Gå till innehåll

STUDIEGRP: Hold'em Brain - Avsnitt 1


toppace

Recommended Posts

Vafan. Boken är ju på engelska!?

 

Jo så är det, jag glömde att säga det! :(

 

vi kan ta alla frågor på latin typ:

 

- Övning xx

- Mors certa est, hora incerta.

 

- Övning xxi

- Bona merx emptorem reperit.

 

- Övning xxii

- Pur- De-, non- plen-, aspic- man-.

 

- Övning xxiii

- Quae medicamenta non sanant, ferrum sanat, quae f...

 

- Övning xxiv

- S- puer- puer-, puer- puerili- tracta-.

 

- Övning xxv

- Pallid- lun- plu-, rubicund- fla-, alb- serena-.

 

- Övning xxvi

- Balne-, vin-, ven- corrvmp- corpor- nostr-, sed- ...

 

- Övning xxvii

- Caeci sunt oculi, cum animus alias res agit.

 

 

 

Uppgifterna samt mina "korta" kommentarer om stycket kommer postas här i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är frågorna till stycket

 

spam för vår HH-tråd

 

jag ber alla utanför gruppen att inte publicera svaren före gruppmedlemmerna.

då dessa bör få svara först. From 23/4 kan alla kommentera.

Tack för att ni respekterar detta!

 

Till medlemmar i gruppen.

- Ni kan svara här på forumet, via pm till mig eller maila mig till

toppace at gmail.com

 

1. "Att känna till hur de andra spelarna spelar är en nyckel för att ha framgång i Limit holdem"

Varför stämmer detta?

 

2. "Understanding how your opponents play is more useful when pots quickly become heads-up as opposed to being multi-way pots." Varför är det så?

 

3. Författaren placerar "Average player" i gruppen förutsägbar. Håller du med om detta?

 

4. Hur bör du spela mot en "calling station"?

 

5.Vad är rope-a-dope?

 

6. Författaren skriver fyra saker om hur du kan göra för att analysera spelartyperna.

Om du skulle lägga till en punkt till listan, vad skulle du skriva?

 

7. Skriv kort varför "Varying your Play for Deception Purposes" kan var bra?

 

8. Skriv kort om en sak du har lärt i sista stycket "Where should you sit?"

 

 

LYCKA TILL!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till alla flitiga studenter!

 

Mitt bredband är nere, jag behöver nog inte säga att Telia är leverantören eller?

 

Jag tror inte att det komma igång inom 48 timmar, även om telia tror det så har jag rätt dåliga erfarenheter av detta företag.

 

Hittils har jag har fått två fantastiska svar på uppgifterna från heltok och eroz, vilket glädjer mig mycket!

 

I morgon hämtar jag frun och sonen vid flyget så förlåt mig om jag inte är här i morgon.

 

Jag kan berätta att Johan S ser bra ut i WPT enligt liverapport per telefon.

 

Ha det bra!

 

/Toppace

 

bredbandet funkar igen*edit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här följer se svar jag hittils fått! Jättebra jobbat!!

 

Svarat har heltok, Lars -Rune,eroz och kenomann hittils.

 

Alla är välkomna att kommentera!

 

 

 

 

 

1. "Att känna till hur de andra spelarna spelar är en nyckel för att ha framgång i Limit holdem" Varför stämmer detta?

 

Svar: Gäller inte bara limit holdem utan alla typer av skicklighetsspel. Vet du inte vad dina motspelare är bra eller dålig på kan du heller inte utnyttja deras svagheter eller undvika situationer där dom är bra. Detta går väl i hand med pokerutrycket "If you can't spot the fish, you're it".

 

Mer information ger en bättre möjlighet att fatta bättre beslut som

ger mer pengar vid bordet. Genom att klassifiera sina motståndare kan

man få in sannolikheter, på vad de spelar och hur de kommer reagera på

ens spel, bättre i sin analys.

 

1. När man vet andras spelmönster kan man anpassa sitt eget spel därefter, då kan man utnyttja motståndarens svagheter och undvika deras starka sidor.

