Gå till innehåll

PLO svs 50-100


pezdawg

Recommended Posts

Hittade en knepig situation fr min sista session på svs.

FI är en gammal bekant reg som håller på att bygga rulle igen på siten efter några måns frånvaro.

Jag har inga direkta reads på honom men vet att han inte gör alltför tokiga grejer dock vet jag att han är aggressiv och kan bluffa även i stora potter.

Han spelade dock mest texas på den tiden så är lite svårt att applicera men borde vara ungefär samma grundstil iaf.

Bordet blev 3-manna för några min sedan och han har 3-bettat mig pre multipla ggr fr bb sen dess.

Jag har en relativt tajt image och spelar inte under samma nick som jag gjorde på den tiden så han vet inte vem ja är.

Eftersom jag tycker att varje gata går att diskutera ang handen så kör vi fr preflop till flop nu och sen lägger jag in fler kort tänkte ja.

 

***** Hand 856736165 *****

50.00/100.00 Omaha (PL)

Karin 5 (Vanlig /Cash Game )

Plats 2: Hero (26725.01)

Plats 1: FI 2 (21420.01)

Plats 5: FI (42367.53)

Hero lägg LM 50.00

FI lägg SM 100.00

** Giv **

Hero [Es, Knk, 5s, 10k]

FI 2 [N/A, N/A, N/A, N/A]

FI [N/A, N/A, N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

FI2 Lägg

Hero Höj till 300.00

FI Höj till 900.00

Hero Syna 900.00 - är 4-bet att föredra?

*** Flop(Board): *** : [Eh, 4s, 2s]

*** Bet Runda 2 ***

Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50/100 för högt för att min åsikt ska riktigt funka men försöker ändå:

 

1. Syn pre för vi viker väl inte mot ev. 5-bet samtidigt som det väl känns skit att semicomitta med Axxx om FI nu har AAxx. (eller är vi beredda att vika mot 5-bet?). ...men det blir ifs ändå ett 4-bet ibland här om humöret vill :)

 

2. Tycker floppen blir svår med tanke på djupet men mot nästan alla spelare på mina nivåer vill jag ändå ha in mycket/allt direkt då de mycket väl kan bomba med sämre fd+par. C/R flopp. Tp+ntfd+pipa+"tvåparsdrag" är väl bara dog mot set/stege som inte känns supertroligt. Att FI lägger CB med esset ute förutsätter jag, rätt?

 

Checksyn känns jobbigare men kanske har en massa värde då FI kan bluffa fler gator med en hand vi har ägd redan på flopp. Låt han fortsätta bluffa typ.....Men gillar det dock ändå inte.... turn blir jobbig vid allt annat än träff på färgen känns det som eller checkraisar vi AI t.ex. träffat topp 2 på turn?

 

Vettefan.... knappast solklart läge hur man än vrider på det.

Vad hände? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skicka gärna PM om vem fi är ..lite nyfiken.

 

4bet pre är whatever tycker jag. jag gör det oftast beroende på humör (läs tilt:mrgreen: )

 

angående flopspelet. det är rätt torr bräda ändp och har vi inte träff på esset eller lågt set så kan vi typ inte syna en fortsättningbet. vi har ju träffat bra så knacka och låt honom beta med sina döda händer. sen är jag lost ..knacka turn igen och låta honom fortsätta satsa pengar..vi lär ju han krossad så vi får mer pengar av att låta honom bluffa. något sådant..eller så leder vi bara rätt ut och höjer (bluff liksom..va ska han annars hitta höjning med här) han så ställer vi in. ska fundera mer nu är det lördag o andra aktiviteter på schemat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sager ni om att Check-syna...typ hela vagen?

 

 

ja tycker det är kallt därför att:

 

Vi riskerar inte att få in pengarna dåligt på flopp.

Vi kan få potten på floppen rätt ofta, trots att det är jämnt

Vi har viss risk att bli utdragna i en stor pott istället för att vinna en liten.

Vi riskerar att ha ett jämnt läge på flopp där han kommer få bra betalt hela vägen om vi missar medans vi kommer få dåligt betalt om vi träffar.

Vi kommer få en hel del jobbiga riverbeslut (om fi e bra då med det e han väl om han är reg här?)

Om vi inte C/R med det här vad ska vi då lägga in i vår c/r hd?

 

beta ut (å sen gå hela vägen om det behövs på flopp) e mitt andra alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan forst tillagga att jag sallan tar den linjen.

