BjornL1491910513 Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Har ett jävligt drygt problem med skärmen nu. Min dator startar alltid normalt oavsett hur jag stänger ner den. Till problemet: Jag startar datorn och det är som vanligt och den kommer till när det står windows xp och den laddar. Efter det ska de ju komma upp vilken användare man vill logga in på. Det vill inte skärmen för den säger no signal. Problemet ligger nog i att jag har för hög upplösning på datorn för skärmen. Det enda jag kan välja innan den inte vill är att gå till bios setup eller trycka tab. När jag väljer tab så säger den bara esc to boot är det enda alternativet. Vad göra? Citera
ypsil0n Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 starta i felsäkertläge. Tror man ska trycka in typ f8 när man ser windowsloggan under bootup. Citera
BjornL1491910513 Postad 17 September , 2008 Författare Rapport Postad 17 September , 2008 starta i felsäkertläge. Tror man ska trycka in typ f8 när man ser windowsloggan under bootup. Tack, fast nu säger den out of range istället Citera
IBetUFold Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Skaffa ny bildskärm är mitt råd. Finns många prisvärda skärmar på marknaden. Köpråd om du är helt färsk i den förunderliga bildskärmsvärlden. http://www.pricerunner.se/ba/25/Bildskaerm-koepraad Citera
BjornL1491910513 Postad 17 September , 2008 Författare Rapport Postad 17 September , 2008 Skaffa ny bildskärm är mitt råd. Finns många prisvärda skärmar på marknaden. Köpråd om du är helt färsk i den förunderliga bildskärmsvärlden. http://www.pricerunner.se/ba/25/Bildskaerm-koepraad Hehe det är en 28 tums plattskärm och är i princip ny Citera
brainslicer Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Hehe det är en 28 tums plattskärm och är i princip ny Behöver ju inte klara mycket till upplösning hur stor den än är, kanske bara hd ready tex => 720p (1280x720), ju billigare desto lägre upplösning oberoende av tum. Läs i skärmens manual vilka upplösningar den stöder och ställ in en sådan i felsäkert läge som sas ovan. Citera
Loveless Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Använder du DVI eller vga-kabel? dubbla skärmar? Har du ett grafikkort som orkar driva en upplösning som en 28' kan tänkas ha? Är det en datorskärm eller en tv med datoringång? Citera
BjornL1491910513 Postad 17 September , 2008 Författare Rapport Postad 17 September , 2008 Behöver ju inte klara mycket till upplösning hur stor den än är, kanske bara hd ready tex => 720p (1280x720), ju billigare desto lägre upplösning oberoende av tum. Läs i skärmens manual vilka upplösningar den stöder och ställ in en sådan i felsäkert läge som sas ovan. Jag vet att den klarar 1920x(nånting runt 1400). Har använt skärmen förut med samma dator. Problemet är att jag inte kommer in i felsäkert läge för den säger out of range då istället för no signal. Citera
BjornL1491910513 Postad 17 September , 2008 Författare Rapport Postad 17 September , 2008 Använder du DVI eller vga-kabel? dubbla skärmar? Har du ett grafikkort som orkar driva en upplösning som en 28' kan tänkas ha? Är det en datorskärm eller en tv med datoringång? DVI eller vga vet jag icket. Inte dubbla skärmar och ingen tv är det. Det ska funka prima för jag har använt den förut. Då hade jag dock en annan skärm som jag kunde gå in på och ändra upplösningen på datorn. Citera
brainslicer Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Den simpla VGA(640x480) visningen fungerar innan Windows startar, men när den ska starta och använda högre upplösning och funktioner med drivrutin kanske är dom delarna sönder på grafikkortet...? VGA förblir fortfarande en betydelsefull grafikstandard. Den är den lägsta gemensamma nämnaren för alla grafikkort, och kan därför användas innan en enhetsspecifik drivrutin laddas i operativsystemet. - testa skärmen på annan dator/testa annat grafikkort i datorn edit: hmm fast i felsäkert läge borde de ju bli 640x480, VGA utan drivrutin? Eller använder Windows även då drivrutin? knepigt Citera
BjornL1491910513 Postad 18 September , 2008 Författare Rapport Postad 18 September , 2008 Det blir så att den inte sänker upplösning även vid felsäkert läge. Jag testade på en annan skärm och där stod det out of range och typ sänk till 1280x840 eller nått sånt och hertz 60. En lösning är att jag har tillgång till en skärm som klarar den upplösningen som verkar vara på datorn men det vet jag inte om jag kan fixa. Vore skönt om det gick att lösa på något annat sätt. Citera
brainslicer Postad 18 September , 2008 Rapport Postad 18 September , 2008 Som sagt: felsäkert läge är väl VGA(640x480) har jag för mig, som alla kort och skärmar borde klara av... låter ju som nåt är trasigt, antagligen grafikkortet om den gör lika med flera skärmar du testar. - Testa skärmarna på annan dator/testa annat grafikkort i nuvarande dator. (inte som du gjorde nu: testa olika skärmar på samma dator) Citera
BjornL1491910513 Postad 18 September , 2008 Författare Rapport Postad 18 September , 2008 Som sagt: felsäkert läge är väl VGA(640x480) har jag för mig, som alla kort och skärmar borde klara av... låter ju som nåt är trasigt, antagligen grafikkortet om den gör lika med flera skärmar du testar. - Testa skärmarna på annan dator/testa annat grafikkort i nuvarande dator. (inte som du gjorde nu: testa olika skärmar på samma dator) Ja det kan jag ju pröva men vad säger det? Detta har som sagt hänt mig förut och då funkade det prima när ja satte in en skärm som klarade hög upplösning och ändrade på datorn till lägre. Den enda lösningen verkar vara att koppla in datorn i en skärm som klarar hög upplösning. På det sättet ser jag ju om det är fel på datorn också. Citera
brainslicer Postad 18 September , 2008 Rapport Postad 18 September , 2008 Tjaa svårt att säga då du inte alls berättar vad det är för prylar med specifikationer. Men kanske jag förstår dig fel? Bilden finns innan windows startar(VGA-läge)? men efter att drivrutin laddas och högre upplösning osv ska användas så klarar den inte att visa. Kan ju va löskontakt eller nåt om det tillfälligt uppträder från och till. Hopplösa fel såna som uppträde nu som då med random mellanrum. Ja det kan jag ju pröva men vad säger det?...att felet ligger i grafikkortet, utesluter fel i skärmen Citera
BjornL1491910513 Postad 18 September , 2008 Författare Rapport Postad 18 September , 2008 problemet är löst nu!. Jag kopplade in en tv och på tvskärmen ändrade jag så det blev dualview och sen voops var det fixat Citera
Recommended Posts