 

---------------------

 

2. Med många spelare i potten i low limit spel är det svårare att få en uppfattning av spelarnas spelstil då de tenderar att spela lite "lösare". I shorthanded spel blir spelet oftare heads up och spelarna för ett tightare spel.

2. Svar: När du spelar HU spelar du "din motspelare" i mycket större omfattning än du gör i en multiwaypot där du spelar mer efter dina kort och odds.

 

2. det blir för hög komplexitet med fler motståndare så chansen att ens

analys hjälper en att fatta rätt beslut blir mindre då man får fler

osäkerheter med i bilden. har man bara en motståndare och har en bra

bild över hur denne brukar spela så kan man anpassa sitt spel på ett

mycket kraftfullt sätt.

 

---------------------

3. Författaren placerar "Average player" i gruppen förutsägbar. Håller du med om detta?

 

Svar: Vi börjar med ett antal grupper:

Nivå 1, Omedvetet oförutsägbara - De har ingen aning vilka kort som slår vilka och vad man "bör göra" i vissa situationer. Exempel på dessa personer är min mormor, lillesyrra samt Pinduhajjaindianerna.

 

Nivå 2, Omedvetet förutsägbara - De ha lärt sig lite mer om spelet och vet att "bra" kort slår "dåliga" och väljer därför att spela bra kort.

 

Nivå 3, Medvetet oförutsägbara - Bra spelare som mixar upp sitt spel medvetet för att inte bli lättlästa.

 

När jag läser igenom det jag har skrivit så ser det ju nästan exakt ut som författarens inledning med indelningen av olika utvecklingsstadeier av "hold'em människan", det var ju inte riktigt meningen lol!

 

Hur som helst beror det ju sedan på vad man menar med avarage player, menar man hela världen hamnar man ju utan tvekan på Nivå 1 medan man i mitt pokersällskap hamnar på 3:an. Räknar jag med "alla pokerspelare" skulle jag tippa på att man hamnar någonstans kring 1,4. Alltså någonstans mellan omedvetet oförutsägbara och omedvetet förutsägbara med en dragning åt det förstnämda.

 

3. Ja, eftersom en "average player" inte hittar på några tricks är inte överdrivet aggressiv eller passiv i sitt spelsätt blir han förutsägbar. Mao han höjer när han har bra kort och synar när han har mediokra kort.

 

3. Författaren placerar "Average player" i gruppen förutsägbar. Håller

du med om detta?

 

egentligen inte. här tycker jag man bör sätta spelaren i relation till

hur bra man själv anser sig vara. sedan så bör man sätta nivån man

spelar på i relation till hur länge man spelat mot den man

klassifierar. men har man en god bild över hur han spelar och man

anser sig ligga över denne så tycker jag att man kan se average player

som förutsägbar. så som de beskriver denne så kan jag dock hålla med

om att denne hör hemma i gruppen förutsägbar.

---------------------

4. Hur bör du spela mot en "calling station"?

 

rent förenklat kan man säga beta när du tror att du har bästa handen

och folda/calla ner mot en raise om du inte tror att du har det.

 

Svar: Betta dina bra händer, checka dina dåliga. Ta det jävligt lungt om han bettar/raisar. Bluffa inte.

 

4. Mot en "calling station" ska man undvika att bluffa då de tror att TH är ett sällskaps spel där alla alltid spelar till river kortet oavsett vilken hand de sitter med. Man ska undvika att spela för aggressivt med en ofullständig hand då de utan problem synar ner ens hand till rivern när de sitter med ett mellan par eller ett lägsta par.

 

 

---------------------

5.Vad är rope-a-dope?

att spela passivt så att de aggresiva spelarna fortsätter beta när man

själv har en bra hand och vill öka potten.

 

5. Att spela passivt mot en aggressiv spelar så att han forsätter betta.

5. Svar: Slowplaya en bra hand mot en överaggresiv spelare och låta han sköta bettandet, han tror ju att du är svag när du bara callar och raisar du kanske han taggar ner och det är ju dummt.

