Gå till innehåll

PLO50 - Hyffsad träff mot fisk


Tuttinunnen

Recommended Posts

Ska jag syna preflopp? Ska jag beta på floppen? Ska jag lägga eller trycka in keramiken på fiskens bet? Han har statsen 80/25/1.

 

$50 USD PL Omaha - Thursday, December 04, 14:48:28 ET 2008

Table Table 126667 (inget BS) (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 9

Seat 1: Yeke_Yeke ( $86.98 USD )

Seat 6: Perkele669 ( $40.93 USD )

Seat 7: HERO ( $50 USD )

Seat 5: pokeranx ( $32.13 USD )

Seat 2: FISK ( $72.58 USD )

Seat 4: alex2112555 ( $50 USD )

Seat 9: MusHansen ( $46.25 USD )

Seat 3: zAgAl ( $46.43 USD )

Seat 10: arnadul ( $66.02 USD )

HERO posts small blind [$0.25 USD].

MusHansen posts big blind [$0.50 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ 4d Qd Js 9s ]

arnadul calls [$0.50 USD]

Yeke_Yeke raises [$2.25 USD]

FISK calls [$2.25 USD]

zAgAl calls [$2.25 USD]

alex2112555 calls [$2.25 USD]

pokeranx calls [$2.25 USD]

Perkele669 folds.

HERO calls [$2 USD]

MusHansen calls [$1.75 USD]

arnadul calls [$1.75 USD]

** Dealing Flop ** [ Qh, 9c, 4h ]

HERO checks.

MusHansen checks.

arnadul checks.

Yeke_Yeke checks.

FISK bets [$17.10 USD]

zAgAl folds.

alex2112555 folds.

pokeranx folds.

HERO ? ? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon är det inte en standardhand då det är 8(!) spelare till floppen.

 

Jag hade nog vikt här, HU har du förmodligen en coinflip mot en vettig range (set/top two/färgdrag/stegdrag) men om du är uppe mot två spelare med liknande range så ligger du dåligt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon är det inte en standardhand då det är 8(!) spelare till floppen.

 

Jag hade nog vikt här, HU har du förmodligen en coinflip mot en vettig range (set/top two/färgdrag/stegdrag) men om du är uppe mot två spelare med liknande range så ligger du dåligt till.

 

Åtta spelare inräknat men grejen är ju den att vi blockar alla 3 seten. Det är säkert ändå väldigt marginellt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag redan tidigare sa fold pre.

 

Som spelat lutar det ändå åt fold på den brädan. Du har 6 outs till kåk men fi kan ha färgdrag och stegdrag som är favoriter att slå dig just nu. även om du råkar ha bästa handen. Sen vet du inte hur många fler som kommer att syna eller om någon har planerat att CR.

 

Fold eller syn men synar du måste du spela för hela stacken på turn om inget färg eller stegkort kommer på turn. Höga omvända implicita odds alltså.

 

du kan ju ställa också men någon som har wrapperdraget+färgdraget kommer att älska dig om du ställer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtta spelare inräknat men grejen är ju den att vi blockar alla 3 seten. Det är säkert ändå väldigt marginellt

 

Det är medräknat att vi blockar alla 3 setten i simulationen.. Det är indeed marginellt HU men om någon annan lägger sig i ligger vi oftast kasst till. Även om vi kör med bred range så har vi typ 25% mot 2 FI.

 

Omaha Hi Simulation

600,000 trials (Randomized)

board: Qh9c4h

Hand Pot equity Wins Ties

4dQdJs9s 24.21% 99,528 93,360

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 37.88% 201,977 52,474

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 37.92% 202,129 52,639

 

Tror iofs inte att enbart KJT eller top two ger sig in i handen här. Vid en tightare range för eventuell 3e FI får vi:

 

Omaha Hi Simulation

600,000 trials (Randomized)

board: Qh9c4h

Hand Pot equity Wins Ties

4dQdJs9s 20.39% 92,448 59,825

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 35.35% 182,291 59,709

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KhJT*h 44.26% 264,097 3,051

 

Det som är mest tydligt med den här handen är hur mycket danglern (4an) skadar handen, hade vi t ex haft 9TJQ hade vi haft en hand som är bättre HU och mycket bättre 3handed. Även 1gappers står sig bättre trots att vi inte blockar bottomset.

 

TdQdJs9s 31.01% 160,211 51,821

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 29.51% 153,154 47,947

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KhJT*h 39.48% 234,378 5,105

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du synar pre med sån hand, hur bra vill du träffa liksom för att spela vidare? Vi kan inte förvänta oss att träffa mkt bättre, är ju stege i så fall vi fiskare efter.

