Gå till innehåll

jna måste hitta tillbaka till spelet


jna

Recommended Posts

De där turboborden på Prima är ju helt sjuka, de måste verkligen fixa till dem om de ska fortsätta ha dem. I princip varje gång jag har spelat på ett sådant så har jag "lagt mig" trots att jag precis som du tryckt på knappen flera sekunder innan tiden tar slut. Man blir bara arg, skriv ett irriterat mail till någon och klaga så kanske de fixar till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har precis haft en mardrömssession. Tidigare ikväll gick det bra. Satt 20 minuter och plussade rejält. Men efter maten :cry: . Fick INGA kort. Om jag fick kort missade jag alltid floppen och blev nersynad. När jag äntligen floppade högsta tvåpar floppade motståndaren lägsta set. När vi blev fyra vid bordet spelade jag lösare, vilket de andra märkte. Avslutade kvällen när jag fick QQ i hålet och floppen kom med tre rags i hjärter. Det slutde med en all in mot en lägre stack som bara hade hjärter 10 att komma med. Hur hittar han den synen? Visserligen hade jag spelat rätt löst, men det finns väl gränser? Den fjärde hjärtern kom på turn, så det var bara att sluta för att undvika att tilta bort hela sin BR. Tack vare spelet före middagen blev inte förlusten så farlig, backade totalt $5.

 

0427: $50->45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ok, dags för en uppdatering minst sagt... Det som hänt sen senast är att jag fortsatte med microlimit NLT tills jag var nere på $23. Började ju på $20. Problemet när jag gick minus var som oftast överaggressivitet. Ledsnade lite smått och ville testa något nytt.

 

Det blev microlimit Omaha NL/PL. Jag började på lägsta nivån $0.10/0.20, d v s jag hade ett drygt inköp när jag började. Ingen vidare bankroll alltså, men tänkte att det är väl bara att sätta in mer om det misslyckas.

 

Det gjorde det inte, utan det har tvärtom gått bra hittills. Hittills har jag under fyra dagar spelat sju olika sessioner. Jag har plussat samtliga sju sessioner och ökat min bankroll rejält. Jag hoppas det är ett tecken på att jag spelar bra, men vi får väl se! Det känns i alla fall mycket mer stabilt att spela Omaha. Jag har en väldigt simpel spelplan som jag följer och det har funkat bra hittills. En del av förklaringen till att det gått bra (förutom tur givetvis) är att jag tycker det verkar som att Omahaspelarna har sämre koll än Texas Hold'em-spelarna, men det kanske man får äta upp...

 

Ska skärpa mig och försöka skriva varje dag i fortsättningen. Bankrollen slutligen.

 

Texas Hold'em t o m i onsdags: $45->$23

Omaha fr o m i torsdags: $23->$178

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår spelade jag inte helt bra. Gjorde några dumma syner, bl a med två par mot möjlig stege. Inte så dyrt dock, och så länge motståndarna gör ännu större misstag går det ju bra :) . Jag spelar fortfarande PL Omaha $0.10/0.20

 

Fick mest skitkort hela kvällen. I de lägena gäller det att tänka: "Inte en pott på en timme, och ändå har jag bara backat $5. Fan vad bra!". Efter tre timmars spel hade jag plussat $3 och tänkte "bara några händer till, sedan kollar jag på Bad Santa med flickvännen". Då fick jag äntligen betalt för mitt tålamod.

 

På SB dyker AJJ4 med klöverdrag (A4) upp. Gör en minhöjning för att inte skrämmas för mycket. De spelare som suttit med ett tag måste ju ha lagt märke till hur få händer jag spelat. I stort sett alla synar.

 

Flop: J 7 7, inga färgdrag. Jag är först att agera och höjer pot. Får syn av två.

 

Turn: J 7 7 3, två ruter. Jag checkar för att ge sken av att vara svag. De andra två checkar också.

 

River: J 7 7 3 T, tre ruter. Jag potbettar (c:a $12). Efter lång betänketid (men ändå inte tillräckligt lång tydligen) synar en av de andra spelarna. Yes!

 

När jag kollade Hand Historyn idag visade det sig att han satt på stegen (89). Kort därefter fick jag ytterligare en fin pott med floppat A-set och kvällen slutade på plus $46.