 

---------------------

6. Har inget att lägga till. Har för lite spelrutin efter för att kunna ha någon uppfattning efter endast ca 2 månaders spel på nätet. Kom på en sak "Hur ska man analysera "spelar" på en bildskärm, vad ska man vara observant på (position, vilka kort)"?

 

6. Författaren skriver fyra saker om hur du kan göra för att analysera

spelartyperna.

Om du skulle lägga till en punkt till listan, vad skulle du skriva?

 

om de är vinnande. har de bra flyt för stunden? isåfall kanske de är

mer villiga att hänga med ännu en hand.

 

6. Svar: Raisar/bettar eller callar spelaren?

---------------------

 

7. För att motståndaren inte ska kunna få en känsla för din spelstil med andra ord ska man spela samma hand ur samma position på olika sätt.

 

7. Skriv kort varför "Varying your Play for Deception Purposes" kan var bra?

för att bli mer svårläst själv och för att man inte ska verka alltför

tight-aggresiv. många spelare tightar till sig när någon de är rädd

för går in i potten.

 

7. Skriv kort varför "Varying your Play for Deception Purposes" kan var bra?

 

Svar: Du ger medvetet upp lite ev (spelar dåligt) för att få ut mer i andra situationer då fi fortfarande tror att du spelar kasst.

---------------------

8. Skriv kort om en sak du har lärt i sista stycket "Where should you sit?"

 

Svar: Lärt mig och lärt mig. :D

Aggressiva oförutsägbara spelare till höger om dig och de passiva/förutsägbara till vänster om dig. Du vill mycket hellre ha position på de oförutsägbara spelarna.

 

8. Skriv kort om en sak du har lärt i sista stycket "Where should you sit?"

man vill ha oförutsägbara spelare till höger om sig. jag brukar fördra

att ha hajar eller maniacs direkt till höger om mig. de andra kan

sitta var som helst.

 

8. Man vill ha oberäkneliga och aggressiva spelar stilar till höger om sig så att man kan agera efter dras agerande samt vill man även ha spelare med stor stack till höger om sig då pengarna har en tendens att röra sig medurs vid ett bord (har för mig att detta inte stod i texten snappa nog upp det här ifrån http://www.pokermagazine.com/).

Förutsägbara och tighta spelare vill man ha till vänster om sig då har man lättare att fatta beslut efter deras agerande samt att man tvingar dem att gera efter min spelstil.

 

------------------------------

 

Här är ett svar till!

 

1. "Att känna till hur de andra spelarna spelar är en nyckel för att ha framgång i Limit holdem"

Varför stämmer detta?

 

Utan kännedom om motspelarna är det väldigt svårt att agera korrekt i en given situation. En höjning preflop av en spelare som tidigare varit väldigt passiv höjer starthandskraven radikalt, medan en höjning från en lös-aggro spelare inte är en lika stark varningssignal.

Postflop är det viktigt att känna till motståndarens bluffbenägenhet, hur han agerar vid steg/färgdrag, när han träffat riktigt bra / inte träffat alls osv.

 

 

2. "Understanding how your opponents play is more useful when pots quickly become heads-up as opposed to being multi-way pots." Varför är det så?

 

Vid Heads-up är risken/chansen att någon sitter på en mycket stark hand är mindre, därför är det viktigt att kunna skapa sig en uppfattning om motståndarens hand.

Vid multi-waypotter spelar man mer sin egen hand mot bordet och bedömer dess styrka emot andra möjliga händer. Risken att någon träffat hårt ökar med antalet motståndare.

 

3. Författaren placerar "Average player" i gruppen förutsägbar. Håller du med om detta?

 

Ja, om det med ”Average player” menas en spelare som inte varierar sitt spel beroende på situation och motstånd utan fortsätter med sitt standardspel.

