i HH-delen av forumet, jag tror att du får mer återkoppling där. Och posta inte resultatet, det är lätt att folk tar hänsyn till det när de analyserar handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men här kan du väl ändå kosta på dig en höjning? Eller tror du att han har limpat in med QQ?

Snarare lite slowplay från min sida. Vill vänta till rivern helt enkelt.

Jag hade också checkat floppen med avsikt att check-raisa. När MP1 höjer hade jag 3-bettat.

Låter rimligast, ändring där.

Några tips: posta händer i HH-delen av forumet, jag tror att du får mer återkoppling där. Och posta inte resultatet, det är lätt att folk tar hänsyn till det när de analyserar handen.

Jag ska iallafall dra upp någon hand dit senare. Men händer som inte känns så jätteintressanta ur diskussionsynpunkt sätter jag hellre upp här.

Hur ser din statistik ut för aggression på de olika gatorna, förresten? Det verkar som om du är lite passiv.

Det har nog snarare att göra med att det är händer där jag oftare spelar lite passivt på som jag är osäker på och därmed lägger upp här.

 

Här kommer iallafall siffrorna:

Över dom dryga 700 händerna som gårdagens hhs kom ifrån:

Flop 4.71

Turn 4.67

River 2.20

Totalt 3.44

 

Den passiva rivern tror jag har att göra med att det blir många semibluffar på floppen och turnen. På rivern sitter antingen folk oftare med döda drag eller monster, och sen finns ju såklart dom som alltid synar ner men dom är inte allt för många.

 

Över alla händer:

Flop 3.71

Turn 2.79

River 2.50

Totalt 2.85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte spela poker när du är under 18 är mitt enkla svar på denna tråd. Man ska inte göra sånt som är olagligt helt enkelt!!!

 

Om du är seriös så kan jag gärna ta den diskussionen här och nu :)

Ös på med argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mål 1 Uppnått !

Snabb uppdatering före skolan. Lirade nån timme i lördags och sen hela den här natten. Det fortsätter gå framåt(Ta i trä). Har kommit en bit över mitt första mål på 400$

Helt klart nöjd med resultatet:

 

Resultat: +169$

Sammanlagt: 539.22$

Antal händer: ~1486

 

Mitt spel har blivit mycket stabilare, mycket mindre variationer än förut. Sen har det somsagt börjat gå plus vilket är skönt. Blir spännande att se vart min bb/100 ligger när allting stabiliserat sig. Jag planerade att byta ut ett av mina tre bord mot ett 2/4$ bord när jag nått 600$. Jag får se om det blir så, kanske jag väntar lite tills jag åkt på några feta utdragningar så att jag inte blir för kaxig.

HHs från denna session och ett nytt mål kommer senare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga HHs igår, skulle sova en halvtimme på dagen. Råkade visst bli 16 timmar istället, tror inte min kropp är så pokervan ännu.

Blir bara en HH idag:

 

Preflop: Hero is SB with Ad, 2h.

1 fold, MP1 calls, 4 folds, Hero raises, 1 fold, MP1 calls.

Fråga mig inte varför jag höjde där, tror helt ärligt att jag råkade klicka fel.

 

Flop: (5 SB) 2c, 4c, 2s (3 players)

Hero bets, MP1 raises, Hero calls.

 

Turn: (4.50 BB) Qh (3 players)

Hero checks, MP1 bets, Hero raises, MP1 3-bets, Hero caps, MP1 calls.

 

River: (12.50 BB) 8d (3 players)

Hero bets, MP1 raises, Hero 3-bets, MP1 caps, Hero calls.

 

Final Pot: 20.50 BB

 

Results below:

Hero has Ad 2h (three of a kind, twos).

UTG doesn't show.

MP1 has 6h Kc (one pair, twos).

Outcome: Hero wins 20.50 BB. [/b]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...