 

Mitt intryck av Omaha hittills är att om man bara undviker dumma calls som t ex med stegen ovan så går man plus, i alla fall på låga nivåer. Men som sagt i tidigare inlägg, fortfarande är väl det statistiska underlaget för litet för att säga att man är en vinnande Omahaspelare...

 

Bankrollen då:

 

$178->$224

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går fortsatte stacken att växa. Ändå är jag inte nöjd. Dels gjorde jag ett par idiotiska stealförsök, dels fick jag ofta bra kort igår men lyckades inte få så bra betalt. Bettade för hårt helt enkelt, det har funkat tidigare. När det gäller stealförsöken behöver det i och för sig inte vara enbart negativt. Jag fick några rejäla potter strax efteråt som kanske delvis berodde på förtjänad tomteimage.

 

Fick ett drömläge igår som borde gett guld och gröna skogar, men istället bara gav c:a $8-10. Varför köper man in sig för $2 vid ett bord? Det är ju inte så att mininköpstomtarna inte har råd, för när de har gulat tar de genast in ytterligare $2. Varför inte sätta in $10 på en gång så att man kan få en pott som är värd någonting?

 

Nåväl, drömläget var att jag satt med KKTT i en pott som raisats rejält. BB är ju $0.20. Mininköpstomten var all in med sina $2 och vi var tre eller fyra som hade synat honom.

 

Flop: T A T. -- Grymt! Bordet rundcheckas

Turn: T A T x -- Jag bettar pot och alla foldar, utom mininköpstomten som är all in

 

Korten vänds upp och mycket riktigt sitter mininköpstomten på AAxx. Om han bara hade haft vett att köpa in sig rejält hade jag förmodligen skinnat honom :twisted: . Synd!

 

Bankroll:

$224->$286

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår hade jag annat för mig och hann inte spela. Tänka poker gjorde jag en hel del i alla fall och kom fram till följande:

 

Efter att jag gått över till Omaha har mitt spel blivit mycket mer "maskinmässigt". Reads är inte lika viktigt som i Texas Hold'em, det har funkat bra genom att i stort sett bara räkna outs. Bluff är (bör i alla fall inte vara) inte en stor del av Omaha. Outs är dessutom otroligt mycket lättare att beräkna i Omaha, eftersom man i stort sett kan utgå ifrån att nötterna vinner. I Texas måste man oftare sätta motståndaren på en hand för att räkna outs.

 

Jag har också en längtan att snabbare komma upp till högre nivåer. Om jag fortsätter vinna kommer jag gå upp till $0.25/0.50 antingen när jag nått $1000 (2000 BB) eller $1500 (3000 BB). Som vanligt vill jag dock slänga in en brasklapp: Jag har ännu inte visat att jag är en vinnande spelare. INTE ta ut något i förskott.

 

Detta tillsammans gör att jag ikväll kommer att testa att spela två bord. Om det faller väl ut fortsätter jag med det, men om jag känner att spelet blir sämre återgår jag tills vidare till att endast spela ett bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr hamnat i en losing streak. Det som var så lätt förra veckan har varit så svårt de senaste dagarna. Kan inte tro att jag spelar sämre, i alla fall inte i början av sessionerna. När man åkt på några utdragningar har det tyvärr blivit några (men inte så många) korkade tiltbeslut som spätt på misslyckandet.

 

Poker är ju så otroligt mycket tur i det korta perspektivet. Om jag floppade set förra veckan parade sig nästan alltid brädan och gav mig kåken. De senaste dagarna har stegarna och färgerna istället kommit när man stoppat in degen efter den floppade trissen. Men det är bara att ta nya tag och hoppas att det vänder uppåt igen.

 

Några ändringar i mitt spel kommer jag att göra efter en del reflektioner jag gjort. Jag är ju ännu ingen erfaren Omahaspelare.

 

1. Spela tightare. Jag går för ofta med på för dåliga starthänder. Även om det känns som att lite vad som helst kan hända så verkar det ändå inte göra det :) . De händer jag drar in storpotter på baserar sig i de allra flesta fall på en stark starthand. Typiska sådana händer är de som innehåller ett högt par och stegdragshänder med nötfärgdrag. 6789 med högst ett färgdrag ger sällan några stora potter. För mig är det viktigt att spela händerna med självförtroende, varför inte börja med en stark starthand?

 

2. Knappt spela alls i tidig position. Om man inte träffar nötterna är det otroligt svårt att spela i tidig position. Om man träffar nötterna kan man inte höja lika mycket som efter det att hela varvet har limpat.

