zlarver Postad 1 Februari , 2009 Författare Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 lol Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
asfalten Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 och om du har råd; förlåt, glöm, gå vidare, spread your wealth Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
zlarver Postad 1 Februari , 2009 Författare Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 lol Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dlinder Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Snarare ett 2 dagars muntligt överenskommet lån. Menar du på fullaste allvar att du tror att han hade avsikt att betala tillbaka lånet? Vad hindrade honom från att göra det isf? Han hade ju enligt egen uppgift insättning på väg från bank till Neteller som bara var att överföra så fort det trillade in. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Menar du på fullaste allvar att du tror att han hade avsikt att betala tillbaka lånet? Vad hindrade honom från att göra det isf? Han hade ju enligt egen uppgift insättning på väg från bank till Neteller som bara var att överföra så fort det trillade in. Så enkelt som att han helt enkelt inte har några pengar mera? Vad vet jag, spelar väl mindre roll efter att lånet är godkänt... När man ger ett lån så tar man ju kalkylerade risker... och fail risken är ju rätt stor när man ger lånet över im till en okänd i ett annat land som man aldrig träffat. Men bedrägeri vill jag inte kalla det...ett lån med extremt stor risk att loosa allt som bröts... är väl =brott? Tjaa, då borde det väl gå att polisanmäla folk som inte klarar att betala tillbaka enligt avtal trots att allt finns dokumenterat?(som sagt, vet inte om det finns nåt sånt brott). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
asfalten Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 äsch drar man in så drar man in. och blir man utdragen så blir man utdragen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dlinder Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Så enkelt som att han helt enkelt inte har några pengar mera? Vad vet jag, spelar väl mindre roll efter att lånet är godkänt...När man ger ett lån så tar man ju kalkylerade risker... och fail risken är ju rätt stor när man ger lånet över im till en okänd i ett annat land som man aldrig träffat. Men bedrägeri vill jag inte kalla det...ett lån med extremt stor risk att loosa allt Om jag systematiskt tar "lån" från många olika människor till ett mycket stort värde sammanlagt och sedan flyr landet, är det fortfarande inte bedrägeri? Om det är det i det fallet, var går gränsen? Jag är knappast någon jurist, men för mig känns det logiskt att det skulle röra sig om bedrägeri om lånet tas utan avsikt att fullfölja sin del av avtalet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SoderKrippa Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Om jag systematiskt tar "lån" från många olika människor till ett mycket stort värde sammanlagt och sedan flyr landet, är det fortfarande inte bedrägeri? Om det är det i det fallet, var går gränsen? Jag är knappast någon jurist, men för mig känns det logiskt att det skulle röra sig om bedrägeri om lånet tas utan avsikt att fullfölja sin del av avtalet. Cyntax får gärna rätta mig, men rent juridiskt skulle det väl vara ett civilrättsligt avtalsbrott, och fallar då förstås inte under allmänt åtal. Skulle du anlita en advokat, spåra upp personen, personen erkänner att ni ingått ett muntligt avtal som han brutit, alternativt rätten går på din bevisning i form av MSN-loggar (jag vet att bevisningen inte är det ni diskuterar pojkar) så skulle ju domen falla till zlarvers fördel. /SK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Betalar Zlarver verkligen skatt på sina affeinkomster? Jag är tveksam... Skatteverkets affeFAQ. Om Zlarver inte betalar skatt på pengarna kan han sluta gnälla... annars, fortsätt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Om jag systematiskt tar "lån" från många olika människor till ett mycket stort värde sammanlagt och sedan flyr landet, är det fortfarande inte bedrägeri? Om det är det i det fallet, var går gränsen? Jag är knappast någon jurist, men för mig känns det logiskt att det skulle röra sig om bedrägeri om lånet tas utan avsikt att fullfölja sin del av avtalet. Kanske han inte ens med god vilja kan fullfölja avtalet, spelat bort dom? Det finns ju verktyg som säkerhet, borgensmän... Om man tömmer ett bolag och drar, så är det ju bedrägeri, men om man tar lån och lämnar sitt hus osv som pant... och drar...vet inte? Är det ett brott? Eller tog banken en kalkylerad risk och tar huset. