Gå till innehåll

Högskoleingenjör


MacDaddy

Recommended Posts

Tänkt att man skulle börja plugga till högskoleingenjör inbyggda system på måndag men har NU(!) hört om att man får sitta hela dagarna o plugga. ÄR det verkligen så hårt på högskoleingenjör eller gäller bara det civiningenjör?

Jag vill kunna ligga hemma o lata mig iaf 2vardagar i veckan och inte plugga 10h varje dag för isf är det inte ens lönt o testa.

 

Så någon med erfarenhet av att plugga till högskoleingenjör som vet hur det är?

 

Sen om ni har bra tips på utbildningar inom något tekniskt område som inte kräver allt för mkt skolgrind så kan ni komma med det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkt att man skulle börja plugga till högskoleingenjör inbyggda system på måndag men har NU(!) hört om att man får sitta hela dagarna o plugga. ÄR det verkligen så hårt på högskoleingenjör eller gäller bara det civiningenjör?

Njäe... men det är omöjligt att ge ett bra svar. Det beror ju helt på hur du är som person. Om du bara vill klara kurserna så kommer du antagligen att få ganska så mycket fritid, men om man vill, så kan man ju plugga hur mycket som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svårt hade du för Matte A-E i gymnasiet? Om du var tvungen på att lägga ner tid på att förstå koncepten och göra läxor så kommer du att få slita. Jag är civ ing och behövde inte göra en läxa på gymnasiet, men fick trixa lite med den svårare matematiken på högskolan. Med trixa menar jag ett tre fyra dagars tentaplugg. Under terminerna var det bara labbar och inlämningsuppgifter som tog tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man måste klara prov för att inte bli återbetalningsskyldig på CSN pengar man får i början av terminen?

Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte ge det en chans på kanske 6v men om jag sen väljer att hoppa av så vill jag inte bli återbetalningsskyldig på de pengar jag fått i början av terminen men samtidigt behöver jag de pengarna för att kunna gå till skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man måste klara prov för att inte bli återbetalningsskyldig på CSN pengar man får i början av terminen?

Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte ge det en chans på kanske 6v men om jag sen väljer att hoppa av så vill jag inte bli återbetalningsskyldig på de pengar jag fått i början av terminen men samtidigt behöver jag de pengarna för att kunna gå till skolan.

 

Om du inte ens deltar i kursen så kan du bli återbetalningsskyldig. Men om du slutför den och blir underkänd så får du behålla pengarna.

 

http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=77-AV_ID=778618,00.html?from=most_read

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte ens deltar i kursen så kan du bli återbetalningsskyldig. Men om du slutför den och blir underkänd så får du behålla pengarna.

 

http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=77-AV_ID=778618,00.html?from=most_read

 

Men om man hoppar av efter ca 6v alltså innan man gjort en tenta, kan man då bli återbetalningsskyldig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur viktigt är det att gå på lektionerna, inte labbar inräknat då förstås.

 

Rekommenderar nog att du börjar med att gå på alla föreläsningar, efter ett tag märker du själv vilket sätt som fungerar bäst. Att plugga själv eller sitta på föreläsningar, det där är väldigt olika för olika personer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet mer om CSN biten som jag skrev här uppe?

 

Inte mer än att du ska meddela dem om du avbryter studierna. De betalar ju numera inte ut hela terminens studiemedel på en gång, utan månadsvis eller ngt liknande, så det troligaste blir väl att de inte småbråkar om några veckor. Givetvis räknas studietiden in även om du inte klarar en tenta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet mer om CSN biten som jag skrev här uppe?

 

Jag förklarade ju. Med reservation för att det har ändrats senaste två åren.

 

Om du läser en termin och misslyckas totalt med alla tentor så får du en termin till utan konstigheter. Misslyckas du totalt då också och inte tar några poäng alls så kommer du inte att få mer pengar, varken lån eller bidrag.

 

Mer lån och pengar får du först när du hunnit ikapp med poängen för det antal veckor du har sökt och fått studiemedel. Alltså, om du börjar, men inte tycker att det är rätt grej för dig så "gå färdigt" terminen, skriv in dig på kurserna och gå dit på tentan och lämna in blankt. Inga konstigheter.

 

Problemet kommer ifall du om ett år eller två vill läsa nånting annat på allvar och redan har fått studiemedel men inte tagit några poäng. Då kanske du inte får studiemedel utan får klara dig på några andra pengar och då kanske du ångrar att du gjorde som du gjorde ett år tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kommer ifall du om ett år eller två vill läsa nånting annat på allvar och redan har fått studiemedel men inte tagit några poäng. Då kanske du inte får studiemedel utan får klara dig på några andra pengar och då kanske du ångrar att du gjorde som du gjorde ett år tidigare.

 

+1, bränn inte alla broar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsätt vad folk säger så kan du räkna med att det är många klasser jobbigare än gymnasiet. Är du intelligent och effektiv när det gäller att planera och genomföra plugg så går det säkert att komma igenom smidigt. Dock känns det som att med din inställning så blir det mer ångest än avslappning de dagar du inte pluggar.

 

 

Fick du MVG i matte D utan större ansträningning? Bra tecken. Fick du G i matte D, (oavsätt hur lite du pluggade) så är det bättre att ge upp redan nu eller ändra inställning totalt.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lägger upp det lite som om det vore ett kollo som du ska börja på.

 

 

1. Om du ska plugga högskola i 3år så blir det 200.000 ca som du ska betala tillbaka.. om du maxar csnlånet.

 

2. Vettigt att tänka vad du vill jobba med kanske? Det borde i vara en röd tråd för att hitta lämplig utbildning?

 

3. När man börjar högskolan är det inte så mycket läxor utan det är tänkt att man är vuxen nog att planera sina studier. Vissa inlämningsuppgifter kan förekomma.

 

 

Rent krasst så går det utmärkt att skita i 98% av tiden i skolan och hänga i Mexico eller i Australien och dricka bärs. Dra hem och skriv tentan (plugga på planet hem). Nä, jag skojjar inte. Det finns många kurser som man galant kan nöta in gamla tentor och klara sig igenom utbildningen på...

 

 

Jag föreslår att du skiter i skolan och letar jobb. Hittar du ett roligt på ett år = grattis. Hittar inget och få leva på soc = lite pluggsugen för att lättare få ett vettigt jobb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsätt vad folk säger så kan du räkna med att det är många klasser jobbigare än gymnasiet. Är du intelligent och effektiv när det gäller att planera och genomföra plugg så går det säkert att komma igenom smidigt. Dock känns det som att med din inställning så blir det mer ångest än avslappning de dagar du inte pluggar.

 

 

Fick du MVG i matte D utan större ansträningning? Bra tecken. Fick du G i matte D, (oavsätt hur lite du pluggade) så är det bättre att ge upp redan nu eller ändra inställning totalt.

 

mvh

 

får nog instämma här. det är rätt bra tempo på matten, speciellt i början för att sålla bort de som inte hör hemma på utbildningen. man börjar med en repetition av matte A-F på 2veckor(jävla gymnasielärare som inte lärde en hyperboler, ellipser, arctangens etc etc), sedan fortsätter man i samma tempo typ. visst det går att softa in 5or första året, men då bör man ha lätt för matte och softar man för mycket blir 2an lätt väldigt jobbig när studietröttheten slår in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...