 

3. Spela nästan alla händer och ofta höja i sen position. Träffar man floppen kan man få grymt bra betalt om man sitter på knappen. Dessutom får man förstås information om var alla andra står innan man betar.

 

Med tanke på hur löst Omaha ofta spelas är min känsla att position är betydligt viktigare i Omaha än i Texas, eller är jag helt ute och cyklar? Kom gärna även med andra tips för att spela vinnande Omaha!

 

Bankroll:

$286->$198

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland blir det bara stopp i hjärnan! Denna hand utspelade sig på PL $25 Omaha på Multipoker igår:

 

Vid bordet sitter en maniac som har raisat pre flop VARJE gång sedan han satte sig vid bordet. Det har funkat som skrämseltaktik, så hans stack har växt och täcker min. Jag, liksom de andra spelarna antar jag, väntar bara på de rätta korten för att sno maniacens stack. På knappen får jag då QTT9 på handen. Jag synar. Maniacen sitter på BB och raisar pot, jag och två andra synar.

 

Flop: 89T rainbow

Yes, floppar set. Hoppas ingen floppade stegen bara. Maniacen betar pot (givetvis). Endast jag synar.

 

Turn: 89TQ. Aj då. Ännu fler stegdrag. Fi betar pot, jag synar. Otänkbar syn mot alla andra spelare vid bordet.

 

River: 89TQQ. Yes, kåk. Inte bra, men den LÅGA kåken. Om maniacen sitter på en dam kan ju han ha högre kåk. Inte så troligt, men ändå ett litet orosmoment. Han sätter mig givetvis all in. Jag synar med viss nervositet. Fi visar upp en skithand och säger i chatten "You got me, lol".

 

Jag svarar: "Maybe I wouldn't have called a tighter player". De andra spelarna idiotförklarar mig varpå jag går in i en lång utläggning om varför jag inte gillar att ha en låg kåk och att jag skulle kunnat sätta en annan potbetande fi på floppad nötstege, d v s med en dam på handen.

 

Fem minuter senare inser jag att jag verkligen HADE nötterna. De andra spelarna måste ha satt tomteluva på mig för länge sen vid det laget :) .

 

Är det någon som gjort något liknande misstag, d v s inte märkt hur bra hand man egentligen har? Blev det dyrt?

 

Bankroll:

$198->$266

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått bra med de senaste dagarna. Stora swings dock. Idag har jag spelat PL $100 (Omaha). På slutet var jag riktigt inne i zonen. Denna hand spelade jag väl inte rätt egentligen, men så otroligt skönt att dra ut en "aggrochattare".

 

#Game No : 2113467371

***** Hand History for Game 2113467371 *****

$100 PL Omaha Hi - Friday, May 27, 11:24:21 EDT 2005

Table Table 36970 (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 10

 

Seat 5: johan_n ( $245.05 )

Seat 3: Champ44 ( $112.25 )

Seat 8: Catul ( $173.51 )

Seat 2: hviid ( $18.35 )

Seat 9: swiftdeal ( $117.84 )

Seat 7: poker1poker2 ( $129.35 )

Seat 4: shwa0219 ( $50.75 )

Seat 1: saat0014 ( $119 )

Seat 10: ibleedpg ( $158.5 )

Seat 6: jake1029 ( $97 )

 

shwa0219 posts small blind [$0.5].

johan_n posts big blind [$1].

 

** Dealing down cards **

Dealt to johan_n [ 5h 3c Ks 9d ] -- Värdelöst, spelas endast från BB

jake1029 folds.

poker1poker2 folds.

Catul calls [$1].

ibleedpg calls [$1].

saat0014 folds.

hviid folds.

Champ44 folds.

shwa0219 calls [$0.5].

johan_n checks.

 

** Dealing Flop ** [ 5d, 2d, 3h ]

shwa0219 checks.

johan_n checks. -- Två par, hoppas ingen betar.

Catul bets [$3.8]. -- Aj då, han har stegen.

ibleedpg folds.

shwa0219 folds.

johan_n calls [$3.8]. -- Tveksamt. Bordet är dock löst, bra betalt om träff. Har fått syn på upp emot $80 av folk med ytterst tveksamma händer, så jag bedömer de implicita oddsen som goda. Hoppar av om jag inte träffar turn.

