Steinmeyer Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 2/4$ 6-manna Jag har ca 450$, button har ca 500$, har sett honom göra en del dumma grejer, inte speciellt duktig alltså. Jag får A Q på SB, button synar, jag bara synar också, gillar inte att bli inblandad i stora preflop raisarkrig ur position med händer som AQ, AJ, KQ etc. Billigt om man missar och stor vinst om man träffar mot nån som har kickerproblem, vilket antyds av att de bara synar. Flop: A A 2 Här överbettar jag 12$ potten med 24$, enda chansen som jag ser det att vinna stort är att någon har ett svagt ess eller tror att min överbet är en bluff. BB foldar, button höjer till 64$. Jag synar. potsize: 140$ Turn: 10 Nu checkar jag, utifall han tog min överbet som en bluff eller semi-bluff vill jag ge honom en till chans att bluffa eller semibluffa på turn. Har han ett sämre ess kommer han förmodligen ändå att betta. Han bettar 55$ in i 140$ potten, jag checkraisar till 160$, han synar. potsize: 480$ River: 6 Jag börjar svagt ana oråd, eller rättare sagt, det har jag gjort hela tiden, men nu på allvar. Nu har jag 190$ kvar, vilka jag måste satsa, ligger jag under, om han har en kåk, så kommer jag att få syna med mina sista slantar i alla fall. Leder jag och han har ett svagt ess så checkar han förmodligen efter mig. Med andra ord, har han bättre så kostar det 190$ i vilket fall som helst, har han sämre har jag en chans att vinna 190$ till. Hoppas alla förstår det. Jag bettar 190$, han synar med A 2 för floppad båt. Kändes hårt som fan, mest för att detta är kulmen på en loosingstreak, ligger nu 800$ - i April, har aldrig legat så mycket back en månad nånsin. Har aldrig haft en förlorande månad för den delen. Hur som helst, kan man vilja nåt annat än att få in alla sina pengar i en sån här pot som den utvecklade sig? Jag menar, hade vi checkat fram till rivern och han hade bettat 450$ där så hade jag ju lätt lagt mig. Här kändes det som att jag hade honom och hans veka ess i min hand. När jag dessutom visat svaghet preflop, hela min plan gick i lås så att säga, på alla punkter utom utgången. Tack för genomtänkta svar. * RP, lite kortare - QoS * Citera
richardd Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 Det är väl nackdelen med att bara syna den handen, dvs andra drar in 2 par och liknande medans dom skulle spela likadant med AJ, du vet inte var du står lika bra. Hade du höjt så hade han nog inte synat dig. Annars så är det väl inte så mycket snack. Men varför överbetta pott på? Du pott commitar dig ju ganska mycket mer då. Samma sak på turn check raisen är väl ganska onödig då han visar så mycket styrka på flopp, men som du sa så hade du ju read så det var väl korrekt spelat och mer otur. Kan ju tilläga att jag spelar micro limit hehe. Citera
WeeM Postad 11 April , 2005 Rapport Postad 11 April , 2005 steinmeyer: känns som den smällen får man ta, möjligtvis att jag bara checkcallat på turn, men du hade nog fått betala av på rivern ialf. richardd; tycker inte overbettet är fel, han tror ju självklart att hans hand står och vill få in så mycket pengar som möjligt, dvs han vill pottcommita sig(i första hand sin motståndare men det är oftast samma sak), å andra sidan potcommitar han ju sig inte om han bettar $24 och har 450 i stacken. Citera
Steinmeyer Postad 12 April , 2005 Författare Rapport Postad 12 April , 2005 Tänkte också på om jag borde ha checkcallat, men samtidigt känns det som efterklokhet. Bör man inte vilja extrahera i en sån här situation, oftast borde man väl inte vara spöad? Jag tror många skulle spela lika på floppen med pp's 7-KK, inte för att det är troligt, men de händer som skulle ge mig action utan att spöa mig är i alla fall många. Ang. överbetten, jag glömde att lägga till att om han har nåt överhuvud taget, ett lågt pocketpar, en 2:a eller liknande så synar han förmodligen en bet, då är 24$ ganska bra betalt även om det inte blir någe mer på 4th och 5th. Det plus tidigare nämnda fördelar gör det till i min mening ett i alla fall bra spel, kanske inte det bästa. Det bästa Doyle lärt mig: "If It's late in a small pot I try to sell him my hand, if It's early I try to break him". Stämmer ännu bättre här på lowlimits tror jag. Skulle ni kunna föreställa er en typisk fisk lägga A-7 eller liknande på en sån flop? Han kanske inte skulle vilja riskera allt han har, men skulle göra det om någon tvingade honom. Citera
