Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag läser dagligen i tråden "Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar" och tänkte här samla en del frågor som har dykt upp.

1. Det är väldigt mycket prat om XACT BULL och BEAR. Enligt vad jag förstår så ska BEAR gå ner ca 1.5% när OMX går ner 1% och BULL tvärtom gå upp 1.5% när OMX går upp 1%. Var kommer den där extra 0.5% i hävstång i från? Är det så att dessa "fonder" handlar med optioner?

2. Någon undrade för ett tag sedan varför man inte skulle kunna ha XACT BULL som en långtidsinvestering istället för tex Avanza Zero. Svaret var då någonting is stil med att volatiliteten i längden inte skulle vara gynsam för BULL. Kan någon förklara detta. Om man investerar 100k i BEAR och 100k i Avanza Zero och börsen går upp 20% på två år, kommer inte BEAR investeringen att vara värd dryga 130k mot 120k för zero?

3. Ni som handlar mycket på kortsikt hur stor tycker ni att en trade minst bör vara för att det ska vara värt det med tanke på courtage. Jag menar en daytrade på 10000kr kan ju knappast vara något? Måste väl ligga på dryga 100k per trade för att komma ifrån courtage% eller?

4. OMX följer ju som vi vet USA börserna väldigt väl. Det pratas mycket om terminer då USA börserna är stängda. Vad är terminer?

5. Var kan man se vad terminerna ligger på?

Slutligen tack Djens för ditt engagemang i aktiedelen på forumet. Hänger mer här nu än i pokerdelen. Ny hobby, nya frågor. Skulle föresten vara kul med en "Djens trading guide" där man får höra hur Djens gick från att vara sveriges blivande Omaha kung till daytrading proffs.

Postad
Jag läser dagligen i tråden "Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar" och tänkte här samla en del frågor som har dykt upp.

1. Det är väldigt mycket prat om XACT BULL och BEAR. Enligt vad jag förstår så ska BEAR gå ner ca 1.5% när OMX går ner 1% och BULL tvärtom gå upp 1.5% när OMX går upp 1%. Var kommer den där extra 0.5% i hävstång i från? Är det så att dessa "fonder" handlar med optioner?

2. Någon undrade för ett tag sedan varför man inte skulle kunna ha XACT BULL som en långtidsinvestering istället för tex Avanza Zero. Svaret var då någonting is stil med att volatiliteten i längden inte skulle vara gynsam för BULL. Kan någon förklara detta. Om man investerar 100k i BEAR och 100k i Avanza Zero och börsen går upp 20% på två år, kommer inte BEAR investeringen att vara värd dryga 130k mot 120k för zero?

3. Ni som handlar mycket på kortsikt hur stor tycker ni att en trade minst bör vara för att det ska vara värt det med tanke på courtage. Jag menar en daytrade på 10000kr kan ju knappast vara något? Måste väl ligga på dryga 100k per trade för att komma ifrån courtage% eller?

4. OMX följer ju som vi vet USA börserna väldigt väl. Det pratas mycket om terminer då USA börserna är stängda. Vad är terminer?

5. Var kan man se vad terminerna ligger på?

Slutligen tack Djens för ditt engagemang i aktiedelen på forumet. Hänger mer här nu än i pokerdelen. Ny hobby, nya frågor. Skulle föresten vara kul med en "Djens trading guide" där man får höra hur Djens gick från att vara sveriges blivande Omaha kung till daytrading proffs.

1. Tror att man tillfäligt lånar till resten, och betalar tillbaks när man säljer....

2. Det har och göra med att det blir "ränta på ränta", dvs att man lägger på/drar av vinsten/förlusten varje dag (man applicerar hävstången på omx dagsresultat varje dag)... Ditt exempel skulle stämma om man bara applicerade hävstången en gång efter 2 år, men det vill inte banken gå med på då omx kan rasa mer än 66% på 2 år => att du hamnar minus och ej kan betala tillbaks... Kolla in denna tråd för exempel: http://pokerforum.nu/forum/aktier-och-annat-boersrelaterat/50972-p-e-tal.html

3. Nej nej courtage anges i procent utan maxtak, så ingen skillnad så länge du kommer över minimicourtaget...

4. Vet inte riktigt men dom indikerar iaf uppgång/nedgång...

5. http://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/indikatorer/indikatorer.jsp kolla in S&P 500-F (F står för future)...

Postad

Kul att du gillar det robster, kom ihåg att jag hade en daytradingdagbok ett tag och där kom det in typ 1 person om dagen och sa att det var den sämsta dagboken på forumet :-)

Sen får vi väl se om daytradingproffs delen, man är bara så bra som sitt resultat och än så länge har mitt terminstradande gått med minus tyvärr.

Ang B&B:

En sak som många inte tänker på med bear/bull är att hävstången minskar värdet konstant. Dvs om börsen skulle gå +1% och -1% varannan dag så skulle värdet på både bear/bull gå mot 0!

Exempel:

100kr * 1,015 = 101,50 (+1%).

101,50 * 0,0985 = 0,99775 (-1%).

.

.

.

• 4 months later...