Gå till innehåll

The Psychology of Poker av Alan N. Schoonmaker


XeroxFin

Recommended Posts

Har läst the Psychology of poker, tyckte inte alls den var nån höjdare. Behandlar mest varför folk spelar som gom gör o sådär, och att du ska lära känna dina egna motiv. För SNG och MTT online ger den dig nog ingenting.

 

Your worst poker enemy har jag i bokhyllan men har inte orkat läsa... på det sättet skiljer dom sig för mig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Puni skriver handlar Psychology of poker mest om olika spelstilar (loose-aggressive, tight-passive osv), hur man känner igen dom, varför dom spelar som dom gör och hur man ska spela mot dom.

 

Your worst poker enemy har undertiteln Master the mental game och handlar mer om ens eget eget spel. Använda logisk tänkande istället för att gå på känsla. Att vara ärlig mot sig själv och ta ansvar för sitt eget spel. Utvärdera sig själv och sina motståndare. Hur man kan hantera förändringar och stress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort kommer strax in och sågar boken utan att ha läst den, vänta bara. Det brukar ske en gång i kvartalet när den här diskussionen dyker upp. :)

 

Dock så har han en poäng som är ganska bra när han sågar boken och det är att den är så pass grovt förenklad att det säkerligen finns bättre böcker som behandlar liknande ämnen men som är "icke-poker litteratur".

 

Boken som sådan tycker jag är trivsamt läsvärd, men den ger inte så mkt för att vara ärlig. Jag menar, jag har ju läst den och jag tiltar ändå då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera The poker mindset istället som är en väldigt bra bok. Mer välskriven och mer up to date än Alans.

 

Your worst poker enemy låter intressant om den är väldigt mycket bättre.

 

Har väl mest skumläst The poker mindset men tycker den mest tar upp självklarheter, Your worst poker enemy får en att tänka till lite, skulle rekommendera den istället för The poker mindset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera alla tre om du kan få tag på dem och har tid att läsa. Som de andra beskriver i tråden, så har de lite oika infallsvinklar men går in i varandra delvis. Jag "ångrar" ingen av böckerna men orkar du bara läsa en, så har du beställt rätt bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera alla tre om du kan få tag på dem och har tid att läsa. Som de andra beskriver i tråden, så har de lite oika infallsvinklar men går in i varandra delvis. Jag "ångrar" ingen av böckerna men orkar du bara läsa en, så har du beställt rätt bok.

 

Önskar att jag hade så mycket tid & framförallt ork. Har ständigt flera böcker på gång. Beställde The professor, the banker and the suicide king samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...