Gå till innehåll

Tull i Tallin?


All in

Recommended Posts

Har en fråga som inte gäller poker egentligen.. men jag vet inte riktigt vart ja ska fråga. Ska på staffpokers pokercruise på onsdag och undrar om någon vet hur noga dom är i tullen? eftersom jag är under 20 så skulle de va bra att veta..

 

Flytt till Off Topic!

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga som inte gäller poker egentligen.. men jag vet inte riktigt vart ja ska fråga. Ska på staffpokers pokercruise på onsdag och undrar om någon vet hur noga dom är i tullen? eftersom jag är under 20 så skulle de va bra att veta..

 

Vet inte riktigt vad du vill ha svar på...

Hur mycket sprit du kan ta in? Eller om du får komma in överhuvudtaget? ;)

 

Svaren är: Tullen ser ut ungefär som det brukar vid färjor. Har du något att deklarera går du dit, annars inte.

Det är dock obligatorisk passkontroll, så det är väl ingen jättebra idé att komma stövlandes med tio lådor öl (införselåldern är väl 20?)

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte mest på om dom kollar igenom många väskor å så? har hört att tulen är mycke hårdare till talin än till tex åhland.. någon som vet om det stämmer?

 

De två gånger jag åkt till Tallin har jag varken sett eller hört om någon som fått sina väskor genomsökta. Så det där ska du nog ta med en nypa salt. Ta nu inte det här som ett tips om att du ska försöka smuggla in två kilo koks bara ;)

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Estland är med i EU och ska tullen stoppa någon måste den ha konkreta misstankar. Någon eller några flaskor vodka i dina väskor lär vara tämligen riskfritt. Se bara till att det inte låter något. När jag åker utomlands i jobbet brukar jag köpa några flaskor sprit och stoppa i handbagaget. För att det inte ska klinka använder jag en använd strumpa runt varje flaska. Fungerar väldigt bra. Jag är iofs. långt över 20, men det är så pinsamt om det klinkar från väskan när man kommer halvpackad från den fria spriten i loungerna på flygplatserna. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga som inte gäller poker egentligen.. men jag vet inte riktigt vart ja ska fråga. Ska på staffpokers pokercruise på onsdag och undrar om någon vet hur noga dom är i tullen? eftersom jag är under 20 så skulle de va bra att veta..

Varför ska du ta med sprit till Tallin? 0,5 liter estnisk vodka kostar ca 25kr i Prisma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var där, för nån vecka sen, såg jag ingen som blev genomsökt, dock så plockar de antagligen ut folk med jämna mellanrum och har knarkhundar där, så försök inte ta hem några andra droger än alkohol ;)

 

Försök bara att inte väcka nå uppmärksamhet så bryr de sig nog inte, håll ditt pokerfejs. Sen tror inte jag det spelar så stor roll om du kommer kånkandes på 8plattor öl heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar självklart att jag ska ta med mig Estnitsk sprit från estland hem till sverige. och inte tvärtom. ;)
Jag förstod det också, ville bara göra mig lite lustig över din något 'kryptiska' ämnesformulering.

 

Nåväl, enligt min mening är det lungt med tullen. Du ska kanske inte ta hem 20-30 liter sprit eller flera hundra liter öl. Packar du ner 1-2 liter sprit väl i väskan. Ölen...tja, mitt tips: ta inga risker. Ölen är för otymplig om du ska ha med 1-2 flak. Tulltjänstemannen som ska se ditt pass kommer ta dig. Nöj dig med spriten i väskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt till Tallin ganska många gånger och kan säga att tullen när man kommer hem är MYCKET lättare att åka in i än finlandsbåtarnas.

 

Endast två gånger har jag fått gå rakt igenom utan att få väskan genomrotad varav ena gången jag åkte med föräldrarna(morsan fyllde 60).

 

 

Den värsta resan var nog när båten var specialabonerad för Rolling Stoneskonserten i Tallin. Först plockade de in mig när jag skulle PÅ båten i Frihamnen, lät en hund lukta igenom väskan samt körde mitt namn i polisregistret för att kolla om jag var efterlyst.

Hemresan blev ännu värre. Rotning i väskan, knarkhund + specialaren. Fick gå in i ett tomt rum och vänta ett tag. Strax efter kommer en tullare in och säger samtidigt som han sätter på sig plasthandskar, -: Ta av dig kläderna!

 

edit 1 : på stoneskryssen var jag kädd i knallblåa utsvängda brallor, blommig skjorta, pannband och lång utsläppt hår

 

edit 2 : slapp rotning där bak, han villee nog bara se om jag hade nått under kläderna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...