Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Äsch, det blir ett inlägg idag också ;) . Detta eftersom jag roade mig med att läsa igenom hela min dagbok från början. Då hittade jag stor humor redan i det första inlägget:

Då vill man ju genast testa klienten, varför inte med lite Omaha $0.10/$0.25 PL? Jo, det ska jag säga er: Därför att Cash Game Omaha lockar fram mina allra sämsta sidor som pokerspelare. Trots att jag VET att man ska vara (minst) lika tight i Omaha som i Texas sitter jag och ser 60% av flopparna. Trots att jag VET att färg och stege inte är jättestarka händer i Omaha sitter jag och tokbettar på steg- och färgdrag som kanske inte ens vinner om de sitter. Trots att jag VET att få spelare släpper ens tendens till drag i Omaha på låga nivåer försöker jag bluffa till mig potter. Efter några timmar har jag förlorat två inköp (totalt $50) väl medveten om att otur är det sista jag kan skylla på.

Det är ju just Cash Game Omaha som gör att jag trivs så bra med mitt pokerliv just nu :) . Det jag gjort är ju att jag tagit fasta på just det jag skrev i det första inlägget, med skillnaden att jag istället utnyttjar när motståndarna spelar så dåligt som jag gjorde tidigare.

Vissa spår av gamla takter sitter dock kvar :( Synade en all in raise med näst högsta färgen igår :x . Tänkte länge men kunde inte hålla mig. Otroligt irriterande. Dessbättre var det någon mindre begåvad person som senare såg till att re-raisa sig all in mot min nötstege på turn. Var orolig att han skulle freerolla mig, men när bordet parade sig på rivern hade han varken kåk eller stege. Skum move, han måste haft färgdrag. Måste kolla i HH:n vad han hade. Odds kan han i alla fall inte ha brytt sig om.

BR: $1260->$1500

• Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
BR: $1260->$1500

Jag följer din dagbok troget och kan bara konstatera att din BR ständigt växer. Bra jobbat!

Var spelar du någonstans? Nick?

Jag spelar PLO 100 på MultiPoker. Nick på MultiPoker är johan_n. Hoppas verkligen att rullen fortsätter växa. Kan ännu inte släppa tanken på att det kan vara tur, det rör sig trots allt om bara en månad drygt.

Var spelar du?

Postad

Tycker inte att jag har spelat speciellt bra de senaste dagarna. Rullen har dock fortsatt att växa, men spelet är jag inte helt nöjd med. Trösten är att ofta när jag gjort ett misstag får jag tillbaka pengarna tack vare ett ännu större misstag av en motståndare.

Här är en hand som jag spelade (för?) aggressivt, kom gärna med kommentarer:

Bord för 10 spelare. PLO $100 på MultiPoker.

Fi sitter tidig-/mellanpos. Min stack är $300, fi har $100. Fi är relativt ny vid bordet, så jag har ingen read.

Pre flop:

Jag sitter på BB med K :club:, K :spade:, Q :spade:, J :diamond:. Fi höjer till $3.5. Alla foldar fram till mig. Jag synar. Fel? Tycker jag har en bra hand, men fi är förmodligen stark eftersom hon (Sarah nånting)höjde från relativt tidig pos. Alla andra foldar. Jag är alltså HU mot fi.

Flop: 8 :club:, 9 :club:, 7 :spade:

Nu gör jag något jag inte brukar göra så ofta i Omaha. Jag hoppas att fi inte träffat och försöker köpa potten. Jag betar pot ($7.5). Fi synar.

Turn: 8 :club:, 9 :club:, 7 :spade:, 8 :heart:

Jag bestämmer mig för att fi chansade på att turn skulle hjälpa henne. Jag tror inte så är fallet och betar återigen pot ($22.5). Fel? Fi synar. Jäklar. Har i princip bara tior och kungar som kan hjälpa mig.

River: 8 :club:, 9 :club:, 7 :spade:, 8 :heart:, 5 :spade:

Ajajaj! Inte bra. Ännu fler stegar möjliga. Dessutom är ju en högst tänkbar hand för fi AAxx. Jag checkar. Fel? Fi betar $60. Jag väntar länge men bestämmer mig för att jag högst sannolikt är rökt och foldar.

