Gå till innehåll

Läsa samtalslogg


Katt3n

Recommended Posts

Om någon läser min mail så kan jag polisanmäla om jag fattat det rätt.

 

Men hur är det om nån tar uppgifterna från min mobilräkning för att kolla upp vem jag ringt och när via telefonoperatörens internettjänst. Är det olagligt på något sätt, eller är det "bara" integritetskränkande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon läser min mail så kan jag polisanmäla om jag fattat det rätt.

 

Men hur är det om nån tar uppgifterna från min mobilräkning för att kolla upp vem jag ringt och när via telefonoperatörens internettjänst. Är det olagligt på något sätt, eller är det "bara" integritetskränkande?

 

Är det en privatperson kan du säkert sätta dit dom så det smäller om det. Är det försvaret så är det nog bara att gilla läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart det är en privatperson. :)

En jobbarkompis vars partner är toksotis.

 

Funderar på om det inte går att dela upp i två delar:

1. Datorintrång, eller motsvarande i o m att man använder sig av kontouppgifter man inte skall ha tillgång till.

2. Integritetsbiten med att kolla upp nån annans aktiviteter på det viset. Vet inte om det finns nån lag som reglerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart det är en privatperson. :)

En jobbarkompis vars partner är toksotis.

 

Funderar på om det inte går att dela upp i två delar:

1. Datorintrång, eller motsvarande i o m att man använder sig av kontouppgifter man inte skall ha tillgång till.

2. Integritetsbiten med att kolla upp nån annans aktiviteter på det viset. Vet inte om det finns nån lag som reglerar det.

 

Det var ett mål i tingsrätten i Uppsala. Jag har detta bara från mitt minne av vad som stod i Unt. En kille brukade hjälpa sin flickvän med datorn, och hade bland annat förtroendet att ta del av hennes spray-mail. Hon hade alltså gett honom lösenord för inloggning och det var ok att han hämtade information där.

Sedan gjorde de slut, och hon kom med anklagelser mot honom. Han ansåg att de var falska, och loggade in på hennes spray mail och hämtade där bevis för att hon ljög.

Han fälldes i tingsrätten för att olovligen ha tagit sig in på hennes mailkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är egenmäktigt förfarande eller ngt ditåt. Att kolla loggarna mot ngt datorregister som ligger till allmän användning på nätet är nog inte olagligt. Däremot är det tok-olagligt att lasa andras post (jag antar att han fick sin räkning via post). Inte ens Försvarsmakten får kolla folks post, inte heller i krigstid. Säger en del om integritetsskyddet kring den formen av kommunikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...