 

Synar vi pre tycker jag vi måste spela för hela stacken på den floppen, men som sagt innan är det fold/omslag pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullring = fold pre.

 

Det är väl snarare så att det stora antalet spelare som synat en höjning preflopp dikterar att jag ska spela en spekulativ hand som QJ94ds, då jag med säkerhet kommer att få bra med action om floppen kommer T8, KT, KT8 och kanske något färgdrag till det. Om jag ska folda den i det här läget, ska jag då syna/höja den på 6-handed, eller ska jag aldrig spela den från lilla blind, varken 6-handed eller fullring?

 

Som jag redan tidigare sa fold pre.

 

Som spelat lutar det ändå åt fold på den brädan. Du har 6 outs till kåk men fi kan ha färgdrag och stegdrag som är favoriter att slå dig just nu. även om du råkar ha bästa handen. Sen vet du inte hur många fler som kommer att syna eller om någon har planerat att CR.

 

Fold eller syn men synar du måste du spela för hela stacken på turn om inget färg eller stegkort kommer på turn. Höga omvända implicita odds alltså.

 

du kan ju ställa också men någon som har wrapperdraget+färgdraget kommer att älska dig om du ställer.

 

Vill du spela handen bör du inte Check/syna den utan beta ut direkt och eventuellt folda för en raise.

 

Hade aldrig checksyn i tanken. Att beta tror jag aldrig är korrekt. Då måste jag folda mot omslag, och får jag syn av en eller flera spelare så sitter jag ur position, och det finns riktigt många dåliga kort som kan komma på turn. Jag checkade för att kolla läget, och med intentionen att checkhöja om det var någorlunda troligt att alla foldar eller att potten blir HU då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl snarare så att det stora antalet spelare som synat en höjning preflopp dikterar att jag ska spela en spekulativ hand som QJ94ds, då jag med säkerhet kommer att få bra med action om floppen kommer T8, KT, KT8 och kanske något färgdrag till det. Om jag ska folda den i det här läget, ska jag då syna/höja den på 6-handed, eller ska jag aldrig spela den från lilla blind, varken 6-handed eller fullring?

 

Hade aldrig checksyn i tanken. Att beta tror jag aldrig är korrekt. Då måste jag folda mot omslag, och får jag syn av en eller flera spelare så sitter jag ur position, och det finns riktigt många dåliga kort som kan komma på turn. Jag checkade för att kolla läget, och med intentionen att checkhöja om det var någorlunda troligt att alla foldar eller att potten blir HU då.

 

Jag skulle säga att du aldrig ska spela den handen i en höjd pott från SB 6-handed och speciellt inte fullring. Dåliga ds-händer kostar sjukt mycket pengar, iaf för mig. Även vid träff (om du nu inte träffar den magiska KT med färgdrag) så ligger du ofta ganska dåligt till. Den stora skillnaden mellan QJ94 och mer connectade kort är att du träffar oftare och bättre, du hamnar oftare i situationer där du har redraws och/eller blockers..

 

Som spelat tycker jag att checkfold >> checkraise >> betfold/betsyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är medräknat att vi blockar alla 3 setten i simulationen.. Det är indeed marginellt HU men om någon annan lägger sig i ligger vi oftast kasst till. Även om vi kör med bred range så har vi typ 25% mot 2 FI.

 

Omaha Hi Simulation

600,000 trials (Randomized)

board: Qh9c4h

Hand Pot equity Wins Ties

4dQdJs9s 24.21% 99,528 93,360

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 37.88% 201,977 52,474

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 37.92% 202,129 52,639

 

Tror iofs inte att enbart KJT eller top two ger sig in i handen här. Vid en tightare range för eventuell 3e FI får vi:

 

Omaha Hi Simulation

600,000 trials (Randomized)

board: Qh9c4h

Hand Pot equity Wins Ties

4dQdJs9s 20.39% 92,448 59,825

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 35.35% 182,291 59,709

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KhJT*h 44.26% 264,097 3,051

 

Det som är mest tydligt med den här handen är hur mycket danglern (4an) skadar handen, hade vi t ex haft 9TJQ hade vi haft en hand som är bättre HU och mycket bättre 3handed. Även 1gappers står sig bättre trots att vi inte blockar bottomset.

 

TdQdJs9s 31.01% 160,211 51,821

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 29.51% 153,154 47,947

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KhJT*h 39.48% 234,378 5,105

 

Älskar dessa uträkningar. Fattar absolut ingenting. Vad är det för program du använder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade aldrig checksyn i tanken. Att beta tror jag aldrig är korrekt. Då måste jag folda mot omslag, och får jag syn av en eller flera spelare så sitter jag ur position, och det finns riktigt många dåliga kort som kan komma på turn. Jag checkade för att kolla läget, och med intentionen att checkhöja om det var någorlunda troligt att alla foldar eller att potten blir HU då.