Hickmott Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Skulle ni kunna föreställa er en typisk fisk lägga A-7 eller liknande på en sån flop? Han kanske inte skulle vilja riskera allt han har, men skulle göra det om någon tvingade honom. Inte bara skulle han göra det, han skulle önska att han hade mer pengar vid bordet att kasta på dig. En floppad triss i ess, oavsett kicker, tror jag aldrig jag sett någon kasta på low limit. Hur mycket pengar det än kan kosta. Det är just såna här händer man kan (och brukar) tjäna ruskigt mycket pengar på. Just denna gång hade du otur att han träffade sin tvåa också. Nästa gång tar du den där potten, och alla fiskens pengar //Hickmott Citera
ematic Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Väldigt knepig hand. Går nästan inte att göra mycket annorlunda, beror lite på vilken read man har, men som sagt, fiskar slänger ju in allt där med AX. Citera
krokodil Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Finns det inte nåt talesätt som går typ "Don´t go broke in an unraised pot"? Sitter man med Ax-lirare så kan ju en unraised pot tyvärr sluta så här antar jag. Citera
Bapp Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Tror inte du kan undvika att förlora allt här. Dock tycker jag att du ska höja med AQ när det är SH även om du är ur position men det beror väl på hur aggressivt man spelar. Synar han höjningen så är det förstås kört ändå i det här fallet men men... Citera
richardd Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 richardd; tycker inte overbettet är fel, han tror ju självklart att hans hand står och vill få in så mycket pengar som möjligt, dvs han vill pottcommita sig(i första hand sin motståndare men det är oftast samma sak), å andra sidan potcommitar han ju sig inte om han bettar $24 och har 450 i stacken. Jo sant faktiskt det där med att han vill pot commita sig, han spöar ju trots allt många tänkbara händer det blir svårare och kommentera när man vet hur det slutade Citera
elvis77 Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Jag tycker att det är rätt spelat, gillar speciellt överbettet på floppen. Överbettet kombinerat med check på turn är enda sättet att få in mycket pengar från en fisk med KK QQ JJ då han förmodligen sätter dig på ett lågt pp. Edit: Tycker du ska trycka in mer på turn, nu har han ju faktiskt odds för färgdrag. Citera
Steinmeyer Postad 12 April , 2005 Författare Rapport Postad 12 April , 2005 Hehe känns skönt att höra, ni vet väl alla hur man blir efter ett loosingstreak, man tvivlar. Citera
fraallan Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Hade du preflopp höjt denna handen så hade inte du torskat dina pengar! du kanske inte hade vunnit så mycket heller men det är bättre d än att förlora dem... tycker du gör helt rätt o överbeta floppen! vill inte ha med någon flush fisk där! Citera
elvis77 Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Hade du preflopp höjt denna handen så hade inte du torskat dina pengar! du kanske inte hade vunnit så mycket heller men det är bättre d än att förlora dem... Vad får dig att tro det, genomsnittstomten synar väl ett standardraise från knappen med ett ess(när han redan synat ett bett). Citera
fraallan Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Vad får dig att tro det, genomsnittstomten synar väl ett standardraise från knappen med ett ess(när han redan synat ett bett). Kanske, beror la på vad d kostar ? kostar 4ggr BB (eller något liknande)så förstår la även tomtenissen att A 2 är slagen flera dagar i veckan? Citera
