Gå till innehåll

Etik/moral i drömläge


Antisk

Recommended Posts

Vi är hu i en ganska stor $26 mtt på ftp med sjukt bra utgångsläge; vi möter en betydligt svagare motståndare och vi leder markermässigt nästan 4:1 när spelet inleds. Efter ca 20mins spel och lite svängningar har vi kopplat ett bra grepp och leder 1,8M vs 400k.

 

Nu till det "magiska":

 

Full Tilt Poker Game #9304472388: $14,000 Guarantee (70958740), Table 56 - 20000/40000 Ante 5000 - No Limit Hold'em - 17:46:37 ET - 2008/12/03

Seat 3: Hero (1,871,994)

Seat 8: Paddy234 (396,006)

Hero antes 5,000

Paddy234 antes 5,000

Paddy234 posts the small blind of 20,000

Hero posts the big blind of 40,000

The button is in seat #8

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero Jack of Spades2 of Clubs

Paddy234 has been disconnected

Paddy234 has 15 seconds left to act

Paddy234 has 90 seconds to reconnect

Paddy234 is sitting out

Paddy234 has timed out

Paddy234 folds

Uncalled bet of 20,000 returned to Hero

Hero mucks

Hero wins the pot (50,000)

The blinds are now 25,000/50,000 with an ante of 6,000

*** SUMMARY ***

Total pot 50,000 | Rake 0

Seat 3: Hero (big blind) collected (50,000), mucked

Seat 8: Paddy234 (small blind) folded before the Flop

 

Han disconnectar och kommer ej tbx. Ska man bara acceptera det gyllene läget och instahöja varje gång man är sb. Vad kan man göra? Känns rätt osportsligt/oschysst att efter att ha tagit sig till hu efter 800ish spelare att förlora på detta sätt, han kan ju vända. Jag gjorde som typ alla, iaf merparten, hade gjort och utnyttjade läget för att tjäna free $$$. Vad hade jag kunnat göra, kom på i efterhand att jag kunnat ta time out själv så hade vi vunnit varannan pott eller nåt, men vafan jag är ingen bror duktig jag behöver nog pengarna lika mkt som han. Lite halvflummigt inlägg men jag grubblade lite, inte för att jag har dåligt samvete eller nåt mest bara på vad jag hade kunnat göra om jag velat ge honom en match.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som mendi vänta 5 min o köra vidare. Du är mkt bättre och vinner ändå så gör det med stil :)

 

EDIT : Lite OT men gjorde samma "sak" i HU SM . Foldade Blindsen då Svs cpade sig och en av oss fick alltid fete BB första handen där den tog 15% av stacken. Då folda jag AKs där jag lätt kunde shovat och tagit hem den extra BB:n skrev i chatten att jag foldade AK men han tyckte att jag var dum sen förlorade han matchen efter tio händer. Så sportslig eller dum det är en annan fråga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här läget med den stora ledning du har så känns det ok men hur ställer ni er till om ni har 50/50 av markerna eller att FI leder?

 

FI disconnectar och är borta i säg 4 mins, det är ju en hel del blinds som man vinner under den tiden.

 

Vad skulle ni tycka om FI gjorde det mot er och framförallt om ni känner att ni har "stor" edge mot FI?

 

Intressant tycker jag om hur moral/etik står sig mot $$$-flödet :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer då och då i SnG. I början så satt jag out själv, men ingen gör ju det mot mig de få gånger jag tappar kontakten, så det är bara att dra nytta av situationen.

 

I SnG kan det dock finnas andra skäl, ibland får man ju en fisk på kroken och får chansen att spela massor med matcher mot samma spelare. Då skulle jag direkt vänta in honom, om jag som sagt spelat mot honom förut, för att göra honom glad och tacksam. Kundvård helt enkelt. Då fortsätter han gärna att förlora pengarna til mig.

 

Men inte i en MTT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser mig själv väldigt ärlig och pålitlig men ser det här som en självklarhet att försöka roffa åt sig så mycket marker som möjligt. Även om jag vet att personen jag spelar mot skulle ta sit out om han hamnade i samma sits så skulle jag ändå forsätta stjäla för glatta livet, ledsen Ola.:-P

 

 

Skulle ni vänta på er motspelare live om han fick rännskita? :ola: :loa: :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle själv roffa åt mig, utan tvekan.

