Gå till innehåll

Tankar om pokerforums elitism!


Recommended Posts

Jag gillar tanken på ett poker forum där alla kan komma till tals om alla möjliga saker om vad som händer och sker i pokervärlden, online som offline. Vad jag däremot inte gillar med pokerforumet är det enorma elittänkande som existerar här. Om man som nybörjare eller normal pokerlirare har tankar och funderingar kring en hand eller ett spel så är åtminstone 50% av svaren dryga eller elaka. Det finns guldkorn som svarar seriöst men är så tråkigt när någon eller några blir behandlade nervärderande och drygt. Det som driver oss alla på olika nivåer här är förhoppningsvis kärleken till poker och då borde vi kunna ha en bra och givande diskussion/lärande kring poker. Alla är barn i början, eller hur?

Hoppas 2009 blir ett bra pokerår för oss som älskar detta spel.

 

Ha de....:ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför sågat???....varför inte en konstruktiv kritik ifrån dom som har bättre erfarenhet från pokern...förstår bara inte nertryckandet och ibland hånandet från vissa....menar inte nu att alla är så här men känner bara att personer ofta får utstå orättvisa kommentarer.....rentav elaka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför sågat???....varför inte en konstruktiv kritik ifrån dom som har bättre erfarenhet från pokern...förstår bara inte nertryckandet och ibland hånandet från vissa....menar inte nu att alla är så här men känner bara att personer ofta får utstå orättvisa kommentarer.....rentav elaka...

 

Det är för att oftast vill personen ifråga inte höra:

"Du spelade fel, det där är riktigt dåligt spelat och du ska inte alls spela den handen i den positionen för det är förlorande."

 

Personen vill höra:

"Ja, du hade jättemycket otur, spelade helt rätt och du är en bra spelare"

 

Men med pokerspelares stora egon så vägrar de acceptera #1 och därför så blir stämningen dålig. Samt att folk vägrar använda sökfunktionen, 99% av allt som postas nuförtiden har redan diskuterats.

 

Konfidensintervall på 90% tror jag att jag täckte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket är det dessutom "Skit in, skit ut".

 

Alldeles för många slänger upp en handhistory utan större fråga, där precis dom djens säger egentliga felet är att det är antingen en "tycka synd om"-tråd där det egentligen var postaren som spelade fel, eller en helt självspelande hand (AA mot KK i shortstackad MTT exempelvis).

 

Det finns ju uppenbarligen exempel på exakt motsatsen också - trådar där samma "elit" diskuterat en frågeställning från alla håll och kanter, och det varit extremt intressant diskussion, där de inblandade i tråden lärt sig något nytt - och svängt i sin uppfattning under trådens gång (se exempelvis min tråd om 77 i satellit i gigantpott).

 

Hur blir det då en bra diskussion - jo det är inte en självspelande hand, det är inte en förtäckt "tyck synd om mig", det är en relevant frågeställning om "något nytt", tråden är inte en handhistory uppkastad med avsaknad av reads, postarens tankar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jomen....ok....jaja.....uppenbarligen så är detta inget problem....kanske jag som överreagerar....tycker personligen att jag har kanon nytta av handanalyser men när jag läser dom så är ganska många svar "tykna"....men återigen kanske jag som är överkänslig.....känner kanske att ibland så för mej eller en annan pokerlirare med ett "svårt" problem för oss kanske det är världens lättaste för en duktig poker lirare och i min värld så vill jag ha konstruktiv kritik istället för retande eller förolämpande....men är detta inget problem anser ni andra så tycker vi olika bara....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och ja qdaily.....exemplet du gav var en bra tråd som ja ser det......men tror du inte detta har att göra med att det var du som postade frågeställningen??....om det hade varit no name svensk tror du att det hade varit lika givande då??.....menar bara att du och en del andra på forumet är personer man ser upp till i viss mån medans andra är lättare offer.....??

 

EDIT: gdaily menar jag naturligtvis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, tror inte det. Kolla runt själv, en bra formulerad och intressant fråga ger oftast bra svar, medan en handhistory som inte ens är editerad för att vara intressant inte gör det.

 

Däremot kan jag hålla med om vissa saker, jag har exempelvis tidigare postat någon hand där man exempelvis har ett krångligt turnbeslut, för att man kanske spelat handen "fel" tidigare i handen. Man ställer verkligen frågan ur ett intressant perspektiv, och så vidare.

 

Folk som då svarar "lägg dig preflop" borde ha en veckas avstängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...