Steinmeyer Postad 12 April , 2005 Författare Rapport Postad 12 April , 2005 Vid samma bord var det en som tripplat inköpet och hade 1200$, han synade 26$ preflopraise med J-6os för att han "redan betalat 4$ och var i position". Jag vet trots allt att jag skulle kunnat ha raisat honom ur potten, med nästan alla andra typer av starka händer skulle jag göra det. Men som jag skrev, jag klassar in AQ i en viss typ av händer, till dessa hör t.ex. A-J, K-Q, K-J. Jag tror att det är ett bra spel att syna SB med dem i den här situationen. Antingen trappar jag dem eller så kommer jag undan billigt (ironiskt jag vet, men 9 ggr av 10 i alla fall, var inte cyniska tack). Vad jag allra helst vill möta är ju en dominerad hand, att raisa ut en sån för att han kan träffa two pair med sin sämre kicker är ju absurt. Hade jag däremot haft två andra typer av händer, som ett "highlow" (i brist på bättre namn, t.ex. A-6, K-9) eller ett "bigPP" hade jag med största sannolikhet raisat. Självklart av olika anledningar. Citera
Zoogin Postad 12 April , 2005 Rapport Postad 12 April , 2005 Intressant hand. Tror det är +EV att spela som du gjorde här. Men största problemet med så som du spelade handen är ju just att du inte ger dig själv möjlighet att släppa den. A2 och 22 är ju händer som som alltid knäcker dig här. Även AT och A6 (kanske också TT?) lär du nog inte komma undan billigt hursomhelst heller. Dock blir det ju helt andra betningsscenarion då. Jag tycker ditt spel pre-flopp, på flopp (intressant fet överbet, had nog inte gjort den själv, men det är något jag ska fundera över i fortsättningen) och på river är bra. Förbättringar kan kanske göras på turn? Beror på om fisken är aggresiv eller passiv då. Har du en passiv read på honom hade jag nog betat ut på turn och eventuellt lagt mig inför en höjning. Om du har en aggressiv read på honom är nog alternativet att check-syna turn och kanske därefter också check-syna river bättre. Då får du ut en hel del $ när han inte träffar sin dåliga kicker samtidigt som du kanske inte förlorar hela din stack när han har kåk. Är han däremot tok-aggro så är ditt spel mycket bra. Citera
Steinmeyer Postad 13 April , 2005 Författare Rapport Postad 13 April , 2005 Varför jag valde att checkraisa på turn är för att jag har ofta en rätt aggressiv image på det bord jag spelar. Jag höjer med t.ex. A-J, missar floppen, bettar ändå. Sen om jag får syn då checkar jag oftast turn. För att få motspelarna att inte vara så säkra att jag inte har nåt när jag checkar gör jag ibland samma spel när jag harr nåt. Förutom de övriga anledningarna jag beskrev i min första post. Nämligen: 1. Få honom att ev. fortsätta bluffa. 2. Få honom att tro att han var rätt i sitt ev. första antagande att hans medium pocket par var bra och att min överbet var en semibluff, varpå han måste betta för att skydda sig mot hjärterdraget. Citera
Zoogin Postad 14 April , 2005 Rapport Postad 14 April , 2005 Jag är med på din tanke bakom check-raisen på turn. Men vad hade du för read på honom? Aggresiv eller passiv? Det bör ju i högsta grad påverka hur du skall spela. Är han extremt passiv hade jag blivit riktigt orolig när han höjer redan på floppen. Här överbettar jag 12$ potten med 24$, enda chansen som jag ser det att vinna stort är att någon har ett svagt ess eller tror att min överbet är en bluff. Det stämmer ju. Men det är också bland de säkraste sätten att förlora stort. När du gör detta betet, hur skulle motståndaren spela för att du ska släppa handen, eller är du beredd att gå vidare med hela stacken ivf? Jag tror som sagt att ditt EV är positivt på ditt spel, men jag tror dock att variansen är riktigt hög också. Tror där kan finnas förbättringar på turn beroende på hans aggresivitet/passivitet. Är det förresten omöjligt att han skulle sitta på AK? Även om det är ovanligt så finns det vissa spelare som limpar med dom även i sen position ibland. Citera
Steinmeyer Postad 14 April , 2005 Författare Rapport Postad 14 April , 2005 Kan inte säga att jag hade nån read på honom på skalan aggressive/passiv. Nej AK är ingen omöjlighet, men i min mening är den chansen lika stor som att han har A-7, A-9 etc. Citera
Recommended Posts