Gå till innehåll

Vad bör hända med Ferna?  

65 medlemmar har röstat

1. 1. Vad bör hända med Ferna?

• Lifetime ban, detta är ett seröst forum!
      15
    • Litet slag på fingrarna med bann så han sköter sig!
      12
    • Unlock him no ffs han är ju FERNA!
      17
    • Ferna är ju anledningen till att man ens har pf, släpp honom fri!
      21

Recommended Posts

Postad
Gjorde inget att jag kastade katten, tror t.o.m han tyckte de va småroligt så de är nog expectedkarma+ på det.

:lol:

Var som sagt ute gick ganska långt innan och funderar kring lite koncept och tankegångar kring ganska generella spots i spelet som jag tänkte posta. Ska nog dock inte göra det nu utan istället skriva dem i word och tänka till ordentligt innan jag gör det :P

Det låter bra. Sånt är alltid intressant!

• Svars 2,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

är du i karlskrona nåt de kommande veckorna?

vi hade tänkt följande: tennis*, en bättre lunch och bad på brunnen i hjärtat i sveriges trädgård.

*jag och en av sveriges rikaste och mest vältränade pokerspelare mot dig och EMOP-Marcus.

Postad
är du i karlskrona nåt de kommande veckorna?

vi hade tänkt följande: tennis*, en bättre lunch och bad på brunnen i hjärtat i sveriges trädgård.

*jag och en av sveriges rikaste och mest vältränade pokerspelare mot dig och EMOP-Marcus.

Jag ska ditt den 15e-19e men om det finns tid då så är jag inte feg :D

Kul i amsterdam?;)

Postad

Varför i helvete är vista så efterblivet?!?!?!? Helt jävla omöjligt att ladda ner en sql databas till skiten så att HM ska fungera?!

Snälla help, jag har stängt av användarkontroll som de står btw. Fungerar inte ens ladda ner den zippade filen som innehåller databasen.

Postad
Jag installerade HM på min vista-dator för nån vecka sen, och hade också problemet att jag inte ens kunde ladda ner filen.

Men kommer f*n inte ihåg hur jag löste det :shock: Kommer minnet tillbaka hojtar jag till.

Jag löste de tillslut =)

Nu har jag istället cpdampet när jag ska skapa själva databasen.

"The following error occurred when trying to initialize the holdem manager database: ERROR: 22023: new encoding (SQL_ASCll) is incompatible with the encoding of the template database (UTF8)"

Säger ju fan inte mig någonting

Postad

Så nu fungerar det att grinda men fick inte igång huden men de känns inte som hela världen! Spelade riktigt bra imo och hittade ett litet plus iaf =)

Först stora handen:

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 175028

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

BTN: $20.00

SB: $103.70

BB: $78.76

UTG: $139.60

Hero (CO): $100.00

Pre Flop: ($1.50) Hero is CO with 2 :club: 2 :spade:

SB raises to $3.50, 1 fold, UTG calls $3.50, Hero calls $3, 1 fold

Flop: ($11.50) 8 :spade: 8 :heart: 2 :diamond:(3 players)

Hero checks, SB bets $8.00, UTG raises to $20, Hero calls $20, SB folds

wp typ? Ville bara börja med ett wajn ;)

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 175030

BB: $101.03

UTG: $141.35

CO: $169.15

BTN: $84.48

Hero (SB): $132.39

Pre Flop: ($1.50) Hero is SB with 8 :heart: 8 :diamond:

Hero raises to $3.50, 2 folds, CO calls $3, 1 fold

Flop: ($8.00) 7 :diamond: T :spade: 9 :heart:(2 players)

CO checks, Hero bets $6.00, CO calls $6

Turn: ($20.00) 6 :diamond:(2 players)

CO checks, Hero bets $14.85, CO calls $14.85

River: ($49.70) T :diamond:(2 players)

CO checks, Hero checks

Standard att checka bakom? De är ju en tegelsten men borde kanske kunna vb vissa fi här? Hade förövrigt ingen koll på fi.

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 175031

BTN: $98.27

SB: $120.92

BB: $102.20

Hero (UTG): $188.50

CO: $123.46

Pre Flop: ($1.50) Hero is UTG with Q :diamond: T :diamond:

1 fold, BTN raises to $3, 1 fold, BB calls $2.50, Hero calls $2

Flop: ($9.00) 6 :diamond: Q :spade: 4 :club:(3 players)

BB checks, Hero checks, BTN bets $6.52, BB folds, Hero calls $6.52

Turn: ($22.04) 6 :spade:(2 players)

Hero checks, BTN bets $15.25, Hero calls $15.25

River: ($52.54) 4 :diamond:(2 players)

Hero checks, BTN bets $38.50, Hero calls $38.50

Final Pot: $129.54

BTN shows 4 :spade: 4 :heart:

BTN wins $126.54

(Rake: $3.00)

Vika turn?

