Gå till innehåll

SvS PLO 0,5/1, Bet eller checkraise på flopp? Vad göra på turn?

Recommended Posts

Postad

Jag vet ingenting om motspelarerna.

Total number of players : 4

Seat 1: HERO ( $347.58 )

Seat 2: molle30 ( $383.59 )

Seat 3: peppis ( $895.35 )

Seat 4: Sebbztah ( $286.13 )

HERO posts small blind [$1].

molle30 posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ Ts 9d Qh Jh ] - Mycket bra hand, mycket dålig position.

peppis calls [$2].

Sebbztah raises [$9].

HERO raises [$15]. - Miniraise. Vill att han ska höja tillbaka utan att potten blir för stor. Eller vill jag att floppen ska bli stor?

molle30 folds.

peppis calls [$14]. - Han skulle troligtvis lagt sig om jag höjde pott. Jag vill ha flervägspott.

Sebbztah calls [$7]. - Gör jag fel om jag helt avskriver honom från AAxx nu?

Vad skulle blivit bättre med en pottraise från min sida?

** Dealing Flop ** [ 8c, 4c, Td ] - Bra flopp. Här är den stora frågan. Checkraise eller Bet pott? Eftersom jag inte vill ge gratiskort till färgen betar jag pott. Skulle floppen varit regnbåge skulle jag garanterat försökt checkraisa. Korrekt resonerat?

HERO bets [$50].

peppis calls [$50].

Sebbztah calls [$50]. - Båda synar. Någon har garanterat färgdrag.

** Dealing Turn ** [ Ad ] - Mycket sämre kort kan inte komma. Vad ska jag hitta på här?

Postad

Tycker inte om din miniraise pre. Om du inte vill att potten ska bli för stor ska du bara syna pre, oftast blir det mitt val här. Om du ska raisa, raisa mer tycker jag.

På flopen skulle jag leda ut. Fi som betar på en checkad flop kommer ganska ofta raisa dig här i varje fall. Men om jag tänker på det kanske man kan checka här också, blir lite svårt som spelat pre tycker jag.

Postad
HERO raises [$15]. - Miniraise. Vill att han ska höja tillbaka utan att potten blir för stor. Eller vill jag att floppen ska bli stor?

Alltså, jag är ju rent ut sagt usel på PLO. MEN - du vill att han ska höja tillbaka utan att potten blir för stor? Om han slår om pott, vad gör du då?

Är det inte bättre att slå om pott direkt så att fi förmodligen bara synar, potten blir inte större än om fi slår om din gay-trebet..

Men som sagt, jag har ingen aning hurovida du vill att potten ska bli stor preflop eller inte.. Jag personligen ser gärna en flopp först med en sån där hand, men jag är som sagt fisk.

Tyckte bara miniraise-motiveringen lät lite rolig.

Postad
Alltså, jag är ju rent ut sagt usel på PLO. MEN - du vill att han ska höja tillbaka utan att potten blir för stor? Om han slår om pott, vad gör du då?

Är det inte bättre att slå om pott direkt så att fi förmodligen bara synar, potten blir inte större än om fi slår om din gay-trebet..

Men som sagt, jag har ingen aning hurovida du vill att potten ska bli stor preflop eller inte.. Jag personligen ser gärna en flopp först med en sån där hand, men jag är som sagt fisk.

Tyckte bara miniraise-motiveringen lät lite rolig.

Om han höjer tillbaka preflop, så är chansen ungefär 80 procent att han har AAxx. Och spelare på den här nivån bettar pott ungefär 60-70% av gångerna i det här läget om jag checkar, OAVSETT vad som kommer på floppen.

Det räcker då med att jag i princip träffar högsta paret för att jag då ska checkrasia pott/All in. Det tanken med "minigayraisen".

Postad

Ska vara kritisk nu, tycker du gör i princip allt fel här.

Grundfelet är att du sitter ur position med djup stack mot djupa motståndare och hamnar i en situation där du funderar allvarligt på att comitta hela stacken när du mycket väl kan vara stor underdog.

Ditt prefloppspel är dåligt under alla normala förutsättningar. Ni är alla rejält djupa och du försöker bygga större pott (men ändå liten i förhållande till stackarna) preflopp helt ur position, why...??? har svårt att se att det någonsin ska vara bra spelad omaha mot okända FI oavsett om du raisar mini eller pottar.

När sen floppen kommer har ni alla MASSOR kvar bakom och du har par+wrappis på bräda med färgdrag. Du funderar nu på att få in så mycket som möjligt och vill få en raise i häcken för att ställa...???? :shock: :shock: Tänk om.

Wrappis+par på bräda med färgdrag är knappast nöten, prova att göra lite simuleringar så ser du att den helt plötsligt blir dog om någon ens sitter på TPTK+"blockers" till f-draget. Jag skulle ALDRIG vilja ställa in typ 6 ggr pottsize (!) på denna flopp eftersom det mesta som gör dig sällskap all-in med djup stack är favorit mot dig (set, fd+par, fd+stegdrag och liknande kombinationer).

När det nu blev som det blev tycker jag du ska check-folda turn mot alla normala bet. Visst, du "kan" ju potta ut och reppa AAxx men hur kul blir det då när någon ställer och du måste syna all-in med par+pissdrag (du har inget av färgdragen). Känns knappast speciellt smart det heller.

Postad
text...

+1

Positionen i PLO blir helt sjukt extremt viktig när man spelar så djupt som du gjorde i denna pott. Som Mr Tight skriver ligger du också under mot helt sjukt många händer på denna flop och att försöka checkraisa på denna bräda eller bara försöka få in så mycket pengar som möjligt känns rätt korkat.

En idé är att checksyna denna för att helt enkelt omvärdera turn, förhoppningsvis blir potten inte så jävla stor och du får ett lättare beslut på turn. Detta kan också appliceras när du floppar en nöt utan semidrag (på farlig bräda där du itne har en hand som kan förbättras), du sitter ur position och det är för djupt för att checkraisa sig commited.

Ursäktar mig om det blev lite rörigt men...

Postad

Tack för bra kritik!

Jag behöver väl knappast berätta att jag spelade fel på turn också. Jag bettade pott 200 och fick syn av Sebbztah. River var blank. Han hade då 20 kvar. Så jag gick all in och hoppades på att han skulle missklicka eller något. Han synade dock med A Q 9 7 utan färgdrag på turn.