Den här handen blev helt fel. Sättet att spela på påminner om hur jag brukar förlora pengar i Texas Hold'em. I fortsättningen kommer jag nog att folda denna typ av hand pre flop, i alla fall om det lutar åt en HU och jag sitter ur position. Finns väl ingen anledning att försöka bluffa hem en så liten pott på floppen?

BR: $1500->$1560 (i förrgår)

$1560->$1715 (i går)

Postad

Är klar för dagen eftersom jag tagit första glaset vin. Inget beslut har varit så viktigt för min pokerekonomi som det att aldrig spela full. Förut vann jag smått när jag var nykter och förlorade stort när jag var full. Ohållbart.

Måste posta denna hand från dagens spel. Vill inte såga någon speciell spelare, men jag tycker den är ett typexempel på att många spelare inte förstått Omaha. Jag är som vanligt johan_n. Varför vill han stoppa in hela stacken? Han har i princip noll möjlighet att förbättra handen.

#Game No : 2190286542

***** Hand History for Game 2190286542 *****

$100 PL Omaha Hi - Saturday, June 11, 11:57:13 EDT 2005

Table Table 36565 (Real Money)

Seat 8 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: johan_n ( $139.9 )

Seat 9: HurleysLuck ( $49.05 )

Seat 3: bosporus ( $103.5 )

Seat 7: hill_crest ( $96 )

Seat 8: vpplayer ( $171.4 )

Seat 4: potownboyz ( $107.1 )

Seat 6: seagull_04 ( $119.6 )

Seat 10: ping2331 ( $95.8 )

Seat 2: NonComposM ( $99 )

Seat 5: B____O____B ( $96 )

HurleysLuck posts small blind [$0.5].

ping2331 posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to johan_n [ Qc Jh 8h Ah ]

johan_n calls [$1].

NonComposM calls [$1].

potownboyz folds.

B____O____B calls [$1].

seagull_04 calls [$1].

hill_crest folds.

vpplayer folds.

HurleysLuck calls [$0.5].

ping2331 checks.

** Dealing Flop ** [ 9h, 7s, Td ]

HurleysLuck checks.

ping2331 checks.

johan_n bets [$5.7].

NonComposM folds.

B____O____B folds.

seagull_04 raises [$22.8].

HurleysLuck folds.

ping2331 folds.

johan_n raises [$68.4].

seagull_04 is all-In [$95.8]

johan_n calls [$44.5].

** Dealing Turn ** [ Kc ]

** Dealing River ** [ 5h ]

johan_n shows [ Qc, Jh, 8h, Ah ] a straight, nine to king.

seagull_04 doesn't show [ Jd, 9d, 6s, 8d ] a straight, seven to jack.

johan_n wins $240.2 from the main pot with a straight, nine to king.

BR: $1715->$2068

Postad

Oops :( . Då var man verkligen nere på jorden igen. Dagens session var den absolut värsta oturssession jag varit med om. Helt sanslösa utdragningar. Oftast var det mina stegar som slogs av färger och kåkar på rivern. Dessutom förlorade jag 1,5 inköp på högsta kåken mot fyrtalet.

Länge och väl lyckades jag hålla i spelet, men till slut kom tiltspelandet fram. Borde ha lagt av men gjorde det inte. Synade bl a en färg för $50 med högsta stegen. Färgen kom givetvis på rivern :( och jag hoppades fi försökte köpa potten när han såg att scarecardet kom. Brukar inte chanssyna på det sättet. Förlorade säkert $100-150 i onödan på dåligt spel. Till slut vågade jag knappt höja på järnhänder eftersom jag med drygt 100% säkerhet visste att jag ändå skulle bli utdragen.

Såna här dagar känns det som om man inte kan göra nånting rätt. Allt självförtroende är bortblåst. Tidigare har det känts som om jag ägt bordet när jag lirat, idag kände jag mig som värsta fisken. Skit! Behöver nog vinna nästa gång jag spelar för att få tillbaka lust och självförtroende. Vet att man får räkna med förluster ibland, men tyvärr tar jag förlusterna alldeles för hårt. Det gäller inte bara poker utan i alla sammanhang.

