Gå till innehåll

Hobbyfilosofisk dagbok


Filosof

Recommended Posts

Hej!

Jag har hängt här i något år nu men vill inte säga mitt nick endast för att ingen ska ha några förutfattade meningar.

Jag har Jag har relativt nyligen blivit lite intresserad av filosofi och filosofiska frågor. Jag skulle gärna ha en diskussion och få lite lite frågor om allt möjligt, vad som helst egentligen men gärna något att tänka på. Jag visste inte vart jag skulle lägga tråden men om någon moderator tycker att den borde hamna på helt offtopic eller något så får den gärna flytta den.

 

Om det inte kommer in någon fråga kanske jag postar lite tankar om något jag tänkt på själv.

 

 

"Varför detta på ett pokerforum?" Kan jag redan svara på, dels för att det borde finnas en hel del med högre än genomsnitt IQ dels för att det är det enda forumet jag brukar hänga på.

 

Shoot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helst smart och olycklig eller dum och lycklig?

 

Tänkt på flera gånger och det känns ju väldigt naturligt att välja lycklig och ovetande dum. Alla människor tenderar i att tro att dom inte är dumma, även fast så klart endel är det. Det är ju få som inte anser sig själv som smarta och ännu färre som anser sig dumma.

 

Jag diskuterade det senast i helgen att hela livet går väl i stort sett ut på att känna lycka så stor del utav det som möjligt. Så om du får valet mellan lycka och olycka spelar det inte så stor roll om du är smart eller dum, speciellt inte när du inte ens vet om att du är dum.

 

Föresten, det vi diskuterade var om du får sitta i ett rum med en knapp som gör dig lycklig i 5 sekunder när du trycker på den. Skulle du då sitta där hela ditt liv? Bortse från mat osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska likt så som jag tänker. Du lyckades ju till och med svara på min tilltänkta följdfråga (om du skulle vilja veta om att du var dum om du nu är det) ;-)

 

Föresten, det vi diskuterade var om du får sitta i ett rum med en knapp som gör dig lycklig i 5 sekunder när du trycker på den, skulle du då sitta där hela ditt liv? Bortse från mat osv.

I teorin nej, men i praktiken skulle det vara svårt att gå därifrån imo.

 

 

En fråga till: Finns det osjälviska medvetna handlingar?

 

 

edit: rolig dagbok förresten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska likt så som jag tänker. Du lyckades ju till och med svara på min tilltänkta följdfråga (om du skulle vilja veta om att du var dum om du nu är det) ;-)

 

 

I teorin nej, men i praktiken skulle det vara svårt att gå därifrån imo.

 

 

En fråga till: Finns det osjälviska medvetna handlingar?

 

 

edit: rolig dagbok förresten :)

 

Tack, och ett stort tack för frågorna! :)

Bra svar också föresten.

 

Finns det osjälviska medvetna handlingar, svår fråga. Men jag jag tror faktist att innerst inne finns det en egoism i varje handling. Väldigt tråkigt att tänka så men varenda liten tjänst man gör någon så innerst inne får man en liten tillfredsställese själv, så helt osjälviska tror jag aldrig en handling blir.

Börjar ju tänka på folk som Gandhi och Dalai Lama, men jag tror samma sak där att innerst inne finns det en tillfredsställese för dom att göra något bra för andra människor och således inte helt osjälvisk.

Ska fundera lite mer över det här när man kanske gör helt osjälviska handlingar, men svårt att se något tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till: Finns det osjälviska medvetna handlingar?

 

Du lubbar till bussen som ska ta dig till ett viktigt möte. Du stannar emellertid upp och flyttar på en daggmask från cykelbanan in i gräset så att masken inte ska bli överkörd. Detta stopp gör att du missar bussen och därmed mötet. Du lär ju inte bli tillfredställd över handlingen, snarare förbannad för att den ställer till det för dig. Men osjälvisk och medveten är den imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel. (Ger 0p på ett filosofiprov på universitetet)

 

Var vänlig försök igen.

 

"Ja, om det här är ett svar" För att få full pott, men jag tycker det där var en riktigt dålig "tankenöt" om man nu kan kalla det så. Jag påstår fortfarande att en fråga är en mening som avslutas med ett frågetecken, sen om jag får 0 poäng av en universitetsutbildad filosof kvittar mig.

 

Kan vara så att jag missförstått innebörden av filosofi eller så finns det mindre intressanta delar av den för det där ger mig knappast något att tänka över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska likt så som jag tänker. Du lyckades ju till och med svara på min tilltänkta följdfråga (om du skulle vilja veta om att du var dum om du nu är det) ;-)

 

 

I teorin nej, men i praktiken skulle det vara svårt att gå därifrån imo.

 

 

En fråga till: Finns det osjälviska medvetna handlingar?

 

 

edit: rolig dagbok förresten :)

 

Varför inte sitta där hela livet? Vad strävar man efter mer än lycka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ja, om det här är ett svar" För att få full pott, men jag tycker det där var en riktigt dålig "tankenöt" om man nu kan kalla det så. Jag påstår fortfarande att en fråga är en mening som avslutas med ett frågetecken, sen om jag får 0 poäng av en universitetsutbildad filosof kvittar mig.

 

Kan vara så att jag missförstått innebörden av filosofi eller så finns det mindre intressanta delar av den för det där ger mig knappast något att tänka över.

 

Vad är det som gör det här till en fråga bara för att jag råkat sätta dit ett speciellt tecken efteråt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lubbar till bussen som ska ta dig till ett viktigt möte. Du stannar emellertid upp och flyttar på en daggmask från cykelbanan in i gräset så att masken inte ska bli överkörd. Detta stopp gör att du missar bussen och därmed mötet. Du lär ju inte bli tillfredställd över handlingen, snarare förbannad för att den ställer till det för dig. Men osjälvisk och medveten är den imo.

 

Du blir ju omedvetet tiillfredställd över att ha räddat maskens liv. Om du inte skulle bli det skulle du inte göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det att en person som är gammal idag är det imorgon också, samt även var det igår?

 

En person är alltid gammal jämfört med något och alltid ung jämfört med något annat. Så det stämmer, men du kan ju byta ut gammal mot ung och det stämmer också. Dock blir det ju ett problem när vi närmar oss döden/födelsen, fast då kan man ju helt enkelt inte kalla den en person längre utan ett lik eller ett foster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det speciella tecknet är det som definierar en fråga.

 

Inte hundra på vad du menar, men det är så jag uppfattat definitionen av en fråga, ni får gärna upplysa mig om någon annan. Är en fråga något som behöver ett svar, eller vad menar ni ?

 

Ja det tycker jag nog.

 

Så det här är ingen fråga: "Vad heter du..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det tycker jag nog.

 

Så det här är ingen fråga: "Vad heter du..."

 

Ok, helt sant, idiotiskt av mig. En fråga ska alltså definieras så att om det ska vara en fråga ska man alltså kunna svara på det. Något mer?

Annars är det ju fortfarande otroligt enkelt att bara svara "Ja" på "Är det här en fråga?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Stämmer det att en person som är gammal idag är det imorgon också, samt även var det igår?

 

En person är alltid gammal jämfört med något och alltid ung jämfört med något annat. Så det stämmer, men du kan ju byta ut gammal mot ung och det stämmer också. Dock blir det ju ett problem när vi närmar oss döden/födelsen, fast då kan man ju helt enkelt inte kalla den en person längre utan ett lik eller ett foster.

 

Är detta ditt svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...