Gå till innehåll

4xbb eller pot?


Lisa87

Recommended Posts

T.ex.?

Känns som att 4xbb eller pot är standard vad gäller cashgame.

 

Väljer du att öppna för mer? Varför? Mindre? Varför?

 

Som sagt jag är väldigt ringrostig när det gäller cg, men jag tyckte det var lite lustigt att det fanns bara dessa alternativ 3.5bb eller 4bb. När jag spelade cg så förutom jag själv vid bordet fanns det motståndare och dessa kunde ibland göra att min betsize skillde sig åt. Jag är nog inte speciellt bra cg spelare i dagens konkurrens. Spelar lågt någon gång ibland om jag tröttnat på turneringar. Tyvärr har jag ingen guide till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid pott pre. Dvs 3,5BB om jag är först in i alla positioner.

 

Men om man ska variera sin betstorlek bör man betta mer i sen position.

 

För att

1. Du har (om du är bra på poker) en starkare hand i tidig pos och inte "misstycker" en syn lika mycket.

2. Det är mer sannolikt att folk respekterar din höjning i tidig pos.

3. Du vill bygga större pott när du har bra position.

 

Det här är något Phil Gordon skriver om i sin lilla gröna bok.

 

Sen så när det gäller betstorlek så kan man betta mer pre mot callingstations och kan betta mindre mot nits om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde va tvärtom imo, annars har jag missat något...

 

varför då?

 

fergusson o co resonerar: ju svagare range man har desto mer behöver man höja för att bb ska bli indifferent. alla lekspel man löst har visat att optimal spel handlar om att göra motståndaren indifferent och troligtvis gäller detta alltså också för NLTH. detta talar alltså för att höja ett mindre belopp i tidig pos.

 

jag har personligen lite invändningar mot argumentet, tycker de förenklar lite väl mycket och min tolkning av hur man ska spela preflop skiljer sig rätt markant från deras vilket troligtvis påverkar resultaten en hel del, men det är iaf ett argument till skillnad från det mesta annat som skrivits i denna tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT men på Laddies kör alla 4-6 bb pre i mtts. Och inte bara i början utan även semideep och även när de är först in i potten. Exempelvis typ 2400-3600 på 300-600 eller typ till 8k eller 12 k på 1-2k. Tycker det är sjukt fiskigt.

Det är dock inte bara fiskar som tillämpar detta utan även duktiga regulars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...