BR: $2068->$1635

Postad

Tre av händerna från dagens förlustsession. Ser att förlusten kåk-fyrtal inte var så stor som jag skrev i föregående inlägg. Dessa händer kommer inom c:a en kvart. Efter ytterligare några liknande situationer blir jag på dåligt humör och spelar sämre. Ingen av händerna (förutom möjligen fyrtalet) är väl i sig någon extremt oturlig utdragning. Det jobbiga var att det kom så många på en gång.

Hand 1 (killen med tre par träffar, annars delning):

#Game No : 2195024887

***** Hand History for Game 2195024887 *****

$100 PL Omaha Hi - Sunday, June 12, 09:03:17 EDT 2005

Table Table 36732 (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 8

Seat 1: witdoctor ( $156.2 )

Seat 2: pokadoc ( $84 )

Seat 7: ruthrai ( $83.7 )

Seat 8: beatrixone ( $61.45 )

Seat 9: footsteps ( $140.4 )

Seat 10: binniman ( $140.15 )

Seat 6: johan_n ( $100 )

Seat 3: Lonestar2 ( $97 )

Lonestar2 posts small blind [$0.5].

johan_n posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to johan_n [ 8d 5d Qd Jc ]

ruthrai calls [$1].

beatrixone calls [$1].

footsteps calls [$1].

binniman folds.

witdoctor calls [$1].

pokadoc raises [$2].

Lonestar2 folds.

johan_n calls [$1].

ruthrai calls [$1].

beatrixone calls [$1].

footsteps calls [$1].

witdoctor calls [$1].

** Dealing Flop ** [ Ts, 9h, 7s ]

johan_n bets [$11.9].

ruthrai folds.

beatrixone calls [$11.9].

footsteps calls [$11.9].

acdc_ate has joined the table.

witdoctor folds.

pokadoc folds.

** Dealing Turn ** [ Kc ]

johan_n bets [$45.8].

beatrixone calls [$45.8].

footsteps is all-In [$126.5]

johan_n is all-In [$40.3]

beatrixone is all-In [$1.75]

** Dealing River ** [ 9c ]

johan_n shows [ 8d, 5d, Qd, Jc ] a straight, nine to king.

beatrixone shows [ 7c, Ks, Tc, 9d ] a full house, Nines full of kings.

footsteps shows [ Jd, 6s, Qs, 8c ] a straight, nine to king.

footsteps wins $40.4 from side pot #2 with a straight, nine to king.

johan_n wins $38.55 from side pot #1 with a straight, nine to king.

Hand 2 (bordet parar sig så fi sätter kåken):

#Game No : 2195029923

***** Hand History for Game 2195029923 *****

$100 PL Omaha Hi - Sunday, June 12, 09:06:07 EDT 2005

Seat 6 is the button

Total number of players : 8

Seat 2: pokadoc ( $81 )

Seat 8: beatrixone ( $186.85 )

Seat 9: footsteps ( $74.15 )

Seat 10: binniman ( $140.15 )

Seat 6: johan_n ( $100 )

Seat 3: Lonestar2 ( $96.5 )

Seat 5: acdc_ate ( $100 )

Seat 4: bolt123 ( $0 )

beatrixone posts small blind [$0.5].

bolt123 has joined the table.

footsteps posts big blind [$1].

bolt123 posts big blind [$1].

binniman has left the table.

acdc_ate posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to johan_n [ Ah 6c Ac Ts ]

pokadoc calls [$1].

>You have options at Table 49175 Table!.

Lonestar2 calls [$1].

bolt123 checks.

acdc_ate checks.

johan_n raises [$7.5].

beatrixone folds.

footsteps calls [$6.5].

pokadoc folds.

Lonestar2 folds.

bolt123 folds.

acdc_ate folds.

** Dealing Flop ** [ Ks, Jh, Qd ]

footsteps checks.

johan_n bets [$18.55].

footsteps is all-In [$66.65]

johan_n calls [$48.1].

** Dealing Turn ** [ 9d ]

** Dealing River ** [ Jc ]

johan_n shows [ Ah, 6c, Ac, Ts ] a straight, ten to ace.

footsteps shows [ 6d, Qs, 9c, Qc ] a full house, Queens full of jacks.

footsteps wins $149.8 from the main pot with a full house, Queens full of jacks.

