Gå till innehåll

PLO - från botten till toppen


REDHEADMARC

Recommended Posts

Jag har tänkt att börja grinda den fantastiska varianten Omaha. Har spelat drygt två år på hobbynivå och kommer hålla det där.

 

Har en rulle på $60 på PokerStars och tänkte börja därifrån. PLO med inköp på $2 here I come, woho! När jag har 20 inköp för den högre nivån kommer jag att prova lite skott och sedan klättra uppåt.

 

Målet ligger på att spela PLO25 innan året är slut, samt att spela 15k händer/månaden.

 

Nu kör vi, gogogo

 

________________________________________________________________

 

EDIT: När jag började spela PLO10 (22/3) drog jag ner från 6-9 bord till 3-4 bord. Detta för att jag vill lära mig spelet ordentligt och inte bara arbeta som en robot genom alla situationer.

 

Jag hoppas att detta ska ge mig en högre bb/100. Jag orkar spela längre sessioner men får inte in i närheten av samma antal händer (enkel matematik :)). Jag sänker därför mitt mål på 30k händer i månaden till 15k.

 

________________________________________________________________

 

PLO2

 

Spelade händer: 8,020

VP$IP: 27.23

PF Rais: 12.59

Profit: $12.98

BB/100: 4.05

 

Senast uppdaterad 20/3 2009

PLO5

 

Spelade händer: 961

VP$IP: 25.81

PF Rais: 14.15

Profit: $21.95

BB/100: 22.84

 

Senast uppdaterad 20/3 2009

 

PLO10

 

Shorthanded:

Spelade händer: 8,459

VP$IP: 31.20

PF Rais: 18.74

Profit: $76.91

BB/100: 4.55

 

Heads-up

Spelade händer: 1,128

VP$IP: 56.65

PF Rais: 42.20

Profit: $97.19

BB/100: 43.08

 

Senast uppdaterad 8/4 2009

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

klaaawnk, glgl
Grattis till biljetter!!

 

Thanks guys! :)

 

Spelade en session igår på drygt 1,500 händer med ett resultat på $4.99.

 

Jag kommer att uppdatera stats i första inlägget efter varje session!

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - -- - - - - - - - - - - - - - -

 

Vad tycker ni om den här handen? Det är möjligt att jag istället borde limpa handen pre, men en fold finns väl inte? På floppen känns det ganska standard att höja hans minbet, man ser allt för ofta folk minbetta och lägga vid omslag. När han synar floppen känns det som att han sitter med en tvåpar eller en naken kung.

 

Vad tycker ni om turnspelet? Inga reads på FI.

 

Poker Stars $0.01/$0.02 Pot Limit Omaha Hi - 6 players

The Official 2+2 Hand Converter Powered By DeucesCracked.com

 

BB: $5.00

Hero (UTG): $1.92

MP: $4.61

CO: $7.13

BTN: $3.81

SB: $3.80

 

Pre Flop: ($0.03) Hero is UTG with A:spade: K:club: 3:club: 6:spade:

Hero raises to $0.07, MP calls $0.07, CO calls $0.07, BTN calls $0.07, SB calls $0.06, 1 fold

 

Flop: ($0.37) 5:club: 3:diamond: K:spade: (5 players)

SB bets $0.02, Hero raises to $0.43, MP folds, CO folds, BTN folds, SB calls $0.41

 

Turn: ($1.23) A:diamond: (2 players)

SB bets $1.18, Hero raises to $1.42 all in, SB calls $0.24

 

River: ($4.07) T:club: (2 players - 1 is all in)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många bord spelar vi?

 

9 stycken SH-bord spelar vi. :)

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Spelade nyss en session på 600 händer och hittade ett finfint plus på $12.67. Rushade galet i början och var ett tag $20 upp, satt mina drag och fick bra action med nötterna. Mot slutet tappade jag koncentration och sprang in i ett par coolers.

 

Vill försöka få in iallafall 1k händer varje session men ska iväg nu, blir mer spel ikväll.

 

Allt som allt en fin session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns det inte som att du vill lägga dig på motorvägen efter 1500 händer med ett pluss på 5$?

Du skulle ju kunna tillverka sugrör och sälja i kina för en högre timlön.

Poker är kul.

Respektera grinden.

 

Ang handen:

Donk+syn brukar väl vara drag på microlimit? Han träffade säkert turn. Men vi gajstar att han bisarrobluffade eller turnade tvåpar.

Jo visst fan satt pöjkvaskern med 42xx på hand å rivrade stege. :roll::)

 

:lol:

tja

 

- - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Blir inge mer spel idag, är på tok för trött.

 

2k händer imorgon! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

Någonstans måste man starta och från scratch är bäst.

Lycka till nu! :mrgreen: :mrgreen:

 

Man tackar :D Tittat en del i din dagbok, kör hårt! :D

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Spelade en session nu på 586 händer och resultatet landade på plus $15.58.