 

** Dealing Turn ** [ 5s ] -- Yes

johan_n checks. --Försöker ge sken av färgdrag, hoppas han betar

Catul checks. -- Äsch

 

** Dealing River ** [ Qs ]

johan_n bets [$11.05]. -- Måste börja ta betalt, hoppas på raise.

Catul calls [$11.05]. -- Synd, synar bara

johan_n shows [ 5h, 3c, Ks, 9d ] a full house, Fives full of threes.

Catul doesn't show [ 9c, Ad, 6d, 4d ] a straight, two to six.

johan_n wins $32.05 from the main pot with a full house, Fives full of threes.

 

Kort därefter i chatten:

 

Catul: sheesh - what a moronic call on the flop

johan_n: not in a good mood?

Catul: nah, you're an idiot; but that's ok

Catul: you like two pair with no draw huh?

johan_n: thought I'd see the turn and then decide. Just $3.80.

 

Synd att jag inte kunde komma på något mer retsamt bara, ska fundera på något till nästa gång. HATAR folk som håller på så där. Själv höll jag på att gula tidigare under dagen efter några helt sanslösa utdragningar. Lugnade ner mig och skrev följande i chatten:

 

johan_n: nice catch

dodmanshand: lucky

johan_n: luck is part of the game...

dodmanshand: yepp

 

En timme senare hade jag snott hela hans stack... Hade det hänt om jag skällt ut honom?

 

Sedan sist har bankrollen gått uppåt men med stora swings. Jag var nere ända på $100 tidigare idag, otäckt nära att gula. Känner dock att jag spelar tightare och bättre när jag spelar om pengar som "betyder något". På lägre nivåer har jag ibland en tendens att slänga iväg pengarna i onödan.

 

Bankroll: $266->$512

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter just nu och spelar Pl 100 Omaha på Multipoker. Var på bra humör när jag började, sedan gör jag följande helt otroliga idiotsyn i typ femte handen:

 

#Game No : 2118009109

***** Hand History for Game 2118009109 *****

$100 PL Omaha Hi - Saturday, May 28, 06:49:45 EDT 2005

Table Table 36683 (Real Money)

Seat 8 is the button

Total number of players : 9

Seat 1: DaveC0 ( $46.35 )

Seat 2: dikhertz ( $104.3 )

Seat 3: M0NTECRIST0 ( $129.1 )

Seat 4: TIMIJOY ( $166.5 )

Seat 5: TomW78 ( $73.1 )

Seat 8: Krazeymike ( $302.05 )

Seat 10: STONJAY ( $56.5 )

Seat 7: johan_n ( $100 )

Seat 9: hviid ( $24.75 )

hviid posts small blind [$0.5].

STONJAY posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to johan_n [ As 2c Qh Ac ]

DaveC0 folds.

dikhertz raises [$3.5].

M0NTECRIST0 folds.

TIMIJOY folds.

TomW78 calls [$3.5].

johan_n raises [$15.5].

Krazeymike folds.

hviid folds.

STONJAY folds.

dikhertz calls [$12].

TomW78 folds.

** Dealing Flop ** [ Jd, 8c, Ts ]

dikhertz checks.

wickballa has joined the table.

johan_n bets [$34.2].

dikhertz is all-In [$88.8]

johan_n is all-In [$50.3] -- Men för helvete, vad gör jag??

** Dealing Turn ** [ Td ]

** Dealing River ** [ Qc ]

johan_n shows [ As, 2c, Qh, Ac ] two pairs, aces and tens.

dikhertz shows [ Ks, Kd, Jc, Js ] a full house, Jacks full of tens.

dikhertz wins $4.3 from side pot #1 with a full house, Jacks full of tens.

dikhertz wins $202 from the main pot with a full house, Jacks full of tens.

Game #2118011639 starts.

 

 

Precis så där ska man förlora pengar i Omaha. Göra idiotsyner à $50. Spelar roll om man gör en och annan onödig syn för en dollar eller två. Bara man låter bli den där typen av syner lovar jag att man går plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter iditogrejen tidigare idag var det skönt att få in följande hand, men hur spelar vissa? Synar jättehöjningen pre flop med 99 och extremt trash. De måste rimligen förstå att jag har AA. Fast jag ska väl inte säga något efter synen tidigare idag ;) . Bankrollen uppåt även idag tack vare handen nedan.