Hand 3 (Slöspelar kåken men får fyrtalet i fejan):

#Game No : 2195057158

***** Hand History for Game 2195057158 *****

$100 PL Omaha Hi - Sunday, June 12, 09:19:44 EDT 2005

Seat 4 is the button

Total number of players : 10

Seat 2: pokadoc ( $98.7 )

Seat 8: beatrixone ( $214 )

Seat 9: footsteps ( $164.1 )

Seat 6: johan_n ( $109.2 )

Seat 3: Lonestar2 ( $78.35 )

Seat 5: acdc_ate ( $98 )

Seat 4: bolt123 ( $111.9 )

Seat 1: sexy7680 ( $63.15 )

Seat 7: daguruofdc ( $15 )

Seat 10: musikene ( $97.77 )

acdc_ate posts small blind [$0.5].

johan_n posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to johan_n [ 8s Qh Kh Ks ]

daguruofdc calls [$1].

beatrixone did not respond in time.

beatrixone folds.

footsteps folds.

musikene folds.

sexy7680 calls [$1].

pokadoc calls [$1].

Lonestar2 folds.

bolt123 folds.

acdc_ate folds.

johan_n checks.

** Dealing Flop ** [ Kd, 9d, Tc ]

johan_n checks.

daguruofdc checks.

sexy7680 bets [$4.3].

pokadoc folds.

johan_n calls [$4.3].

daguruofdc folds.

** Dealing Turn ** [ 9s ]

johan_n checks.

sexy7680 checks.

** Dealing River ** [ 6c ]

johan_n bets [$12.45].

sexy7680 raises [$24.9].

johan_n raises [$74.7].

sexy7680 is all-In [$32.95]

johan_n shows [ 8s, Qh, Kh, Ks ] a full house, Kings full of nines.

sexy7680 shows [ Qd, 9c, 9h, 4d ] four of a kind, nines.

johan_n wins $29.3 from side pot #1 with a full house, Kings full of nines.

sexy7680 wins $125.8 from the main pot with four of a kind, nines.

Postad

Efter söndagens katastrofsession har det varit stegvis uppåt de senaste dagarna, så nu är jag i kapp igen :) ! Spelar numera två PLO-bord och ett NLT-bord eftersom jag inte vill bli en helt enkelriktad pokerspelare. Eftersom jag inte känner att jag behärskar NLT lika bra som PLO spelar jag för närvarande NLT löjligt tight och alltid fullbord. Det har dock funkat hittills, även om jag plussat mer i Omaha. Igår var det i o f s nästan komiskt, då nästan alla runt bordet var lika tighta som jag. Ingen bjöd på det minsta, så spelet var väl inte det roligaste...

Ibland händer även samma sak i Omaha. Det finns 6-7 spelare som jag bedömer som riktigt bra vid borden jag spelar på. När alla sitter vid samma bord bjuds det inte på mycket kan jag säga... Det är som om alla sitter och väntar på fisk istället för att försöka spela ut varandra. Men så fort det kommer in några sämre spelare som synar och höjer med marginella händer lättas spelet upp och potterna blir härligt Omaha-stora :D !

BR: $1635->$2099 (stegvis på tre kvällar)

Postad

Spelade ohyggligt dåligt i lördags plus att jag hade otur. Omaha var det som gick sämst. Jag har nog spelat för mycket på senare tid och inte varit tillräckligt laddad de senaste dagarna. Okoncentrerat, otajt och lättiltat har mitt spel känts.

Samtidigt har jag kommit en bit in i "Harrington on Hold'em" och blivit sugen på MTT. Därför har jag tagit två beslut:

1. Gå ner i nivå till PL50 tills jag spelar bättre och byggt upp rullen en bit.

2. Föra över pengar till Expekt för att spela MTT. Känner att det skulle vara kul att inte bara nöta cash game Omaha resten av livet ;) .

Eftersom rullen gått ner till $1638.99 tar jag ut den jämna och fina summan $138.99 för att leka MTT med. Varför? Jo, för att $1500 motsvarar de magiska 3000 BB på PL50.

