Gå till innehåll

Malta rena paradiset


psykologen

Recommended Posts

hade ingen aning om att det var skattebefriat första halvåret. att åka ner och jobba ett halvår på malta torde vara väldigt intressant för dagens studenter som vill tjäna lite pengar med någorlunda erfarenheter/kunskaper inom support/spel/telekommunikation.

 

men jag tror inte riktigt på att det är lika lätt att få jobb som artikeln försöker spegla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Been there , done that. Rekommenderas om man vill testa nåt nytt under kortare tid.

 

hur länge var du där?

hur sökte du?

vart jobbade du?

vad hade du för lön?

bra arbetsförhållanden/stämning på jobbet?

hur ser bostadsmarknaden ut och hur bor de här svenskarna som åker ner för att jobba?

 

är det skattefritt första halvåret hur mkt man än tjänar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur länge var du där?

 

8 månader.

 

hur sökte du?

 

Sökte via spelsidans hemsida , går iofs att söka via pentasia.com eller bettingjobs.com också.

 

vart jobbade du?

 

På ett av Sveriges större spelbolag.

 

vad hade du för lön?

Helt ok första 3 månaderna då jag inte betalade skatt ( cirka 13-18 k är väl medellönen beroende på tjänst och bolag efter skatten.) , sedan tar dom tog dom skatt för varje månad och då fick jag ut 12-14 k efter som duger mycket väl till nöjen , boende och mat ute iprincip varje dag. Får dock tillbaka allt jag skattat i sommar då jag jobbade mindre än 1 år.

 

Malta är inget land man åker till för att spara pengar. Själva grejjen är att åka ner och bo i ett varmare land , jobba med betting/poker och ha så kul som möjligt.

 

bra arbetsförhållanden/stämning på jobbet?

Ah absolut , många jämnlika som bara vill ha skoj och är avslappande med samma intressen (fest,sport,poker and so on). Fanns ju även dom man ogillade men så är det väl på alla arbetsplatser.

 

hur ser bostadsmarknaden ut och hur bor de här svenskarna som åker ner för att jobba?

Den är bra , inga problem att hitta fräscha möblerade lägenheter. Oftast fixar företaget det åt dig. Annars finns det flera mäklare som visar runt. Finns lägenheter i alla prisklasser och det finns gott om lägenheter. Oftast betalar du 1 månads hyra i förskott som deposition så gäller att ha med sig lite i fikan.

 

är det skattefritt första halvåret hur mkt man än tjänar?

 

Mja , det är skattefritt första 3 månaderna. Sedan tar dom 5 % och skatten ökas för varje månad till 30 % ungefär. Men om man bara jobbat under ett år så får man skatten tillbaka året efter. Så det blir skattefritt till slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mysigt. Själv vet jag inte om jag skulle vilja åka ner och jobba där, men har alltid haft en del inom mig som vill bo utomlands under en kort tid i livet, gärna i ett varmt land.

 

Någon som vet vad Malta har för skattelagar på onlinepoker? Antagligen väldigt svårt att svara på eftersom Sverige knappt vet vad dom själva har för lagar, men iom Maltas deltagande i EU (right?) så bör väl reglerna vara samma för spel på siter inom EU som i Sverige, d.v.s. skattefritt? Någon som har koll på hur skattereglerna är på utomeuropeiska siter (tänker på Stars i första hand) samt på livespel utanför unionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Been there , done that. Rekommenderas om man vill testa nåt nytt under kortare tid.

 

hej, jag har en liten fråga där jag med!

 

hur gammal var du när du jobbade där samt vilka "meriter" krävdes för anställning?

 

måste man ha gått IT-gymnasiet eller nån specifik universitetsutbildning eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, jag har en liten fråga där jag med!

 

hur gammal var du när du jobbade där samt vilka "meriter" krävdes för anställning?

 

hade intervju när jag var 18 , men flyttade ner 2 veckor efter och då var jag 19. Dom var lite först osäkra på min ålder då dom flesta är 20-25 år för att få anställning , men jag antar att jag gjorde ett moget intryck eller liknande.

 

Ska iallfall inte vara några problem att få jobb oavsett ålder.

 

måste man ha gått IT-gymnasiet eller nån specifik universitetsutbildning eller liknande?

