Gå till innehåll

Lånade ut pengar, han betalar inte tillbaks

zlarver

Recommended Posts

• Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Snarare ett 2 dagars muntligt överenskommet lån.

Menar du på fullaste allvar att du tror att han hade avsikt att betala tillbaka lånet? Vad hindrade honom från att göra det isf? Han hade ju enligt egen uppgift insättning på väg från bank till Neteller som bara var att överföra så fort det trillade in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du på fullaste allvar att du tror att han hade avsikt att betala tillbaka lånet? Vad hindrade honom från att göra det isf? Han hade ju enligt egen uppgift insättning på väg från bank till Neteller som bara var att överföra så fort det trillade in.

Så enkelt som att han helt enkelt inte har några pengar mera? Vad vet jag, spelar väl mindre roll efter att lånet är godkänt...

När man ger ett lån så tar man ju kalkylerade risker... och fail risken är ju rätt stor när man ger lånet över im till en okänd i ett annat land som man aldrig träffat. Men bedrägeri vill jag inte kalla det...ett lån med extremt stor risk att loosa allt

som bröts... är väl =brott?

Tjaa, då borde det väl gå att polisanmäla folk som inte klarar att betala tillbaka enligt avtal trots att allt finns dokumenterat?(som sagt, vet inte om det finns nåt sånt brott).

Länk till kommentar

Så enkelt som att han helt enkelt inte har några pengar mera? Vad vet jag, spelar väl mindre roll efter att lånet är godkänt...

När man ger ett lån så tar man ju kalkylerade risker... och fail risken är ju rätt stor när man ger lånet över im till en okänd i ett annat land som man aldrig träffat. Men bedrägeri vill jag inte kalla det...ett lån med extremt stor risk att loosa allt

Om jag systematiskt tar "lån" från många olika människor till ett mycket stort värde sammanlagt och sedan flyr landet, är det fortfarande inte bedrägeri? Om det är det i det fallet, var går gränsen?

Jag är knappast någon jurist, men för mig känns det logiskt att det skulle röra sig om bedrägeri om lånet tas utan avsikt att fullfölja sin del av avtalet.

Länk till kommentar

Om jag systematiskt tar "lån" från många olika människor till ett mycket stort värde sammanlagt och sedan flyr landet, är det fortfarande inte bedrägeri? Om det är det i det fallet, var går gränsen?

Jag är knappast någon jurist, men för mig känns det logiskt att det skulle röra sig om bedrägeri om lånet tas utan avsikt att fullfölja sin del av avtalet.

Cyntax får gärna rätta mig, men rent juridiskt skulle det väl vara ett civilrättsligt avtalsbrott, och fallar då förstås inte under allmänt åtal.

Skulle du anlita en advokat, spåra upp personen, personen erkänner att ni ingått ett muntligt avtal som han brutit, alternativt rätten går på din bevisning i form av MSN-loggar (jag vet att bevisningen inte är det ni diskuterar pojkar) så skulle ju domen falla till zlarvers fördel.

/SK

Länk till kommentar

Kanske han inte ens med god vilja kan fullfölja avtalet, spelat bort dom?

Det finns ju verktyg som säkerhet, borgensmän...

Om man tömmer ett bolag och drar, så är det ju bedrägeri, men om man tar lån och lämnar sitt hus osv som pant... och drar...vet inte? Är det ett brott? Eller tog banken en kalkylerad risk och tar huset.

Länk till kommentar

Kanske han inte ens med god vilja kan fullfölja avtalet?

Det finns ju verktyg som säkerhet, borgensmän...

Om man tömmer ett bolag och drar, så är det ju bedrägeri, men om man tar lån och lämnar sitt hus osv som pant... och drar...vet inte? Är det ett brott? Eller tog banken en kalkylerad risk och tar huset.

Eh ja, för banken hade dom som säkerhet. Ingick ju lixom i avtalet. Om inte A så B, dvs om inte betala tillbaks i pengar inom tidsram, så betala med huset. Inget avalsbrott då imo.

Cyntax, no offence mannen, men det vet du faktiskt ingenting om, vilket jag gör...

/SK

EDIT: Däremot så kan man kanske hävda att då ingen tidsram för återbetalning fanns (kanske missat nåt där?) så har avtalet inte brutits.

Länk till kommentar

Eh ja, för banken hade dom som säkerhet. Ingick ju lixom i avtalet. Om inte A så B, dvs om inte betala tillbaks i pengar inom tidsram, så betala med huset. Inget avalsbrott då imo.

Cyntax, no offence mannen, men det vet du faktiskt ingenting om, vilket jag gör...

/SK

EDIT: Däremot så kan man kanske hävda att då ingen tidsram för återbetalning fanns (kanske missat nåt där?) så har avtalet inte brutits.

Och om man inte har nån säkerhet i avtalet då? Och inte vill/kan betala tillbaka?

Länk till kommentar

Och om man inte har nån säkerhet i avtalet då? Och inte vill/kan betala tillbaka?

Allt bör ju regleras i avtalet. Om låntagaren säger att "nej, jag vill/kommer inte betala tillbaka alls" så är det ju avtalsbrott. Säger han istället "jooo, men jag har tänkt betala tillbaka hela tiden, bara det att jag inte kan göra det förrän om 50 år" så blir det ju svårt att definiera som avtalsbrott.

Jag är ute på väldigt hal is, så ta det inte som fakta.

/SK

EDIT: btw så börjar det bli lite väl skev tråd imo. Dela av och lägg under off topic som "avtalsbrott" isf...

Länk till kommentar

Spelar ingen roll vad vi tycker och tänker. Den åklagare som vill försöka leda detta i bevis inför sittande rätt är inte född än och en eventuell polisanmälan är arkiverad i det blå skåpet innan målsägaren hunnit ut genom svängdörren.

Precis som Ola Brandborn så ödmjukt försökte förklara tidigare. :lol:

Länk till kommentar

Spelar ingen roll vad vi tycker och tänker. Den åklagare som vill försöka leda detta i bevis inför sittande rätt är inte född än och en eventuell polisanmälan är arkiverad i det blå skåpet innan målsägaren hunnit ut genom svängdörren.

Precis som Ola Brandborn så ödmjukt försökte förklara tidigare. :lol:

Visst är det så. Jag bara vände mig mot påståendena om att detta inte skulle vara olagligt. Men som sagt, är knappast jurist så jag kan vara helt ute och cykla.

Länk till kommentar