 

#Game No : 2118385120

***** Hand History for Game 2118385120 *****

$100 PL Omaha Hi - Saturday, May 28, 10:27:37 EDT 2005

Table Table 36565 (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: D_Rockwell ( $534 )

Seat 2: TehBlob_ ( $85.75 )

Seat 4: johan_n ( $107.65 )

Seat 5: Mitternacht8 ( $45.4 )

Seat 6: faen_ ( $104.55 )

Seat 8: ramses31 ( $153.45 )

Seat 10: PRAISEJESUS ( $95.5 )

Seat 9: Bandit900 ( $463.25 )

Seat 3: ACTION_FREAK ( $155.25 )

Seat 7: lasvpoker ( $101.35 )

faen_ posts small blind [$0.5].

lasvpoker posts big blind [$1].

 

** Dealing down cards **

 

Dealt to johan_n [ Qc As Th Ah ]

ramses31 folds.

Bandit900 calls [$1].

PRAISEJESUS calls [$1].

TehBlob_ folds.

ACTION_FREAK calls [$1].

johan_n calls [$1]. -- Vill inte skrämmas i tidig pos, hoppas på raise av spelare i sen position.

Mitternacht8 raises [$7.5] --Sitter på KKJJ, precis den hand jag torskade mot tidigare idag.

faen_ folds.

lasvpoker folds.

Bandit900 calls [$6.5]. -- Med 99xx

PRAISEJESUS calls [$6.5]. -- Med århundradets skräphand (se nedan)

ACTION_FREAK calls [$6.5].

johan_n raises [$45.5].

Mitternacht8 is all-In [$37.9] -- Med KKJJ. Enda spelare med hyfsad rätt att syna enligt min uppfattning.

Bandit900 calls [$39]. -- Med 99xx

PRAISEJESUS calls [$39]. --Handen har inte blivit bättre...

ACTION_FREAK folds.

 

** Dealing Flop ** [ 5h, Ad, 6c ] --Hyfsad träff :D . Endast eventuell stege farlig. Han med skräphanden var den enda med stegdrag här.

 

Bandit900 checks.

PRAISEJESUS is all-In [$49] -- Öppet stegdrag

johan_n is all-In [$61.15]

Bandit900 calls [$61.15]. --Borde väl förstå att han är slagen, liksom jag borde förstått det i morse :( .

 

** Dealing Turn ** [ 3d ] --Ger möjlig stege.

 

** Dealing River ** [ 6s ] -- Ger mig nötkåken.

 

Bandit900 shows [ 5c, 7s, 9h, 9s ] two pairs, nines and sixes.

PRAISEJESUS doesn't show [ 8s, Qs, 7c, 2c ] a pair of sixes.

johan_n shows [ Qc, As, Th, Ah ] a full house, Aces full of sixes.

Mitternacht8 doesn't show [ Jd, Kh, Ks, Jh ] two pairs, kings and sixes.

johan_n wins $24.3 from side pot #2 with a full house, Aces full of sixes.

johan_n wins $150.3 from side pot #1 with a full house, Aces full of sixes.

johan_n wins $187.6 from the main pot with a full house, Aces full of sixes.

 

Jag spelar inte särskilt tight och jag synar ibland små bet trots att jag inte har odds. Enligt min uppfattning spelar det inte så stor roll på de Omahabord jag spelar, det viktiga är att ta rätt beslut i sådana här jättepotter som jag beskrivit i mina två senaste inlägg. Bara jag kan undvika idiotsyner som den i morse så...

 

Bankroll:

$512->$657

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

 

Detta funkar ju inte riktigt... SYFTET med dagboken är att du ska lära dig DISCIPLIN... regel #1 är: "Spela BARA NL/PL THe" ... sen postar du en Omaha-hand...

 

Påpekar det så kanske du kan ta o läsa om dina första inlägg i dagboken en gång till ;)

 

För övrigt så måste jag ifrågasätta ditt val av klient för NL-cashgames, eller hjälper de duktigare spelarna dig med disciplinen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

 

Detta funkar ju inte riktigt... SYFTET med dagboken är att du ska lära dig DISCIPLIN... regel #1 är: "Spela BARA NL/PL THe" ... sen postar du en Omaha-hand...

 

Påpekar det så kanske du kan ta o läsa om dina första inlägg i dagboken en gång till ;)

 

För övrigt så måste jag ifrågasätta ditt val av klient för NL-cashgames, eller hjälper de duktigare spelarna dig med disciplinen?

