Gå till innehåll

Er pokerbakgrund?


Henkiee5

Recommended Posts

Jag har själv bara spelat poker 2-3 månader och har börjat fatta stort tycke för det samtidigt som resultaten sett hyffsat bra ut hittils. För mig började det med att jag inte hade något att göra om dagarna nu under vintern då jag gick ut skolan i våras och endast jobbar helger! Jag ser dagligen alla ni som verkligen spelat poker länge och tänker i helt andra banor än vad jag själv gör vad gäller handanalyser mm. Börjat fundera på hur lång tid det egentligen tagit för alla er att nå de nivåer ni nu spelar på. Samt om ni kunde ge bra tips på hur man på bästa sätt når dit.

 

Tänkte att alla som känner sig manade kunde dra ihop några rader här och skriva när och under vilka omständigheter ni började spela samt hur vägen sett ut till de nivåer ni spelar på nu! Jag riktar mig inte bara till highrollers utan även du som lirat NL2 i 6 års tid är välkommen att skriva :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

luspank efter att ha backpackat i 6månader erbjöd sig en polare lära mig spela poker mot att han fick min rb. var väldigt tveksam till poker, men lånade iaf 4böcker(SS2, winning in lowlimit, internet texas och SSH) på biblioteket och läste dem för att se vad det handlade om. verkade rätt enkelt så jag satte in $500 och körde FLT 0.5/1 och insåg rätt snabbt att det faktiskt stämde som de skrev i böckerna hur dåliga de flesta motståndare var och att det faktiskt gick att göra pengar på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började för cirka 3 år sedan efter att läst om det i någon tidning, tror det var Cafe. Satt på rasterna i skolan och spelade 10mana Freerolls SNG med $0,1 i potten (5 cent till 1:an :)) och byggde bankrulle. På den vägen är det!

 

I dagsläget levlar jag mig själv @ NL400

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började för cirka 3 år sedan efter att läst om det i någon tidning, tror det var Cafe. Satt på rasterna i skolan och spelade $0,1 Freerolls SNG (5 cent till 1:an :)) och byggde bankrulle. På den vägen är det!

 

I dagsläget levlar jag mig själv @ NL400

 

5 cent är mindre än $0,1 :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började runt 1977. Vi spelade dansk mörkpoker med 25-öres ante och knektöppning hemma i Eskilstuna. Sedan hade jag ett uppehåll tills jag började jobba på Svenska Dagbladet 1986. Där spelade vi chicago när vi jobbade kväll, men en natt så var vi några som fortsatte hem till en av reportrarna och spelade mörkpoker. Vi var tre till slut som höll på till fem på morgonen - jag och två grabbar. Jag tog alla deras pengar och tänkte en tanke att jag kanske var bra på poker.

Runt 1990 hade ryktet spritts att jag var pokerintresserad och ett gäng på tidningen Arbetaren bjöd in mig till pokerkvällar. Detta pågick några år, och en dag kom en ny kille, Simpa, med på en turnering. Han berättade att där fanns en klubb som hette Kortoxen, där man spelade 100-kronorsturneringar varje söndag.

Så det bar iväg dit. Mest varje söndag...och sen också diverse andra dagar. En dag runt 1997 berättade en av spelarna där att han börjat spela på internet. Är du inte klok, frågade jag....Hur vågar man lite på något sånt? Betala med sitt kreditkort?? Herregud...

Fast sen klev jag ju in....Planet Poker hette sajten, Mike Caro var inblandad. Det enda spel som fanns var limit holdem. Jag spelade 2-4 och tyckte det var högt. Det fanns bara fullringbord, men jag gillade att spela shorthanded, så jag satte i system att starta bord och lämna dem när de fylldes upp. Det gick bara att spela ett bord i taget, och det gick jämförelsevis mycket långsamt. Vi chattade mycket - alltid trevligt, aldrig "fish" eller andra förolämpningar.

Så dök det upp EN SAJT TILL....och vi funderade ju över om det verkligen var möjlöigt att det skulle kunna finnas spelare till två pokersajter....men Paradise Poker, som den hette, blev snabbt populär. Många var ganska skeptiska till att det gick att spela två eller till och med fler bord på samma gång där....

Runt 2000 kom den första sajten som erbjöd potlimit och så småningom No Limit-spel. Paradise började med sitandgos nån gång där också, och Planet körde igång med frirullsmultitableturrar, för att testa om det skulle gå att ha sådana turneringar på internet....

Sen drpgs 24hpoker igång och erbjöd mörkpoker, vilket jag själv kom att nischa mig på. Bra pengar att vinna de första åren, sen tuffade motståndet till sig. Stars - minns inte när sajten dök upp första gången?? 2001, 2002? - började flera år senare med mörkpoker, och då var det riktigt bra spel fyra fem månader även där, tills folk hade lärt sig.

Ja....detta var lite av pokerns tidigare historia i mitt liv...och i Sverige och på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började på högstadiet (8an) med några polare som introducerade pokern för mig. Jag fattade ingenting, men inköp var 5kronor ändå!