 

Känns som att jag har dagboksriggen i ryggen och det är väl ingen tvekan om att jag springer rätt bra just nu. :P Hoppas det håller i sig ett tag till!

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Just nu spelar jag 23/10, vad säger ni om det? Är min VP$IP för låg?

 

Det känns inte som att det är av något större värde på den här nivån att ha en bred range osv, men samtidigt får man höga implicita odds (folk gillar att betala av) och kanske borde spela en väldans massa händer pre? Finns två sidor på det hela, vad är era erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu spelar jag 23/10, vad säger ni om det? Är min VP$IP för låg?

 

Det känns inte som att det är av något större värde på den här nivån att ha en bred range osv, men samtidigt får man höga implicita odds (folk gillar att betala av) och kanske borde spela en väldans massa händer pre? Finns två sidor på det hela, vad är era erfarenheter?

 

 

Jaaaaa nu kanske inte jag är rätt person att svara på detta ^^, (spelar 55/35) meen det känns nog som du skulle kunna ta upp den till 30/10 iaf (MR TIGHT stil)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaaaaa nu kanske inte jag är rätt person att svara på detta ^^, (spelar 55/35) meen det känns nog som du skulle kunna ta upp den till 30/10 iaf (MR TIGHT stil)

 

Okej, ska försöka höja den lite då. :)

 

_____________________________________

 

Blir mer spel nu, ska prova att spela 6 bord ist för 9 och dra upp VP$IP lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var en väldigt svängig dag igår och jag fick verkligen känna på att det är Omaha jag spelar.

 

Dagen började väldigt bra och var på drygt 600 händer upp 7,5 inköp! Oh yeah, tänkte jag och började slaska som en kossa och så oj hoppsan så var jag 5 inköp back istället!

 

Detta gjorde mig lite lagom tiltad så jag valde att stänga ner ett tag och sedan gå ner i antalet bord till 6 ist för 9. Det funkade bra och jag tog iallafall tillbaka de tappade inköpen och slutade dagen på 2,500 händer och ett resultat på $2,98. (Jo, jag hade lust att lägga mig på motorvägen :roll:)

 

När jag gick ner på 6 bord började jag spela mer händer och det funkade rätt bra. Ska fortsätta med det.

 

Valde också bort alla fast-tables. Har verkligen inte tänkt på skillnaden, men oj va skönt det är med vanliga bord nu helt plötsligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart som man är laddar jag hem Table Ninja och ska experimentera lite. Spelade 16 SH-bord i 400 händer och backade 4 inköp, nice, not.

 

Går ner på sex bord igen och tappar ytterliggare 6 inköp på 138 händer :shock: :shock: :shock: :shock:

 

Spelar verkligen inte bra, men springer också enligt PokerEV åtta inköp under mitt EV, får väl glädja mig åt de. :roll:

 

Ska spana in en CR-rulle nu och spela mer sen, de här funkar ju inte. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ska försöka höja den lite då. :)

 

_____________________________________

 

Blir mer spel nu, ska prova att spela 6 bord ist för 9 och dra upp VP$IP lite mer.

 

Instämmer med slOwboy, gillar ifs dina 24/10 som är "på rätt sida om tight/lös-strecket" men lite kan du nog dra upp VPIP utan att hamna inför allför krångliga beslut, speciellt på micro där man ofta kan få fullt betalt och folk ofta inte kan betta/betsiza.

 

Vore jag du skulle jag nog försöka spela kanske 45-50% från knappen och runt 40% från CO när du sitter på svaga bord (ofta gissar jag?)

 

Lycka till, ska bli kul att se hur du lyckas framöver. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med slOwboy, gillar ifs dina 24/10 som är "på rätt sida om tight/lös-strecket" men lite kan du nog dra upp VPIP utan att hamna inför allför krångliga beslut, speciellt på micro där man ofta kan få fullt betalt och folk ofta inte kan betta/betsiza.

 

Vore jag du skulle jag nog försöka spela kanske 45-50% från knappen och runt 40% från CO när du sitter på svaga bord (ofta gissar jag?)

 

Lycka till, ska bli kul att se hur du lyckas framöver. ;)

 

Tack för feedback! :)

 

Jag har nu en VPIP på 26.66 över 5,662 händer. Har testat lite fram och tillbaka, över 30 och under 25 och känner att det är nog precis däremellan jag ska hålla mig. Så 26-27 känns bra.

 

BTN: 35.38

1: 30.09

2: 26.73

3: 27.95

SB: 13.39

BB: 27.44

 

Ska försöka spela fler händer i senare position alltså, och kanske tighta till mig ytterliggare i blindsen?

 

 

GL, Skönt med lite PLO på dehär forumet;)

 

Haha, visst är det!

 

Dagen började ju som sagt sick dåligt och var över 10 inköp back innan jag tog en paus och spanade in CMYR PLO50 video på CR. Det var inte första gången jag såg videon men idag kände jag att jag förstod vad han menade i sina resonemang och tankar. I denna video spelade han väldigt, väldigt enkel ABC-poker. 3-bet var nästan uteslutet och han fokuserade endast på att inte sätta sig i knepiga situationer.