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SoderKrippa Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Kanske han inte ens med god vilja kan fullfölja avtalet?Det finns ju verktyg som säkerhet, borgensmän... Om man tömmer ett bolag och drar, så är det ju bedrägeri, men om man tar lån och lämnar sitt hus osv som pant... och drar...vet inte? Är det ett brott? Eller tog banken en kalkylerad risk och tar huset. Eh ja, för banken hade dom som säkerhet. Ingick ju lixom i avtalet. Om inte A så B, dvs om inte betala tillbaks i pengar inom tidsram, så betala med huset. Inget avalsbrott då imo. Cyntax, no offence mannen, men det vet du faktiskt ingenting om, vilket jag gör... /SK EDIT: Däremot så kan man kanske hävda att då ingen tidsram för återbetalning fanns (kanske missat nåt där?) så har avtalet inte brutits. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beirut_kid Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 http://www.originalinkasso.com/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Eh ja, för banken hade dom som säkerhet. Ingick ju lixom i avtalet. Om inte A så B, dvs om inte betala tillbaks i pengar inom tidsram, så betala med huset. Inget avalsbrott då imo. Cyntax, no offence mannen, men det vet du faktiskt ingenting om, vilket jag gör... /SK EDIT: Däremot så kan man kanske hävda att då ingen tidsram för återbetalning fanns (kanske missat nåt där?) så har avtalet inte brutits. Och om man inte har nån säkerhet i avtalet då? Och inte vill/kan betala tillbaka? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SoderKrippa Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Och om man inte har nån säkerhet i avtalet då? Och inte vill/kan betala tillbaka? Allt bör ju regleras i avtalet. Om låntagaren säger att "nej, jag vill/kommer inte betala tillbaka alls" så är det ju avtalsbrott. Säger han istället "jooo, men jag har tänkt betala tillbaka hela tiden, bara det att jag inte kan göra det förrän om 50 år" så blir det ju svårt att definiera som avtalsbrott. Jag är ute på väldigt hal is, så ta det inte som fakta. /SK EDIT: btw så börjar det bli lite väl skev tråd imo. Dela av och lägg under off topic som "avtalsbrott" isf... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The Grand Bark Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Att en affe spiller sina bönor på PF har väl inte hänt sedan Eddie88 la upp en gnälltråd, fast han var ju affe till sig själv om jag inte minns fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wagner Postad 2 Februari , 2009 Rapport Share Postad 2 Februari , 2009 Menar du på fullaste allvar att du tror att han hade avsikt att betala tillbaka lånet? Vad hindrade honom från att göra det isf? Han hade ju enligt egen uppgift insättning på väg från bank till Neteller som bara var att överföra så fort det trillade in. Spelar ingen roll vad vi tycker och tänker. Den åklagare som vill försöka leda detta i bevis inför sittande rätt är inte född än och en eventuell polisanmälan är arkiverad i det blå skåpet innan målsägaren hunnit ut genom svängdörren. Precis som Ola Brandborn så ödmjukt försökte förklara tidigare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dlinder Postad 2 Februari , 2009 Rapport Share Postad 2 Februari , 2009 Spelar ingen roll vad vi tycker och tänker. Den åklagare som vill försöka leda detta i bevis inför sittande rätt är inte född än och en eventuell polisanmälan är arkiverad i det blå skåpet innan målsägaren hunnit ut genom svängdörren. Precis som Ola Brandborn så ödmjukt försökte förklara tidigare. Visst är det så. Jag bara vände mig mot påståendena om att detta inte skulle vara olagligt. Men som sagt, är knappast jurist så jag kan vara helt ute och cykla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
papiPope Postad 2 Februari , 2009 Rapport Share Postad 2 Februari , 2009 låna aldrig ut mer än du har råd att bli av med. Kan man väl göra bara man har nån att låna själv av imo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts