Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Lägger denna i nybörjardelen efter lite kritik om en tidigare post. Första handen i en $3 SnG på Party Poker (spelar annars mest $5)

***** Hand History for Game 7859557318 *****

20/40 Tourney Texas Hold'em Game Table (NL) (STT Tournament 44634574) - Fri Mar 06 09:22:20 EST 2009

Table Speed 1330815 (Real Money) -- Seat 4 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: Black777Jack (2000)

Seat 2: nekineki (2000)

Seat 3: meanXmachine (2000)

Seat 4: vfbrocky (2000)

Seat 5: RednBlack78 (2000)

Seat 6: T_Biger (2000)

Seat 7: HERO (2000)

Seat 8: tedster77 (2000)

Seat 9: KingMato (2000)

Seat 10: Malk0 (2000)

RednBlack78 posts small blind (20)

T_Biger posts big blind (40)

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ Ac, 8c ]

HERO calls (40)

tedster77 folds

KingMato folds

Malk0 folds

Black777Jack folds

nekineki folds

meanXmachine folds

vfbrocky folds

RednBlack78 calls (20)

T_Biger checks

** Dealing Flop ** : [ 4d, Ah, Jc ]

RednBlack78 checks

T_Biger checks

HERO checks

** Dealing Turn ** : [ 5c ]

RednBlack78 checks

T_Biger bets (320)

HERO calls (320)

RednBlack78 folds

** Dealing River ** : [ As ]

T_Biger bets (1640)

T_Biger is all-In.

HERO ???

Jag har en känsla av att jag spelade varje gata i handen fel så därför blir det en hel räcka med frågor:

1) Jag vet att A8s inte ska ingå i de händer man normalt öppnar med UTG, åtminstone inte om man har en tight spelstil. Jag gör ett undantag här bara för att det är första handen (kass ursäkt) och är beredd att vika vid tecken på styrka bakom (har ju bara investerat 2% av stacken). Men OM jag ändå vill spela den, borde jag då istället ha höjt sig 3BB här för att signalera styrka och undvika spekulativa syner från fältet bakom?

2) Flop: Jag väljer ibland att checka floppade esspar eftersom min allmänna read på nivån är att folk oftast viker direkt om de inte har något väldigt bra drag eller möjligen näst högsta bordspar. Lättare att få syn och lite mer pengar in i potten på turn/river från någon som t ex träffat mellanpar. Är det - givet nivån ($3-5 SnG) och hur folk spelar/tänker där ett dåligt spel? Bör jag alltid satsa för värde?

3) Turn: Överraskande kommer ett stort bet på 3xpotten. Jag sitter som synes med toppar och drag till nötflushen. Vad ska jag tro om motståndarens hand här? Finns det skäl att vika? Har ju inte pottodds för att syna om jag enbart tror att en träff på ett klöverkort hjälper mig (möjligen då om jag känner mig säker på att få in hela fi-stacken i potten)

4) River: Jag träffar en högsta triss och motståndaren går direkt all-in. Vad göra?? Jag är medveten om att kortet kan ha hjälpt även fi till en kåk.

Postad
  henjon säger:

Jag har en känsla av att jag spelade varje gata i handen fel så därför blir det en hel räcka med frågor:

1) Jag vet att A8s inte ska ingå i de händer man normalt öppnar med UTG, åtminstone inte om man har en tight spelstil. Jag gör ett undantag här bara för att det är första handen (kass ursäkt) och är beredd att vika vid tecken på styrka bakom (har ju bara investerat 2% av stacken). Men OM jag ändå vill spela den, borde jag då istället ha höjt sig 3BB här för att signalera styrka och undvika spekulativa syner från fältet bakom?

A8 är nog inte en hand som jag skulle ha med i min öppningsrange under första perioden i en SnG. Oavsett nivå. Så jag hade foldat handen direkt.