Ska dessutom göra ett nytt försök med Expressens/PokerStars frirulle ikväll. Två problem bara:

1. Jag kan inte åka även om jag vinner eftersom jag redan betalt en annan resa som delvis krockar med WSOP.

2. Jag har ingen lust att skatta $3300 om jag vinner den. Jag mailade faktiskt Expressen angående denna problematik (att vinnaren av deras turnering kanske inte har råd att ta emot priset). De svarade ungefär att de inte är medarrangör till någon turnering och inte tog ansvar för sådana problem. Däremot tackade de för nyhetstipset. Konstigt namn på turneringen bara om inte Expressen är inblandade :? .

Nåväl, turneringen är i alla fall kul att spela så det där tillhör väl kategorin lyxproblem som förmodligen aldrig blir aktuella.

BR: $2099->1638

Splittar till två rullar:

MultiPoker: $1500 (främst cash game Omaha).

Expekt: $138 (främst MTT).

• 2 weeks later...
Postad

Dags för en uppdatering igen... Den senaste tiden har jag nästan inte spelat någon Omaha alls eftersom jag vill bredda mitt spel. Håller också på att studera "Harrington on Hold'em" vilket även det gör att jag känner för att spela mest Hold'em just nu.

För någon vecka sedan signade jag även på Pacific Poker. Jag tog ut $400 från Multi och satte in på Pacific för att få maximal bonus. Ofta har man ju sett inlägg där Pacific sägs vara den fisktätaste sajten. Det stämmer :) . Herregud hur vissa spelar! Det intressanta är att spelet känns sämre på NL 100 än på NL 50 :? . Vilken guldgruva ska i så fall inte finnas på NL 600?

Exempel på hand från igår:

Jag sitter på knappen med AA. 6-7 st limpar in före mig ($1). Jag vill rensa bort motståndare till max 3 st och höjer till $5. Fyra st synar! Efter att ha limpat!!

Floppen kommer med KQ5, två ruter. Hyfsad flopp. Nu vill jag verkligen ha bort folk och överbetar potten. Satsar $30. Två st synar, båda har riktigt djupa stackar. Blir orolig. Där synar man ju inte med drag, har någon av dem en monsterhand?

Turn ger KQ58, två ruter två hjärter. Jag checkar, liksom mina motståndare.

Rivern ger KQ586, ingen möjlig färg. Jag checkar igen. Fi1 betar $12! I en pot på c:a $115!! How tomtish is that? Fi2 foldar, jag synar. Fi1 visar upp T6 ruter, d v s bottenpar med lågt färgdrag och jag vinner en minst sagt fin pott. På en annan sajt hade jag förmodligen bara stulit blindsen.

Tyvärr har inte lyckan varit med mig på Multi i samma utsträckning, men så är ju motsåndet också mycket bättre enligt min mening. På Expekt har det gått hyfsat i SnG, men i MTT har jag inte varit ITM hittills. Detta har gjort att Expektrullen har behövt fyllas på, eftersom jag valt ganska dyra MTT (tycker det blir roligare spel i dessa, inte bara all in).

BR i nuläget:

$1638->$1900

Multi: $716

Expekt: $120

Pacific: $1064 (inklusive $100 i alldeles snart clearad bonus).

• 3 weeks later...
Postad

Den senaste tiden har det blivit väldigt lite spel eftersom jag varit bortrest. Kör fortfarande turneringar på Expekt, PLO på MultiPoker och NLT på Pacific. Omaha har inte gått så bra den senaste tiden, förhoppningsvis är det tillfälligt. Tror inte jag spelat dåligt, men downperioder får man väl räkna med :( .

Det som gått bra är däremot NLT på Pacific. Pacific måste vara den tomtetätaste siten. Fullborden på Party är ju råtighta jämför med borden på Pacific. En kul hand från dagens spel var när jag och fyra andra spelare var all in före floppen. Hur ofta händer det på andra siter? Buy in var $100. Min hand var AKs. Vid ett normalt bord hade jag aldrig gått all in mot fyra motståndare med den handen. Jag skulle betraktat det som helt gjutet att AA och/eller KK fanns där ute.

