Gå till innehåll

Konvertera filmfiler


Jennez

Recommended Posts

Ok, det här har inte med datorsäkerhet att göra direkt men jag slänger in tråden här ändå.

 

Jag försöker få några filer som jag har filmat med min videokamera att fungera. Det har fungerat fint hittills men nu får jag alla filmer i .MOD format när jag för över dem till datorn.

Jag har googlat mig blodig på detta eftersom de måste kunna spelas upp i Windows Media Player (för annars fungerar de inte i MovieMaker).

 

Jag har varit inne på säkert 20 olika forum där folk med exakt samma problem har skrivit. Det enda rådet de får är att helt enkelt byta namn på filen och helt sonika ändra filändelsen till .mpg och det verkar fungera för de allra flesta.

Jag har varit inne i mappalternativ och klickat bort "dölj filändelser" så nu syns .MOD bakom varje film. Dock händer inte ett jävla skit när jag byter filändelsen förutom att ikonen byter utseende till .mpeg.

 

Har också provat 4-5 olika konverterare men inget vill fungera... Har inte varit så här tiltad sedan skåne blev svenskt... eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock händer inte ett jävla skit när jag byter filändelsen förutom att ikonen byter utseende till .mpeg.
..att manuellt byta filändelse ändrar ju inte precis filens innehåll.

 

Du har väl fått nån mjukvara med din cam som är just avsett för detta?

...most new camcorders come equipped with some software which generally provides the capability to convert .MOD files into other formats in a simple way. Canon provides ImageMixer which can do this, and JVC camcorders owners can use for example Cyberlink PowerDirector which comes free with their video-cameras.
edit: Vad har du för märke på camen?

JVC MOD MPEG Rebuilder (for JVC and Sony harddisc camcorder ) freeware

http://www.alldj.com/sdvdc/jvc_mod_rebuilder.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..de där som nämns tidigare till Canon ska ju funka då, Imagemixer som följer med... du får nog kika lite i manualen kanske?

 

det är tydligen inte bara en .mod fil utan även en .moi fil som innehåller information till den tidigare(format, datum, tid osv) som din kamera tillverkar, du lär ska ha båda om de ska bli till nåt...

 

http://www.amazon.com/Canon-FS10-Camcorder-Internal-Advanced/product-reviews/B00114LG7K

This camcorder saves photos in .jpg format so there's no compatability issues there. Video files are a bit trickier. It saves videos in .mod format. Each video will also have a second file with a .moi extension. This file contains the date/time info as well as the aspect ratio info. I had problems when trying to play the .mod file in Windows Media Player. The audio plays fine, but the video shows up as just a bunch of squiggly horizontal lines. I even tried renaming the extension to .avi and .mpg as some people have suggested but that didn't work for me. I was able to import the .mod files into Windows Movie Maker (WMM) but videos I took in 16:9 format were all squashed into 4:3 format. This occurs even when I set the WMM option to display in 16:9 ratio. Apparently, this is because the aspect ratio information is stored in that .moi file rather than in the video file itself and so WMM is unable to detect that it's widescreen. To get around these issues, I installed the Pixela ImageMixer 3 software that came with the camcorder. With this software, I can convert the videos from .mod to .mpg format. After the conversion, the videos play fine in Windows Media Player and the widescreen format is correctly recognized by WMM.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..de där som nämns tidigare till Canon ska ju funka då, Imagemixer som följer med... du får nog kika lite i manualen kanske?

 

Såååja. Hade använt fel skiva (följde med två skivor). Tappar lite bildkvalitet men vad fanken, det får duga så länge. Som tack bjuder jag på En Höjdare från Köpenhamn imorgon! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såååja. Hade använt fel skiva (följde med två skivor). Tappar lite bildkvalitet men vad fanken, det får duga så länge. Som tack bjuder jag på En Höjdare från Köpenhamn imorgon! :-D

:) utan att kunna nåt om programmet så gissar jag du har nån komprimerings inställning nånstans? Ju mer du komprimerar desto mindre fil och sämre bildkvalité blir resultatet.

 

Men annars är det nog så att vid varje konvertering sker en viss dataloss iom att formaten i sig själv handlar om komprimering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...