Gå till innehåll

NL100$: All-in med öppet stegdrag


Recommended Posts

Fi var halvlös och väldigt aggressiv. Jag hade varit detsamma.

Även om det var ganska exakt 50-50 den här gången tror jag inte att det var bra spelat eller? Skulle nog haft ett färgdrag med om det skulle vara ok.

Är detta vanligt spel på NL100$, skulle ni göra det IBLAND?

Jag vet att det enligt boken är fult att limpa in, men jag testar lite andra taktiker mot "alltför ofta 3-betande grinders".

 

Seat 1: HERO ($100)

Seat 2: xxx ($74.30)

Seat 3: FI ($121.80)

Seat 4: xxx ($178.60)

Seat 5: xxx ($100)

Seat 6: xxx ($20)

FI posts the small blind of $0.50

xxx posts the big blind of $1

The button is in seat #2

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO 6 of Spades9 of Spades

xxx folds

HERO calls $1

THE IRON folds

FI raises to $5.55

xxx folds

HERO calls $4.55

*** FLOP *** 4 of Hearts3 of Spades5 of Diamonds

FI bets $9.25

HERO raises to $26

FI raises to $116.25, and is all in

HERO calls $68.45, and is all in

FI shows 4 of DiamondsAce of Diamonds

HERO shows 6 of Spades9 of Spades

*** TURN *** 4 of Hearts3 of Spades5 of Diamonds10 of Clubs

*** RIVER *** 4 of Hearts3 of Spades5 of Diamonds10 of ClubsKing of Spades

FI shows a pair of Fours

HERO shows King Ten high

FI wins the pot ($198) with a pair of Fours

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Alltså, ursäkta att jag lägger mig i som medioker nybörjare (plussar svagt efter >2 månaders spel), men jag förstår verkligen inte tankegången här. Du går all-in med $68 i en pott på $108(fi:s 22 dollar över din stack avdragna) Ungefär 1½ mot 1 alltså. För att det ska bli ett vinnande spel borde du alltså räkna med att kamma hem två tredjedelar av potterna ungefär.

Var ifrån kommer dessa vinster? Du fixar väl stegen en dryg tredjedel av gångerna. Och så får du några enstaka runner-runner färger. Men vilka kort ska i övrigt vinna handen åt dig? Du måste ju räkna med att fi sannolikt har dig slagen med MINST ett överkort och kanske också ett par på bordet. Det är klart att du vinner några händer ytterligare med träff på 6:an eller 9:an, men jag har svårt att se att det skulle komma upp på + totalt sett.

 

Om fi var halvlös och aggressiv så är det väl ett ganska rimligt scenario att tänka sig att han höjer men rätt måttligt med just ess och låg kicker i olika färg? Då sitter han också med ett stegdrag och kanske också med par. Hans agerande på floppen blir helt rimligt då. En syn blir då kanske aningenspekulativ, men inte så dyr. Träffar du inget på turn måste det väl vara en självklar fold? (med 85 dollar kvar att spela för)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch kanske är dryg men måste först och främst säga att jag hatar din limp..

Att ens ha en limprange i en oöppnad pott är något som jag inte kan förstå men när du nu gör de så förstår jag din syn.

Din raise på flopp känns ganska standard som spelat men att du inte viker hans push förstår jag inte, du drar inte till nöten, du är inte aggressorn i potten, du har bara 8 outs och du slå ingen bluff.

Sry sir men inte bra spel i den handen enligt mig iallafall, fold pre imo eller om du nu ska spela skithanden så höj den iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, även fast det inte var länge sen jag postade handen håller jag med er nu. Tackar för bra synpunkter!

 

Limp-synen är inte vacker. Men ibland 3-betas det väldigt mycket på FT NL100$, och om man träffar fint med 96s mot en tight amerikan med AA gör man mycket pengar här, konstigt nog.

 

Limpar inte lika mycket nu mer. Det var en period då jag testade att limpa många olika händer och spela post-flop mot tight-amerikanerna, då man ofta kan ta hem potten.

Dock gillar jag att spela postflop, och tycker inte det är så illa att limpa med alla möjliga händer IBLAND, för att mixa upp spelet. Men nu för tiden raisar jag 90%.

 

Är Fi överaggresiv så hade jag synat flopp och tittat på turn och utvärderat därifrån. Du har trots allt position i handen.

Ja det hade nog varit det bästa. Jag spelade dåliga drag lite väl hårt för ett tag sen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fortfarande med om att handen var rätt överspelad, med tanke på att fi ofta sitter på överpar eller liknande.

Men i just den här handen var jag 49% att vinna och han 51%, så med tanke på dom investerade pengarna var det ju inte helt fel.

 

Kanske ett bra sätt att mixa upp spelet lite, då dom flesta spelarna på full tilt NL100$ börjar bli lite tänkande iaf.