2) Flop: Jag väljer ibland att checka floppade esspar eftersom min allmänna read på nivån är att folk oftast viker direkt om de inte har något väldigt bra drag eller möjligen näst högsta bordspar. Lättare att få syn och lite mer pengar in i potten på turn/river från någon som t ex träffat mellanpar. Är det - givet nivån ($3-5 SnG) och hur folk spelar/tänker där ett dåligt spel? Bör jag alltid satsa för värde?

Genom att du spelat hande pre så hamnar du i svårigheter här direkt eftrsom du väljer att checka, du träffar på en rellativt ofarlig bräda så jag hade nog valt att beta ut här.

3) Turn: Överraskande kommer ett stort bet på 3xpotten. Jag sitter som synes med toppar och drag till nötflushen. Vad ska jag tro om motståndarens hand här? Finns det skäl att vika? Har ju inte pottodds för att syna om jag enbart tror att en träff på ett klöverkort hjälper mig (möjligen då om jag känner mig säker på att få in hela fi-stacken i potten)

Här om ingenstans innan så hade jag definitivt hittat vik.

4) River: Jag träffar en högsta triss och motståndaren går direkt all-in. Vad göra?? Jag är medveten om att kortet kan ha hjälpt även fi till en kåk.

Ja du. Har du synat hit så är det svårt att vika när du har intill drömträff på din hand, men du är nog slagen oftare än du vinner. Vet faktiskt inte om jag klarat att folda men tror man borde det.

Se fet text.

Edit: Det finns en tråd här på PF om hur du ska spela SnG och där får du bla tipps på starhänder under olika nivåer. Leta upp den så tror jag du kommer hitta en hel del hjälp där.

Postad

Tack för kommentarer.

Tror egentligen att det är bättre att åka på en sån här näsbränna när man avviker från sitt vanliga spel än att slaskandet lönar sig. Jag brukar verkligen inte spela så här, ens med låga mörkar. Brukar limpa från mellanpos. om jag har Ax suited och bordet inte varit alltför aggressivt och mörkarna är låga.

Ska jag ändå spela så här överhuvudtaget - borde jag inte då höja säg 4xbb för att reppa en starkare hand? Det som hände nu var att jag ändå synade på river - det kändes för vekt att folda - och tittade rakt in i 32 unsuited från stora mörken! Hade jag höjt hade jag åtminstone inte behövt fundera mycket över om motspelaren skulle sitta med en stege.

Hade jag istället träffat färgen på sista hade jag dubblat stacken och känt mig väldigt nöjd med mig själv - utan att för den skull ha spelat handen ett dugg bättre...

Postad

Vik..enda sättet. Om du är ny på poker som du själv skriver så är det ännu viktigare att du viker den handen. Inte helt nödvändigtvis för att det är 100% rätt vid det aktuella tillfället men för att du måste lära dig att kunna vika den handen när du spelar på det sättet. Nu förutsätter jag att du vill lära dig spela riktigt bra vilket betyder att om du spelar korrekt och viker den handen så kommer det påverka ditt spel i senare händer och om du jämför dig själv med alla andra nybörjare så kommer du i slutändan ha förlorat mindre deg än de andra när du är klar med din "utbildning". Så i grund och botten handlar det om att du ska investera så lite pengar som möjligt i din utbildning tills du är redo. Fick en skön siffra som visserligen inte är verifierad emn ändå... genomsnittskostnaden/spelare som fortsätter spela poker efter 2 år regelbundet och som börjar generera vinst är i Skandinavien 6-10K USD.

Ett annat sätt att tjäna pengar snabbt....spela OMAHA!! När jag la av för ca 2,5 år sedan (skulle pensionera mig, segla jorden runt blablabla..kom halvavägen..båten stulen och massa skit) så var det begränsad action på Omaha men nu är det stökfullt (jämförelsevis) och en jävla massa newbies som spelar på allt för hög nivå. Inte ens avsaknaden av Fru Fortuna (följde förmodligen med båtjäveln) behövs för att tjäna fett med deg.

Anyway..lycka till, ta det lugnt och spela disciplinerat hela tiden!!

Gino