Gå till innehåll

Se denna film! Om vårt monetära system


Existing-user

Recommended Posts

Denna film handlar om vårt monetära system som är helt åt helvete. Ge filmen åtminstone 15 minuter och jag kan garantera er att ni kommer vilja se hela.

 

http://video.google.com/videoplay?docid=7065205277695921912 är länken till den.

 

Jag såg den precis och jag är mållös. Jag ber er att ta 120 minuter av er tid och se denna film. Ni kommer inte ångra det och det är så väldigt viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna film handlar om vårt monetära system som är helt åt helvete. Ge filmen åtminstone 15 minuter och jag kan garantera er att ni kommer vilja se hela.

 

http://video.google.com/videoplay?docid=7065205277695921912 är länken till den.

 

Jag såg den precis och jag är mållös. Jag ber er att ta 120 minuter av er tid och se denna film. Ni kommer inte ångra det och det är så väldigt viktigt.

 

Jaså, en fortsättning på Zeitgeist. En del har tjatat på mig om att jag måste se den. Men varför? Konspirationsteorier som pop-konst? Tänk vilket nästan oändligt arbete med att sedan sortera ut vad som är vettigt och vad som är nonsens.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zeitgeist,_the_Movie#Zeitgeist:_Addendum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första delen var väl ingen direkt nyhet, men den gav en förenklad bild av situationen (penningsystemet) som var lättförståelig för den stora massan, vilket är välbehövligt i dessa tider.

 

Iom att filmen fortlöpte förändrades den mer och mer till en filisofisk framtidsvision om hur världen skulle kunna se ut. De gjorde reklam för the Venus project som hade en vision om en utopi utan lagar, arbeten och penningsystem. Visionen (teknologin och automatisering var lösningen) i sig låter lockande, men när de skyltar på sin site att man ska köpa och donnera överallt anser iaf jag att det uppstår en paradox.

 

Hur som helst var filmen sevärd och det "känns" (OBS! "känns", jag har inte hunnit att kontrollera) som denna baserades mer på fakta än saker tagna ur sin kontext, förvräningar och konspirationsteorier. Visst innehåller denna dokumentären också antaganden och man bör se den med ett kritiskt öga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"they only hire people because it cant be automated yet" :)

 

Såg inga direkt konspirationsteorier i filmen och det mesta som presenterades borde vara allmän kännedom (jag förstår att så inte är fallet iofs), inte direkt någon eye-opener för mina ögon iaf.

 

Får hålla med tetris, blev lite mycket "reklam" mot slutet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"they only hire people because it cant be automated yet" :)

 

Såg inga direkt konspirationsteorier i filmen och det mesta som presenterades borde vara allmän kännedom (jag förstår att så inte är fallet iofs), inte direkt någon eye-opener för mina ögon iaf.

 

Får hålla med tetris, blev lite mycket "reklam" mot slutet

 

Ni vet för mycket här inne:) För 99,9% är det en eye opener. Ja, andra delen får man kanske ta med en nypa salt även om tanken är mycket intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första filmen är fö "roligare", popigare och innehåller mer konspirationsteori/ spekulation.

 

konspirationsteori/spekulation gör den ju sämre. Här får man fakta svart på vitt som ingen kan argumentera mot eller avfärda som skitsnack.

 

Tänk om de hade lärt ut sådant här i skolan istället för allt onödigt skit man får lära sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är fakta och ingen konspirationsteori.

 

Jag såg aldrig ettan själv p.g.a allt religionstjaffs i början.

 

 

Förövrigt är det en eye opener utan dess like vare sig du väljer att tro på det eller inte. Du som person kommer garanterat vara förändrad.

 

fakta!?..hmm vad handlar den om???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant samtidigt som den är sjukt vinklad. Känns som den bara nämner nackdelarna med dagens system utan att säga något om att det faktiskt är det effektivaste systemet som vi kunnat komma fram till hittills.

 

Första biten där de förklara fractional reserve banking gör ju ont i hjärnan att titta på. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant samtidigt som den är sjukt vinklad. Känns som den bara nämner nackdelarna med dagens system utan att säga något om att det faktiskt är det effektivaste systemet som vi kunnat komma fram till hittills.

 

Första biten där de förklara fractional reserve banking gör ju ont i hjärnan att titta på. :lol:

 

Effektivast för vem? De som äger bankerna samt de stora företagen? Eller för barnen i afrika? Eller för vår utveckling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, en fortsättning på Zeitgeist. En del har tjatat på mig om att jag måste se den. Men varför? Konspirationsteorier som pop-konst?[/url]

Jag gillade oxå första zeitgeist och visst den innehöll många konspirationsterorier/Sanningar men jag köpte allt :)

Men denna handlar ju om ekonomin och det är ju så här ekonomin fungerar. Det är inte direkt någon hemlighet även om de flesta inte känner till det.

This is how it works.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade oxå första zeitgeist och visst den innehöll många konspirationsterorier/Sanningar men jag köpte allt :)

Men denna handlar ju om ekonomin och det är ju så här ekonomin fungerar. Det är inte direkt någon hemlighet även om de flesta inte känner till det.

This is how it works.

 

<3.

 

Får ta en titt på filmen sen. Instant degrade på alla som "köpte" Zeitgeist iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra delen är ju bara ett skämt, orka lyssna på en massa idioter. Den andra delen är ingen ögonöppnare utan bara utopiskt skitsnack.

 

Första delen är mer aktuell och korrekt även fast man ska ta många siffror med en nypa salt, med tanke på att den andra delen är helt uppe mot väggarna. Jag har för övrigt sett den första filmen som tar upp det monetära systemet.

 

Ingen stat, inga lagar, inga kriminella, inga fängelser, 90 procent behöver inte arbeta, alla åker tåg i 2000 mph, maskiner sköter allt, ok!

 

Ännu en vänsterfilm som tar plats på internet. Även fast den första delen har ett visst värde om energiförsörjning, politik etc, måste man ändå avfärda den eftersom skaparen dribblar bort sig senare. Man kan inte ta den seriöst IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Intressant samtidigt som den är sjukt vinklad. Känns som den bara nämner nackdelarna med dagens system utan att säga något om att det faktiskt är det effektivaste systemet som vi kunnat komma fram till hittills.

 

Första biten där de förklara fractional reserve banking gör ju ont i hjärnan att titta på. :lol:

 

Den nämner ju tvärtom att dagens system är bra för att det har tagit oss dit där vi är idag. Men nu när vi har teknologin och resurserna att täcka varje människas grundläggande behov (boende, sjukvård, vatten, undervisning) och komma till rätta med miljöproblemen, så visar det sig att dagens system inte låter oss göra det. Med andra ord - det finns ingen ekonomisk vinning i det hela.

 

Att övervinna detta kräver som sagt att människan fundamentalt ändrar sitt sätt att tänka. Det kommer nog ske som en naturlig evolution men dock inte under närmsta 100-300 åren enligt min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...