 

:D Rubriken kanske behöver pillas på. Grejen var att jag även efter att jag satt upp reglerna hade fasligt svårt att känna mig som en vinnande Texas Hold'em-spelare. Testade Omaha och kom på att det var min grej. Mindre bluff, mer lättläst. Eftersom det oftast är meningslöst att bluffa i Omaha blir jag inte lika lätt överaggressiv som i Hold'em.

 

När det gäller klienten antar jag att du syftar på Poker Stars. Där har jag bara spelat två gånger sedan jag reggade mig för en månad sedan. Förlorade snabbt mina inköp. Dels kändes motsåndet hårdare än på andra sajter, dels är det det här med skatten. Poker Stars är ju inte licensierat i EU. Därför spelar jag numera bara på Multipoker (där de senaste händerna är tagna ifrån), Expekt och Ladbrokes.

 

Men som sagt, regelistan har jag gett upp för länge sedan. Får skriva nya regler i mitt nästa inlägg ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka sanslösa pärser det har varit de senaste dagarna! Trots att jag totalt sett gått plus har jag några alldeles otroliga svängningar. Det är som om resultatet är en sinuskurva (som dessbättre lutar svagt uppåt hittills) och jag alltid börjar dagen på en topp. I dag började jag ju på $657. Spelade återigen PL 100 Omaha. Eftersom detta bara motsvarar 6,57 inköp är jag fullt medveten om att rullen är i minsta laget.

 

Var och en av de senaste tre dagarna har jag börjat med att åka så mycket nedförsbacke att jag varit högst orolig för att gula. Idag var jag nere på $250 innan det vände. Det som gör mig så nöjd med mig själv är att jag inte gör som förr, d v s tiltar i de lägena. Jag försöker bara fortsätta att spela mitt spel som jag tror på.

 

Det man hoppas på är jag att det någon gång ska komma lite medgång i börja av sessionen så att man slipper bli så orolig. Jag har ju alltid varit en gambler, så jag föredrar ändå möjligheten att få rullen att växa snabbt framför tryggheten i att spela microlimit i flera månader till.

 

I alla fall så vände det rejält när det vände. Även dagens session slutade på ett litet plus. Senare (möjligen i morgon) kommer jag att posta en intressant hand från dagens spel. Gjorde möjligen en lite vek fold på handen i fråga.

 

BR: $657->$690, skattefritt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer handen jag utlovade igår. Orkar inte gå igenom djungeln av händer i HH:n utan tar handen ur minnet istället.

 

Jag sitter på BB och kommer så småningom komma heads up mot fi, som sitter två stolar till vänster om mig. Han har alltså position på mig i handen ifråga, men sitter ändå i relativt tidig position. Jag och fi är bordets storstackar med c:a $300. Spelet är PL $100 Omaha.

 

Jag sitter på KKxx. xx ger inga som helst möjligheter/drag efter floppen, endast kungarna är väsentliga för spelet post flop. Höjning till $4 sker UTG före floppen (EDIT: Fel så klart, potten var inte så stor. När pre flop betningen var klart hade dock sex spelare betalat $4 för stt se floppen). Fyra andra synar före mig. Jag synar ($3) och hoppas att träffa en kung eller folda. Vi är sex spelare kvar som vill se floppen. Hyfsade implicita odds med högt par på handen.

 

Flop: 7 :heart: , 6 :spade: , 3 :heart:

Kört tänker jag och checkar. Dessbättre rundcheckas bordet och jag får ytterligare en chans.

 

Turn: 7 :heart: , 6 :spade: , 3 :heart: , K :club:

Yes! Jag betar pot ($24). Till min förvåning blir jag raisad pot av fi. Hur kan han ha blivit hjälpt av kungen? Blir väldigt villrådig och synar ($48). Nu ligger alltså $120 i potten.

 

River: 7 :heart: , 6 :spade: , 3 :heart: , K :club: , 2 :heart:

Nu finns både steg- och färgdrag. Jag blir osäker och checkar. Fi betar $80, d v s 2/3 pot. Jag tänker ett bra tag och foldar.

