Gå till innehåll

Analys av nybörjarspel


Fishstreak

Recommended Posts

Hej,

 

Någon som vill kommentera mig. Jag är relativ nybörjare och skulle behöva få bekräftat att jag tänker "rätt".

 

Scenario: Jag får As och 4s preflop. Potten är på 4700. Om jag ska gå med så är synen 2000.

I ett sådant läge så måste det ju vara en katastrof att gå med utan man bör lägga sig?

 

Jag tänker som så:mina odds:7,5:1 (2 färgkort preflop). Iofs så är ju A bra men hursomhelst.

pottodds= 4700/2000=pottodds 2,35. Alltså borde denna hand slängas eftersom pottoddsen ska vara större än mina odds? Eller så kan man ju tänka 7,5 X 2000 = 15000. Och potten ska ju vara större är 15000 för att man ska gå med.

 

Tänker jag rätt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte tänka så där för du vet inte vad motståndaren har för hand. Tänk om motståndaren höjde med A2s? Då leder du stort och har alla odds i världen att syna.

 

Du får försöka uppskatta den range av händer fi sitter på och jämföra hur din hand står sig i förhållande till den rangen. Vilka händer brukar fi spela ur den aktuella positionen? Finns det fler spelare med i potten? Kommer du få betalt om du träffar en stark hand? Det här är några av frågorna du ska ställa dig innan handen spelas och som du baserar ditt beslut på. Pottodds kan du läsa om specifikt för sig men det finns massor av andra variabler du behöver uppskatta för att kunna ta ett bra beslut.

 

EDIT:

Jag tänker som så:mina odds:7,5:1 (2 färgkort preflop). Iofs så är ju A bra men hursomhelst.

pottodds= 4700/2000=pottodds 2,35. Alltså borde denna hand slängas eftersom pottoddsen ska vara större än mina odds? Eller så kan man ju tänka 7,5 X 2000 = 15000. Och potten ska ju vara större är 15000 för att man ska gå med.

 

Tänker jag rätt??

Allt det här är galet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text results appended to pokerstove.txt

 

20,547,648 games 0.015 secs 1,369,843,200 games/sec

 

Board:

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 53.020% 31.21% 21.81% 6412632 4481754.00 { A4s }

Hand 1: 46.980% 25.17% 21.81% 5171508 4481754.00 { A2s }

 

 

Ok, stort var att ta i men tillräckligt stort för att syn skulle vara pottoddsmässigt korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker som så:mina odds:7,5:1 (2 färgkort preflop). Iofs så är ju A bra men hursomhelst.

pottodds= 4700/2000=pottodds 2,35. Alltså borde denna hand slängas eftersom pottoddsen ska vara större än mina odds? Eller så kan man ju tänka 7,5 X 2000 = 15000. Och potten ska ju vara större är 15000 för att man ska gå med.

 

Tänker jag rätt??

Om hela syftet med handen var att du skulle träffa ditt färgdrag på floppen, då skulle det där stämma, ja. Men vinner du något om du träffar ett färgdrag på floppen? Tar handen slut där? Åker pengarna i potten över till dig bara för att "dina" färger råkar träffa floppen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du funderar över handvärden preflop kan du kanske också ha nytta av den statistik som finns från nätspel på hur olika händer har gått ur lönsamhetssynpunkt.

 

Tittar man på denså ser man att A4s (alltså ess och fyra i samma färg)har ett EV som går en liten bit över 0. Den har därmed genomsnittligt givit en liten vinst. Observera dock att handen inte bör spelas i tidiga positioner, en egenskap den f.ö. delar med många andra händer. Därmed inte sagt att det inte kan vara lönsamt för duktiga spelare att göra det. Men som nybörjare eller medioker pokerspelare tror jag inte på att i normalfallet tro att man ska kunna prestera bättre än genomsnittet.

 

Observera också faran med alla ess (och än värre kungar) med låg kicker. Om du träffar ditt ess på floppen är det långt ifrån säkert att du är högst, då många spelare rutinmässigt limpar in med såna händer. Även med högre kicker kan du vara uppe mot ett tvåpar. Dessa händer är av det skälet väldigt svåra att bedöma och det är vanligt att experter avråder från att spela dem (och själva ofta eller oftast avstår från det också)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på hur man tolkar ditt inlägg. Men om du inte menade något nedsättande med det så, fine, peace.

 

Du kunde ju bara ha sagt att A4s inte leder stort över A2s istället för att ställa en fråga du redan visste svaret på.

 

Aha ok, inget illa menat. Förstår hur du tänkte nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...