Gå till innehåll

Nätaggregatet varmt när datorn är avstängd


Rojne

Recommended Posts

Som sagt när datorn varit avstängd en 30min eller längre blir burken vid nätaggregatet ganska varmt, betydligt varmare än, när datorn varit igång ett par dygn. T.o.m ett par gånger så varm så datorn inte startar, har då varit tvungen att bryta strömmen på baksidan ngn minut och då startar den. Problemet uppstod efter att jag kopplat in datorn till min nya plasma men har kopplat ur allt nytt så att den är som den var innan problemet uppstod. Och problemet kvarstår. Va tror ni, är mitt nätaggregat på väg att ge upp?

Tacksam för hjälp!

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt när datorn varit avstängd en 30min eller längre blir burken vid nätaggregatet ganska varmt, betydligt varmare än, när datorn varit igång ett par dygn. T.o.m ett par gånger så varm så datorn inte startar, har då varit tvungen att bryta strömmen på baksidan ngn minut och då startar den. Problemet uppstod efter att jag kopplat in datorn till min nya plasma men har kopplat ur allt nytt så att den är som den var innan problemet uppstod. Och problemet kvarstår. Va tror ni, är mitt nätaggregat på väg att ge upp?

Tacksam för hjälp!

MVH

 

Inhandla ett nytt innan du pajjar övriga komponenter i datorn skulle jag säga... (3 års fabriksgaranti brukar dom komma med, iaf om man köpt delarna löst brukar det inte vara nåt problem att byta ut)

 

edit: i värsta fallet kanske olyckan varit framme redan? kanske det läcker ström nånstans tex via moderkortet?, men fläkten snurrar inte när datorn är avstängd(därför den blir varm), kan ju vara lika med en ny PSU i värsta fall...

(var fallet för mig med trasigt hemmabio ikopplat ljudkortet => trasig PSU, moderkort, minne, en disk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt när datorn varit avstängd en 30min eller längre blir burken vid nätaggregatet ganska varmt, betydligt varmare än, när datorn varit igång ett par dygn. T.o.m ett par gånger så varm så datorn inte startar, har då varit tvungen att bryta strömmen på baksidan ngn minut och då startar den. Problemet uppstod efter att jag kopplat in datorn till min nya plasma men har kopplat ur allt nytt så att den är som den var innan problemet uppstod. Och problemet kvarstår. Va tror ni, är mitt nätaggregat på väg att ge upp?

Tacksam för hjälp!

MVH

 

Bara att slakta nätaggregatet och köpa ett nytt. Känns som kortslutning vilket gör att den drar en jävla massa ström även när det är avslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att slakta nätaggregatet och köpa ett nytt. Känns som kortslutning vilket gör att den drar en jävla massa ström även när det är avslaget.

 

Datorer drar en massa ström när dom är avslagna, tyvärr. Jag mätte det med en grunka från clasohlson till ca 50 watt. Kanske skärmar också. Det bästa är att stänga av strömmen helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer drar en massa ström när dom är avslagna, tyvärr. Jag mätte det med en grunka från clasohlson till ca 50 watt. Kanske skärmar också. Det bästa är att stänga av strömmen helt och hållet.

 

ett par ynka W (3-4) fick jag när jag mätte mina, men min grunka var från OK :)

 

men de beror ju säkert på modell, bios inställningar(acpi: S0-S5), wake on lan/usb osv sånt som är aktiverat..

du har datorn i sleep-stand by läge när du stänger den? (S1, S3)

50W låter hur som helst väldigt mycket, mer än ett par ynka W(2-4) ska den inte dra om den är avstängd "på riktigt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidareutvecklar lite.

 

- Köp ny nättaggregat bara för att vara på säkra sidan

- Se till att alla prylar som ska vara kopplade till ett jordat uttag är det

- Koppla in allting som är inkoppladse till samma propp

- Änvänd inte strömkrävande grejer som borrmaskiner eller vinkelslipar i samma propp

 

Bättre att vara på säkra sidan.

Bodde 7 år i en lägenhet där det inte fanns jordade uttag och det gick åt mycket prylar.

Sedan är det inte så trevligt med en 230V väckning heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidareutvecklar lite.

 

- Köp ny nättaggregat bara för att vara på säkra sidan

- Se till att alla prylar som ska vara kopplade till ett jordat uttag är det

- Koppla in allting som är inkoppladse till samma propp

- Änvänd inte strömkrävande grejer som borrmaskiner eller vinkelslipar i samma propp

 

Bättre att vara på säkra sidan.

Bodde 7 år i en lägenhet där det inte fanns jordade uttag och det gick åt mycket prylar.

Sedan är det inte så trevligt med en 230V väckning heller...

 

Jag har inte jordat i lägenheten. I så fall är det bäst att inte heller jorda datorerna. Det allra sista man ska göra är att använda en sladd till jord i köket, livsfarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte jordat i lägenheten. I så fall är det bäst att inte heller jorda datorerna. Det allra sista man ska göra är att använda en sladd till jord i köket, livsfarligt.

 

Orkar inte tänka, men varför skulle detta vara farligt? Menar du om jag häller en liter vatten på kontakten i köket och friterar datorn den vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inhandla ett nytt nätagg idag, nu är allt som det skall. Försäljaren hade en teori om att mitt nätagg på 420w va för klent med alla extra skärmar, ja allt som är kopplat till datorn. Köper inte riktigt det, va tror ni? Blev iallefall ett nytt på 640w.

 

Tack för hjälpen btw

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att säga då man inte vet va du har i men..skeptisk

(och andra sidan lever inte billiga PSU upp till vad som står på dom)

gissar på spänningsskillnader när du kopplade i plasman...

 

Räkna själv tex där :

Thermaltake Power Supply Calculator

http://www.thermaltake.outervision.com/

 

de där e ju nåt att tänka på också:

Electrolytic capacitor aging. When used heavily or over an extended period of time (1+ years) a PSU will slowly lose some of its initial wattage capacity. We recommend you add 20% if you plan to keep your PSU for more than 1 year, or 25-30% for 24/7 usage and 1+ years.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...