 

Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro. Om han hade stegen, varför betade han inte på floppen? Jag skulle nog säga att hans troligaste hand var 77xx och att han ville vänta med att beta innan han fått klart för sig om stegen fanns. Frågan är om hjärtern hjälpte honom i så fall? Otroligt svårt. Vad tror ni att han hade? Hur skulle ni gjort i min situation? Kom gärna med synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Fi blev hjälpt av K :club: när den kommer. Det låter som om Fi floppat en stege och samtidigt har ett starkt färgdrag och hoppas klämma dit någon som är villig att beta. Så när K :club: kommer och du betar ut så hugger Fi. Jag skulle tro att det var en bra fold av dig.

 

Däremot skulle jag inte syna preflopp med KKxx, där xx inte ger något alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot skulle jag inte syna preflopp med KKxx, där xx inte ger något alls.

 

Nej, det är lite tveksamt om xx är typ 95 off suit. Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt vad jag hade, det jag kommer ihåg är att korten var oväsentliga efter floppen. Det kan ha varit KKQJ double suited, det kan ha varit KK82 rainbow. Hoppas för min egen del på det förra ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en riktigt rejäl förkylning just nu, så igår orkade jag bara spela c:a två timmar. Det var dock betydligt lugnare än de senaste dagarna. Jag var bara involverad i två riktigt stora potter och vann båda. Låg bara $20 back som mest.

 

Den första potten var en riktig drömflop. Satt i tidig position (UTG har jag för mig) med AAQ4 med ett färdrag på handen. Floppen kommer:AQ7 rainbow. Grym flop, men hur ska jag få ut några pengar? En av blindsen betar pot. Jag höjer pot, han re-raisar mig och jag går all in. Han synar. Killen satt på QQxx där x var två skitkort. Snacka om att vara död!

 

Den andra potten var en hand med både steg- och färgdrag där jag lyckades sätta nötfärgen på rivern.

 

Skönt med så lättspelade kort. Försökte spela tight igår. Förhoppningsvis var det en bidragande orsak till att jag inte fick så många svårspelade händer.

 

BR: $690->$855

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var det i (nästan) vanlig ordning fritt fall i början av sessionen. Karaktärsdanande? Visst. Roligt? Inte alls! Efter två timmar med utdragningar och missade egna drag kände jag att jag började tilta och bytte till Texas Hold'em istället. Förresten: Den första stora Omahapotten jag förlorade var när jag var all in pre flop med AAT9 double suited mot KKQJ double suited. Var jag favorit där? Är faktiskt osäker. Det lägre paret kanske kompenseras av stegdraget i KK-handen.

 

Här är en hand från NLT-spelet (NL $100), följd av en liten quiz som ni kan svara på om ni orkar:

 

Bord för max sex spelare. Bra spel i stort sett, ganska tight. En spelare har dock för vana att i tid och otid gå all in i potter som bara innehåller blinds. Varför? Personen i fråga är dock inte inblandad i handen nedan.

 

Tre spelare är involverade i handen i fråga. Spelare 1 sitter på BB, Spelare 2 sitter före knappen och Spelare 3 sitter på knappen.

Stacks: Spelare 1 $125, Spelare 2 $100, Spelare 3 $150.

 

Alla utom dessa tre spelare lägger sig före floppen. Spelare 3 (på knappen) höjer till $5 (5BB). Detta är den högsta pre flop-höjningen hittills vid bordet (c:a en timmes spel). Spelare 1 (på BB) synar, Spelare 2 synar också.

 

Flop: KK8 rainbow.

 

Spelare 1 betar $15 (=pot).

Spelare 2 höjer till $30.

Spelare 3 tänker länge, men synar.

Spelare 1 höjer till $60.

Spelare 2 går all in, d v s höjer till $95.

Spelare 3 funderar återigen länge men foldar.

Spelare 1 synar.

 

Turn: KK8A

River: KK8AQ, ingen möjlig färg.

 

Några frågor att klura på:

Vilken spelare tror ni vann potten?

Vad hade resp spelare för hand?

 

Kom gärna med förslag så kommer svaren senare.

 

BR: $855->$832

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att Spelare 1 hade AKo och Spelare 2 KJo. Jag var Spelare 1 (med AK). Vet inte om jag har blivit för feg av allt Omahaspel, men jag kände mig ytterst osäker på om jag hade bästa handen efter floppen. Hade honom på 88, men kände mig potcommittad efter min re-raise. Kunde inte tänka mig att någon skulle ha sett floppen med K8.

