Gå till innehåll

Spela tight


andreasson

Recommended Posts

Nu när jag har börjat med poker så har jag blivit rekommenderad av folk och läst från proffsen att spela tight.

 

Men nu när jag testat det så börjar jag fundera över spel sättet och hur jag ska använda det rätt för jag kan sitta på ett bord ibland någon timma och inte få några "tight händer" (typ pocket par, ak, aq) det är riktigt segt men poker handlar om tålamod så det får man väll stå ut med men blindsen tar ju av min poker rulle och när jag väl få en hand att spela så säger ju proffsen att spela den aggressivt men det funkar inte för mig för skulle jag börja raisa och reraisa mycket så lägger sig spelarna oftas och jag får bara blindsen och det kärnar jag inget på för jag har fått betala massa blinds innan jag fick mina händer.

 

Spelar jag lite lugnare när jag har tighta händer som proffsen säger att man inte ska göra kan jag få med mer spelare men då kan det hända att jag inte träffar floppen och måste lägga mig.

 

behöver lite tips hur jag ska spela tight och vinna på det för kör jag på bord med låga blinds så blir man ju inte glad om man sitter med AA tillslut och bara får blindsen för alla lägger sig när jag raisar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken med att spela riktigt tight är ju som du säger att du blir sönderläst av dina motståndare och att du inte vinner några större potter. Det behöver inte vara dåligt för dig. Tänk dig in i dina motståndares uppfattning av dig; de 'vet' att när du satsar har du en premiumhand. Om du då utnyttjar deras uppfattning och börjar höja med lite svagare starthänder kan du vinna fler potter och när de fattar att du spelar lite mindre tight och spelar tillbaks mot dig så växlar du tillbaka och spelar tight igen. Om du hela tiden tvingar dina motståndare att gissa vad du sitter på är det lättare för dig att få bra betalt när du har stål.

 

Undvik att spela bra starthänder snålt för att inte skrämma dina motståndare; det sista man vill med AA är att halva bordet synar ens miniraise innan floppen. Spela agressivt men växla mellan tight och loose är mitt tips.

 

ps. Skit i folk som Bubba

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du cashgame eller i turneringsform?

 

Allt handlar om att anpassa sig efter bordet. Om du märker att alla andra spelare är duktiga på att limpa(bara syna big blind innan floppen) så kan du prova att även själv göra det med spekulativa händer som kan bli farliga med rätt typ av kort på bordet. Exempelvis 6-7 i samma färg eller motsvarande kort. Funkar rätt bra ibland. Men som sagt, bara med spekulativa händer, har du fina starthänder så får du inte slarva genom att bjuda in för många att spela handen.

 

Ett annat tips jag kan ge dig är att inhandla någon bra pokerbok och försöka implementera taktiska drag i boken i ditt spel. Hjälper en att förstå spelet på ett annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju köra lite fler bord (hur många kör du?) så blir det lite lättare att folda igenom händerna. Ett annat tips är väl att du lösar upp händerna du raisar med från sena positioner, dels t ex höjer händer som AJ, AT från button/cut off om du brukar folda dem från t ex UTG/hi-jack.

Mot bra spelare som du vet använder statistik program eller du tror observerar spelet bra (dels mot andra TAGs) så kan tjäna på att höja spekulativa händer så som 87s, det kommer också bli lättare för dig att spela vidare dem postflop eftersom de tror att du oftast är stark. Sen hjälper det ju även dig att få upp din pre flop raise faktor vilket bidrar till att du kommer få bättre betalt när du väl har en stark preflop hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att svara på era frågor

jag brukar köra cashgames för det mesta men det händer att det blir någon turnering ibland och brukar bli 1 kanske 2 bord.

 

jag vet vilka de bästa händerna är då jag ska raisa men blir väldigt osäker om jag ska gå med med vissa händer bara för att se om man träffar floppen eller om jag bara ska köra med topp händerna och folda resten som tex man får KT eller A8s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är som sagts att du spelar mot motståndare och det är väl hur pass dåliga de är som avgör om en tight (som du beskriver den) spelstil kan vara vinnande. Jag har en kompis som tycker att han är duktig på Blackjack. Han stannar om han har 12 eller över. Hans problem, som han inte uppfattat efter 20 års spelande på krogen är att han skulle kunna förbättra sina chanser om han insåg att även han har en motståndare (banken) när han spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...