C/R ar superstandard aven for mig men jag funderar pa hur bra

den linjen ar egentligen.

 

ja tycker det är kallt därför att:

 

Vi riskerar inte att få in pengarna dåligt på flopp.

 

Nej men problemet imo ar

 

*att du nar du val for in pengarna pa flop sa har han AAA eller 53**.

*nan gang da och da har han ess med k-drag eller liknande.

*resten, >80% typ, foldar han.

 

Av dessa 80% ar han helt tom i manga fall.

Hero tappar en hel del varde med en kanonhand pga av detta.

Det ar en sapass dry flopp att den lilla risken att bli utdragen uppvags av vardet vi erhaller nar fi plockar upp nat litet pa turn/bluffar turn och/eller bluffar river.

 

Vi kan få potten på floppen rätt ofta, trots att det är jämnt

 

Ser nu att det ar en knekt hero har och inte en kung...inte van vid SvS...

C/C linjen tas ju helst med K-kicker, men aven med knekt ska det val ga ;-)

 

Detta ar val en flopp dar det valdigt sallan ar jamnt?

57-42 om vi satter fi pa att blockera var knekt och tia, blockera bakdorrsstegdragen, ha not-bakdorrsfargdraget samt en blocker for vart fargdrag. Men narmare kommer jag inte.

 

board: Ah4s2s

Hand Pot equity

As5sJcTc 57.08%

AKhJhTs 42.92%

 

I de allra flesta fall ar det minst 60-40 at nagot hall.

Men detta var nar det var jamnt. Min poang fran ovan var att det alltfor ofta ar 90-10 i var favor.

 

Vi har viss risk att bli utdragna i en stor pott istället för att vinna en liten.

 

Med C/R vinner vi en liten pot i de allra flesta fall och nar vi val for in pengarna sa har han AA. I just detta fall kan det nog vara vart att ta chansen att vinna en stor/storre pot. Risken for att bli utdragen ar sapass liten att chansen att vinna en storre pot overvager imo.

 

1. resten, >80% typ, foldar han.

 

Av dessa 80% ar han helt tom i manga fall.

 

2. Min poang fran ovan var att det alltfor ofta ar 90-10 i var favor.

 

Vi riskerar att ha ett jämnt läge på flopp där han kommer få bra betalt hela vägen om vi missar medans vi kommer få dåligt betalt om vi träffar.

Vi kommer få en hel del jobbiga riverbeslut (om fi e bra då med det e han väl om han är reg här?)

Om vi inte C/R med det här vad ska vi då lägga in i vår c/r hd?

 

En del av ovanstaende har jag redan diskuterat och mycket av det faller imo pa anledningen for C/C-linjen.

Jag menar alltsa inte att vi synar med var hand pga av dess svaghet mot hans range, utan vi synar pga av dess styrka mot hans range.

 

Vi lagger in allt annat i var C/R hd, forutom noten med notdrag vilket denna hand alltfor ofta ar i detta lage.

 

C/C hela vagen - atminstone om vi missar alltsa, sa syn pa alla riverkort.

 

Det dar med jamnt lage pa flopp haller jag alltsa inte med om och med det fatal hander i hans range som slar varan far han mindre betalat med C/C-linjen. Och imo kan vi t.o.m. fa battre betalat om vi traffar i och med att hans synrange pa floppen ar sa liten. Har han plockat upp en lagre farg, eller en stege pa slutet kan vi fa ett bet av honom.

Med notfargen - dvs TP med notfargsdrag pa floppen kan C/C-linjen fa bra betalt i och med att C/R dar ar sa vanligt.

 

Slutligen for balansen, att inte alltid C/R denna typ av hand. Tror man blir mer svarspelad da.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thinks out of the box.

 

flera goda poänger m8.

 

Gillar hur ditt resonemang går emot min teori att vi får dåligt betalt om vi träffar medans han får bra.

Ditt vägval ger oxå extra tyngd av att hans 3 barrel hd e viktad mot styrka, värdebeta sämre färg o luft (dvs han slår oftare av på gasen med 2par el AK).

så mitt argument här faller kanske?

 

sen förvånar du mig att vi leder så bra mot AKJ10.

frågan e dock om inte det stärker mig i min,lust att stoppa in

tror du rätt grovt underskattar vad fi stoppar in med/spelar vidare på flopp. Räknar med att få action av tvåpar(ofta), A med extra tillägg (ofta), AK (ibland), kombodrag som vi krossar(ibland), tom (nån gång). Han har ju chansen att representera AA ffs ;-).