 

Efter videon drog jag igång sex bord och började grinda för att ta igen dagens back.

 

Under hela sessionen tänkte jag på att spela sjukt enkel ABC-poker och det kändes på något vänster som att poletten ramlade ner och jag insåg hur enkelt det är att krossa den här pinsamt låga nivån. (Detta kommer jag förmodligen få äta upp med ytterliggare ett back imorgon :mrgreen:)

 

Jag spelade iallafall 650 händer och tog igen de 10 inköp och avslutade istället på 1,5 inköp plus. Det handlar om en vinst på $3 men fan va skönt det känns! :mrgreen:

 

Som sagt, resultaten postas i första inlägget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för feedback! :)

 

.......

 

Så 26-27 känns bra.

 

BTN: 35.38

1: 30.09

2: 26.73

3: 27.95

SB: 13.39

BB: 27.44

 

Ska försöka spela fler händer i senare position alltså, och kanske tighta till mig ytterliggare i blindsen?

 

 

.......................

 

3-bet var nästan uteslutet och han fokuserade endast på att inte sätta sig i knepiga situationer.

 

 

Varsågod ;:mrgreen:

 

Din VPIP låter bra och det ser väl ut som du redan är tight i blindsen (även om man kanske aldrig kan vara för tight där ;))

 

 

Om du gör precis som du verkar planera, dvs att inte krångla till det för dig och spela ABC+position, så borde du krossa alla stakes upp till och med PLO100. 3bettande tycker jag också du ska vänta med och om du ska göra det så gör det aldrig, aldrig OOP innan du är superbekväm med motstånd och spel. Preflopaggresion i omaha är inte alls lika avgörande som i holdém, speciellt inte på låga stakes.

 

Viktigast av allt dock... tilta inte (så lätt att säga, haha).

 

...och fortsätt kolla videos.

 

 

GL nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod ;:mrgreen:

 

Din VPIP låter bra och det ser väl ut som du redan är tight i blindsen (även om man kanske aldrig kan vara för tight där ;))

 

 

Om du gör precis som du verkar planera, dvs att inte krångla till det för dig och spela ABC+position, så borde du krossa alla stakes upp till och med PLO100. 3bettande tycker jag också du ska vänta med och om du ska göra det så gör det aldrig, aldrig OOP innan du är superbekväm med motstånd och spel. Preflopaggresion i omaha är inte alls lika avgörande som i holdém, speciellt inte på låga stakes.

 

Viktigast av allt dock... tilta inte (så lätt att säga, haha).

 

...och fortsätt kolla videos.

 

 

GL nu!

ABC+position är tanken ja! Jag 3bettar istortsett bara med AAxx med minst en suit i sen position för tillfället. På den här nivån får man med sig alla möjliga händer in på floppen trots ett 3bett så träffar man inte stenhårt har man väligt svårt att ta sig vidare i handen.

 

Idag märkte jag något lite märkligt tycker jag (med tanke på nivå och att det är omaha vi spelar). Samtliga sex bord jag spelade på ruskigt tighta! Det var väldigt sällan fler än tre pers som såg flopp och det var ruggigt passivt och vekt på floppen.

 

Jag började att vara lite aggressivare preflopp och höjde med fler händer i sen position för att sedan c-betta istortsett varenda flopp med en pott-bett vilket gav mig potten 90% av gångerna. Sessionens VPIP ligger på runt 29-30.

 

Detta kan ha att göra med att jag inte längre spelar några turbo-bord. Och det är mycket möjligt att det är tightare och passivare på reg.borden.

 

___________________________________________________________

 

Dagens spel bestod av ganska precis 1k händer och gav ett resultat på $6.92.

 

Det började väldigt dåligt där jag de första hundra händerna tappar fyra inköp på iallafall tre sjuka utdragningar bla nötkåken utdragen av fyrtal på river (AI på turn och en tredje 2a landar på river).

 

Lyckades trots det hålla mig från tilten och klättrade uppåt tills jag tillslut var 3,5 inköp upp! Nice, nice!

 

Dagens session

Antal händer: 1,074st

Profit: $6.92

VPIP: 29.42

BB/100: 16.11

 

______________________________________________________________

 

Detta är verkligen första gången under mina två år som jag spelat poker som jag känner att jag har lite edge på en nivå. Känns hur kul som helst! :)

 

Har $16 upp tills jag ska börja känna på PLO5. Vad jag har förstått ska skillnaden vara minimal från PLO2, så det borde inte vara några problem!

 

Jag har också endast 13 FPP kvar tills jag får en bonus på $50 vilket kommer boosta rullen rejält procentmässigt, så hoppas kunna vara uppe på t.o.m PLO10 ganska snart. (Vattenskalle imo :mrgreen:)

 

Godnatt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...