 

Det hela slutade med att jag vann (!!!) på en stege som jag själv inte såg, utan som min motståndare fick förklara att jag hade, dock inte så glatt! haha

 

idag lirar jag Pokerstars, inga stora stakes, men jag spelar inte för mer än jag har råd att förlora =) snittar väl på SNG med inköp runt $5 kanske~ Skitkul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började med mörkpoker hemma i Piteå i början av 90-talet. Vi spelade med mörkar på 5-10 kr och man fick max satsa/höja med 10 eller 20 kr. Hade man otur kunde man förlora 2k kr en kväll/natt, men oftast låg folk runt +400 till -400 kr. Inga jättestora pengar alltså.

 

Sen när jag lämnade Piteå 1997 blev det ett uppehåll till maj 2003. Man hade ju sett när de lirade poker på tv, såg ju enkelt ut! In med 2k kr på Expekt...som jag förlorade på bara några dagar. Insåg att jag var tvungen köpa böcker och läsa. Köpte fyra böcker och läste. In med 2k igen och nu tog det längre att förlora pengarna. Tillbaka till böckerna...läste... in med 2k kr igen och nu spelade jag säker 2 år för samma pengar. Kunde t.o.m casha ut några tusen. På sommaren 2005 hände något. Det började rulla in pengar och december 2005-januari 2006 explorade inkomsterna från pokern. Jag hade hittat en guldgruva, spelade SNG på B2B. I januari 2006 drog jag in 45k kr. Efter det gick det okay fram till april 2007, då lessnade jag rejält och fram till augusti 2008 spelade jag knappt nå alls. In med $20 på en ny sajt, nytt nätverk och där drog jag in $3000 på 2-3 månader på att spela NL20 upp till NL200. Under 2009 har jag spelat kanske 2-3 timmar cashgames och 4-5 sng's totalt. Inte mycket alltså. Jag har knappt någon motivation. Internetpoker är inte så kul längre. Vill spela mera live. Kanske blir det mycket live snart. Se upp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade mörkpoker med knektöppningen på högstadiet i slutet av 90-talet. THE blev aktuellt under 2004 efter att jag sett Gus, Howard och de andra på WPT. Spelade min första freeroll på expekt sommaren 2004. Hösten 2004 skottade jag en 3dollars rebuy. Lyckades med mkt tur komma 2a och fick $800 plockade ut $500 och trodde jag var proffs, spelade $20r osv och gulade rätt snabbt.

 

Satte tidigt under 2005 in $50 när upptäckte jag rounders en form av sng där man vinner biljetter till dyrare och dyrare sng´s. Efter någon månad lyckades jag vinna en round 5 och $3000, sedan dess har jag aldrig varit gul. Har testat på det mesta men spelar sedan 2007 enbart MTT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker på TV

 

Far spelade poker på Svenska Spel

 

Jag spelade poker på fars konto (inget seriöst/bra)

 

Insåg att pengar fanns i poker

 

Fyllde 18, började lära mig själv

 

Två år senare med kanske 5 månaders total speltid spelar jag NL400, mitt största problem är fortfarande att jag inte spelar nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började lite smått med mörkpoker med familjen som ganska liten (sent 70-tal). Spelat massor av schack, bridge, plump, chicago m.fl. roliga spel under åren, men halkade in på poker för fem år sedan. Började med att gula fem på varandra påföljande insättningar om $20 på Expekt då jag trodde att jag kunde spela cash game. Började spela turneringar istället och upptäckte att jag hade mycket lättare att orka hålla mig disciplinerad då.

 

Spelar numera mest SnG då det är svårt att hitta tiden att spela större turneringar, men ser ändå nätspelet mest som ett tidsfördriv i väntan på nästa livesittning som ju är sjukt mycket roligare än att sitta och klicka med musen. Live spelar jag gärna både cash game och turrar.

 

I förhållande till mängden litteratur jag läst är jag nog en relativt dålig spelare i praktiken i poker (liksom i schack och bridge), även om jag plussar stabilt. Däremot äger jag vem som helst i plump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att grannen intrudcera poker för farsan, om jag inte minns helt var det paradise poker. Detta var något år innan WSOP börja sändas på kanal 5 så alltså innan pokerboomen. Så jag brukade sitt och kolla på när farsan satt och spela, efter ett tag fick jag ett konto av han på pacific poker med 20$ när jag gick i sexan (2003).

 

Så för att vara så ung som jag är har jag väll ganska stor erfarenhet :mrgreen: men den tycks dock inte appliceras i mitt spel :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL20, NL200 etc. ?

NL=No Limit förstås...

 

Ska det tolkas som 20=$0,20 , 200=$2 eller ska det vara 20=$20 , 200=$200?

 

När det talas om SvS och blinds talas det då om Skr eller $?

 

NL200 är 200 inköp och blinds på 1/2, osv. Vilken valuta det är tal om beror ju på vilken site du spelar, sen på SvS använder folk lite olika benämningar eftersom det är 200bb maxinköp. Oftast är det väl "SvS blinds", som i "SvS 0,5/1" eller "SvS 25/50", svårt för missförstånd då och man menar oftast $ i övrigt om man inte nämner annat.

 

Hope that made sense.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...