 

Jag räknar med att vi e klar favorit mot den HD fi spelar vidare med. (spännande om nån räknar på det tänk om man e ute å cyklar).

 

men klart intressant att fundera på hur mkt man tappar av att jaga bort hans bluffpotential med riktigt tomma händer.

 

med jämnt menar jag att det sällan är mer än 65-35 i fördel åt något håll till skillnad från det mest kostsamma i detta lir, översettad eller toptvå mot set.

men du får mig att inse att jag nog övervärderar jämnheten en del ändå

 

kan nu tänka mig att det finns en hel del lägen mot en hel del fi där c/c hela vägen e mkt klokt.

å ska man säga ett generellt sånt tillfälle så¨e det väl helt enkelt när man misstänker att fi e på tilt.

shit kommer på flera tillfällen där det kan va utmärkt.

 

till op det skulle ju komma mer info. jag gissar att det som hände va att du c/r och att han sen syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi måste också tänka på hur vi spelar med andra händer..essträff med spaderess tex. hur spelar vi den? vi bör ta samma linje med den handen annars kan vi inte bluffa färgen när den kommer.

 

 

detta leder till att vi inte kan checksyna med spaderesset om vi samtidigt alltid checkraisar denna hand. samtidigt ligger vi aldrig bra till om vi får in det när vi är såpass djupa. Jag är inne på knacka och syna hela vägen mot aggresiva motståndare (= alla som spelar 50/100) fråga mig inte exakt hur vi ska spela alla turn och river kort bara om han fortsätter beta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till op det skulle ju komma mer info. jag gissar att det som hände va att du c/r och att han sen syna.

 

Mer info it is! Ville bara att alla kloka plo spelare som du skulle komma igång lite men nu börjar det ju likna nått.

Floppen ja. Jo mkt riktigt så c/r jag hans potbet på 1500 till 6100.

Så här i efterhand känns det kanske som det sämsta spelet.

Samtidigt klarar ju vi oss riktigt bra mot de flesta tänkbara händer han kan ha om det skull bli ai flop.

Dock är jag mer och mer inne på att vi bommar en hel del "lösa" cash då jag vet att han är kapabel till att skjuta multipla tunnor för att reppa.

Svår avvägning det där. Skulle samtidigt må riktigt kasst om turn e spader och handen dör så att säga.

Vi kan väl komma tillbaka till floppen efter vi sett restan av handen.

Han synar som du mkt riktigt trodde min c/r och nu kommer turnen.

Två turns får ni var av den ena är den riktiga. Pottstorlek ca 14k.

Orkar inte leta upp hh:n igen just nu har den på annan dator men ska fixa dt sen.

 

1) Turn Jd.

 

2) Turn Qd.

 

edit: Vi har ca 20 k kvar i stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Here are the votes of the lowstakes jury :-) :-)

 

Qd: Om jag väl checkraisat flopp skulle jag nog aldrig checkfolda (och självklart aldrig checksyna när det innebär att comitta) på turn. Att checka i hopp om check från FI känns för vekt/osannolikt så är det blir väl till att bomba vidare och reppa stegen eller det set vi sagt oss ha på flopp?

 

Miljöskadad av färgjagare som jag är sätter jag FI på troligt färgdrag med ev. sidoträff eller (osannolikt) AAxx och damen skrämmer mig inte märkbart (....men det kanske den borde på denna nivå där jag antar lösare aggression och 2-parsjakt är vanligare med djupa stackar).

 

 

Jd: Även här bombar jag 9 ggr av 10 men inser att det nog kan finnas bra värde i att checka mot aggresiv FI som comittar/bettar sämre hand eller bluff/semibluff så man kan ställa in rakt av på turn.

 

 

 

Btw: Intressant/bra resonemang/motiveringar ovan angående ev. värde av c/c flopp. Bra jobbat Psykologas/Johan. Mer sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen förvånar du mig att vi leder så bra mot AKJ10.

frågan e dock om inte det stärker mig i min,lust att stoppa in

tror du rätt grovt underskattar vad fi stoppar in med/spelar vidare på flopp. Räknar med att få action av tvåpar(ofta), A med extra tillägg (ofta), AK (ibland), kombodrag som vi krossar(ibland), tom (nån gång). Han har ju chansen att representera AA ffs ;-).

