Gå till innehåll

FLT - Utdragen av stege på Rivern!


Kimpan

Recommended Posts

Satsningsstruktur: FL $0.10/$0.20

Bordsstämning: loose och ganska medel.. dvs inte så aggresivt men heller inte passivt...Har inte fått nån uppfattning om spelarna men antar att de är dåliga...

 

min stack: ca $5.. vet att det är för lite.. men det är pengar jag vunnit på freerolls.. har ännu inte satt in några pengar..

 

Antal spelare vid bordet: 10 pers

 

seat 1 : Raykf

seat 2 : Bigtriss

seat 3: Lamb-Of-God

seat 4: jooop

seat 5 : Skippy

seat 6 : John Dough

seat 7 : Studycoll9

seat 8 : SB Kimpan

seat 9 : BB Kinklaze

seat 10: monelle

 

Mina kort: KdKh

 

alla foldar fram till Lamb-Of-God som höjer.

alla foldar fram till mig, jag höjjer, Kinklaze samt Lamb-Of-God callar.

rätt att höjja här?

 

*Flop*

6h Jc Ah

 

check, check, check

borde jag ha bettat för att se en reaktion, eller gör jag rätt i att checka här? Känns inte som att man lyckas skrämma någon med bet i dessa spel..

 

*Turn*

 

6h Jc Ah 5d

 

här checkar jag igen, Kinklaze höjjer varav Lamb-Of-God lägger sig. Jag callar.

jag antog att han inte hade ett A eftersom han checkade på floppen.. därför callade jag..

 

*River*

 

6h Jc Ah 5d 3d

 

här checkar jag ännu engång.. han bettar, jag callar..

 

 

*Showdown*

 

Kinklaze: 7d 6h 5d 4c 3d wins $1,70 - straight..

 

Han hade alltså 7d samt 3c... jag har förmodligen spelat galet här och var och det är därför jag postar denna HH... Jag är nybörjare och vill höra vad jag gjort för fel.. Det känns ändå som att hans spel var helt uppåt väggarna? Det är inte ovanligt att man hittar dessa händer vid en showdown, hur spelar man mot dessa?

 

Ps. Antar att QoS har en och annan synpunkt på själva uppläggningen.. detta är min första HH så kom gärna med förslag så ändrar jag..

 

* Jag har bara synpunkter på rubriken, nu är det fixat ;) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett det här så många gånger den senaste 10-dagarsperioden så jag mår fysiskt illa...

 

Det borde vara någon form av straff på att gå med på 74 innan floppen där det dessutom har varit två höjningar. Detta ger inte rättvisa åt poker som spel och ger de som säger att poker är ett turspel vatten på sin kvarn.

 

Jag beklagar att du blev bestulen på segern, Kimpan.

 

Första re-raisen är korrekt. Den enda handen som slår dig pre-flop är AA.

Efter floppen så måste du markera med en höjning om du inte väntar dig att BB:n höjer, då kan du check-raisa. Eftersom BB:n inte var den som höjde pre-flop så finns ingen anledning att tro att han ska göra det nu. Därför borde du höjt.

 

Istället fick BB:n ett gratiskort och köper in en Open End straight som han troligtvis skulle ha callat på om du höjt på turnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde vara någon form av straff på att gå med på 74 innan floppen där det dessutom har varit två höjningar.

Det är det, om du inte tror mig så kan du prova ett par gånger. Grejen är ju att man aldrig ser de där 74:arna som blir tvungna att folda på turn eller muckar på river när deras bottom-two stod. Fast det här visste du nog själv.

 

Detta ger inte rättvisa åt poker som spel och ger de som säger att poker är ett turspel vatten på sin kvarn.

Men poker är ett turspel, på liknande sätt som ett lotteri, spelet som mr. 74 spelar är som att köpa lotter, spelet som de flesta av oss spelar är som att sälja lotter.

 

Jag beklagar att du blev bestulen på segern, Kimpan.

Han blev inte alls bestulen på segern, han råkade sälja vinstlotten och då gratulerar man och betalar ut vinsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han blev inte alls bestulen på segern, han råkade sälja vinstlotten och då gratulerar man och betalar ut vinsten.

 

Ha ha ha! Så sant, så sant, men det krävs ju en rejäl portion självbehärskning för att kunna förmå sig att skriva "nh and wp" i en sån situation.

 

@Kimpan - Tycker du borde bettat ut på den floppen när du visat så mycket styrka pre-flop. Får du omslag ska fundera antingen på fold eller calla fram till the river. Vilket alternativ du väljer beror på vem som höjer din satsning.

Det är ju en klart otacksam position att sitta först i ett sånt läge, då man ofta blir höjd när big bets kommer in...

Angående stegen han fick in, så kan jag bara säga "välkommen till low limit texas hold´em". Det finns alltid någon eller några stollar vid bordet som lirar hur som helst och som är helt oförutsägbara. Det man får trösta sig med efter såna där utdragningar är att se deras stack krympa ner mot noll efter en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag sticka ut hakan lite.

 

det är inget illa menat utan jag vill bara få ur folk den här "alla-på-low-limit-är puckon-utom-jag" inställningen.