 

Nej jag gick SAM på gymnasiet så tror inte det krävs nån direkt utbildning för att bli anställd som support. Handlar mest om att du ska ha bra koll på betting och poker samt att man är service inriktad och bra socialt. Men man vet aldrig , jobbade tex med en gubbe som var 50 + och inte visste inte ett skit om poker eller betting , han fick iofs sparken några månader senare. :lol: Sedan fanns det tjejer som jobbade där som inte hade så bra koll på betting eller poker heller men som kom in pågrund av andra saker och meriter.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller skattefriheten på Malta samtliga yrken eller är det något special för just pokersitesupport?

 

Tror inte det är på samtliga yrken , handlar enbart om jobb i spelbranchen.

 

Låter mysigt. Själv vet jag inte om jag skulle vilja åka ner och jobba där, men har alltid haft en del inom mig som vill bo utomlands under en kort tid i livet, gärna i ett varmt land.

 

Någon som vet vad Malta har för skattelagar på onlinepoker? Antagligen väldigt svårt att svara på eftersom Sverige knappt vet vad dom själva har för lagar, men iom Maltas deltagande i EU (right?) så bör väl reglerna vara samma för spel på siter inom EU som i Sverige, d.v.s. skattefritt? Någon som har koll på hur skattereglerna är på utomeuropeiska siter (tänker på Stars i första hand) samt på livespel utanför unionen?

 

Tror att det är samma sak som i Sverige , ingen skatt på EU siter. När det gäller siter utanför EU så är jag inte säker , men tror det är som i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag som är Staffan i artikeln, så om ni har några frågor gällande Malta och att jobba härnere, så svarar jag gladeligen!

 

Hare bra

 

Cheers

 

Staffan

 

Vad är motsvarande heltid där nere? 160 timmar?

Blev ju faktiskt sugen på att åka ner nu... komma hem lagom till sommaren. Hur är vädret i malta nu såhär års? Hur är utelivet om helgerna? Är det dyrt att leva i malta?

 

Märker att det är en del malta-relevanta frågor, får googla upp lite mer på det. :)

 

Men är helt klart intresserad alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är motsvarande heltid där nere? 160 timmar?

Blev ju faktiskt sugen på att åka ner nu... komma hem lagom till sommaren. Hur är vädret i malta nu såhär års? Hur är utelivet om helgerna? Är det dyrt att leva i malta?

 

Märker att det är en del malta-relevanta frågor, får googla upp lite mer på det. :)

 

Men är helt klart intresserad alltså...

 

utelivet är rätt sick i paceville, riktigt grymt, i princip alla dagar i veckan, men obv mest ons-lör. mat, dryck och hyra är billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur var vädret jan-maj?

 

ingen aning hur vädret är såhärårs. fuktigheten ska tydligen vara väldigt tät om somrarna och kan bli olidligt varmt.

 

en ganska cool grej som finns på google är att bara söka på "malta + weather" så får man upp en veckoprognos.

 

veckan ser ut att vara mellan 14-18 grader med dugg/regn så någon solsemester lär det inte bli men helt klart mer överkomligt än iskalla sverige.

 

ska inte vara dyrt med leverne heller. har inte kollat upp vad det kostar med hyror och liknande, men en jack och cola för €2,50 och öl för €2 och liknande priser är det på krogarna enligt en polare.

 

rail_fish, sökte du jobbet på bettingjobs eller pentasia? om du sökte på pentasia, hur lång tid tog det innan du fick svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han sökte på hemsidan för just den siten tror jag.

 

Ska inte vara någon vidare partystad under vintermånaderna.

Var där en vecka under sommaren och skulle beskriva det som ett lite mer städat ayia napa.

 

De jag vet som jobbat där nere säger att 3månader räcker, efter det så blir det mest tristess, då helst under sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han sökte på hemsidan för just den siten tror jag.

 

Ska inte vara någon vidare partystad under vintermånaderna.

Var där en vecka under sommaren och skulle beskriva det som ett lite mer städat ayia napa.

 

De jag vet som jobbat där nere säger att 3månader räcker, efter det så blir det mest tristess, då helst under sommaren.

 

hör gärna om arbetsgivarna "räknar" med att man enbart åker ner för att jobba ett fåtal månader. blir de sura när man säger upp sig eller kan man t.o.m. förmeddela att man planerar att åka hem efter 3-4 månader? är det någon uppsägningstid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hör gärna om arbetsgivarna "räknar" med att man enbart åker ner för att jobba ett fåtal månader. blir de sura när man säger upp sig eller kan man t.o.m. förmeddela att man planerar att åka hem efter 3-4 månader? är det någon uppsägningstid?

de jag vet som jobbar där skrev nått kontrakt på 6mån iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...