Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej jag är en nybörjar inom Holdem no limit och skulle vara tacksam för råd. Vart går gränsen för vilka händer man ska spela på ett 6 manna bord??

Skulle ni tex spela följande händer: A6, K8, J9 ,56 suited,

* RP och flytt till THe - QoS *

Postad

Vad svarar man på det. Du undrar var gränsen går och det finns ingen gräns för vilka händer du kan spela. Om ingen har höjt och du har position kan jag spela samtliga av de du räknade upp och några till. Har nån synat eller höjt åker alla direkt i soptunnan, om man inte bestämmer sig för en move men normalt ska du absolut inte spela dessa händer mot höjningar. Och förmodligen bör du inte spela dessa händer över huvud taget om du är nybörjare i NL. Jag skulle välja att spela bättre starthänder och mer solid poker.

Postad

Möjligen att jag kan tänka mig att spela A6 i sen position mot blindsen. Annars är det lurigt med händer som A6 pga kickerproblemet. 56s åker i mucken i tidig position. I sen position med flera synare brukar jag limpa. Inte heller helt omöjlig att jag raisar med 56s för att få betalt vid träff.

K8o, J9o spelar jag aldrig.

Postad

Jag brukar sikta på att ta kontroll över borden jag sitter på om det verkar någelunda passivt! Så jag kan både syna med och höja med samtliga dessa händer. Beror på läget och hur stor sannolikheten är att jag kan köpa ut motståndaren/motståndarna på floppen.

Ofta spelar folk på tok för vekt och spelar aldrig emot mig om de inte sitter på ett monster.

Så det beror väl helt enkelt på hur "bluffig" du är och hur stora swings du är beredd att råka ut för.

.PS. Jag spelar på 0.5/1 NL och är lite av en Loose Aggressive galenpanna som dock plussar en del på sitt spel. Ingen mästare direkt. .DS.

Postad

Jag ska ge dig en lista vad du kan spela, åtminstone till att börja med. Så kan du experimentera utefter dem. AK AJs AQ TT 99 KQs KJs kan du alla höja i sen position AKs AQs JJ QQ KK AA vart som helst, JQ KQ KJ kan du limpa i sen position alt höja limpa med de flesta par (släng dem i de flesta fall om nån är aggressiv och du inte träffat triss. sen kan du experimentera lite med att höja med suited connectors i sen position med rekomendera att du höjer 3-4 ggr bb med alla händer, ev 2ggr bb med bra pa i tidig position som 88 99 77 , ev kan du spela axs sen position om ingen höjt, skippa ax kx qx jx etc är mitt råd slipper du svåra beslut i början, lycka till!

Postad
Jag ska ge dig en lista vad du kan spela, åtminstone till att börja med. Så kan du experimentera utefter dem. AK AJs AQ TT 99 KQs KJs kan du alla höja i sen position AKs AQs JJ QQ KK AA vart som helst, JQ KQ KJ kan du limpa i sen position alt höja limpa med de flesta par (släng dem i de flesta fall om nån är aggressiv och du inte träffat triss. sen kan du experimentera lite med att höja med suited connectors i sen position med rekomendera att du höjer 3-4 ggr bb med alla händer, ev 2ggr bb med bra pa i tidig position som 88 99 77 , ev kan du spela axs sen position om ingen höjt, skippa ax kx qx jx etc är mitt råd slipper du svåra beslut i början, lycka till!

Haloj har du lust och utveckla det lite mer? T.ex varför man ska höja med KJs. En annan sak vad är sen position för dig. I tidig position? Samt vilken limit kör du på?

Jag brukar inte höja med KJs och KQs eller AJs av anledningen att dom blir svårare och släppa.

Postad

Förslagen till starthänder är bra. KJs kan leda till 2-par, högsta stegen, färg - beroende på vad som kommer på floppen.

Tidig position är de 4 efter knappen, mellanposition är de nästa 3 och sen position är de två precis innan knappen och knappen. Spelar du shorthanden så finns bara mellanposition och sen position.