 

4. Hur bör du spela mot en "calling station"?

 

Heads-up postflop är det bara att spela den egna handen, är den bra: bet/raise, annars call. Bluffar bör undvikas då han alltid kommer syna ner dessa.

 

5. Vad är rope-a-dope?

 

Haha, då jag tränar en del boxning är den här lätt: Man låtsas vara trött och hänger på repen, motståndaren kommer då att slå sig trött, sen är det bara att kliva på fullt och gå på knock. Inom pokern borde det innebära att man låter den aggressive sköta höjningen och bara syna ner honom till river, för att där höja.

 

6. Författaren skriver fyra saker om hur du kan göra för att analysera spelartyperna.

Om du skulle lägga till en punkt till listan, vad skulle du skriva?

 

Hur motståndaren ändrar sitt spel vid framgång/motgång. Skärper han sig eller tiltar, bevakar han sin vinst eller börjar han spela med övermod osv.

 

7. Skriv kort varför "Varying your Play for Deception Purposes" kan var bra?

 

Motståndarna får svårare att läsa spelet och i bästa fall gissar helt fel när han försöker bedöma vilken hand jag har. Att hela tiden spela en given hand på samma sätt gör mitt spel förutsägbart.

 

8. Skriv kort om en sak du har lärt i sista stycket "Where should you sit?"

 

Att det är bättre att ha förutsägbara och tighta spelare till vänster då jag kommer att spela mycket färre händer mot dessa än mot oförutsägbara och lösa spelare.

 

Här är ett svar till!

 

1. När du agerar I poker vill du ha information. Informationen kan komma från många olika källor, varav en av dessa är ett bet, t.ex. $1. En helt objektiv spelare, utan någon som helst kunskap om spelarna eller spelet, kan endast konstatera att den spelaren troligen har en bra hand. Har du annan kunskap om spelarna och spelet, kan du utläsa mycket mer av spelarnas agerande, och du kommer få en fördel gentemot dem.

 

2. I en multiwaypott har du flera spelare att beakta, t.ex. 3 stycken. Det blir svårare och mer komplicerat att utnyttja din information om varje spelare. King utvecklar inte resonemanget vidare. Enligt min meningen är en risk att man riktar in sig på en loose spelare man skall besegra i potten och glömmer bort ”callern” bakom som troligen har en stark hand.

 

3. Både och. Det går inte att jämföre en average med en callingstation eller rock avseende förutsägbarheten. Varför – för att en average inte har ett sådant spel som sticker ut lika mycket. Författaren skriver också att ”average player” är olika på olika nivåer – vilket gör det ännu svårare att placera honom på något.

 

4. För det första bör du ha en legitim hand på floppen om du skall beta, eftersom du kan räkna med att handen blir synad till showdown. M a o – bluffa inte.

 

5.Spela stark hand passivt så man låter en aggressiv spelare ta kommandot och beta i handen.

 

6. Notera hur spelaren agerar i blindsen så att man kanske kan stjäla eller höja med sämre händer. Notera spelarens starthänder (loose/tight). Notera vad plötsliga snabba/långsamma bets står för (online)?

 

 

7. Bra spelare noterar hur du spelar specifika händer. Om du spelar likadana händer olika då och då får motståndaren svårare att gissa sig till vad du har på hand.

 

8. Ha oförutsägbara spelare till höger om dig.

 

------------------------------------------------------------

 

 

1. "Att känna till hur de andra spelarna spelar är en nyckel för att ha framgång i Limit holdem"

Varför stämmer detta?

Ju mer man vet om en motståndares spel desto lättare är det att pricka rätt när man ska sätta honom på en handdistribution eller hand. Man kommer då närmare målet att spela som om man visste vad han hade för kort. Detta är väldigt viktigt eftersom limit holdem handlar om att i varje läge ta det beslut som i längden ger högst avkastning. Om man inte kan göra en kvalificerad gissning av vad motståndarna har för kort har man en väldigt stor okänd faktor i beräkningarna.

