Gå till innehåll

FLT - En av mina många dåligt spelade händer?


Kimpan

Recommended Posts

Jaha... nu känns det sådär hopplöst som jag vet andra har kännt här på forumet.. Min BR hade börjat växa tills i förrgår... nu har det pekat spikrakt ner mot att gå gul.. Min BR började på ca $3 på en freeroll och jag hade bearbetat mig uppåt mot $15 på $.1/.2 Limit bord.. Jag trodde jag skulle fortsätta öka lite smått hela tiden men jag hade tydligen helt fel.. Förlorade precis 16BB på ca 20min.. vet inte om det är mycket, men det sved iaf ordentligt.. Jag har läst pokerhandboken och är nu mitt i "the complete book of holdem by Gary Carson", har även spenderat en hel del tid här på forumet samt 2+2s forum. Kan det vara så enkelt att motståndet helt enkelt är för bra för mig på dessa bord? :/ försöker spela tight preflop, inte riktigt fått grepp om hur jag ska spela aggresivt efter floppen.. Använder mig inte av bluffar eftersom det inte verkar funka på dessa bord, heller inte slowplay. Försöker spela så rätt fram som möjligt.

 

Har ca $2 i min BR nu.. en av mina många händerna som bidrog till min förlust var denna:

 

Satsningsstruktur: FL $0.10/$0.20

Bordsstämning: loose och ganska medel.. dvs inte så aggresivt men heller inte passivt...Har inte fått nån uppfattning om spelarna men antar att de är dåliga...

 

min stack: ca $5.. vet att det är för lite.. men det är pengar jag vunnit på freerolls.. har ännu inte satt in några pengar..

 

Antal spelare vid bordet: 10 pers

 

seat 1 : Heskey

seat 2 : Luigisantor

seat 3: Kimpan (knappen)

seat 4: Bootmoon (SB)

seat 5 : Mammamia(BB)

seat 6 : NTFighter

seat 7 : Bigsuckout

seat 8 : -

seat 9 : oop

seat 10: -

 

Mina kort: AhDs

 

*Flop* (pot 3.25BB)

 

5h 10s Js

 

alla checkar fram till mig.. jag betar. Bigsuckout folds, resten call.

 

*Turn* (pot 5.75BB)

 

5h 10s Js 4s

 

alla checkar fram till Luigisantor som betar, mammamia folds resten call.

 

*River* (pot 9.75BB9

 

5h 10s Js 4s Kd

 

check,check, luigisantor bet, jag call, NTfighter call, heskey raised, luigisantor raised, jag fold samt NTfighter fold, heskey call.

 

*Showdown*

pot 17.75BB

 

Luigisantor shows Ks Js 10s 8s 4s Flush

 

 

Hur skulle denna hand ha spelats igentligen? Känns inte som jag får nåt grepp om den här handen... känns dock som att det är rätt att lägga sig på rivern men borde jag lagt mig tidigare än så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde jag skulle fortsätta öka lite smått hela tiden men jag hade tydligen helt fel.. Förlorade precis 16BB på ca 20min.. vet inte om det är mycket, men det sved iaf ordentligt

16BB är ju förstås en stor förlust, men det är inte något som ligger utom ramarna för en ganska normal session. Tänk på att varians i poker är ganska stor, så om du förlorar eller vinner 1BB/h så kommer dina resultat/h ändå oftast att ligga kring +-10BB/h eller kanske ännu mer.

 

Har ca $2 i min BR nu.. en av mina många händerna som bidrog till min förlust var denna:

Jag tycker inte att du behöver bekymra dig om bankrulle på den här nivån, det är ju ändå så pass lite pengar att du lätt får ihop en ny några timmar. Det är värre om man har en rulle som motsvarar ett par årslöner, då måste man vara försiktig eftersom den är väldigt svår att bygga upp igen om man förlorar stora delar av den. Så se det inte som en bankrulle som ska vårdas se det bara som en eventuell kursavgift och plaska runt på den här nivån tills du känner dig bekväm med spelet och kan se att du är en vinnare (det borde inte ta så rackarns lång tid om du lägger manken till).

 

Angående lämplig aggression så kan jag väl kortfattat ge den här tumregeln: Om du har anledning att tro att du för tillfället har bäst hand så betar du, om du tror att du har drag till den bästa handen med 8+ outs så betar du också. Höjningar är lite knepigare, men där gäller att om du är uppe mot en spelare så höjer du bara om du tror att du har antagligen bäst hand, om du istället är uppe mot två eller fler spelare så höjer du med draget också om du tror att minst två av dem synar (not. dock endast på floppen, på turn är det sällan värt att valuehöja draghänder). En tredje anledning att beta är om du kanske har bäst hand och du tror att din motståndare kanske lägger sig om du betar.

 

Ovanstående strategi är naturligtvis väldigt kortfattad, men jag hoppas att det ger dig någon aning om lämplig aggressionsnivå.

 

Satsningsstruktur: FL $0.10/$0.20

Bordsstämning: loose och ganska medel.. dvs inte så aggresivt men heller inte passivt...Har inte fått nån uppfattning om spelarna men antar att de är dåliga...

Heh, verkar som du kör på en helgardering. ;-)

 

min stack: ca $5.. vet att det är för lite.. men det är pengar jag vunnit på freerolls.. har ännu inte satt in några pengar..

