Gå till innehåll

nötubildningen?


Starfitter

Recommended Posts

Känns som det finns sjukt många bildade och interlektuella människor här på forumet så tänkte ta tillfället i akt att fråga vilken utbildning som ni anser är bäst?

Hade tänkt börja läsa efter sommaren nere i lund och har varit kluven vad jag ska läsa, var inne ett tag på brandingenjör men utbildningen ligger lite off och är ganska höga intagningskrav.

 

Har haft svårt hitta vilka arbeten som har stor efterfrågan och är högavlönande så skulle vara tacksom för lite rekommendationer av er som kanske läser/har läst något intressant? :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första är Lund ett bra val. ;)

 

För det andra så kan vi ju sitta här och radda upp utbildningar men frågan är väl vad det är DU vill göra?

Jag vet inte med er andra men jag har hellre ett mediokert avlönat men kul jobb än ett högavlönat tråkigt jobb. Självklart måste man ju kunna tjäna pengar så att man "klarar sig" men att trivas med sitt jobb är ta mig tusan så sjukt mycket viktigare. Klyschigt, jag vet, men tro mig, jag har jobbat med vitt skilda saker och vissa jobb kräks man bara på, även om de ser bra ut "på pappret".

 

När jag jobbade i Försvaret hade jag 14k i månaden. Pisslön alltså, men det var ett jättekul och stimulerande jobb.

Medan jag väntade på att nästa termin skulle börja jobbade jag på ett finansbolag (med bra lön). Hade kunnat vara kul och intressant och inledningsvis kunde jag till och med tänka mig att plugga i den inriktningen men efter bara ett par månader så kände jag hur äckligt tråkigt det var.

 

Så gå inte i första hand efter jobb med stor efterfrågan och hög lön, gå efter vad du känner att du verkligen skulle vilja ägna dig åt resten av livet, utvecklingsmöjligheter etc. Jag säger inte att efterfrågan och lön inte är faktorer men det verkar som att du lägger lite för mycket vikt vid det. Sen inser jag också att det inte är så lätt att veta vad man faktiskt vill göra men jobba/slappa/spela poker hellre något år till än att börja på ngt program som du bara tror att du knappt står ut med.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juridik brädar allt imo.
*tummen upp*

En jurist kan jobba inom/med vilket område som helst, det finns inga begränsningar. Det behövs jurister till allt. Juristbranschen känner knappt av några konjunkturer. Arbetslösheten bland jurister är just nu 1,2%.

Läs inte i Stockholm. Lund eller Umeå röstar jag på.

Brandingenjör säger du? Försäkringsjurist då? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör HP och sök juristprogrammet. spela poker under studietiden för att bli ekonomiskt oberoende. fixa godkänt med minsta möjliga marginal på alla moment i utbildningen. med din examen följer en viss status i samhället, och dina föräldrar kommer att vara stolta över dig. därefter kan du bosätta dig i valfritt varmt land och röka cannabis varje dag då du insett att livet är för kort för att arbeta. till dina nära och kära säger du att du arbetar som volontär.

 

lund är för övrigt ett utmärkt val av studieort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör HP och sök juristprogrammet. spela poker under studietiden för att bli ekonomiskt oberoende. fixa godkänt med minsta möjliga marginal på alla moment i utbildningen. med din examen följer en viss status i samhället, och dina föräldrar kommer att vara stolta över dig. därefter kan du bosätta dig i valfritt varmt land och röka cannabis varje dag då du insett att livet är för kort för att arbeta. till dina nära och kära säger du att du arbetar som volontär.

 

lund är för övrigt ett utmärkt val av studieort.

 

Hoppa över de jobbiga och bara röka?:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte på ljungbyhed då? eller kanske bara är viss del?

 

Nu tänker du nog på fel sak, kanske. I Ljungbyhed kör TFHS pilot. Revinge är brandstället. där utbildas brandmän, efter år1 har du 3 veckor praktik där, inget annat. sen kan du utbilda dig 1år till insatsledar på revinge efter de första 3.5åren på brand. sen finns ju civ. ing. riskhantering att lägga på brand. för att göra den till 5årig civing. gl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första är Lund ett bra val. ;)

 

För det andra så kan vi ju sitta här och radda upp utbildningar men frågan är väl vad det är DU vill göra?

Jag vet inte med er andra men jag har hellre ett mediokert avlönat men kul jobb än ett högavlönat tråkigt jobb. Självklart måste man ju kunna tjäna pengar så att man "klarar sig" men att trivas med sitt jobb är ta mig tusan så sjukt mycket viktigare. Klyschigt, jag vet, men tro mig, jag har jobbat med vitt skilda saker och vissa jobb kräks man bara på, även om de ser bra ut "på pappret".

 

När jag jobbade i Försvaret hade jag 14k i månaden. Pisslön alltså, men det var ett jättekul och stimulerande jobb.

Medan jag väntade på att nästa termin skulle börja jobbade jag på ett finansbolag (med bra lön). Hade kunnat vara kul och intressant och inledningsvis kunde jag till och med tänka mig att plugga i den inriktningen men efter bara ett par månader så kände jag hur äckligt tråkigt det var.