 

Dessutom måste man ofta göra antaganden preflop om hur spelare kommer att agera efter en för att kunna spela t.ex draghänder korrekt. Man har då ingen information om spelarens nuvarande hand, men man kan göra en uppskattning av hur sannolikt det är att han kommer att spela handen, hur han i så fall kommer att göra det, och vad hur han spelar den betyder.

 

Slutligen, för att kunna välja bord och plats vid bordet på fördelaktigt vis är det bättre ju mer man vet om så många som möjligt av spelarna.

 

2. "Understanding how your opponents play is more useful when pots quickly become heads-up as opposed to being multi-way pots." Varför är det så?

När man har många motståndare är det svårare att dra nytta av informationen man har om dessa.

 

3. Författaren placerar "Average player" i gruppen förutsägbar. Håller du med om detta?

Average player enligt författarens definition är utan tvekan förutsägbara. Bet/raise = bra hand och fold/call = dålig hand, få bluffar. Japp, jag håller med. Däremot är jag inte övertygad om att det är så den genomsnittlige spelaren spelar, men det hör väl inte hit

 

4. Hur bör du spela mot en "calling station"?

Respektera hans bets och höjningar. Bluffa/semibluffa aldrig. Betta när du tror att du leder. Utnyttja honom för att få in pengar i potten med draghänder.

 

5.Vad är rope-a-dope?

En boxningstaktik som går ut på att man låter motståndaren trötta ut sig genom att slå många slag mot en när man lutar sig mot repen. I poker bör det betyda att man utnyttjar att en motståndare är överaggressiv genom att syna mycket.

 

6. Författaren skriver fyra saker om hur du kan göra för att analysera spelartyperna.

Om du skulle lägga till en punkt till listan, vad skulle du skriva?

Avgör om spelaren är tight, lös, eller mittemellan i sitt preflopspel. Ta reda på hans starthandskriterier.

 

7. Skriv kort varför "Varying your Play for Deception Purposes" kan var bra?

Genom att variera sitt spel minskar man sannolikheten att motståndaren gör korrekta antaganden om vad man har för kort, både i handen man för tillfället spelar och i framtida händer. Det blir också svårare för honom att avgöra ens spelartyp. Detta är framförallt viktigt när man spelar mot kompetenta och observanta motståndare.

 

8. Skriv kort om en sak du har lärt i sista stycket "Where should you sit?"

Förutsägbara och tighta spelare till vänster och oförutsägbara galningar till höger. Man kommer då att oftare ha information om den oförutsägbara spelarens hand när det är ens tur att agera. Information om den tighta förutsägbara spelaren till vänster är inte lika viktig eftersom du a) kan dra korrekta slutsatser när han agerar b) inte kommer att spela många händer mot honom i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar har inkommit tycker jag!

 

Sänd inga mer svar på avsnitt ett players. Lite synd att vi inte har fått mer diskussion inom gruppen och att ingen utanför gruppen kommenterat era fina insatser. Jag kommer försöka spama mera och göra mer för att lobba för vår grupp allt för att ni skall få mer credit.

 

Nästa avsnitt är supertungt. EV. Vi kan köra två veckor eller en och återkomma till detta tema. Genom att förstå nästa kapitel ordentligt kommer ni lägga grunden för långsiktigt vinnande i allt spelande.

 

Kommentera gärna! Enannan sak jag funderat över är om jag skall publicera ert namn tillsammans med svaren?

 

Även om jag ogärna skickar er utanför detta forum kan länken nedan vara till nytta hoppas jag i studietider.

 

Denna tråd kommer öppnas och en ny klistras.

 

Applåd till er!

 

/Toppace

 

Hur man tar till sig information!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror diskussionerna kommer igång när vi går in på lite mer avancerade avsnitt. I denna inledande del är det väl bara fråga 8. ("Where should you sit?") som kan kan diskuteras, övriga frågor (förvövrigt bra och sammanfattande!) verkar vi efter en snabb genomläsning vara rörande överens om.

Du får gärna knyta mitt användarnamn till mina svar, bara trevligt om jag kan få extra feedback på svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...