Gå till innehåll

Bloggande, ökad insyn från staten, skatt o.s.v


Rooney

Recommended Posts

Har länge funderat på att börja blogga efter år av dagboksskrivande här på PF och sedan ytterligare något år tillbaka på annan ort och är på gång nu då det känns perfekt att lansera det hela med CPC kryssningen som ett gäng drar iväg på ganska snart. Skrev om mina funderingar på ett annat forum och fick ett ganska intressant svar.

 

En annan aspekt som påverkat mig är att jag inte förstår hur det ska kunna gynna mig eller andra pokerspelare i längden, att det finns bloggar osv som talar om för myndigheter att det finns en helt klart tänkande skara människor i ung ålder som drar in snuskigt med pengar på poker utan att skatta. Ponera att du blir riktigt framgångsrik bloggare och har ett följe som så småningom gör att media blir intresserad av dig - detta är ju värt något för dig i absoluta kronor mtp annonsintäkter och whatnot, men ändock är det så att det skulle kunna påskynda en process som gör att poker börjar beskattas eller liknande. Man riskerar helt enkelt att skjuta sig själv i foten.

 

Låt oss nu sätta mitt eget bloggande åt sidan och hurvida jag skulle "lyckas" eller inte där, och fokusera på vad som sägs här. Detta fick mig att fundera över huvud taget kring poker och beskattning. Kan inte säga att jag är särskilt påläst kring det hela med skattesituationen över huvud taget.

 

Visst syns ju poker i media idag, men jag är övertygad om att det skulle vara mycket mer liv om pengarna som faktiskt finns i branschen om inte just skattefrågan fanns, för inte fan har myndigheterna särskilt bra koll på vilka pengar grinders sitter och drar in grindades CG månad ut och månad in runtom i landet? Löjliga summor det handlar om...

 

Har för mig att jag sett liknande diskussioner i frågan förr men nu blev den ju plötsligt högaktuell för egen del och jag tar gärna del av lite tankar kring frågan. Vilka möjligheter har staten att komma runt dubbelbeskattningsfrågan, som är vad jag uppfattat det problemet för dem att driva in skatt från pokerspelare inom EU idag och vad är senaste nytt i frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle skatteverket göra ngt skulle de väl gjort det när "alla" vann miljoner i början Sonnerts, Thuritz, Erik123, Dared etc. Jag tycker det var väldigt öppet på den tiden hur mycket pengar proffsen tjänade.

 

Det finns fortfarande många som gör pengar på poker idag. Men det jag hör mest nu är att många går ner i nivå hamnar i bad steaks m.m. Måste vara betydligt färre vinnande spelare idag än tidigare. Tror inte det är några enorma summor det rör sig om som staten missar. Även om vissa spelare tjänar mkt är de inte så många till antalet. Om staten missar några miljoner från pokerspelare lär det säkert finnas miljarder att tjäna in på andra håll. För att inte prata om hur besvärligt det rent praktiskt skulle bli.

 

Har ytterst svårt att se risken med att några bloggar skulle få skattemyndigheten på nya tankar. Det skulle väl isf vara svårt att propagera för hur mkt pengar det finns att göra inom pokern än vad nebuchad gör. Som pratar om bets på 10 milj och att han skall tjäna 100 milj innan årets slut (?) Pokern är redan avtrubbad och på nedåtgående så jag tror den risken är minimal.

 

När det gäller positiva utfall som sponsring fördelar osv tror jag det var en betydligt bättre tid under guldådern med sonnerts, erik123 m.m. Däremot är det inte omöjligt att få fördelar dödarn, amexos, stefan mattson, christian öman, mikaela, nebuchad och hasse eskilsson har ju fått sponsring eller andra fördelar genom sitt skrivande.

 

Så sammanfattningsvis tror inte jag att det finns något som skulle vara direkt negativt för dig med att börja blogga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog en väldigt liten risk. Tror inte de vill beskatta lotterier, och de vill inte klassa poker som ett skicklighetsspel för då kan de inte heller stoppa andra aktörer att ta sig in på marknaden. De är krasst så att dagens system genererar troligen mest pengar till statskassan, även om ett fåtal personer gör storvinster skattefritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Bloggandet resulterade ganska snabbt i ett telefonsamtal från en lokaltidning och påföljande reportage. Ska bli intressant att se om det blir något samtal från skattmasen framöver... Återkommer angående det :D

 

Reportaget från 23 december förra året finns att läsa här http://www.vf.se/Arkiv/Sport/Ovrig-sport/2008/12/Straight-flush-for-18arige-natpokerproffset-081223.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...