Gå till innehåll

LHC - rätt eller fel


heltok

Recommended Posts

http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

 

Verkar ju rätt spännande och trevligt. Vissa tror jorden ska gå under, men det är för en annan tråd. Det jag vill höra vad ni anser om att stater tar folks pengar och lägger det på teoretisk forskning. Exempelvis lägger Sverige 27 583 000 Swiss francs = 163.120825 million Swedish kronor varje år till CERN.

 

Såg en youtube där en anarkist snackade lite om det som blir bra som underlag:

 

 

Anser ni att staten bör ta skattebetalares pengar och lägga på teoretisk fysik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så var det en LHC-tråd här för ett par veckor sen men den handlade ju inte om huruvida vi ska sponsra dylik forskning eller ej så den orkar jag inte leta upp.

 

Är det inte så att rätt mycket häftig teknik föds ur forskningen på CERN? Eller är det bara vad etablissemanget vill få mig att tro?

 

Vem var det som uppfann internetz, Gore eller Cern?

 

F.ö är LHC läckert och jag nästan hoppas att ett svart minihål bildas som slukar jorden om 30 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är Gore? Det var Cern som uppfann ze internetz.

 

Nej. Internetz är en amerikansk uppfinning ursprungligen tänkt att möjliggöra moteld när ryssen skickat sina atombomber mot USA. Det vill säga, ett datanätverk som osannolikt att förstöra genom enskilda störningar. Huruvida Gore som högdjur på ARPA hade del i det hela får någon annan debatera.

 

Däremot är WWW/HTML en CERN-uppfinning för att sprida forskningsrön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att det hör till statens uppgifter att sponsra sån här forskning. Bara så att jag får klargöra var jag står.

 

Kan ju börja med en snabb fråga. Hur mycket pengar tror du gick in i forskningen som så småningom ledde till fissionsreaktorer? Hur mycket pengar har världens länder tjänat in på dessa?

 

Nu kan jag inte säga precis vilka tekniska applikationer LHC kan leda till men så är det ju ofta. Lite svårt att förutse vad de kommer upptäcka.

 

Kanske en sak som ligger lite närmare till är ju den grundforskning som pågår angående högtemperatur-supraledare. Ifall någon lyckas konstruera tillräckligt billiga sådana sådana, är det att betrakta ungefär som att mänskligheten går in i en ny tidsålder. Det finns grymma tekniska möjligheter för en sån upptäckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en sak som ligger lite närmare till är ju den grundforskning som pågår angående högtemperatur-supraledare. Ifall någon lyckas konstruera tillräckligt billiga sådana sådana, är det att betrakta ungefär som att mänskligheten går in i en ny tidsålder. Det finns grymma tekniska möjligheter för en sån upptäckt.

 

Supraledare, ny tidsålder. Could you elaborate, please?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju börja med en snabb fråga. Hur mycket pengar tror du gick in i forskningen som så småningom ledde till fissionsreaktorer?

 

intressant fråga...

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_fission#History

250px-Nuclear_Fission_Experimental_Apparatus_1938_-_Deutsches_Museum_-_Munich.jpg

The experimental apparatus with which the team of Lise Meitner, Otto Hahn and Fritz Strassmann discovered Nuclear Fission in 1938

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supraledare, ny tidsålder. Could you elaborate, please?

 

*Man kan bygga mycket effektivare elektriska nät. I USA pågår diskussioner om att bygga en nytt nationellt elnät rätt över hela landet. Skulle göra övergången till mer förnybar energi mycket billigare p.g.a. effektivare nationstäckande elnät.

 

*Man kan bygga effektivare elmotorer.

 

*Man kan bygga snabbare kretsar, typ CPU.

 

*MAGLEV tåg skulle bli markant billigare.

 

Detta är några av de stora grejerna, sen finns det så klart en massa mindre applikationer också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant fråga...

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_fission#History

250px-Nuclear_Fission_Experimental_Apparatus_1938_-_Deutsches_Museum_-_Munich.jpg

The experimental apparatus with which the team of Lise Meitner, Otto Hahn and Fritz Strassmann discovered Nuclear Fission in 1938

 

Vet inte om jag missförstår dej nu? Är din poäng att det var billigt att utveckla fissionsreaktorer? Steget från den bänken till fungerande reaktor är nog ganska stort.

 

I.s.f. kolla in http://en.wikipedia.org/wiki/Manhattan_Project#Project_sites

 

Står precis i början av texten att utvecklingskostnaden var ungefär 24 miljarder dollar i dagens pengavärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...