Henkiee5 Postad 20 December , 2008 Rapport Postad 20 December , 2008 Jag har lirat lite poker från och till under hösten och har väl backat en tusenlapp eller liknande totalt, och skulle behöva lite hjälp. Problemet ligger i att jag inte direkt har en rulle utan när jag vill spela så sätter jag in pengar, typ 500 spänn.. och sen spelar jag antingen tills de är slut eller tills jag dubblat upp så mycket att jag känner att jag kan dra ut dom. jag antar att jag måste stabilisera mitt spel på något sätt? några förslag? jag har ändå spelat ett tag så jag kan grundera med odds, starthänder och position och allt det där, har även lirat med PT ett tag nu. någon som känner igen sig? om man ska skaffa sig en ordentlig rulle, hur mycket ska man sätta in för att spela $0.5-$0.10? samt hur mycket ska man spela per dag? vad är lagom? jag sitter ofta en hel kväll och börjar tillslut tappa fokus och blir frusterad över badbeats och slänger in pengar i potten utan att tänka på det. I pokertracker ligger mina stats runt 30/15/x, vad finns att säga om det? måste hitta mina läckor eftersom jag som sagt ligger back, alltså är det nånting som är fel. Ibland kan jag spela riktigt bra poker.. sköna reads, lyckas få folk att bluffa när ja sitter på monsterhand.. men ibland funkar det bara inte.. oftast när jag tappar fokus, börjar bluffa way too much samt dåliga calls, både post-och preflop. jag har prövat några gånger på $50-6-manna turneringar och faktiskt gjort riktigt bra ifrån mig men det är just de långa speltiderna vid cashborden som förstör för mig.. och för att tjäna något på poker måste man väl både besitta spelarkvalitet men även kvantitet av speltimmar. dessutom undrar jag hur man fixar så att PT3 registrerar handhistorik från ett bord som man bara observerar och inte sitter vid? nån som vet? Citera
Zarec Postad 20 December , 2008 Rapport Postad 20 December , 2008 Välkommen till forumet! Se om jag kan ge några vettiga svar: Problemet ligger i att jag inte direkt har en rulle utan när jag vill spela så sätter jag in pengar, typ 500 spänn.. och sen spelar jag antingen tills de är slut eller tills jag dubblat upp så mycket att jag känner att jag kan dra ut dom. Att du har en vettig bankrulle när du spelar är A och O. Även ifall du inte har allting på pokersajten så behöver du ändå avsätta pengar till din BR och känna att "de här kan jag förlora". Ifall det går dåligt får du helt enkelt gå ned i nivå tills du börjar vinna. jag har ändå spelat ett tag så jag kan grundera med odds, starthänder och position och allt det där Om jag tar en parallell till när jag spelade så tog det betydligt längre innan jag verkligen förstod dessa saker, även om jag trodde att jag hade koll för ett år sedan så kan jag idag inse att så inte var fallet. Mycket mer koll över såna saker får du förstås med erfarenhet, men även med böcker så jag skulle väl rekommendera dessa två vägar (+ att du kan diskutera händer och liknande på forumet) om man ska skaffa sig en ordentlig rulle, hur mycket ska man sätta in för att spela $0.5-$0.10? Ifall du spelar NL rekommenderas oftast 3000 big blinds i BR (såvida du inte skall vara proffs då du borde ha betydligt mer) och ifall du spelar FL rekommenderas 300 bb. samt hur mycket ska man spela per dag? vad är lagom? jag sitter ofta en hel kväll och börjar tillslut tappa fokus och blir frusterad över badbeats och slänger in pengar i potten utan att tänka på det Där har du svaret på hur länge du ska spela. I pokertracker ligger mina stats runt 30/15/x, vad finns att säga om det? Jag skulle tycka att du spelar för löst och passivt. Att din VPIP och PFR borde vara närmre varandra, som tex 23/19, 20/18 osv. Du spelar förmodligen för många händer och höjer för lite. jag har prövat några gånger på $50-6-manna turneringar och faktiskt gjort riktigt bra ifrån mig men det är just de långa speltiderna vid cashborden som förstör för mig Min gissning är att du bara upplevt positiv varians från turneringarna även om det naturligtvis kan vara så att du spelat bra och dina motståndare sämre. En sak man lär sig (till slut) inom poker är att inte analysera ens resultat förrän man spelat mycket.. mycket... å litet till.... dessutom undrar jag hur man fixar så att PT3 registrerar handhistorik från ett bord som man bara observerar och inte sitter vid? nån som vet? Själv använder jag inte PT3, men har för mig att vissa sajter tillåter att man observerar bord och för in statistik, medan andra inte gör det. Min gissning är att det beror på det. Citera
Recommended Posts