Kanske inte jäääättesvåra händer men alltid kul lägga upp lite händer ;)

Postad
Jag löste de tillslut =)

Nu har jag istället cpdampet när jag ska skapa själva databasen.

"The following error occurred when trying to initialize the holdem manager database: ERROR: 22023: new encoding (SQL_ASCll) is incompatible with the encoding of the template database (UTF8)"

Säger ju fan inte mig någonting

Kmr upp samma sak för mig , fattar inte heller något och är helt ny med HM.

Säg gjärna till om du löser problemet:)

Postad
Kmr upp samma sak för mig , fattar inte heller något och är helt ny med HM.

Säg gjärna till om du löser problemet:)

Jag avinstallerade hela skiten och laddade ner den igen från länken som finns i HM så jag fick rätt version sen installerade jag de helt enkelt igen så funkade de sen?:S:S:S

Finns någon länk på 2p2 om det men har inte kvar den sry=(

Postad

Hand1: Du missade nog sista delen av handen. Antar att han hade 8a och drog ut med kåk.

Hand2: bet 60-70% av pot.

Hand3: Okej med syn på turn. Men river är ju fold iaf.

Sen vet inte , men positionerna preflop är ju helt vrickade om jag inte fattar det fel :shock: vem som agerar först osv.

Postad

Hand1: Du missade nog sista delen av handen. Antar att han hade 8a och drog ut med kåk.

han hade 86 obv=(

Hand2: bet 60-70% av pot.

Alltså stackar vi? Vi kan ju aldrig betfolda här

Hand3: Okej med syn på turn. Men river är ju fold iaf.

Linjen blir ju riktigt brutaldålig om synar turn och river blankar imo.

Sen vet inte , men positionerna preflop är ju helt vrickade om jag inte fattar det fel :shock: vem som agerar först osv.

Men ty

Postad

Nu blir det allvar!!!

Tänkte sitta med en polare i skype och vara jätteseriös men blev inte så. Därför tänkte jag iaf ta upp de grejer jag skrev upp lite snabbt innan vi skulle ha lite teorisnack.

3bets

Antar att polarisera sin 3betrange är ganska standard iom att vi vill ha ganska stark callingrange?

Hur balanserar vi vår 3betrange? Säg att vi 3betar alla händer vi vill ha in pre vilket ger oss ca 4% om då vår 3betsize är 3.5 gånger raise hur stor del av vår range borde vara "bluffar"?

BTN raisar, i vilken position av sb och bb vill vi ha bredast 3betrange och varför?

Vill vi ha en 3betrange i BB mot SB och isåfall jättetight eller jättevid?

Vill vi någonsin 4beta i position?

Om vi vill det är det isåfall på knappen?

Om vi betsizar som standard postflopp 3/4 av potten, hur vill vi beta river?

Vill vi ha en range med tunna vb/stål där vi betar typ halvpott och en med bra händer/bluffar där vi betar lite större?

Eller helt enkelt ha en betsize på mellan halvpott och 3/4 pott och istället dra ner bluff-frekvensen till typ 28%?

Vad vill vi egentligen ha med på vår HUD i HM?

vpip/pfr/aggf/hands

3bet/cbet/squeez

är min atm känns som man kan ha nötigare.

Blev lite mkt lite svårt och lite flummigt men tycker de är ganska viktiga saker i spelet som jag verkligen har alldeles för dålig koll på.

Tacksam för alla svar!

Postad
Varför skulle vi inte kunna betfolda i Hand2 ?

Alldeles för bra hand för att betfolda imo..

Hand3: Här är jag väl van vid ftp grinders som oftast ger upp river om dom barrelar turn

Iof men nu reppar ju fi så tunt att jag tror han bluffar väldigt ofta. Att han skulle valuebeta speciellt många damer skulle förvåna mig. Hade nog varit lättare med stats dock. Han kan ju faktiskt ha sjukt vid range från knappen

...

Postad
...

Han kommer ju inte bluffa oss om vi betar 60-70% av pot då han vet att vi inte har ngn FE. Då kan vi ju göra en enkel fold. De händer som vi slår kommer han bara syna. Tänker jag fel eller? :S

Postad

Måste faktiskt säga att jag håller med musen, betar väl kanske 20-25 i hand 2 och hand 3 viker jag river alla dagar mot okänd, vi slår ju bara en bluff och hur ofta bluffar dem på boss? nitidiotsoper hela högen :D.