 

Så gå inte i första hand efter jobb med stor efterfrågan och hög lön, gå efter vad du känner att du verkligen skulle vilja ägna dig åt resten av livet, utvecklingsmöjligheter etc. Jag säger inte att efterfrågan och lön inte är faktorer men det verkar som att du lägger lite för mycket vikt vid det. Sen inser jag också att det inte är så lätt att veta vad man faktiskt vill göra men jobba/slappa/spela poker hellre något år till än att börja på ngt program som du bara tror att du knappt står ut med.

 

Lycka till!

 

Sjukt mycket sanning, skulle aldrig orka jobba 30 år isolerad på något labb tillexempel. Att träffa sköna människor i jobbet måste nästan ses som prio ett ihop med intressant/rolig utbildning samt jobbmöjligheter samt lön.

Har nyss "slappat" sen jag tog studenten förra året, man blir så sjukligt rastlös och vill bara göra något seriöst med sitt liv så känner att vad som än händer ska jag läsa något.

Från början tänke jag läsa lite filosofikurser bara för skojs skull men övergav de då jag likaväl kan läsa lite bra filosofiska böcker på min fritid.

 

Av er som läst i lund har ni koll på om det finns någon form av basutbildning för civilingenjörer, där men skulle läsa kurser som är grundläggande för alla dessa utbildningar? Har letat men inte hittat någon info om de, skulle ju vara ett alternativ innan man bestämmer sig för utbildning för att sedan kunna stryka de kurserna man redan läst i den valda utbildningen eller är jag fel ute?:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser iofs vid Linköpings Universitet men så vitt jag vet finns det civilingenjörsutbildning med öppen ingång hos de flesta? Annars läser man ganska ofta samma kurser över första året som många andra civilingenjörer så det är ganska lätt att börja ett program och tweaka till om man vill byta.

 

Vad läste du på gymnasiet? Om du har svårt att komma in så kan jag tipsa om ett basår (eller bastermin om du har läst nv fast inte matte d el. fysik b) då går du garantiplats på valfri civilingenjörsutbildning, klonk!

 

lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, tog du studenten förra året? Då är det ju verkligen ingen brådska (om du inte själv känner så alltså).

 

Ta det lugnt, du har all tid i världen på dig att komma på vad du verkligen vill göra. OM du ska läsa ngn strökurs innan du bestämmer dig så se för fanken till att läsa något vettigt. Jag har en polare som började läsa lite kurser innan han började "på riktigt". Det var allmän skit som mediakunskap, filosofi och trams i den stilen som man i princip har noll nytta av. Tog honom ett tag att komma på vad han ville göra. Åtta år på högskolan allt som allt och nu står han vid ett löpande band. Varför? För att ingen söker en tomte med 10 poäng i 16 kurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, men sen har ju sthlm lägst antagningskrav av alla juridikutbildningar i sverige....

 

Sthlms universitet har ju problemet att färre söker dit med anledning av de extrema svårigheter som finns med att hitta bostad.

 

Jag läste (läser) juridik i Göteborg och den utbildningen är väldigt fin och inriktad mot näringslivet.

 

Handelshögskolan där utbildningen bedrivs är relativt nybyggd (1995) och har väldigt fräscha lokaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*tummen upp*

En jurist kan jobba inom/med vilket område som helst, det finns inga begränsningar. Det behövs jurister till allt. Juristbranschen känner knappt av några konjunkturer. Arbetslösheten bland jurister är just nu 1,2%.

Läs inte i Stockholm. Lund eller Umeå röstar jag på.

Brandingenjör säger du? Försäkringsjurist då? :)

 

Handläggare på ARN fick 260 ansökningar till en tjänst:shock: Andra tider nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diggar ocksa juridiken pa handels i gbg, dock i fraga om civilekonomutbildningen men riktigt skona, kompetenta och bra larare vi haft i juridiken av de fran juridikinstitutionen i det vi last iaf... absolut hogre klass pa de an resten.

 

Annars om du vill ha extremt bra lon - plugga i lund - och ha nagat som liknar pokerspelandet mentalt sa kanske flygtrafikledare ar nagat for dig? Kika in det om du nu kan tanka dig jobba med det iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser iofs vid Linköpings Universitet men så vitt jag vet finns det civilingenjörsutbildning med öppen ingång hos de flesta? Annars läser man ganska ofta samma kurser över första året som många andra civilingenjörer så det är ganska lätt att börja ett program och tweaka till om man vill byta.

 

Vad läste du på gymnasiet? Om du har svårt att komma in så kan jag tipsa om ett basår (eller bastermin om du har läst nv fast inte matte d el. fysik b) då går du garantiplats på valfri civilingenjörsutbildning, klonk!

 

lycka till!

 

Har tyvärr läst NV och har all behörighet utom de som kräver språk eller historia B+ så där va de missklonk för mig. Men det där med med öppen ingång låter ganska lovande, ska man ta kontakt med universitetet i fråga då?

Kan väl inte vara något högt intag på de när civilingejörutbildningar tenderar att vara ganska låga intag på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...