Gå till innehåll

Idéspoil - Diskutera och kritisera!


FreePlopp

Recommended Posts

Hallå där.

 

Jag har en liten idé som flög på mig när jag stod i duschen. Kommer inte skriva en hel roman om hur den är uppbyggd utan skriver kort och gott; "Tänk er MrSvensson, fast i pokerform och enbart budgivning på stora turneringar, både online och live."

 

Så, det borde räcka. Shoot!

 

Utveckla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, svarar på mitt eget inlägg.

 

Är pokerspelare lite för smarta för denna sortens "SMS-budgivningar"?

Är det +EV?

Pokerspelarte är bevisligen inte smarta, som kollektiv. Däremot tror jag att de/vi är för få för att få upp likviditeten, men jag kan ha fel.

 

Men, kan kan hitta rätt affiliatesamarbete med sajterna, så kan du ha en affärsidé ur det perspektivet ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det man ska bjuda på? Inköpet?

 

 

Utveckla

 

Ja, själva turneringen. Turneringsbiljetter. Typ.

 

Pokerspelarte är bevisligen inte smarta, som kollektiv. Däremot tror jag att de/vi är för få för att få upp likviditeten, men jag kan ha fel.

 

Men, kan kan hitta rätt affiliatesamarbete med sajterna, så kan du ha en affärsidé ur det perspektivet ändå.

 

Vad kul att se att Ola ser något värdefullt i detta. ;-)

Jag ska försöka utveckla detta, om inte någon annan copycat hinner före. Skit ner dig isåfall. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste han ha affiliatetepartners, han kan ju köpa in inköpen själv om han har likviditet, vilket blir svårt med turneringsinköp iofs. (Affiliatepartners som ger extrainkomst är iofs bra men antagligen inte bra för likviditeten då det hindrar sprindningen och inte alls nödvändigt för iden.)

 

MrSvensson tex kan köpa in alla sina produkter i retail och går ändå plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste han ha affiliatetepartners, han kan ju köpa in inköpen själv om han har likviditet, vilket blir svårt med enbart turneringsinköp iofs. (Affiliatepartners som ger extrainkomst är iofs bra men antagligen inte bra för likviditeten då det hindrar sprindningen och inte alls nödvändigt för iden.)

 

MrSvensson tex kan köpa in alla sina produkter i retail och går ändå plus.

 

Jag sa ju att jag tror att likviditeten blir ett problem, men så kommer även inköpen bli - online så lär det krävas ett tätt samarbete med sajterna. Annars kan vi ju testa, försök anmäla mig (mitt konto) till någon valfri tävling på nätet, så kommer du se att man stöter på många problem.

 

För man vill ju int ekomma i ett läge där man egentligen bjuder på 215$ på Stars, som förs över från hans konto, av flera olika skäl.

 

Så affandet lär vara nödvändigt, ur både ett praktiskt sätt såväl som ett extrainkomstsätt.

 

Hur det ska gå till rent praktiskt har jag ingen aning om. Men det här är en av de bättre ideerna jag sett FreePlopp komma med.

 

Första problemet lär bli att utveckla spelmotorn/auktionsmotorn, och där tror jag att man ska kontakta mrsvensson helt enkelt och föreslå ett samarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jkkman - nja, inte riktigt. Men kostnaden på budet är det som bär lönsamheten precis som i ditt exempel. Nedan följer halvtaskig förklaring...

 

Budet börjar på 0 och varje bud ökar med 10 öre för varje bud någon gör. Och varje objekt har en tidsfrist, tex 30 sek eller 2 minuter, när tiden går ut så säljs objektet för det bud som auktionen kommit upp i. Det kostar mellan 10-20 kr att lägga ett bud.

 

Exempel: Rosa ipod, värde 1300 kr, just nu på mrsvensson 106.60 kr i budgivningen, mao 1066 bud har skickats in på den här ipoden, mrsvensson har dragit in 1066 x 10 kr = 10660 kr på denna auktion och den är inte slut... (Om vi antar att deras snittinkomst per bud är 10 kr, exakt vad de har för snittinkomst per bud är okänt. Det är säkert lägre, skit samma, 10 är lätt att räkna med).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller likviditet så är det en faktor som får lösas genom investerare och via min privata ekonomi. Angående auktionsmotorn så måste man kolla upp vissa regler och patentregistreringar etc. Även en SMS-tjänst måste införskaffas. Detta är delar som man får räkna med, men den stora frågan är om kundkretsen är så pass stor att allt kan rulla på utan problem. Är ju inte någon idé att finansiera något som går omkull första månaden. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa ju att jag tror att likviditeten blir ett problem, men så kommer även inköpen bli - online så lär det krävas ett tätt samarbete med sajterna. Annars kan vi ju testa, försök anmäla mig (mitt konto) till någon valfri tävling på nätet, så kommer du se att man stöter på många problem.

 

No problems. Har i detta nu samarbete med fyra olika pokersiter, på fyra olika nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likviditet = antalet samtidiga besökare på sajten, så att det blir en budgivning. Har inget med pengar i bolaget alltså, utan antalet intresserade besökare.

 

Haha, nu fick du mig att framstå som en idiot. :-D Jag har ändå studerat företagsekonomi på gymnasiet. Jag tänkte på likvida medel. Alla gör vi fel. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...