 

Den som spelade handen sämst var inte Kinklaze utan Kimpan (vilket självklart är helt ok. alla nybörjare och 99,99% av alla erfarna spelare spelar händer fel då och då)

 

Att syna två höjningar i BB med 74o är självklart förkastligt men om man kan räkna med att få se fyra, eller kanske alla fem, korten utan att straffas och dessutom få betalt för det drag man turligt nog får in, är synen inte så dum som den egentligen borde vara.

 

Din re-raise före floppen är helt rätt. Sedan måste du betta vilken flopp som än faller. Möjligen undantag om du floppar en monsterhand (triss i kungar utan färgdrag eller stegdrag på bordet ex.)

 

"

Känns inte som att man lyckas skrämma någon med bet i dessa spel..

 

Vem vill du skrämma? Om någon har ett ess kan du inte skrämma honom, om ingen har ett ess vill du få in mer pengar i potten. Kom ihåg, det var du som tre-bettade. alla räknar med att du har ett ess. varför inte låta dem tro det?

 

att check-raisa är också fel eftersom ditt tre-bett förhindrar att någon bettar en hand som inte har dig rejält slagen. Om du checkar måste du lägga dig för ett bett eftersom du med all säkerhet bara har två outs.

 

((((Det finns ett "avancerat koncept" som skulle kunna försvara din check på floppen (om du satt i sista position). Det är att dina motspelare får oddsen 1 till 10 att syna ett flopp-bett. Det gör att väldigt många händer kan syna floppen utan att göra något misstag. genom att vänta med att lägga in pengar i potten till turn drar du ner deras odds till 1 till 5,5 vilket gör att dina motspelare gör fler misstag om de synar ett turn-bett med ex. JQ som drar till högst fem outs))))

 

När ingen bettar floppen måste, måste, måste du betta turn.

Nu bettade du inte och synade istället med motiveringen

 

jag antog att han inte hade ett A eftersom han checkade på floppen.. därför callade jag..

 

Om du inte tror han har ett ess ska du höja. att han troligen synar ändå med ett färg-, eller stegdrag är inte något skäl att bara syna. Tvärtom, det är precis därför du ska höja. Det ska kosta att dra ut dig med en hand som går in var femte eller var sjätte gång.

 

Tre spelare spelade handen:

 

Lamb-of-god: höjde preflop och foldade när ett ess kom. han kan alltså haft vad som helst (tom QQ) och eftersom han blev tre-bettad spelade han handen därefter.

 

Kinklaze: Mkt dålig syn preflop. Checkade (troligen) med avsikt att lägga sig på floppen.

när ingen bettade och han hade öppet stegdrag semi-bluffade han in i en pot med 4,5 bb. Den här bluffen behöver bara gå in en gång av fem för att vara lönsam, stegdraget oräknat. med stegdraget som går in drygt en gång av sex (åtta gånger av 46) är detta helt solklart ett bra bet.

 

Kimpan: ja, det har jag redan gått igenom.

 

Det här långa, tradiga inlägget var, som jag sa ovan, absolut inget illa menat. Alla gör misstag och det enda sättet att bli bättre är att spela mycket och fråga om råd, precis som du har gjort.

 

Många nybörjare vill inte gärna lägga sig med en hand som KK utan spelar den istället räddhågset eftersom de håller tummarna och hoppas att de har bäst hand men inte vill förlora några pengar om så inte är fallet.

 

att spela så här är ett säkert sätt att gå gul. att förlora en pott med KK är inte hela världen och att tvingas slänga handen direkt när ett ess floppar är inte heller någon katastrof. även fast man tre-bettat före floppen.

 

Det som är farligt är att spela sina händer så att man vinner minimalt när man vinner och förlorar händer som egentligen borde varit vunna för länge sedan.

 

För att citera Micke McD : Tight but aggressive, professor. That's your style.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj,

ja, du skulle absolut ha bettat floppen.

och eftersom dina motspelare får oddsen 1 till 10 på att syna ska du räkna med att de synar med väldigt många andra händer än par i ess. (även om de kanske inte tänker i termerna av pot-odds så synar folk med de mest bisarra långskotten på de låga nivåerna)

 

Om ingen höjer mig bettar jag den här handen hela vägen.

 

Om jag blir höjd beror det väldigt mkt på vilken spelare som höjer, hur han och jag spelat tidigare händer och hur "rytmen" är på bordet/nivån etc som måste ligga till grund för hur jag gör.

 

Det finns ju massor av faktorer men en som känns applicerbar på micro-limit är att jag antar att väldigt få spelare bluff-höjer på turn eller river. Blir du höjd då kan du alltså med all sannolikhet lägga dig med gott samvete med bara två troliga outs. Kanske är det precis likadant på floppen även om jag misstänker att det finns åtminstone vissa som spelar mer lurigt där.

 

att förlora med KK när ett ess floppar kommer att hända massor av gånger. so what, det är inget att göra åt. Men du kommer också att i längden vinna mycket pengar med handen. Det är en mycket stark hand. därför måste du spela den därefter. med bara en eller två motspelare, varav en synat från mörken, finns det ingen anledning att tro att någon har en bättre hand förrän du stöter på rejält motstånd.

 

åter igen, alla spelar "rädd poker" i början. det är det naturliga sättat att bete sig. undvika konfrontation och försöka hålla sig så långt borta som möjligt från svåra och obekväma beslut. För att kunna tjäna några cent på sin hobby måste man komma i från det.

 

Jag tror du har tagit ett stort steg på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...