Postad
Måste faktiskt säga att jag håller med musen, betar väl kanske 20-25 i hand 2 och hand 3 viker jag river alla dagar mot okänd, vi slår ju bara en bluff och hur ofta bluffar dem på boss? nitidiotsoper hela högen :D.

asså om vi betfoldar stegen där så kommer vi ju vara så sjuuukt lätta att exploatera? Vi betfoldar toppen av våran range?:S

Humm iof han behöver bluffa 1/3 och de gör han kanske inte där? Eller? Fan tungt lira utan stats atm =(

Postad
asså om vi betfoldar stegen där så kommer vi ju vara så sjuuukt lätta att exploatera? Vi betfoldar toppen av våran range?:S

Humm iof han behöver bluffa 1/3 och de gör han kanske inte där? Eller? Fan tungt lira utan stats atm =(

Han som har guts att skjuta tom där får cred av mig kan jag ju säga. Jag ser verkligen inte någon som skulle göra det. Skulle väl vara en spelare på tilt och då hade det nog blivit en fistpump-syn i vilket fall som helst.

Postad
Vill vi ha en 3betrange i BB mot SB och isåfall jättetight eller jättevid?

Jag tycker nästan alla dessa frågor har väldigt många svar, beroende på situation och motståndare, och framförallt HERO's image.

Generellt tycker jag 3-bet rangen i BB mot SB borde vara rätt tight mot en vettig TAG fi, eftersom dom flesta inte vill spela ur position med svaga händer, och BB 3-betar rätt ofta mot steal nu för tiden. Så oftast tror jag fi har en bättre än medium hand när han höjer i SB.

Och händer som AQ är kanske dumt att 3-beta SB med, om han då lägger sin KQ/QJ/A9, som vi annars lätt dominerar.

Jag tycker allmänt det känns rätt fel att som standard 3-beta där vi ofta dominerar motståndarens range, om han antagligen kommer folda mot 3-bet.

Men det är ju så väldigt olika beroende på situation, så man borde nästan ha ett exempel eller påhittade stats för en fi och diskutera kring det?

Vill vi någonsin 4beta i position?

Om vi vill det är det isåfall på knappen?

På FT har jag 4-betat på BTN några gånger; mot extremt tighta grinders med 3bet% på 2-3, som 3-betat mig från SB/BB. Och dom har alltid pushat mot min 4-bet dessa gånger med TT-KK.

Kul att du tar upp lite såna här saker! Måste dra mig mot sängen, men kommer säkert på nåt mer senare.

Postad
Så nu fungerar det att grinda men fick inte igång huden men de känns inte som hela världen! Spelade riktigt bra imo och hittade ett litet plus iaf =)

Först stora handen:

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 175028

BTN: $20.00

SB: $103.70

BB: $78.76

UTG: $139.60

Hero (CO): $100.00

Pre Flop: ($1.50) Hero is CO with 2 :club: 2 :spade:

SB raises to $3.50, 1 fold, UTG calls $3.50, Hero calls $3, 1 fold

Flop: ($11.50) 8 :spade: 8 :heart: 2 :diamond:(3 players)

Hero checks, SB bets $8.00, UTG raises to $20, Hero calls $20, SB folds

wp typ? Ville bara börja med ett wajn ;)

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 175030

BB: $101.03

UTG: $141.35

CO: $169.15

BTN: $84.48

Hero (SB): $132.39

Pre Flop: ($1.50) Hero is SB with 8 :heart: 8 :diamond:

Hero raises to $3.50, 2 folds, CO calls $3, 1 fold

Flop: ($8.00) 7 :diamond: T :spade: 9 :heart:(2 players)

CO checks, Hero bets $6.00, CO calls $6

Turn: ($20.00) 6 :diamond:(2 players)

CO checks, Hero bets $14.85, CO calls $14.85

River: ($49.70) T :diamond:(2 players)

CO checks, Hero checks

Standard att checka bakom? De är ju en tegelsten men borde kanske kunna vb vissa fi här? Hade förövrigt ingen koll på fi.

Party Poker $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 175031

BTN: $98.27

SB: $120.92

BB: $102.20

Hero (UTG): $188.50

CO: $123.46

Pre Flop: ($1.50) Hero is UTG with Q :diamond: T :diamond:

1 fold, BTN raises to $3, 1 fold, BB calls $2.50, Hero calls $2

Flop: ($9.00) 6 :diamond: Q :spade: 4 :club:(3 players)

BB checks, Hero checks, BTN bets $6.52, BB folds, Hero calls $6.52

Turn: ($22.04) 6 :spade:(2 players)

Hero checks, BTN bets $15.25, Hero calls $15.25

River: ($52.54) 4 :diamond:(2 players)

Hero checks, BTN bets $38.50, Hero calls $38.50

Final Pot: $129.54

BTN shows 4 :spade: 4 :heart:

BTN wins $126.54

(Rake: $3.00)

Vika turn?