 

Men argumenten suger ju, för det första bör man väl föregå med gott exempel och göra "det rätta" oavsett vad andra gör mot mig. Det är tex inte moraliskt korrekt att misshandla nån bara för att jag blivit misshandlad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ändå inte vad han menar. Förklara.

 

Levlar du mig?

 

Han spelade HU SM på SvS, klienten fuckade up sig och samma kille fick hela tiden BB och jag antar att den andre fick SB hela tiden. Detta blir ju orättvist varav postaren skänkte varannan hand eller så pga just detta. Speciellt då BB var så stor del av stacken att det var en stor nackdel att ha den.

 

Vad som inte framgår är väl dock om han också fick knappen hela tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levlar du mig?

 

Han spelade HU SM på SvS, klienten fuckade up sig och samma kille fick hela tiden BB och jag antar att den andre fick SB hela tiden. Detta blir ju orättvist varav postaren skänkte varannan hand eller så pga just detta. Speciellt då BB var så stor del av stacken att det var en stor nackdel att ha den.

 

Vad som inte framgår är väl dock om han också fick knappen hela tiden

 

Nej, jag levlar inte. Eftersom jag inte spelar på SvS så vet jag inte om detta är ett vanligt fel, men ...

Foldade Blindsen då Svs cpade sig och en av oss fick alltid fete BB första handen där den tog 15% av stacken.
vadå första handen. Var han förvånad att någon fick betala big blind? Om inte folk kan skriva någorlunda förståeligt, så kan de inte begära att man ska förstå.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levlar du mig?

 

Han spelade HU SM på SvS, klienten fuckade up sig och samma kille fick hela tiden BB och jag antar att den andre fick SB hela tiden. Detta blir ju orättvist varav postaren skänkte varannan hand eller så pga just detta. Speciellt då BB var så stor del av stacken att det var en stor nackdel att ha den.

 

Vad som inte framgår är väl dock om han också fick knappen hela tiden

 

Nej det är något skumt i den klienten som gör att man i första handen när man går från 3ppl till 2ppl så får knappen BB sen följer alla andra händer SB knappen. och om det blir någon dissconnect så kan det bli så att efter det så får knappen återigen BB. Skulle detta upprepas exakt varannan hand så skulle ju en spelare kunna åka på BB varje hand även fast han har knappen varannan hand.

 

Sen har ju klienten andra ideér för sig då man ibland helt utan förvarning blir sitout och måste posta blinds igen fast man inte ens passerat blindarna emellan. Kan hända enstaka personer eller ett helt bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle själv roffa åt mig, utan tvekan.

 

Men argumenten suger ju, för det första bör man väl föregå med gott exempel och göra "det rätta" oavsett vad andra gör mot mig. Det är tex inte moraliskt korrekt att misshandla nån bara för att jag blivit misshandlad.

 

Disconnect är en risk man får ta. Hade det inte varit HU hade det ju inte varit något snack om saken, han hade blivit utblindad helt enkelt, snabbare ju färre det är vid bordet och högre blinds det är. Som jag ser det ingen principiell skillnad för att det är HU, bara gradskillnad.

 

Om det vore så att felet låg hos FTP då? Dvs internet funkar för spelaren men FTPs server åsnar sig för vissa. Vad gör ni då?

 

samma sak, förväntar mig att FTP kompenserar spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer då och då i SnG. I början så satt jag out själv, men ingen gör ju det mot mig de få gånger jag tappar kontakten, så det är bara att dra nytta av situationen.

 

I SnG kan det dock finnas andra skäl, ibland får man ju en fisk på kroken och får chansen att spela massor med matcher mot samma spelare. Då skulle jag direkt vänta in honom, om jag som sagt spelat mot honom förut, för att göra honom glad och tacksam. Kundvård helt enkelt. Då fortsätter han gärna att förlora pengarna til mig.

 

Men inte i en MTT.

 

Samma här, men väntar nog inte för länge i MTT. Tror iofs att jag aldrig varit med om det hu i MTT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här läget med den stora ledning du har så känns det ok men hur ställer ni er till om ni har 50/50 av markerna eller att FI leder?

 

Intressant tycker jag om hur moral/etik står sig mot $$$-flödet :-)

 

Jag hade 40 och motståndaren 9960 chips kvar i en SnG, och då disconnectade fi. Jag lyckades vinna de två All Insen som krävdes för att komma över blindnivån. Sen höjde jag varje hand och han kom inte tillbaka, så jag vann den. Jag är övertygad om att >95% av motståndarna skulle göra samma sak om rollerna var ombytta, så jag har inget dåligt samvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...