Du borde läsa en nybörjarbok om poker där sådana saker förklaras. T.ex. No-limit Texas Hold'em av Daugherty & McEvoy

Postad

sen position tänker jag oftast på knapen eller före knappen, så att din höjning med stor sannorlik gör att du kan agera sist eller i västa fall näst sist. tidig position de tre första efter dealern typ. Andledningen till att det är bra att höja med händer som KJs KQs AJs är att de är dels ganska starka i sig själv utan suit och du kan mycket väl floppa starkaste handen genom att träffa tex J K Q, det är sannorlikt att du har starkaste handen med tex KQ med en flopp som Q73 rainbow, många kommer syna med Q4s till och med Q4o och du som sitter bra i position kommer kunna styra spelet och vinna en del pengar. Samtidigt ger dessa händer en möjlighet till att skapa osäkerhet och lura dina motståndare, som kanske vet att man raisar AK AQ i sen position men inte direkt accocierar en 4 ggr BB med KJ så om du floppar KJ5 tex och får syna av AK så kommer du vinna mycket pengar, eller ännu bättre TQA och får syna av AQ, spelare där du spelar och även på högre nivåer kanske inte kan släppa AQ i detta läge eftersom de sitter och hoppas att du nog höjde med AK eftersom det verkar naturligt, det är han som är suckern som gör dåliga rais inte jag som sitter med tvåpar. Samma om du får färgdrag du kan tex Floppa K58 med AJs och råkar på nån med AK triss eller ett lägre färgdrag, motståndaren kommer i första hand inte accociera din hand med färgdraget speciellt inte om du bettar pott så det ser ut som du försöker ta potten direkt, sen kanske du tar den direkt där, eller så synar han, du kan välja att fortsätta din bluff eller checka oftast får du antagligen en check av motståndaren eftersom han är inställd på att du ska fortsätta betta, och du får ett gratis kort för din färg.

Men dessa händer har också en risk som när du har KJ floppen Kommer K59 och du möter KQ AK, det är där positionen kommer in i spelet den ger dig möjlighet att se gratiskort och du slipper en upptrissning av en pott du är osäker på, tror du han sitter på AK kan du checka och sen släppa handen om han börjar betta hårt på den. Det kanske låter osannorlikt att floppa stegdrag, stegar och färger med dess händer och få ut massa pengar för dem, men tro mig det händer oftare än man kan tro och när det händer så kan man kan man vinna riktigt mycket med dem. Hoppas du får ut nåt av detta.

Postad

Om man sitter vid ett bord med spelare som man läst av genom tidigare möten eller efter ett par timmars spel så kan man ju säga att om du har en ganska aggresiv spelare till vänster om dig så är det ju bara sista position som är intressant för dessa råden men om du har 2-3 spelare som spelar jättetaight tv om dig så kan du spela efter samma råd.

ett problem är ju att dom riktigt taighta spelarna ofta spelar slow mot dig när du raisar och då min vän blir du snart av med dina pengar så se upp med när någon som spelar taight går med på 4bb för dom kan blixtra till och tvinga dig till all-in som inte alltid känns så kul. :?

mvh Fredrik.

Postad

Hmm jo, jag förstår lite vad du menar, men jag får känslan att man vinner små potter och förlorar stora genom detta spel. Sig så här du sitter med KQ sen position du höjer, bb synar alla andra foldar, du floppar TP, BB bettar lite under pott, synar du? Nej man höjer självklart, men bb synar då eftersom han är rädd för något starkare om han bara sitter på ett par, checkar troligtvis turn och nu har du en riktig chansning pot commita dig eller låta han ta den i princip. På dessa nivåer så kan det vara Kx lika gärna som AK, ett set är väl inte så troligt då han oftast check callar floppen. Jag tycker det känns rätt jobbigt när man sitter på AK/AA osv och denna situation uppstår, när jag har KJ så känns det som man får ännu mer problem och tänka över.