 

Jag räknar med att vi e klar favorit mot den HD fi spelar vidare med. (spännande om nån räknar på det tänk om man e ute å cyklar).

 

Ja, en hyfsat stor del i mitt resonemang hanger pa denna uppskattning. Tror du har ratt att 80% ar for hogt.

Han 3-betar PF, men i position. 2 ess aterstar.

"Jag har inga direkta reads på honom men vet att han inte gör alltför tokiga grejer dock vet jag att han är aggressiv och kan bluffa även i stora potter."

Tva par sannolikheten ar hyfsat lag pa floppen. Likasa de mojliga dragen. m.m.

Fragan ar var brytpunkten ligger.

 

Mot din range

 

board: Ah4s2s

Hand Pot equity Wins Ties

As5sJcTc 49.45% 286,900 19,614

AA*c*c,5c3c*c*c,Ac5c*c*c,AcKs9s*,AcKc*c*c,3s56s*c 50.55%

 

Hur ofta de forekommer, typ, fran vanster till hoger:

13*13*1*1

13*13*1*1

13*13*1*1

52*2*1*1

13*13*1*1

13*1*4*1

 

Gjorde det snabbt, ska med taget.

 

 

 

Jag är inne på knacka och syna hela vägen mot aggresiva motståndare (= alla som spelar 50/100) fråga mig inte exakt hur vi ska spela alla turn och river kort bara om han fortsätter beta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett gäng kombohänder e väl möjliga oxå johan? t.ex. 56xx med flushdrag, 4xxxmed fd, AK56 osv (lockad av dessa kombinationer då vi så fullständigt krossar dem;)

 

 

Q turn e min första instinkt å panga på men vad ska vi få bort som vi ligger under mot vs vad trycker vi ut som vi dominerar.

check från dig kommer ju uppmuntra bluff från honom om han bara har drag, samtidigt som han inte alltid vågar beta händer som leder mot oss och som han skulle synat med (ak, tvåpar t.ex.). han kan tom fortsätta checka dessa på river.

Stora minuset såklart att:

1. att vi inte ger oss nån FE mot händer som leder över oss(shiiit några fi kommer passa AA:-D mot en pottbet). (vi kan oxå va jättefiffiga och c/r en halvpottsbet på turn t.ex)

2. ger gratiskort för händer som ligger under (utdragsrisken rätt liten dock)

3. inte tar betalt av händer som ligger under som skulle syna.

 

en annan vinst med check e att du ger fi chansen att fylla ett färgdrag på river eller låter honom bluffa på river.

kanske kan hans hd för den linje han tagit göra en check profitabel för oss?

 

jaha nu har jag försökt va kreativ, J turnen får väntatillen annan gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att han bet-synar floppen har jag honom pa A+hoga utan fargdrag som den mest troliga handen. Dock en hel del annat i hans range naturligtvis.

 

Sa skapligt ofta, plockar han upp tvapar/wrap eller atminstone halstege pa turn.

 

Men jag ser anda ingen annan linje an ett PSB pa turn _oavsett_ kort.

 

Han kan folda AK**. Och dessutom betar han AK** om vi checkar.

Han betar >=AK**, dvs inget samre imo. Sa mot resten av hans range ar det for varde.

 

 

___________________________________________________

 

ett gäng kombohänder e väl möjliga oxå johan? t.ex. 56xx med flushdrag, 4xxxmed fd, AK56 osv (lockad av dessa kombinationer då vi så fullständigt krossar dem;)

 

Verkar inte ga att fylla pa med fler hander i simuleringen...

Tittade pa det igen och i min simulering har han AA eller 53 40% av gangerna och det ar ju for hogt gallande de han spelar vidare med.

 

board: Ah4s2s

Hand Pot equity

As5sJcTc 60.16%

AA*c*c,5c3c*c*c,Ac5c*c*c,AcKs9s*,AKc*c*c,856s*s, 39.84%

 

Har ar det AA eller 53 29% av gangerna och de jag okat pa ar AKc*c*c,856s*s, de svagaste i hans range. Och den sista har jag andrat till gut+fldraw istallet for wrap+fldraw. I simuleringen har han dessa tva svaga handtyper 50% av gangerna han spelar vidare.

 

Fragan ar da hur ofta han foldar om han spelar vidare med den har rangen av hander. Kan man fa fram en uppskattning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...