Gå till innehåll

100x mer


brut

Recommended Posts

Ja 100 x mer än en industriarbetare. Tydligen har skillnaderna mätt i detta mått ökat.

Vad ska politikerna göra åt det?

Höja industriarbetarnas löner till 15M/år så att skillnaden blir vad man vill ha dvs 3-4 gånger så mycket vilket en aktuell högt uppsatt politiker vill?

Beskatta direktörerna hårdare så att de skattar 95%?

Eller väntar något slags tvångslag i lönesättningen för de som tjänar mest?

Hur mycket ska en pokerspelare tillåtas att tjäna?

 

Vad tycker ni kamrater?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett minst lika stort problem är varför man jämför med indudstriarbetarlöner och inte t.ex vårdpersonals löner. Vårdarbetare utför ofta mer ansträngande jobb, under sämre förhållanden, och faktiskt hjälper människor istället för att typ böja en kaross - till långt lägre lön.

 

Ja eller kanske sopgubbar mot lärare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening kan man ju tycka vad man vill om när den fria konkurensen råder ex vad gäller snickarnas löner. Kroppsarbetares löner har stigit jättemycket jmf med akademikers under sista 50 åren. Vad gäller ex snickare så betalar jag nu 400 kr/h(denna vill av någon anledning inte jobba vitt heller). Kan väl kanske hitta någon för 300 eller möjligen 250 om jag letar och accepterar att denne kanske inte är så bra.

Bara att gilla läget liksom(skulle betala 1000 om jag var tvungen) och kanske förundras lite över att:

1 Det inte finns fler snickare på marknaden. Folk vill tydligen ta studielån och sedan kanske till och med bli arbetslösa eller dåligt betalda

2 att i koncert med att tekniken utvecklas så blir behovet? av kroppsarbetare större, ja i alla fall så tjänar de mer.

Ibland har jag anställt litauer för 100 kr/h och de betalar även skatt hemma (säger de). Tycker att man ska ta in en del utländsk arbetskraft för att få en rimlighet i denna marknad.

Sedan så kan man konstatera att rotavdraget ger högre löner till snickare eftersom efterfrågan ökar. Så de politiska verktygen har använts till att fortsätta att gynna snickarna

 

Sedan kan jag ta en annan kuriositet. Präster exempelvis. Farsan är präst, har varit kyrkoherde i 10 år. Är 65 år och tjänar ca 33000 i månaden.

Om man nu jämför hans löneutveckling mot kroppsarbetare/okvalificerade arbeten så är det inte så muntert för honom.

Själv är jag ateist och vill att samhället ska ge 0 kr till präster men jag tycker att de borde få en chans att få vad de är värda. Man borde alltså lägga ned hela svenskakyrkan (Förutom kyrkorna som man kan man K-märka och hyra ut). Det sjuka i det hela är att detta antagligen skulle gynna de som arbetar i kyrkan och särskilt prästerna. Man skulle helt enkelt om man ville ha en präst vid ex begravning, jordfästning eller bröllop få pynta x tusen. Det fina i det hela är att dels så skulle antagligen både prästerna och de som betalar vara nöjda och det skulle inte belasta skattebetalarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel. En framgångsrik VD vet vad han är värd, det vet även styrelsen som sätter dennes lön. De (en styrelse) som vill anställa en VD utgör naturligtvis denna marknad.

 

Jag vet att styrelsen sätter lönen för VDn men om du för ett ögonblick tror att det inte är samma sak som att han själv skulle sätta lönen är du väldigt naiv.

Styrelsernas löner ingår ju dessutom i problemet och vem bestämmer deras löner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lönerna har ju inget med marknaden att göra. Det är folk som styr företaget som oxå bestämmer sina löner. Tro fan att de blir höga.

 

Ligger något i det absolut. Dock så är inte detta enda faktorn. Markanden påverkar en aning vill jag nog hävda. Och andra saker:..

Finns det inte en risk i om man ex sänker lönerna för VD och styrelser och höjer lönerna för arbetarna att arbetslösheten hos industriarbetarna ökar? Att det är kapitalförstöring att fortsätta att anställa svenskar när man kan få samma arbete utfört till mycket lägre pris av andra?

Att man istället flyttar ut resten av industrin till andra länder?

Tror man att man kan klara sig utan produktiva företag?

Blir arbetarna gladare om de får 20 i stället för 30 tusen och VD 100000? Mer rättvist i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att styrelsen sätter lönen för VDn men om du för ett ögonblick tror att det inte är samma sak som att han själv skulle sätta lönen är du väldigt naiv.

Styrelsernas löner ingår ju dessutom i problemet och vem bestämmer deras löner.

 

En styrelse har inte lön, den har arvode. Här slår vi huvet på spiken imo. Det gnälls till höger och vänster på de ersättningar som högt uppsatta personer i olika typer av företag har. Men vad vet vi om vad de utför? Vet vi hur mycket de jobbar, vet vi vad de gör, vet vi om de besitter någon kompetens som kan betraktas unik? Jag antar att Macc m. fl. svarar nej på samtliga dessa frågor.

 

Att sedan jämföra industriarbetares genomsnittliga lön med VD'ars är löjeväckande. Det ska snarare vara 1000x ist. för 100x. Löneglidningen inom metall är löjeväckande...

 

Däremot kan jag bara hålla med Eury om att ersättningarna för typiska kvinnoyrken inom landsting och kommun är bedrövlig. Vi borde skämmas över att inte värdesätta vård och omsorg bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En styrelse har inte lön, den har arvode. Här slår vi huvet på spiken imo. Det gnälls till höger och vänster på de ersättningar som högt uppsatta personer i olika typer av företag har. Men vad vet vi om vad de utför? Vet vi hur mycket de jobbar, vet vi vad de gör, vet vi om de besitter någon kompetens som kan betraktas unik? Jag antar att Macc m. fl. svarar nej på samtliga dessa frågor.

 

Att sedan jämföra industriarbetares genomsnittliga lön med VD'ars är löjeväckande. Det ska snarare vara 1000x ist. för 100x. Löneglidningen inom metall är löjeväckande...

 

http://pokerforum.nu/forum/off-topic/53431-level-trad.html#post1179479

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...