Gå till innehåll

FLT - Mittenpar blir triss på turn


Anam

Recommended Posts

Hej igen! Var ett tag sen jag skrev här, har varit lite ont om cash ett tag men nu är jag igång och lirar igen =)

 

Spelade denna handen för en halvtimme sen kanske.

 

0.10$/0.20 Fixed Limit

 

Har suttit vid bordet i en halvtimme ungefär när den här handen kommer upp. Stämningen på bordet känns väldigt passivt och löst. Just nu är det åtta spelare vid bordet och jag sitter i SB.

 

Jag får K :club: 10 :club:

 

Hela bordet synar fram till mig, jag synar också eftersom jag vill se floppen billigt och också ha mer folk i potten om jag floppar nåt bra. BB checkar.

 

Floppen: 10 :diamond: 4 :spade: Q :club:

 

Jaha, floppade alltså mittenpar med en hög kicker. Jag känner inte att jag vill beta den här handen, men en bet tänker jag syna så jag checkar. Nu betar ingen floppen så det blir rundcheck.

 

Turn: 10 :heart:

 

Med triss i tior betar jag och hoppas att jag får några synare. En spelare synar :(

 

River: 5 :heart:

 

Jag betar igen och denna gången höjer min motståndare. Jag tänker att han kanske sitter en med en fyra på hand. 45s är inte helt osannolikt, Q10 kanske han hade betat på floppen, på turnen så räknar jag nästan med att han skulle höjt mig med kåken. Så jag höjer honom och han cappar. Jag synar och han visar upp något i stil med K3o (synd att man inte ser hans hand i handhistoryn på pacific).

 

------------------------------------------------------

 

Det som bekymrat mig några dagar nu är att jag på dessa bord spelar väldigt passivt preflop, delvis även postflop i ett försök att minimera mina förluster på bord där de flesta händer spelas.

 

Borde jag betat mittenparet på floppen? Chansen är ju rätt så stor att en del hade synat min beta och potten vuxit sig större. Jag brukar spela de här borden på så sätt att jag oftare synar ner bordet när jag floppar en bra hand eftersom jag nästan aldrig kommer kunna få ut spelare genom att beta, att beta blir då en extra kostnad varje gång jag blir utdragen. Om jag istället synar så är så lite av mina pengar som möjligt i potten, vilket i längden borde löna sig på bord där nästan hälften spelar till river.

 

* Ändrar enligt nya, nya standarden för rubriker :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som bekymrat mig några dagar nu är att jag på dessa bord spelar väldigt passivt preflop, delvis även postflop i ett försök att minimera mina förluster på bord där de flesta händer spelas.

Det är fel att spela passivt bara för att motståndare spelar löst. Visserligen kommer du ändå tjäna pengar, men det kommer att vara ganska lite jämfört med om du höjde dina bra händer och bra drag.

 

Borde jag betat mittenparet på floppen? Chansen är ju rätt så stor att en del hade synat min beta och potten vuxit sig större.

Nej, absolut inte. Du har en riktig skräphand här, med så många motståndare så är det inte troligt att du ligger före och du har väldigt ont om outs (kungarna kommer ofta ge någon annan KKQQ, eller stege). Visserligen så har du trestege och trefärg vilket gör situationen lite bättre men det är fortfarande en fold om någon betar in i dig. Du får ju bara runt 10:1 och det räcker inte för att dra till färre än 4 outs.

 

Ska du beta en hand vars styrka ligger i att den är färdig så behöver du vara ganska säker på att den är bäst, eftersom du ligger så långt efter när den inte är det.

 

Jag brukar spela de här borden på så sätt att jag oftare synar ner bordet när jag floppar en bra hand eftersom jag nästan aldrig kommer kunna få ut spelare genom att beta, att beta blir då en extra kostnad varje gång jag blir utdragen.

Det här är också fel. Visserligen så kommer du ofta bli utdragen, men det gör inget så länge du vinner mer än din fair share. Säg exempelvis att du har TPTK och har så många drag mot dig att du bara vinner 40% av gångerna, då är det ju fortfarande rätt att valuebeta mot fyra spelare eftersom du tjänar så mycket på deras syner.

 

Ett exempel: Säg att du har Ah8h på knappen, brädan är Kh7h2s, och det är 6 pers som limpat in innan dig. SB betar ut och fyra pers synar. Bör du höja här? Svaret är ett otvetydigt ja, oddsen för att din färg kommer in är 1 : 1,87 rundat till 1:2 för de gånger kåken drar ut dig, men du får säkert minst 3:1 på dina pengar vilket gör det till ett utmärkt vad för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Johan! :)

 

När jag skrev att jag spelar passivt menar jag inte att jag aldrig betar, tvärtom betar jag alltid de händer som jag tror är bäst eller de drag som jag tror kommer bli bäst när de går in.

 

Förresten vad står TPTK för?

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skrev att jag spelar passivt menar jag inte att jag aldrig betar, tvärtom betar jag alltid de händer som jag tror är bäst eller de drag som jag tror kommer bli bäst när de går in.

Ok, jag tolkade biten där du sa att du spelade passivt och den där du sa att du synade ned med en bra hand, som att du spelade, ja, passivt. Fel av mig tydligen. ;-)

 

Men om du synar ned med händer som mittenpar regelbundet så har du nog ett synproblem. Det handlar om att väldigt ofta ge upp på floppen vid sådana här lösa bord och när man inte göra spela ganska hårt för att maxa sin vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doh! *slår sig för pannan* TPTK borde man ju nästan fattat :)

 

Att jag lägger mig på floppen är nog mer regel än undantag, men å andra sidan så kan potoddsen stiga rätt så rejält på dessa bord så många gånger blir det ju att jag ser turn åtminstone. Jag har för mig att jag läste på 2+2 att någon skrev att det sällan var befogat att lägga sig i en höjd pott eftersom potoddsen ofta motiverar en syn ner till river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...