 

OK så checkhöjningen gör du för att

Du tror du har bästa handen? (med bästa menar jag störst chans att vinna inte bäst just nu)

För att få bättre händer att folda (dvs för att bluffa)?

Om du tror att du har bästa handen vilka händer tror du synar som du slår?

 

Betta för att folda en raise är mycket bättre än att check-raisa AI. du vet fortfarande inte om beten är nötterna eller en bluff. Med så många fi bakom dig bör du alltid beta ut pott först in om du tror det finns en rimlig chans att du har bästa handen. Ge folk gratiskort i Omaha är den största synden man kan begå.

 

Om du bettar och blir raisad pott kan du vara 90% säker på att du inte är favorit att vinna potten. Om du checkar och någon bettar pott hur säker är du då på att du är favorit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar dessa uträkningar. Fattar absolut ingenting. Vad är det för program du använder?

 

Omaha calculatorn på ProPokertools

 

OK så checkhöjningen gör du för att

Du tror du har bästa handen? (med bästa menar jag störst chans att vinna inte bäst just nu)

För att få bättre händer att folda (dvs för att bluffa)?

Om du tror att du har bästa handen vilka händer tror du synar som du slår?

 

Betta för att folda en raise är mycket bättre än att check-raisa AI. du vet fortfarande inte om beten är nötterna eller en bluff. Med så många fi bakom dig bör du alltid beta ut pott först in om du tror det finns en rimlig chans att du har bästa handen. Ge folk gratiskort i Omaha är den största synden man kan begå.

 

Om du bettar och blir raisad pott kan du vara 90% säker på att du inte är favorit att vinna potten. Om du checkar och någon bettar pott hur säker är du då på att du är favorit?

 

Betfolda är riktigt uselt här, det är att ge bort pengar. Om du bettar ut 15 och FI slår om så behöver du syna typ $35 för att vinna $115, dvs det räcker med ungefär 30% vinstchans för EV0 och det har vi mot en rimlig range HU.. Att betfolda för många floppar i omaha är en stor läcka imo, det är ungefär som att höja för information i Texas.

 

Problemet med att betta ut är att vi blir commitade och att våran hand som sagt står sig väldigt dåligt mot flera spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omaha calculatorn på ProPokertools

 

 

 

Betfolda är riktigt uselt här, det är att ge bort pengar. Om du bettar ut 15 och FI slår om så behöver du syna typ $35 för att vinna $115, dvs det räcker med ungefär 30% vinstchans för EV0 och det har vi mot en rimlig range HU.. Att betfolda för många floppar i omaha är en stor läcka imo, det är ungefär som att höja för information i Texas.

 

Problemet med att betta ut är att vi blir commitade och att våran hand som sagt står sig väldigt dåligt mot flera spelare.

 

Ja det har ju lite med stackdjup att göra och vi har ju alltid minst 2:1 i odds. Men sen har du ju de (omvända)implicita oddsen som gör att om vi betar och synar med mer pengar bakom är vi ju inte i något bra läge. Är vi i princip AI om vi betar och synar ett omslag måste vi ju syna. Men som sagt.

 

Vill vi spela så bör vi beta handen själva och inte syna oss all-in. CR känns väldigt kallt med den handen av de skäl du själv nämner fi har helt enkelt för bra odds att folda och han till skillnad från oss har antagligen ett bra drag om han inte redan leder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visste att prefloppsynen var på gränsen, och som så ofta kommer de svåra besluten efter att man spelat en marginell hand preflopp.

 

Eftersom jag tycker att beta på floppen är ett dåligt spel, och får höra att checkhöjning är ännu sämre, så ska jag check/folda i fortsättningen i liknande situationer.

 

I det här fallet Checkhöjde jag All In, mest för att det var fisken som betade. Skulle garanterat lagt mig om jag bara hade tvåpar istället för "trepar" som nu. Så här gick det:

 

$50 USD PL Omaha - Thursday, December 04, 14:48:28 ET 2008

Table Table 126667 (inget BS) (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 9

Seat 1: Yeke_Yeke ( $86.98 USD )

Seat 6: Perkele669 ( $40.93 USD )

Seat 7: HERO ( $50 USD )

Seat 5: pokeranx ( $32.13 USD )

Seat 2: FISK ( $72.58 USD )

Seat 4: alex2112555 ( $50 USD )

Seat 9: MusHansen ( $46.25 USD )

Seat 3: zAgAl ( $46.43 USD )

Seat 10: arnadul ( $66.02 USD )

HERO posts small blind [$0.25 USD].