På brädan kommer i alla fall fem okoordinerade rags. Nia hög tror jag. Då händer det helt otroliga: Jag vinner potten :D ! Vet inte vad de andra hade, men måste inte detta betraktas som en ytterst osannolik händelse? Alla måste ha suttit på typ AT, AJ, AQ, KQ och KJ. Skönt för mig var det i alla fall.

BR: $1900->$2372

Multi: $689

Expekt: $85

Pacific: $1598 (bonus är nu clearad).

Postad
Ibland blir det bara stopp i hjärnan! Denna hand utspelade sig på PL $25 Omaha på Multipoker igår:

Vid bordet sitter en maniac som har raisat pre flop VARJE gång sedan han satte sig vid bordet. Det har funkat som skrämseltaktik, så hans stack har växt och täcker min. Jag, liksom de andra spelarna antar jag, väntar bara på de rätta korten för att sno maniacens stack. På knappen får jag då QTT9 på handen. Jag synar. Maniacen sitter på BB och raisar pot, jag och två andra synar.

Flop: 89T rainbow

Yes, floppar set. Hoppas ingen floppade stegen bara. Maniacen betar pot (givetvis). Endast jag synar.

Turn: 89TQ. Aj då. Ännu fler stegdrag. Fi betar pot, jag synar. Otänkbar syn mot alla andra spelare vid bordet.

River: 89TQQ. Yes, kåk. Inte bra, men den LÅGA kåken. Om maniacen sitter på en dam kan ju han ha högre kåk. Inte så troligt, men ändå ett litet orosmoment. Han sätter mig givetvis all in. Jag synar med viss nervositet. Fi visar upp en skithand och säger i chatten "You got me, lol".

Jag svarar: "Maybe I wouldn't have called a tighter player". De andra spelarna idiotförklarar mig varpå jag går in i en lång utläggning om varför jag inte gillar att ha en låg kåk och att jag skulle kunnat sätta en annan potbetande fi på floppad nötstege, d v s med en dam på handen.

Fem minuter senare inser jag att jag verkligen HADE nötterna. De andra spelarna måste ha satt tomteluva på mig för länge sen vid det laget :) .

Är det någon som gjort något liknande misstag, d v s inte märkt hur bra hand man egentligen har? Blev det dyrt?

Bankroll:

$198->$266

Låga kåken ? du har nötterna om det inte låg nått str8 flush drag på bordet, QQQ1010 har du? Du måste ha läst fel eller nånting, man blir ju fundersam om du verkligen tror att du har låga kåken : ) :heart:

Postad
Fem minuter senare inser jag att jag verkligen HADE nötterna. De andra spelarna måste ha satt tomteluva på mig för länge sen vid det laget :) .

Du missade nog den där delen och tänkte det som de andra spelarna måste ha tänkt ;) .

• 3 weeks later...
Postad

Efter att ha backat några kvällar i cash game insåg jag att jag behövde ett break. Cashade ut en del och c:a $1100 på diverse sajter. Mitt pokerliv går just nu ut på att kvala in till så många WCOOP-turneringar som möjligt via satelliter. Hittills har jag kvalat in till en. Event 4 med buyin $200+15 PLT 6 seated. Tanken är är att hålla sig flytande tills dess och under den veckan dra in några bra priser :) . Får se om det lyckas...

Postad

Btw: Vad är meningen med att ha satelliter till rebuy-turneringar? Om man inte ens har råd med inköpet, vad har man då i en re-buy att göra?

Postad

Väntar på True Poker på en motståndare i en Omaha-turnering. Har det någonsin hänt att INGEN notståndare anmält sig till en schamelagd turnering? Väldigt bra grafik dock :)

Postad

Det som hände var att jag fick tillbaka alla pengar. Synd med så få spelare på en så rolig sajt. 2000 speare på Cash-borden dock. Ljud och grafik är GRYMT bra. Join me at True Poker!

• 3 weeks later...
Postad

Dags för ett inlägg igen, tre veckor sedan sist!

Har den senaste tiden haft en stark tonvikt på MTT då jag försöker tillämpa mina kunskaper från Harringtons böcker. I stort sett tycker jag att det gått bra. I början hade jag dålig utdelning resultatmässigt, vilket dock senare kompenserats av att jag haft tur i några turneringar. Det är ju detta som är det som kan vara frustrerande med MTT, att man vinner relativt sällan.