 

Efter att ha spelat mycket Omaha (där det är nötterna som gäller) kanske jag blivit lite feg i NLT, men spelade inte Spelare 2 sin hand för hårt? Spelare 3 satte jag på AA. Om han hade det gillade han förmodligen inte att se turn ;) . Vad Spelare 3 än hade känns väl inte $30-synen på floppen klockren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha spelat mycket Omaha (där det är nötterna som gäller) kanske jag blivit lite feg i NLT

 

Att växla mellan olika spel kräver en del.

Bäst är när man sitter med två olika bord samtidigt. Jag brukar köra Omaha och Omaha Hi/Lo samtidigt. Speciellt kul blir det när jag råkar spela Omaha Hi/Lo på Omaha bordet.... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagen var ganska lugn. Plussade tack vare följande pott. Det är inte ofta man tycker synd om fi, men den här handen var verkligen grym.

 

PLO $100 på Multi.

 

Jag får 88xx i sen position. Minhöjning från fi (på BB) före floppen, typ 5-6 st inklusive mig synar.

 

Flop: 8 8 2. Bra men ändå dåligt. Lär ju inte få något betalt. Fi betar $2, jag är den ende som synar.

 

Turn: 8 8 2 K. Fi chekar. Jag betar $4 för att testa om det går att få ut NÅGRA pengar. Fi synar lite förvånande.

 

River: 8 8 2 K 6. Ingen färg. Fi betar $15. Aj, dålig tajming av honom att försöka stjäla potten tänker jag. Höjer bara till $30 för att MÖJLIGEN få en syn. Fi går all in! Jag synar och fi visar upp KK.

 

Kan man annat än tycka synd om honom? Finns väl ingen som inte skulle torskat hela sin stack där.

 

BR: $832->$920

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagen var ganska lugn. Plussade tack vare följande pott. Det är inte ofta man tycker synd om fi, men den här handen var verkligen grym.

 

PLO $100 på Multi.

 

Jag får 88xx i sen position. Minhöjning från fi (på BB) före floppen, typ 5-6 st inklusive mig synar.

 

Flop: 8 8 2. Bra men ändå dåligt. Lär ju inte få något betalt. Fi betar $2, jag är den ende som synar.

 

Turn: 8 8 2 K. Fi chekar. Jag betar $4 för att testa om det går att få ut NÅGRA pengar. Fi synar lite förvånande.

 

River: 8 8 2 K 6. Ingen färg. Fi betar $15. Aj, dålig tajming av honom att försöka stjäla potten tänker jag. Höjer bara till $30 för att MÖJLIGEN få en syn. Fi går all in! Jag synar och fi visar upp KK.

 

Kan man annat än tycka synd om honom? Finns väl ingen som inte skulle torskat hela sin stack där.

 

BR: $832->$920

 

Ouch. Inte alls roligt för honom men kom ihåg att det inte är särskilt synd om honom eftersom han kommer vara i samma situation som du var och du vara i samma situation som han var, någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit bortrest över långhelgen men hann spela igår. Det gick riktigt bra. Spelade bra, blev utdragen några gånger men kom igen för att sluta dagen på rejält plus.

 

Funderar på att dra ner på dagboksskrivandet framöver. Efter att ha bytt till Omaha känns det som att jag hittat min grej. Egentligen finns inte så mycket spännande att rapportera från Omahaspelet.

 

Det som gjort att jag plussat hittills i Omaha är egentligen rena självklarheter. Syna INTE när du inte har odds. Jaga inte drag som inte är nötdrag. Tro inte att färgen eller stegen står med en parad bräda. Eftersom det finns gott om spelare som inte följer dessa självklara riktlinjer finns stora förutsättningar för att plussa om man bara har tålamod och inte tiltar när man torskat 3-4 inköp p g a utdragningar. Sitt kvar så får du tillbaka pengarna så småningom.

 

Om jag fortsätter plussa kommer jag att byta nivå så småningom. Antar i så fall att jag måste fila lite grann på mitt spel. Skulle tro att jag är rätt så förutsägbar i nuläget, sånt genomskådar väl bra spelare? En skillnad mellan Texas och Omaha är ju att vi är så få som spelar Omaha. Därför möter man ofta samma spelare, även på de lägre nivåerna. Extra bra förutsättningar att skaffa read på motståndaren alltså.

 

Kommer nog inte att skriva varje dag i fortsättningen, utan mer när det hänt något extra. En speciell hand, byte i nivå :) , gulning :( eller liknande.

 

Mvh Johan

 

BR: $920->$1260

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...