Men om det hände idag skulle jag nog vilja ha ett något bättre drag än det där, som är lite för uppenbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna floppen är kanske bra om man möter en normal spelare som saktar ner med luft eller bottenparet på turn om den blankar.

Här ser jag dock inte det hända eftersom han är överaggro.

 

Ska man inte reraisa floppen för att försöka få Fi att lägga luft, bottenpar etc så förordar jag en fold preflop.

 

Att sitta och syna en 5$ preflop och 10$ på floppen för att lägga sig på turn för det mesta känns inte som ett vinnande spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna floppen är kanske bra om man möter en normal spelare som saktar ner med luft eller bottenparet på turn om den blankar.

Här ser jag dock inte det hända eftersom han är överaggro.

 

Ska man inte reraisa floppen för att försöka få Fi att lägga luft, bottenpar etc så förordar jag en fold preflop.

 

Att sitta och syna en 5$ preflop och 10$ på floppen för att lägga sig på turn för det mesta känns inte som ett vinnande spel.

Den analysen låter också vettig, men vet inte riktigt var du står i frågan om man kan/ska spela den på det sättet, eller om du helst foldar pre?

 

 

[ ] Man ska lyssna på Dr.Roland när det gäller analys av HH's.

Man blir ju nyfiken på vad du tycker man ska göra i så fall. Var har Dr.Roland fel, och vad borde man göra istället? Ingen kritik till nån av er, men man vill ju höra B när nån sagt A :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte 69an överhuvudtaget men som spelat fold mot push.

 

Du får ju aldrig in degen som favorit här, det sämsta du kan vara uppe mot är jju typ ett gutshot AQ feks där du faktiskt har flipp. Men jag skulle vilja ha en riktigt god read här för att få in degen med det "lilla övertaget" ens. Sedan att det finns en häv med händer som har dig slagen och vinner över detta spel i det långa loppet är ju också att tänka på.

 

Förmodligen höjer du eller foldar du denna hand preflop 100% av gångerna. Tycker du blir lätt exploaterad med sådana limpar och sådana spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ha bra risiga odds om man måste vinna över hälften av gångerna.

 

Ja, maste ha varit helt forvirrad naer jag skrev det daer.

 

Har vi en hyfsat saker read pa tvaa overkort och om vi raeknar max generost sa traeffar han INTE ett vinnande kort 32\47 * 32\46 vilket betyder betyder vinst i drygt haelften av handerna. Dra bort nagra fall daer 6an eller 9an traeffar pa ena gatan men ett av fis overkort pa den andra och jag antar att det blir ung. en ren coinflip som nan skrev. Da duger alltsa pottoddset 1,5 mot 1. Men det raecker val nastan med att man saetter fi pa ett overpar runt 30% av gangerna foer att saken ska bli annorlunda. Eller att han gatt in med tva laga connectors och nu kan sitta bade med tvapar eller rentav en floppad stege (76) som goer att man i baesta fall kan dra mot en delad pott. Borde man inte taenka som sa att alla dessa osakerhetsfaktorer motiverar ett baettre odds aen 1,5 mot 1 foer att verkligen laegga in resten av degen i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, maste ha varit helt forvirrad naer jag skrev det daer.

 

Har vi en hyfsat saker read pa tvaa overkort och om vi raeknar max generost sa traeffar han INTE ett vinnande kort 32\47 * 32\46 vilket betyder betyder vinst i drygt haelften av handerna. Dra bort nagra fall daer 6an eller 9an traeffar pa ena gatan men ett av fis overkort pa den andra och jag antar att det blir ung. en ren coinflip som nan skrev. Da duger alltsa pottoddset 1,5 mot 1. Men det raecker val nastan med att man saetter fi pa ett overpar runt 30% av gangerna foer att saken ska bli annorlunda. Eller att han gatt in med tva laga connectors och nu kan sitta bade med tvapar eller rentav en floppad stege (76) som goer att man i baesta fall kan dra mot en delad pott. Borde man inte taenka som sa att alla dessa osakerhetsfaktorer motiverar ett baettre odds aen 1,5 mot 1 foer att verkligen laegga in resten av degen i potten.

Och hur kan vi ha en säker read på två överkort...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte var ni får pottoddsen 1,5:1 ifrån.

Ligger ca 130$ när det kostar oss 68 att syna.

Att lägga sig är troligen -EV med en eller två procent, kanske ännu mer eftersom Fi är överaggro.

 

Det är väl inget drömläge att få in pengarna i men det är inte så mycket man kan göra åt det i det här läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min stora tanke är vad fan Fi gör när han går all-in med ett mellanpar? Herregud, sånt där ser jag inte ens på min nivå (NL10). Sedan anser jag att du gjorde helt rätt som synade, när du väl satt i situationen.

 

Har Fi kanske fått en väldigt tajt read på dig, så att han hoppas att du ska lägga dig? Jag skulle iaf vara rädd för att någon sitter på stegen i det här läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...