Har spelat en hel del satelliter och har f n kvalat in till 2 st WCOOP-event. PokerStars system med W$ gör dock att jag kan välja att spela ett annat event för dessa pengar istället. Det som i så fall lockar är $360-satelliten i morgon till EPT i Barcelona (14-16 sept). Har inte bestämt mig än, men jag har ju trots allt någon vecka till på mig att kvala till WCOOP :) ! Dessutom tycker jag mig i nuläget ha bankrulle till att köpa in mig direkt till åtminstone ett $200-event om satellitspelandet skulle ge dålig utdelning.

Jag lägger för tillfället ner bankrullerapporteringen i dagboken. Den kändes viktig i början för att jag inte skulle kunna lura mig själv och andra, men nu tycker jag att det räcker med att jag håller reda på rullen själv. Om jag gular lovar jag dock att berätta det ;) .

• 5 months later...
Postad

Länge sedan jag skrev nu, men nu känner jag att behovet tränger på. Följande har hänt sedan sist. Efter en downstreak under september-oktober började det vända i november. Jag började besöka Cosmopol mer frekvent och som i de flesta sammanhang visade sig återigen nybörjartur existera. Fina placeringar i några turneringar och plus nästan varje gång i cashgame, både FL och PL. Rullen tålde väl egentligen inte cashgamespel, men flytet i början gav ändå hyggliga marginaler i spelkassan, speciellt som jag spelade väldigt tight.

I december kom så det stora lyftet. Lyckades klonka hem $11k i en turnering på Party, cashgame på CC fortsatte att gå plus och kulmen kom strax efter nyår då jag kvalade in till PartyPoker Million i mars :D . Detta är den överlägset bästa "rushen" hittills i min pokerkarriär. Känslan var att jag var oslagbar.

Sedan dess har jag dock slagit personligt rekord i ännu en gren: "Badstreak". Ingenting har gått. Utdragningarna har stått som spön i backen. I början var det inget problem, jag var ju fortfarande på gott humör efter mina tidigare framgångar och tänkte nästan att jag var värd lite otur. Nu börjar det dock gå för långt :( . Känner att spelet börjar påverkas alltför mycket, och dåligt spel från min sida är något som verkligen tiltar mig! Tilten finns där nästan redan när jag sätter mig för att spela, och om den inte gör det behövs det inte mycket mer än en stulen blind för att den ska komma :x .

Därför har jag nu beslutat mig för att börja skriva igen. Jag vill jobba mig ur svackan genom att dels skriva av mig här och dels:

1. Spela mer sällan.

2. Spela mer på Cosmopol, främst turneringar.

2. Spela billiga MTT (enkelt motstånd) på nätet för att få tillbaks känslan av att dominera.

Jag har okej Money Management, så kassan är fortfarande hyfsat välfylld. Det är inte de monetära förlusterna som bekymrar mig, jag vill helt enkelt få tillbaks vinnarkänslan. Vill inte åka till PartyPoker Million utan självförtroende. Att jag vill spela på CC är för att jag helt enkelt har lättare att skärpa mig när jag spelar live.

Ikväll kommer första utmaningen i denna nystart, nämligen 1000+100 kr rebuy NLT på Cosmopol. Rapport kommer i morgon. Lycka till själva alla ni som läser!

Postad

Det började ju så bra... Hamnade vid ett bord med två megafiskar, varav en inte kunde reglerna, och en vanlig fisk. Ovanligt vid så dyra turneringar på Cosmopol. Fick inga starthänder att tala om, men spelade några halvbra händer aggressivt och byggde sakta men säkert upp stacken. En timme efter rebuyperiodens slut hade jag 2600 i marker och jag skulle tro att medel låg på 1700-1800.

Sen gick allt fort. På SB synade jag en all in från knappen med 830, blinds 50/100. Jag hade AK, han 66. Ingen hjälp för mig och jag var nere på c:a 1800. Inget att säga om.

