Gå till innehåll

Fysik formel?


MacDaddy

Recommended Posts

Vo är hastigheten innan retardationen börjar, dvs maxhastigheten.

 

Det måste verkligen vara enklare att lösa såna här uppgifter genom att förstå dem än genmo att plugga in siffror i formler som en annan drönare.

 

Till att börja med kan man ju kritisera frågan, man får veta att det sägs att han kunde hoppa 122cm rakt upp, sedan utgår man ifrån att det är sant :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vore väl lättare att teckna lägesenergin och rörelseenergi vid marken och vid höjden och lösa ut allt från det. fast kanske är det han gör, orkar inte tänka på saken...

 

Går knappast få det lättare än vad OP fick... Har alla siffror klara, bara stoppa in i formeln...

Ja, man skulle kunna lösa det med läges/rörelseenergi men då får man ju gå ett litet steg extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går knappast få det lättare än vad OP fick... Har alla siffror klara, bara stoppa in i formeln...

Ja, man skulle kunna lösa det med läges/rörelseenergi men då får man ju gå ett litet steg extra.

 

om man kände till ekvationen ja. jag verkar ha klarat mig igenom Mekanik 5poäng utan att lära mig den iaf. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kanske en superdum fråga i denna fyisk tråd, ber om ursäkt isåfall, men hur kan man överhuvudtaget räkna på detta när man inte vet vikten, luftmotstånd etc?

 

Mvh

 

ickeFysiker

 

Man brukar oftast bortse från luftmotståndet.

 

Vikten spelar ingen roll eftersom den förkortas bort,

bara förkorta "m" i denna ekvation m*g*h = (m*v^2)/2

 

Reserverar mig för eventuella fel eftersom jag inte är Einstein :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är underförstått att man menar 0+, alltså t=0 är ögonblicket när han lämnat marken.

Jo det förstår jag men det är ju inte hastigheten när han står på marken som man ska beräkna för den är ju 0, men det är ju hastigheten precis när han lämnat marken och hur kan plötsligt Vo bli något annat än 0 isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ge en annan lösning på problemet som du kanske förstår enklare. Du hänger i ett snöre 1.22 m över marken, helt stilla. Så brister snöret. Med vilken hastighet landar du på marken?

 

Att hoppa upp med denna hastighet rakt upp, tills din vertikala hastighet = 0 vid 1.22 meters höjd är ekvivalent med det jag skrev ovanför, möjlitvis med en teckenskillnad om man bryr sig om hastighetsvektorns riktning.

 

Det är 20 år sen jag gick på gymnasiet, men det enklaste när man pysslar med sånt här är inte att sitat och gråta över formler som man inte förstår, utan upp på taket och släpp prylar i marken och ta tid och mät längder. Sedan tar du dina praktiska experimnt och stoppar in i formlerna, så kommer aha upplevelserna fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...