För fixlimit så gäller det att du vill kunna cappa varje gata, alltså behöver du vid de flesta onlinebord 12 stora bet, vid det här bordet är det alltså

$2,4 så $5 är lugnt att sitta ned med.

 

Glömde du bort preflop? Vad hände där och vilken position har du, vem sitter i mörken etc. Personligen så hade jag nog varit benägen att åtminstone trebeta (eller till och med fyrbeta) om jag kunde mot vilket antal motspelare som helst om jag hade AQo och var uppe mot lösa, dåliga motståndare.

 

 

Mina kort: AhDs

 

*Flop* (pot 3.25BB)

 

5h 10s Js

 

alla checkar fram till mig.. jag betar. Bigsuckout folds, resten call.

Det här är ju kanske inte någon drömflopp, men så illa är den ju inte. Du har 4 outs till nötstegen, 3 outs till ett ess som kanske kan räcka samt en någorlunda stark backdörrsfärg, de tre damerna kommer nog inte att hjälpa dig så ofta. Man kan väl räkna med att du har runt 6 outs i snitt eller så. Tyvärr så har du ju inte skrivit hur många motståndare du har vilket är väldigt viktigt för hur du utformar din strategi.

 

Frågan är ju här om du ska beta eller ta ett gratiskort, nyttan ett bet kan göra är väl följande:

 

a) skydda din hand om den är bäst. - Det är mycket otroligt här så det är inte särskilt viktigt.

 

b) valuebeta en färdig hand eller ett drag. För att få value på dina motståndares syner så måste det vara fler som synar dig än dina odds att få in en vinnande hand. Oddsen för din hand att gå in till river är ungefär 1:3 eller så, men det är ganska många skakiga outs däri så för att vara på den säkra sidan så vill du nog ha syn av 5 eller fler motståndare för att ett bet ska bli lönande i syn här. Vidare så blir du ytterligare försvagad av tvåfärgen som ligger ute eftersom din nötstege kan bli utdragen av den så det är inte säkert att du får +EV på att ens 6 personer synar. - Din vinst på syner är nog i bästa fall väldigt marginellt positivi och antagligen negativ. Om det inte varit en tvåfärg ute hade du haft ett rätt mycket bättre läge för att valuebeta.

 

c) ge gratiskort på turn. - Tja det kan funka, men jag skulle tro att sannolikheten är rätt stor att någon hittar något som är värt att beta på turn även om du betar här. Så det är inte så mycket värde i det heller.

 

d) maskera din hand. - I stort sett värdelöst i den här situationen.

 

e) få bättre händer att folda. - Jag har väldigt svårt att se att du skulle bli av med några händer bättre än din här, möjligen 22 eller bottenparet. Antagligen inte så mycket value här heller.

 

f) det är kul att beta.

 

Så lägger man ihop EV:et för alla de här faktorerna och jämför det med EV:et för att checka. Min gissning är att EV:et för att beta är en aning negativt (i storleksordningen 1/3 litet bet skulle jag gissa) så då blir ju check rätt per default eftersom det alltid är större än noll. Men vi kan ta en titt på det iallafall. Jag förusätter att din check avslutar betningen den här rundan, annars minskar värdet på den ganska drastiskt.

 

Eftersom du inte har något ut av att maskera en stark hand eller inducera bluffar i den här situationen så kvarstår i stort sett enbart en sak, nämligen värdet av att få ett gratis kort nu. Eftersom potten är 3,25BB och vi räknar med att du har runt 6 outs i snitt till den bästa handen i den här situationen så kan vi se att en check kommer att ge dig bäst hand runt 13% av tiden, alltså kan man säga att värdet på en check från sista position här är värt något i stil med 0,13*3,25BB alltså ~0,4BB, vilket är ett rätt bra värde. Jag kan ha varit överoptimistisk och inte räknat med suckoutsen när du väl träffar en hand så låt oss säga att en check som ger dig gratiskort är värd 0,2BB, det är fortfarande bättre än att beta skulle jag tro.

 

*Turn* (pot 5.75BB)

 

5h 10s Js 4s

 

alla checkar fram till Luigisantor som betar, mammamia folds resten call.

Här är ju risken överhängande att du antingen drar dött (alltså någon har redan en bättre färg) eller bara har fyra outs. Jag gissar dock på att du har odds i trakterna 8:1 det är väl marginellt +EV kan jag tänka mig fast det kan nog lika gärna vara -EV. Jag skulle säga att både syn och läggning är ok här, du är i en marginell situation helt enkelt. Du kan lösa det genom att tänka vidare och kolla på andra faktorer. Exempelvis om Luigi betade blixtsnabbt när 4s kom, då ökar sannolikheten att han redan har färg (eftersom det kortet knappast hjälpte honom på något annat sätt) och du bör luta åt att folda.

 

*River* (pot 9.75BB9

 

5h 10s Js 4s Kd

 

check,check, luigisantor bet, jag call, NTfighter call, heskey raised, luigisantor raised, jag fold samt NTfighter fold, heskey call.

Här vet jag inte riktigt, eftersom potten är så gigantisk skulle jag nog syna ned till showdown här om jag inte hade stark anledning att tro att någon av mina höjande motståndare var rationell nog att bara spela färgen så.

 

Slutligen, du måste skriva ut hur många spelare ni är på varje runda om inte det framgår tydligt på annat sätt samt vad som hände preflop. Båda dessa faktorer är viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...