MusHansen posts big blind [$0.50 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ 4d Qd Js 9s ]

arnadul calls [$0.50 USD]

Yeke_Yeke raises [$2.25 USD]

FISK calls [$2.25 USD]

zAgAl calls [$2.25 USD]

alex2112555 calls [$2.25 USD]

pokeranx calls [$2.25 USD]

Perkele669 folds.

HERO calls [$2 USD]

MusHansen calls [$1.75 USD]

arnadul calls [$1.75 USD]

** Dealing Flop ** [ Qh, 9c, 4h ]

HERO checks.

MusHansen checks.

arnadul checks.

Yeke_Yeke checks.

FISK bets [$17.10 USD]

zAgAl folds.

alex2112555 folds.

pokeranx folds.

HERO is all-In.

MusHansen folds.

arnadul folds.

Yeke_Yeke folds.

FISK calls [$30.65 USD]

** Dealing Turn ** [ 5c ]

** Dealing River ** [ Kc ]

FISK shows [ 5h, Qc, 2d, Ah ]two pairs, Queens and Fives.

HERO shows [ 4d, Qd, Js, 9s ]two pairs, Queens and Nines.

HERO wins $110.50 USD from the main pot with two pairs, Queens and Nines.

 

Jag hade turen att inte få någon mer som synade, och fiskens hand var väl i princip det bästa jag kunde fått möta, och då hade jag 55%.

 

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing 9c Qh 4h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Js 9s Qd 4d 455 55.49 365 44.51 0 0.00 0.555

Qc 2d Ah 5h 365 44.51 455 55.49 0 0.00 0.445

 

Tack för all konstruktiv kritik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visste att prefloppsynen var på gränsen, och som så ofta kommer de svåra besluten efter att man spelat en marginell hand preflopp.

 

Eftersom jag tycker att beta på floppen är ett dåligt spel, och får höra att checkhöjning är ännu sämre, så ska jag check/folda i fortsättningen i liknande situationer.

 

I det här fallet Checkhöjde jag All In, mest för att det var fisken som betade. Skulle garanterat lagt mig om jag bara hade tvåpar istället för "trepar" som nu. Så här gick det:

 

Jag skulle nog tom säga att preflopsynen var dålig (inget illa ment, jag är också alltför duktig på att spela skräp). En "marginell" hand från SB i en höjd mutliwaypott hade varit 1-gappers (typ 89TQ eller 9TJK).

 

Däremot håller jag inte med andra om att c/r är sämre än att betta ut. Bettar vi ut är det sjukt stor risk att vi hamnar i multiwaypott på en så dragig bräda då vi har 8 spelare till floppen, med c/r har du större chans att isolera och att hamna all-in HU med din hand är det inget direkt misstag. Dock föredrar jag check/fold som sagt.

 

Så för att avsluta:

 

Fold pre > c/f flopp > c/r flopp > bet/syn flop > bet/fold flop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är medräknat att vi blockar alla 3 setten i simulationen.. Det är indeed marginellt HU men om någon annan lägger sig i ligger vi oftast kasst till. Även om vi kör med bred range så har vi typ 25% mot 2 FI.

 

Omaha Hi Simulation

600,000 trials (Randomized)

board: Qh9c4h

Hand Pot equity Wins Ties

4dQdJs9s 24.21% 99,528 93,360

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 37.88% 201,977 52,474

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 37.92% 202,129 52,639

 

Tror iofs inte att enbart KJT eller top two ger sig in i handen här. Vid en tightare range för eventuell 3e FI får vi:

 

Omaha Hi Simulation

600,000 trials (Randomized)

board: Qh9c4h

Hand Pot equity Wins Ties

4dQdJs9s 20.39% 92,448 59,825

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 35.35% 182,291 59,709

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KhJT*h 44.26% 264,097 3,051

 

Det som är mest tydligt med den här handen är hur mycket danglern (4an) skadar handen, hade vi t ex haft 9TJQ hade vi haft en hand som är bättre HU och mycket bättre 3handed. Även 1gappers står sig bättre trots att vi inte blockar bottomset.

 

TdQdJs9s 31.01% 160,211 51,821

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KJT*,Q9** 29.51% 153,154 47,947

QQ**,99**,44**,Ah*h**,KhJT*h 39.48% 234,378 5,105

 

Dessa simulationer kanns jattefel. Hur ofta ar vi uppe mot set i forsta simulationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...