Ett varv senare sitter jag på BB med KT och synar en minraise från en kille i ganska tidig pos (UTG+2 tror jag). Han har precis satt sig vid bordet och har betydligt mer marker än jag. 450 i potten efter min syn. Floppen kommer med 976 rainbow. Hålstegdrag och två överkort gör att jag gör ett av mina favoritspel, nämligen beta in i raisaren (300). Ingen bra idé visar det sig, han sätter mig all in. Given fold och nere på 1600 (hade snott en pott sedan den förra handen jag beskrev).

Blindsen höjs till 100/200 och helt plötsligt är jag illa ute och börjar bli rätt tiltad av att jag spelat bra men ändå hamnat i nödläge. Egenligen har jag väl inte haft så väldigt mycket otur, utan bara fått dåliga starthänder och förlorat en coinflip, men i den badstreak jag befinner mig känns det just då som en bekräftelse på att allting jävlas.

Då kommer det riktiga idiotspelet. Hittar KQ UTG och förnuftet säger all in eller fold. Helst fold. Men icke. Min störda hjärna tycker att limp är ett ok alternativ. Till min störda hjärnas försvar ska sägas att man fått se ovanligt många billiga floppar under kvällen, men hjärnan borde ändå ha tänkt på att det var på den tiden fiskarna fortfarande satt vid bordet och stackarna var djupa.

Killen till vänster om mig har spelat TAG hela kvällen och höjer till 600 (3 BB). Han har precis lika stor stack som jag. Fold fram till mig. Nu har jag ju chansen. Han har talat om för mig att jag inte har i potten att göra och jag har en enkel fold. Det hade varit en sak om han gått all in, då hade jag mycket väl kunna ha en coinflip och en syn hade varit fel, men inte tokfel. Men genom att höja 600 med en stack på 1600 skriker man ju efter action.

På något sätt lyckas i alla fall min tiltade, störda hjärna hitta omslaget trots att fi's handdistribution är c:a 70% chans för AA, 20% för KK och 10% för övriga händer. Han visar upp AA och jag får gå hem. Funderade på situationen efteråt och funderade på om det hade varit möjligt att skänka bort markerna om jag mot förmodan skulle ha vunnit. Jag hade ju inte varit värd dem.

Nu kommer jag att vara spelledig fram tills tisdag då nästa CC-turnering går. Då hoppas jag att jag slipper skämmas för mitt spel.

Postad

Har varit i Mariehamn över helgen. Välbehövligt, inte minst för mitt spel känner jag. Tror att hjärnan kommer vara fräschare än på länge i morgon på Cosmopol. Hade tänkt ha en hel spelfri helg, men det finns ju trots allt ett casino i staden...

Kände att jag var tvungen att testa pokerbordet, så till min flickväns förtret blev det en timmes spel. Till råga på allt drabbades hon av en medelålders estnisk gästarbetare som bara talade estniska, finska och ytterst lite tyska. Helt omöjlig att kommunicera med, men trots detta fortsatte han att försöka i minst en halvtimme :) .

När det gäller pokern så var det en mycket familjär stämning och lite lägre insatser än på Cosmopol (NLT €2/4). Nivån på spelarna varierade. Några verkade duktiga och några sämre. På slutet satte sig en del folk som ville chansa med mininköp och spelade väldigt hasardartat. Jag fick några fina floppar, så under den timmen jag spelade plussade jag 172€.

Plus och minus med casinopaf slutligen:

+ Trevlig stämning typ homegame. När spelare gjorde fel löstes problemet smidigt med sunt förnuft. På Cosmopol kan jag ibland känna att spelarna inte vill bjuda varandra på något och därmed utnyttjar regelboken till max.

+ Lägre insatser. Känner ibland att PL på Cosmopol kan bli lite väl dyrt. Detta kändes precis lagom för min rulle.

+ Ingen kö. Vid behov kunde genast ett nytt bord öppnas.

- Rökning tillåten.

- Endast NLT spelades.

- Endast cash game en kväll i veckan (fredagar).

- Taket på raken (20€). Raken var för övrigt 0.5€ för varje 10€ som passerades. D v s en pot på 11€ rakades med 0.5€, 19€ också med 0.5€ och 21€ med 1€.

• Skapa nytt...