Kanske inte jäääättesvåra händer men alltid kul lägga upp lite händer ;)

Ett och tre är rätt ointressanta, det är dock inte hand två :) IMHO ;)

Checka flop är inget jag skulle ha något emot till att börja med.

Turn checkar vi obv inte...men det där är en bräda jag skulle beta närmre pott på.

Som spelat ser jag inget fel i att betfolda ca 35 på river mot en vettig motståndare. Jag skulle säga att tian bör kapa en hyfsat stor del rangen han synar med som du slår (dvs alla tvåpar utan tior i orkar nog vika, och alla tidigare tvåpar med en tia slår obv dig nu).

Färgdraget från turn sitter också på river men när det är just ruter tio gör det att han måste ha haft exakt x9d, eller något stegdrag med två ruter för att han ska ha gått om dig här. Dvs det är nog en rätt liten del av hans range som blir färg, verkligen even more so när du har just ruter 8).

Med det sagt trooor jag att vi måste beta river här ändå. För det första: Folk gillar att syna (8-)) och ju lägre man spelar desto oftare får man syn av någon konstig hand man inte hade kunnat ana och tänker "WTF synar åsnan med?!". Visst, jag sade att tian på river inte är bra (obv), men samtidigt kommer han i princip aldrig någonsin vika en tia nu om han tagit sig såhär långt med den (är väl mest sannolikt med JT här då). Dessutom kan folk mycket väl dyka upp med alla överpar här, enligt mig tar folk alldeles för ofta felaktigt bort dessa händer från folks ranger bara för att de inte trebetat pre.

Jag är kass på PokerStove men lekte lite nu, och på river vinner du ganska exakt hälften av gångerna vid bet och syn från fi, om han synar med alla rimliga tior, bakdörrfärger, åttor och J8s. Lägger vi in en enda kombo av varje överpar blir du istället stor favorit mot hans synrange.

Självklart är det lite mer avancerat än så eftersom han möjligen checkraisar några av färgerna. Jag uteslöt alla kåkar eftersom han nog checkraisar dem på river, men om han synar istället blir det också skillnad. Ärligt talat har jag ingen aning hur vi ska få in de gånger han checkraisar och vi synar/viker i ekvationen, men efter mina snabba och slarviga "stoveningar" är jag iaf hyfsat säker på att vi står tillräckligt bra mot hans synrange för att det ska bli ett bra värdebet enbart sett i ett vakuum. Vilket leder oss till det andra (och nu säger jag kanske mot mig själv liiite halvt men det får du isåfall ta):

Till att börja med skulle jag absolut inte påstå att vi ligger i den absoluta toppen av vår range här, det finns en massa kåkar, barrelade färgdrag och en högre stege (J8s då, kanske lite väl löst pre men jag kan iaf personligen dyka upp med den här).

Hehe fan, var helt klar över vad jag hade tänkt skriva här men efter att ha skrivit det föregående stycket börjar jag bli smått osäker. Jag skulle skriva att vi måste beta en åtta här för att inte hamna i ett läge där vi alltid har "nuts or nothing" när vi trebarrelar denna bräda, med för liten "nuts-range" jämfört med "nothing-range". Basically att vi blir för obalanserade om vi inte betar 88. Men fan vet hur ofta jag trebarrelbluffar här egentligen. Eftersom jag kommer checka en massa made hands för pottkontroll antingen på flop eller turn så kommer nog min range på river automatiskt bli väldigt mycket "nuts or nothing" vare sig jag vill det eller ej, vilket gör att det nog blir rätt svårt att offseta det, eller hur fan man ska uttrycka det, enbart genom riverspelet. Men det absolut bästa sättet att ändå balansera upp mina ranger någorlunda utan att behöver bluffa en jävla massa mer och göra mängder av jobbiga och övertunna bets på turn (vilket jag helst slipper på denna bräda) är att definitivt alltid värdebeta alla åttor jag tagit mig till river med.

Om vi väl betar river och blir checkraisade tror jag aldrig någonsin vi blir exploaterade på denna nivå, för att det ska hända måste folk i princip göra om åttor och bra tior till bluff, och jag tror bara inte det händer ofta alls. Jag tror checkraise här till jättestor del är Tx för kåk. Oftast slår folk väl om den floppen med set men om de inte gör det tror jag checksyn turn och CR rivrade kåken är klart vettigast. Jag skulle påstå att vi kan folda med gott samvete.

Slutsats: Vi står rätt bra mot en inte alltför nittig synrange, vi vill ha en hyfsat balanserad VB-range på river (och därigenom bli lite mer svårspelade), och vi blir inte alls exploaterade/bortbluffade tillräckligt ofta för att det ska väga över till check.

• Skapa nytt...